Motorblæser kører ikke? (Xsara Picasso)
Fra : Morten

Dato : 14-08-10 11:45

Hej med jer

I går oplevede jeg under en køretur at motoren blev ekstremt varm, og der
kom en advarsel i displayet.

Da jeg åbnede hjelmen, kunne jeg se at ventilatoren/blæseren foran ved
radiatoren ikke kørte.

Jeg har checket de 3 sikringer der har med blæseren at gøre - pudsigt nok
var der kun een af dem der rent faktisk sad i, men sådan skal det sikkert
være - og selvom jeg satte en fungerende sikring i alle 3 steder hjalp det
ikke - derudover har jeg prøvet at give den et lille skub, uden den
startede.

Jeg ved stort set intet om biler, så jeg vil blot høre om der er nogle
simple ting jeg kan forsøge mig med, eller om jeg lige så godt kan køre den
direkte til mekaniker?

Bil: Citröen Xsara Picasso 1,4 2001 - uden A/C

/Morten

Fra : alexbo

Dato : 14-08-10 12:13

"Morten" skrev

> I går oplevede jeg under en køretur at motoren blev ekstremt varm, og der
> kom en advarsel i displayet.

Du skriver ikke noget om at du har kontrolleret vandstanden, eller at det
stod ud af køleren med røg og damp.
Så indtil videre formoder jeg at det er som det skal være.
Dine ekstra sikringer kan være til aircon og oliekølerblæser.

Motoren må ikke blive ekstrem varm under kørsel uanset om blæser kører eller
ej, den blæser er kun for erstatte fartvinden ved stilstand eller langsom
kørsel.
Så bliver motoren varm under alm. kørsel kunne det tyde på en defekt
termostat.

> Da jeg åbnede hjelmen, kunne jeg se at ventilatoren/blæseren foran ved
> radiatoren ikke kørte.
Den burde starte når motoren bliver så varm, der sidder en kontakt i
køleren, du kan prøve at enten måle om der kommer strøm frem, eller tage
stikket af og stikke en skruetrækker ned i benene for at danne forbindelse,
så bør blæseren starte.

Kontakten ser nogenlunde sådan ud.
http://www.refako.dk/product_info.php?cPath=1_100000021_245004172_110004172_120019008&products_id=1-4007.5145159110319008

Du kan afhjælpe situationen indtil fejlen er rettet ved at sætte
varmeapparatet på fuld varme, det vil trække varme ud af motoren.
Det er et gammelt trick, bliver bilen varm på turen over alperne med hele
familen, sætter man fuld varme på, det bliver de ikke begejstret for.

> Jeg ved stort set intet om biler, så jeg vil blot høre om der er nogle
> simple ting jeg kan forsøge mig med, eller om jeg lige så godt kan køre
> den direkte til mekaniker?

Jeg tror du har to fejl en varmefejl og en blæserfejl.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan F

Dato : 14-08-10 15:12

> [...]
> Det er et gammelt trick, bliver bilen varm på turen over alperne med hele
> familen, sætter man fuld varme på, det bliver de ikke begejstret for.

De bliver nok mindre begejstrede for at gå . . . .

Fra : Armand

Dato : 15-08-10 18:51

alexbo skrev:
> [...]
> kørsel.
> Så bliver motoren varm under alm. kørsel kunne det tyde på en defekt

Hvorfra ved man at motoren er for varm? Termometeret!?
Dét kan ligesåvel være dér hvor fejlen forekommer!

> [...]
> stikket af og stikke en skruetrækker ned i benene for at danne forbindelse,

Jup, og dét er også et fint trick til at nød-igangsætte blæseren
(permanent) hvis man virkelig er ude i tovene!

> Kontakten ser nogenlunde sådan ud.
> http://www.refako.dk/product_info.php?cPath=1_100000021_245004172_110004172_120019008&products_id=1-4007.5145159110319008

Andre kontakter kan have kun én ledning der går til. I så fald danner
kontakten forbindelse til stel når den slutter (= tænder) - I så
tilfælde kan man kontrollere blæseren ved at trække stikket af kontakten
og kortslutte det til et pålideligt stelpunkt!

Jeg synes ikke at der skrives om hvorvidt at der er vand nok på systemet!?
Så kontrollér lige dét også!

--
Armand.

Fra : aladdin62

Dato : 15-08-10 00:25

On 14 Aug., 12:45, "Morten" <FJERN_p...@simonsen.mail.dk> wrote:
> [...]
> direkte til mekaniker?
>
> Bil: Citröen Xsara Picasso 1,4 2001 - uden A/C

Jeg hælder også til termostaten, men du kan prøve om den tykke øverste
slange til køleren bliver varm, når motoren bliver (alt for) varm.
Hvis denne slange ikke bliver varm (så du kun kan røre den kortvarigt
- vel omkring 87 grader - ca åbningstemperatur) så lukker termostaten
ikke op og du har fundet årsagen.

Fra : Morten

Dato : 16-08-10 17:01

"aladdin62" <lej1208@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis denne slange ikke bliver varm (så du kun kan røre den kortvarigt
> - vel omkring 87 grader - ca åbningstemperatur) så lukker termostaten

Hej igen

Jeg har nu prøvet dette - og da motoren var blevet godt varm (varmere end
den normalt ville blive) kunne jeg kun lige strejfe slangen uden at brænde
mig - den var altså meget varm!

Jeg forstår så ikke helt på dit indlæg - betyder det at termostaten er okay
eller at den skal skiftes?