Er olien mon for gammel?
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-08-10 08:51

Jeg ka se, at min søn har efterladt sig 3 liter Castrol Sport 10W-60,
produceret den 01.09.2008 (bøtten er stadig forseglet). Det er samme type
olie, som Alpina BMW har lagt til mig i bagagerummet ifm. sidste uges
serviceftersyn, så nu spørger jeg så, om sønnens olie er blevet for gammel ?
(den olie jeg netop har modtaget, er produceret den 9/12-2009)

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-10 09:46

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ?
> (den olie jeg netop har modtaget, er produceret den 9/12-2009)

Ingen problemer ved det. Jeg har masser af gang brugt olier der har været 3
år gamle
fordi de blev købt ind da de var på tilbud og så har jeg ikke lige fået den
ældste hældt
i motoren først.
Min motor nåede da ómkring 400.000 Km uden at jeg skulle hælde olie på
mellem
de regulære skift...og bilen døde pga. nogle buler i siden.

--
Tom

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-08-10 12:12

"Tom" <nospam> skrev i meddelelsen

> Ingen problemer ved det. Jeg har masser af gang brugt olier der har været
> 3 år gamle fordi de blev købt ind da de var på tilbud og så har jeg ikke
> lige fået den ældste hældt i motoren først.

Godt så :)

> Min motor nåede da ómkring 400.000 Km uden at jeg skulle hælde olie på
> mellem de regulære skift...

Jeg tror aldrig, jeg har ejet en bil, som ikke gjorde under bilferier, hvor
der jo bliver "gået" til den på motorvejene i Tyskland.

På Toyotas web står nævnt, at alle biler nye som gamle bruger olie
http://www.toyota.dk/service/toyota_motoroil.aspx
"Alle biler bruger olie - også nye. Hav derfor altid en 1-liters dunk med
Toyota Motorolie i dit bagagerum"

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-08-10 16:30

> [...]
> http://www.toyota.dk/service/toyota_motoroil.aspx
> "Alle biler bruger olie - også nye. Hav derfor altid en 1-liters dunk med

hvis en motor ikke bruger synligt olie på pinden mellem skiftene, så er det
såmænd bare fordi olien bliver "suppleret op" med uforbrændt benzin,
kondensvand osv....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henrik B.

Dato : 16-08-10 17:57

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> hvis en motor ikke bruger synligt olie på pinden mellem skiftene, så er
> det såmænd bare fordi olien bliver "suppleret op" med uforbrændt benzin,
> kondensvand osv....

Når man kører sydpå, på ferie? Nope, der forsvinder alle former for kondens
og benzin/diesel...

--
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 16-08-10 18:53

On Mon, 16 Aug 2010 18:57:06 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

>Når man kører sydpå, på ferie? Nope, der forsvinder alle former for kondens
>og benzin/diesel...

>--

Ja, det er ikke p.gr.a. Kasselbakkerne at danskernes biler brød sammen
dernede i hobetal i gamle dage.

Det var simpelthen den distance der skulle til for at få alt det
uvedkommende brændt af som havde blandet sig med motorolien, og så var
oliepinden lige pludseligt blevet for kort.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 16-08-10 17:56

> Jeg tror aldrig, jeg har ejet en bil, som ikke gjorde under bilferier,
> hvor der jo bliver "gået" til den på motorvejene i Tyskland.

DU holder dig til de forkerte mærker.. )

> [...]
> http://www.toyota.dk/service/toyota_motoroil.aspx
> "Alle biler bruger olie - også nye. Hav derfor altid en 1-liters dunk med

Ja, det siger ALLE bilproducenter sgu - UDEN undtagelse. Hvis de ikke gjorde
dét, ville de skulle skiftet motorer fra en kant...

Fra : Henrik B.

Dato : 16-08-10 17:55

> [...]
> ?
> (den olie jeg netop har modtaget, er produceret den 9/12-2009)

Lugt til den!

Fra : Martin [6000]

Dato : 16-08-10 21:24

> Jeg tror aldrig, jeg har ejet en bil, som ikke gjorde under bilferier,
> hvor der jo bliver "gået" til den på motorvejene i Tyskland.

Jeg burde kende din definition på "gået til den"

Men ikke desto mindre er min nuværende bil en af dem der ikke bruger
selvom den får tæv op og ned gennem Tyskland. Med "bruger" mener jeg
synligt forbrug, jeg har selvsagt ikke målt efter i ml.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Martin [6000]

Dato : 16-08-10 22:14

> Dét er også min erfaring - intet synligt forbrug - på mine to seneste
> biler. Men som jeg sagde til Mogens - han vælger de forkerte biler.

VAG er jo nærmest notorisk kendt for det...

> ) Tag nu bare det tykke stads af noget olien han benytter.

10w60? Ikke det værste til høje hastigheder.