Drift sikkerhed for 2.0 TDci
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 13-08-10 15:08

Hej

Efter et rædselsår med en Megane Scenic, skal vi til at lure efter en
anden familie container. Der er mange i kikkerten, men med 3
børnestole og 40-50.000 km om året skal der være plads og diesel. Vi
er faldet lidt for en Mondeo, med 2.0 TDci motor, er der nogle der har
erfaringer med hvordan driftsikkerheden er på denne motor? Både de
gode og dårlige er velkomne

Stefan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-08-10 22:20

Stefan Jacobsen skriver:

> Vi
> er faldet lidt for en Mondeo, med 2.0 TDci motor, er der nogle der har
> erfaringer med hvordan driftsikkerheden er på denne motor? Både de
> gode og dårlige er velkomne

Vær ikke overrasket, når sådan en i kold tilstand lyder som om der er
en der står med en mukkert og banker den ind i en solid jernkasse
fyldt med skruer.

Den ryger lidt og er lidt tørstig, men ikke til at ødelægge.

Klaus

Fra : Henning Keseler

Dato : 14-08-10 12:20

> [...]
> fyldt med skruer.
>
> Den ryger lidt og er lidt tørstig, men ikke til at ødelægge.

Hvis det er en nyere 130 - 140 hestes er det jo en PSA motor, og den lyder
da ikke så forfærdelig, nærmere tværtimod, og indendøre er den meget tyst.
--
Henning

Fra : NHF

Dato : 13-08-10 22:58

Har en nabo som har 115 hk. udgaven, altså den lille udgave, og den er netop
ved 1. syn kasseret ved røggas testen, ved ikke om det er generelt. Og ja,
den larmer, både som varm og kold, men du hører intet inde i kabinen.

/NHF, Århus

Fra : Lars Hansen

Dato : 14-08-10 05:58

-"Stefan Jacobsen" <stefware@gmail.com> skrev i en meddelelse
-Hej
-
[...]

Hej Stefan

Lyder som en syg traktor udenfor, værst når den er kold. Indeni i kabinen
hører du intet.
Men ellers en utrolig lækker motor der umiddelbart virker Uopslidelig.

Lars Hansen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-08-10 00:46

Hej

Takke for indput, lyder som det minder meget om TDi 1.9'eren. Er vant
til at pendle i en 106 1.5 D, den larmer både inde og ude og trækker
som en bovvlam pony, tilgengæld ryger den ikke, så det kan jo kun gå
fremad.

Stefan

Fra : KASO

Dato : 14-08-10 16:07

"Stefan Jacobsen" <stefware@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Jeg har desværre/heldigvis ingen erfaring med den pågældende motor - men gå
i en stor bue udenom den gamle 1.8TDCI - den er ingen fornøjelse.
Ketchup-effekt i spandevis og ukultiveret, støjende gang kold som varm.

Bare for nysgerrighedens skyld: Hvilken Scénic har/havde du, hvor gl./hvor
mange km - og hvad har du oplevet?

Det lyder som en meget dårlig oplevelse, og så bliver jeg da lidt nysgerrig,
da vi kun har haft gode oplevelser med Scénic'er ...

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-08-10 09:52

Megane Scenic, 1998, 248kkm. 1,6 16v RNe udgaven. Skiftet tændspoler,
kalibre, kobling, ved denne operation valgte mekanikeren ikke at
skifte motorophæng hvilket resulterede i motoren hoppede 5-10 cm frem
og tilbage, så derfor også nye motor ophæng, komplet udstødning da den
var revet fra hinanden incl kat, dele af køler systemet da det også
blev rykket fra hinanden, motorstyring, hastighedssensor, nu er den
død på vej hjem fra arbejde (3 hop og lysende motorlampe og gik død og
ville ikke igang igen).

Det skal siges bilen blev købt meget billigt og det har i dette
tilfælde været mere end rigeligt ris til egen røv. 25-30000,-
fattigere i reservedele erkender jeg at hvis jeg skal til at nøjes med
en bil, skal det være i en prisklasse hvor man kan ha en forventning
til tingene ikke er så slidte. Når den kører er det en fantastisk
dejlig bil, har før haft MPV og kan godt lide at have plads, sidde høj
osv. specielt at den på under 3 min blir til en varevogn

Stefan

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-08-10 17:18

> [...]
> dejlig bil, har før haft MPV og kan godt lide at have plads, sidde høj
> osv. specielt at den på under 3 min blir til en varevogn

Jeg ka næppe tro, du har fulgt de regelmæssige serviceeftersyn?
Min Scenic var ikke gratis at holde kørende, men den gjorde ikke noget
utilsigtet. Dejlig vogn egentlig - med en høj afskrivning (firmabil)

Vedr. Mondeo diesel kører der mange hér som diesel - når de nu ikke kører i
Volvo D5 eller 2.4 d. Jég ville vælge den lidt større og nyere udgave med
130/140 hk (?) og ikke den gl. undermotoriserede - den nye har en langt
bedre gangkultur, som andre også nævner. n kollega var glad for sin
Ghia-udgave...

Fra : KASO

Dato : 14-08-10 18:05

[...]

1: Der er noget galt her: 1.6 16V dukkede først op i forbindelse med Phase
II i midten/slutningen af 1999 - og RNe-versionen var den 8-ventilede, der
også passer med årgangen. Har den fået anden motor undervejs?

2: Tændspoler var en kendt fejl på 1.6 16V - som jo så ikke skulle have
været i din bil...

3: Det lyder som om en god del af problemerne stammer fra værkstedsfejl -
forhåbentlig deltog de i betalingen af regningen?

[...]

Jeps - det er/var en dejlig bil, men intet holder evigt
248.000km burde dog ikke være det store problem, men det lyder som om den
har haft en "pudsig" fortid. Der var nok en grund til den lave pris, som du
også har erkendt.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-08-10 11:23

> Jeg ka næppe tro, du har fulgt de regelmæssige serviceeftersyn?
> Min Scenic var ikke gratis at holde kørende, men den gjorde ikke noget
> utilsigtet. Dejlig vogn egentlig - med en høj afskrivning (firmabil)

Nej det har jeg ikke da bilen er købt for et år siden og nej jeg har
ikke kørt til service med en spand fra 98

Stefan

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-08-10 18:26

> nej jeg har ikke kørt til service med en spand fra 98

En bil ska vedligeholdes uanset alder - ellers går den i stykker på de mest
ubelejligede tidspunkter uanset bilfabrikat.

Fra : TDN

Dato : 14-08-10 18:52

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen
> "Stefan Jacobsen" <stefware@gmail.com> skrev i meddelelsen

> En bil ska vedligeholdes uanset alder - ellers går den i stykker på de
> mest ubelejligede tidspunkter uanset bilfabrikat.

Der er forskel på at køre til et værksted med en gammel bil og give mange
tusind kr. for et serviceeftersyn og selv sørge for få skiftet det der skal.

Jeg får skiftet olie ved SDS til ½ pris af aut. værksted, og skifter selv
tændrør og luftfilter. Dæk kan man jo se hvor de skal skiftes og bremser
checkes med skydelære om skiven er ved at være på målet. Min bil er 1996 og
jeg kunne ikke drømme om at køre den til service, hvis den fejler noget
bliver det straks lavet på værksted. Jeg checker selv vædsker og holder selv
styr på hvor de skal skiftes udfra Haynes. Tandrem holder jeg også styr på
skifteinterval osv.

Men hvis ikke selv kan gøre noget af ovennævnte er man da mest sikker ved at
køre bilen til service.

Mvh
Thomas

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-08-10 11:26

On 14 Aug., 19:05, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
> [...]
> har haft en "pudsig" fortid. Der var nok en grund til den lave pris, som du

Det er K7M'eren der ligger i den, kan godt ske jeg husker fejl med
ventilerne. Den er bla. af den tidligere køber blevet serviceret i
Bosnien! Og nej værkstedet mente bestemt ikke de havde gjort noget
galt og mente da bestemt ikke de skulle betale for noget. Det er en
laaaang historie som jeg ikke orker at skrive

Stef

Fra : KASO

Dato : 15-08-10 19:26

---------------------------------------------------------------------------­-OK - K7M er den 8-ventilede - så hænger det bedre sammen med årgangen. Detlyder som om du har været meget uheldig med bil og ikke mindst værksted

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-08-10 11:28

On 14 Aug., 18:18, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:

> [...]
> 130/140 hk (?) og ikke den gl. undermotoriserede - den nye har en langt
> bedre gangkultur, som andre også nævner. n kollega var glad for sin

Hej

Mht til 115 kontra 130/140 er jeg sikker på begge går roligere end en
1,5 slavediesel med ca 55 hk Og jo flere heste, jo mere brændstof
skal der jo også til

Stef

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-08-10 18:40

> Mht til 115 kontra 130/140 er jeg sikker på begge går roligere end en
> 1,5 slavediesel med ca 55 hk Og jo flere heste, jo mere brændstof
> skal der jo også til

Sidstnævnte er jo hamrende ligegyldigt - merforbruget i kr og ører er jo til
at overse i det lange løb. Du holder måske også i kø i halve timer for at
spare 25 ører pr liter brændstof

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-08-10 11:29

Enig, men at køre den til service er en anelse overkill, når man kan
lave det meste af service selv.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-08-10 13:54

> Sidstnævnte er jo hamrende ligegyldigt - merforbruget i kr og ører er jo til
> at overse i det lange løb. Du holder måske også i kø i halve timer for at
> spare 25 ører pr liter brændstof

Nej jeg tanker når tanken er tom, og hvis vi snakker forskellen mellem
22 og 15 km/l med 40kkm om året så er forskellen til at ta og føle på!

Stef

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-08-10 21:23

> Nej jeg tanker når tanken er tom, og hvis vi snakker forskellen mellem
> 22 og 15 km/l med 40kkm om året så er forskellen til at ta og føle på!

Der er ik nogen af de nævnte, som kører 22 km/l...

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-08-10 13:58

> Det lyder som en meget dårlig oplevelse, og så bliver jeg da lidt nysgerrig,
> da vi kun har haft gode oplevelser med Scénic'er ...

Det skal lige nævnes jeg da heller ikke er bleg for at købe en Renault
igen, hvis jeg falder over den rigtigte

Stefan

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 15-08-10 01:33