Reservehjul-skift Citroen Xsara - skal af ~
Fra : Thomas

Dato : 13-08-10 11:27

Hej NG

Jeg var ved at gå ud af mit gode skind i dag. Jeg punkterede på det ene
forhjul og skulle have skiftet til reservehjulet. Jeg har altid haft en
holdning til de biler, der havde reservehjulet hængende under bilen, udfra
at det måtte være et beskidt og udsat sted. I mine tidligere biler, et par
Fiat'er, lå det ude i motorrummet, dejligt tilgængeligt. Og i min mazda og
mine 2 lancere, lå det i bagagerummet, lidt mindre tilgængeligt, især med
bagage, men dog rent og ligetil.

Nu punkterede jeg så for første gang, hvis jeg husker korrekt, i mine 20 år
som bilist og så skulle det lige ske med denne Xsara!

Ned og pille reservehjulet ud af holderen. Der blev så allerede tøj og
fingre beskidte. Selv donkraften sidder i en æske derinde også, som var
næsten umulig at få fri.

Så frem med hjulnøglen. Spinkel, hvilket vel heller ikke gjorde noget, hvis
den ikke var lavet af bly! Med lidt held, kunne jeg med min fod få vredet
boltene løse, uden at nøglen vred mere end en omgang rundt. (lettere
overdrevet, men skæv og fordrejet blev den, for den var åbenbart kun lavet
til at løsne friske bolte, iskruet med håndkraft, og ikke fastsiddende
bolte, som sikkert er monteret med luftnøgle på et tidspunkt)

Så blev hjulet skiftet. Hurra, så var det bare i bagagerummet med det gamle
hjul. Men nej. Der fandt jeg ud af at hjulholderen kun kunne fastspændes,
med et hjul i, så ned og kravle igen. skubbe hjulet op på plads, og låse
igen.

Er jeg en spade? eller er det her system simpelthen for åndsvagt ?

God dag til alle

Med venlig hilsen

Thomas

Fra : Fister

Dato : 13-08-10 12:39

on 13-08-2010, Thomas supposed :
> Hej NG
>

> Er jeg en spade? eller er det her system simpelthen for åndsvagt ?
>
> God dag til alle
>
> Med venlig hilsen
>
> Thomas

Nej, intet galt med dig, det er et tåbeligt system. Begge mine
franskere havde det også.
Kai

Fra : Henning

Dato : 13-08-10 13:54

>Er jeg en spade? eller er det her system simpelthen for åndsvagt ?

Blandt andet derfor jeg har Falck-abonnement

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-08-10 15:03

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Blandt andet derfor jeg har Falck-abonnement

Jeg kunne ikke i min vildeste fantasi finde på at ringe efter hjælp til at
skifte et hjul, det er sgudda kun tøzer der gør sådan noget....

Fra : Henning

Dato : 13-08-10 16:09

>Jeg kunne ikke i min vildeste fantasi finde på at ringe efter hjælp til at
>skifte et hjul, det er sgudda kun tøzer der gør sådan noget....

Han må til hver en tid kalde mig "tøz" mens han kravlser rundt i sneen
eller mudderet for at grave hjulet ud

Fra : Niels Bengaard

Dato : 13-08-10 17:52

> Han må til hver en tid kalde mig "tøz" mens han kravlser rundt i sneen
> eller mudderet for at grave hjulet ud

Eller hvis man punkterer på venstre forhjul på motorvejen og nødsporet er så
smalt bilen kun lige kan være der.
Så ringer man efter hjælp.

Mvh Niels

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-08-10 09:13

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen

> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Eller hvis man punkterer på venstre forhjul på motorvejen og nødsporet er
> så smalt bilen kun lige kan være der.
> Så ringer man efter hjælp.

.... og regnvandet løber i en strid strøm under bilen, hvor man forsøger at
få reservehjulet ned ...

Lad os slå fast - et reservehjul skal man have _op_ før man bruger det :)

--
Per

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-08-10 09:18

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> ... og regnvandet løber i en strid strøm under bilen, hvor man forsøger at
> få reservehjulet ned ...
> Lad os slå fast - et reservehjul skal man have _op_ før man bruger det :)

Medmindre man kører Golf, for så ér der slet ikke noget reservehjul. Istedet
har VAG jo "efterladt" en spraydåse med lappegrej til bilejeren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-08-10 13:27

"Mogens (K)" skriver:

> Medmindre man kører Golf, for så ér der slet ikke noget reservehjul. Istedet
> har VAG jo "efterladt" en spraydåse med lappegrej til bilejeren

_Og_ en kompressor - tak.

Så ikke nok med at du skal have ryddet bagagerummet for at finde
lappevæske og kompressor, du skal også have fundet strøm til
kompressoren.

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 14-08-10 13:58

Den Sat, 14 Aug 2010 14:27:27 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> [...]
>
> Så ikke nok med at du skal have ryddet bagagerummet for at finde
> lappevæske og kompressor, du skal også have fundet strøm til

På Lupo er det en cykelpumpe.

En tidligere kollega der netop kørte Lupo fik sig ret hurtigt et
abonnement hos Dansk Autohjælp efter en punktering. Lappe-spray'en
løb ud af hullet lige så hurtigt som han pumpede.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ivan Madsen

Dato : 13-08-10 15:57

On Fri, 13 Aug 2010 12:26:30 +0200, "Thomas" <ejtilstede@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>igen.
>

>Er jeg en spade? eller er det her system simpelthen for åndsvagt ?

Jeg har da skiftet fra sommer- til vinterhjul og omvendt med det
udstyr Hvorfor tror du jeg fik fat i en ordentlig donkraft og en
anstændig hjulnøgle?? )

Du har da også været særlig uheldig - jeg mener boksen med donkraft og
nøgle skal følge med hjulet ud, den bør i hvert fald ligge i fælgen.
Men noget beskidt og så videre bliver man - man lærer også helt nye
gloser, de kommer sådan set af sig selv, når man hekser ene mand med
at hænge apparatet op igen

Det er noget ged, men sådan er det altså i en Xsara - så her i huset
lever vi med det.

Fra : \"@

Dato : 13-08-10 16:15

Den 13-08-2010 12:26, Thomas skrev:
> [...]
> igen.
>

> Er jeg en spade? eller er det her system simpelthen for åndsvagt ?

Ikke for at sprede salt i åbne sår, men glem ikke at du skal derned
igen, når du skal have repareret det flade hjul

forhåbentlig sker det dog ikke en regnvejrsdag i vejkanten.

Mikael

Fra : alexbo

Dato : 13-08-10 18:44

"Thomas" skrev

> Er jeg en spade? eller er det her system simpelthen for åndsvagt ?

Jeg synes ikke systemet er åndsvagt,
men nok forældet, det er udtænkt den gang man punkterede jævnligt så
behøvede man ikke tømme bagagerummet når hjulet skulle skiftes.
Det er udtænkt af franskmænd, de finder på geniale løsninger på ikke
eksisterende problemer.

Jeg synes det er åndsvagt at nogen biler bliver leveret med nødhjul, og med
en hjulbrønd der kun kan tage nødhjul, så det ganske enkelt ikke er muligt
at have et rigtigt hjul med som reserve.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 18-08-10 07:43

> [...]
> behøvede man ikke tømme bagagerummet når hjulet skulle skiftes.
> Det er udtænkt af franskmænd, de finder på geniale løsninger på ikke

Erindrer stadig en ferietur hvor vi skulle til reservehjulet - på en talbot
1510 eller citroen bx. Der skulle det meste af feriebagagen alligevel ud for
at komme til bolten i bunden af bagagerummet der skulle løsnes for at få
hjulet under bilen ned...

Det var så ikke en punktering, men for at komme til reservednken der lå
derned - og den var så også blevet utæt og dermed tom.

Den dag lærte jeg også nye gloser ...

Fra : oz3bto

Dato : 14-08-10 06:05

"Thomas" <ejtilstede@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> plads, og låse igen.
>

> Er jeg en spade? eller er det her system simpelthen for åndsvagt ?

Så er det nu at jeg er rigtig glad for at mit reservehjul sidder på
bagsmækken og en dejlig let tilgængelig donkraft gemt i selve baglågen
sammen med krydsnøglen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-08-10 09:15

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>>

> Så er det nu at jeg er rigtig glad for at mit reservehjul sidder på
> bagsmækken og en dejlig let tilgængelig donkraft gemt i selve baglågen

Og en donkraft der kan holde til at blive brugt. Jeg husker ikke hvilket
mærke det var, men en bilist ville skifte hjul, og donkraften holdt end ikke
det første hjulskifte fordi den var ikke beregnet til at blive brugt.

--
Per

Fra : oz3bto

Dato : 14-08-10 21:34

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> Per
> Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.

Min kan fint holde til det men en er kun lige stor nok til at løfte hjulet
fra jorden.. Hvilket jo er ok.. problemet kommer når jeg har de store mudder
hjul på .. Der kan den ikke løfte højt nok

Fra : Leo Jensen

Dato : 18-08-10 02:56

On Aug 18, 8:42 am, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
>
> Det var så ikke en punktering, men for at komme til reservednken der lå
> derned - og den var så også blevet utæt og dermed tom.

Tja, jeg har haft en Pug 405. Hjulet var placeret under bunden sammen
med donkraft osv, og bolten, der skulle løsnes for at komme til det
var placeret allerbagerst i bagagerummet. Det var faktisk ret
gennemtænkt, bortset fra at hjulet naturligvis bliver møgbeskidt.

For 2 år siden punkterede jeg i Jaguaren på vej hjem fra ferie. Fint
rent værktøj og full-size reservehjul, men at stå på en landevej et
eller andet sted i Benelux-området i mørke og tømme bagagerummet helt
for at få det ud var altså ikke sjovt, jeg ville have foretrukket den
franske løsning. Til gengæld kan englænderne lave en ordentlig
hjulnøgle og donkraft...

Firehjulstrækkerne og ældre sportsvogne har den rigtige løsning med
udvendigt reservehjul på bagklappen, men det klæder ikke rigtig
almindelige biler.

Leo

Fra : Mcwm

Dato : 18-08-10 11:27

Den 18-08-2010 10:56, Leo Jensen skrev:

> Firehjulstrækkerne og ældre sportsvogne har den rigtige løsning med
> udvendigt reservehjul på bagklappen, men det klæder ikke rigtig
> almindelige biler.

Oh, det så da meget godt ud på de gamle Rover 3500 P6

http://kortlink.dk/82gn

Venligst
Mcwm

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 18-08-10 18:37

On Wed, 18 Aug 2010 12:26:34 +0200, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it>
wrote:

>Oh, det så da meget godt ud på de gamle Rover 3500 P6
>
>http://kortlink.dk/82gn

>--

Nå, synes du det.

Smag og behag er heldigvis forskellig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-08-10 18:42

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Nå, synes du det.

Jep!

> Smag og behag er heldigvis forskellig.

En rigtig arbejdsgivervogn

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 18-08-10 19:18

On Wed, 18 Aug 2010 19:41:56 +0200, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

>Jep!

>En rigtig arbejdsgivervogn

>--

Det kunne man godt sige.

Jeg tror at det var en af den slags vogne der blev solgt fordi den
lokale forhandler sad i Rotary, Lions Club og hvad
æde/drikke-foreningerne nu hed.

Sådan en fætter havde jo en potent kundekreds lige ved hånden.

Det kunne ofte ses ude i de mindre samfund, hvilken bilpusher der var
"in".

--

Venlig hilsen
Folmer