Ny lov !!
Fra : Bjørn J.

Dato : 13-08-10 09:47

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 13-08-10 16:19

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Så bliver dæktryksmålere obligatoriske i nye biler fra 2011:
> http://bil.guide.dk/Hyundai/Sikkerhed/Milj%C3%B8/Tilbeh%C3%B8r/Vedligehold/Dyr_d%C3%A6ktrykm%C3%A5ler_bliver_lovpligtig_2149622?rf=jp

Om det ligefrem ska være lovbestemt udstyr, ved jeg ikke rigtig
nødvendigheden af, men mine seneste biler har været udstyret med
dæktryksovervågning, og det er bestemt rigtig dajli' at ha i vognen :)

Fra : KimT

Dato : 13-08-10 16:20

On 13-08-2010 10:47, Bjørn J. wrote:
> Så bliver dæktryksmålere obligatoriske i nye biler fra 2011:

> [...]

Der er nogle dæktryksmålerfabrikant-lobbyister der har gjort deres
arbejde godt!

/Kim

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-10 18:06

"KimT" <virker-ikke@virker-slet.ikke> skrev i meddelelsen

> Der er nogle dæktryksmålerfabrikant-lobbyister der har gjort deres arbejde
> godt!

jep, hehe men vinterdæk er stadig ikke et tema.

--
Tom

Fra : Ivan Madsen

Dato : 13-08-10 18:07

On Fri, 13 Aug 2010 19:05:30 +0200, "Tom" <nospam> wrote:

>"KimT" <virker-ikke@virker-slet.ikke> skrev i meddelelsen

>jep, hehe men vinterdæk er stadig ikke et tema.

Det bliver det næste - og ud at få justeret isenkrammet to gange om
året! Geesh! Tror jeg kan leve resten af livet med en årgang 2010 -
den skal vel bare have alt udskiftet mellem nummerpladerne for at køre
en 10-20-30-40 år endnu )

Fra : Henrik B.

Dato : 13-08-10 22:25

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det bliver det næste - og ud at få justeret isenkrammet to gange om
> året! Geesh!

Tror du skal læse det én gang til. )
Det er kun ved dækskifte - ikke hjulskifte, at det skal rekalibreres...

--
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/

Fra : alexbo

Dato : 13-08-10 18:59

"Bjørn J." skrev

> Så bliver dæktryksmålere obligatoriske i nye biler fra 2011:

Godt, det er også på tide.

For 5 år siden i forbindelse med en tråd om dæktryk og hastighed skrev jeg
om emnet.

"Det har forøvrigt undret mig i mange år, at når man ser hvor meget gejl der
bliver sat i biler, at så en lufttrykkontrol ikke er standard.
Noget så vigtigt bør kunne kontrolleres fra førersædet.
Hvis der er sprunget en pære lyser en kontrollampe, men man kan have tabt
det meste af luften i alle hjul, uden nogen alarm."

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 13-08-10 19:19

KLIP

> [...]
> Hvis der er sprunget en pære lyser en kontrollampe, men man kan have tabt
> det meste af luften i alle hjul, uden nogen alarm."

Jeg formoder så, du for 5 år siden anskaffede dig en potte med sligt ?

Jeg har først fået det nu, hvor jeg har skiftet mærke, men det skyldes nok
mere, potten ab fabrik er monteret med Run Flat Tyres.

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-08-10 19:22

"Bjørn J." skriver:

> Jeg formoder så, du for 5 år siden anskaffede dig en potte med sligt ?

For at nu bruge et Henrik B. udtryk: "Fniz"

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 13-08-10 22:26

> For at nu bruge et Henrik B. udtryk: "Fniz"

Huh??

Fra : alexbo

Dato : 13-08-10 19:57

"Bjørn J." skrev

> Jeg formoder så, du for 5 år siden anskaffede dig en potte med sligt ?

Næh, det er mange år siden jeg har brugt potte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 13-08-10 19:59

> "Bjørn J." skrev

> Næh, det er mange år siden jeg har brugt potte.

Ok. du kører så i en bil.

Det kalder jeg automobiler til en pris over 2.5 mill. kr.

Alt andet er potter....

mvh/Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-10 20:16

> [...]
> Hvis der er sprunget en pære lyser en kontrollampe, men man kan have tabt
> det meste af luften i alle hjul, uden nogen alarm."

Hvad skulle faren være ved at køre med et fladt hjul?

Punkterede engang i fiesta'en hvor det lykkedes mig med 135 Kmt at køre så
længe at dækket blev ødelagt, men det var så også det hele.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 13-08-10 20:31

"Tom" skrev

> Hvad skulle faren være ved at køre med et fladt hjul?

> Punkterede engang i fiesta'en hvor det lykkedes mig med 135 Kmt at køre så
> længe at dækket blev ødelagt, men det var så også det hele.

Ja der findes nok ikke den ting en eller anden ikke har gjort uden at der
skete noget, men det betyder ikke at det ikke er uden risiko.
Det største problem ved lufttab er ikke så meget det komplette tab på et
hjul, men de forringede køreegenskaber og bremseegenskaber ved manglende
luft i et eller flere hjul.

Men du har da ret i at man ofte kan klare et punkteret hjul uden problemer,
man kan også ofte køre meget for stærkt, eller i en stor brandert, det går
godt langt de fleste gange og hvis det er godt nok, så skal man da ikke
ændre på noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 13-08-10 21:01

"Tom" <nospam> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad skulle faren være ved at køre med et fladt hjul?
>
> Punkterede engang i fiesta'en hvor det lykkedes mig med 135 Kmt at køre så
> længe at dækket blev ødelagt, men det var så også det hele.

Man skal bare have den rette indstilling til punkterede dæk:

http://www.youtube.com/watch?v=vZog6NJXYbM

mvh/Bjørn J.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-08-10 15:07

On 13 Aug., 10:47, "Bjørn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:
> Så bliver dæktryksmålere obligatoriske i nye biler fra 2011:
>
> http://bil.guide.dk/Hyundai/Sikkerhed/Milj%C3%B8/Tilbeh%C3%B8r/Vedlig...
>
> mvh/Bjørn J.

Jeg tror effekten i hvert fald i Danmark bliver mindre sikkerhed, da
følgen af de øgede udgifter og besvær i forbindelse med vinterhjul,
kan få flere til at dropper det.

Jeg har nu heller ikke forstået ideen med den nye type kørelys, hvor
det kun er forlygterne der tænder. Det er muligt at x biler med y
slukkede baglygter samlet giver en gevinst for miljøet, i form af
sparret brændstof og udskiftning af baglygtepærer. Men onsdag da jeg
kørte godt 500 km på de danske motorveje, så jeg flere gange
silhuetten af en bil gennem vandtågerne med mørk bagende. Det samme
vil sandsynligvis være tilfældet, nå det ikke længere er lyst på turen
til/fra arbejde.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Bjørn J.

Dato : 13-08-10 22:41

"Kim Kristensen" <kim01@kristensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

>silhuetten af en bil gennem vandtågerne med mørk bagende. Det samme
>vil sandsynligvis være tilfældet, nå det ikke længere er lyst på turen

Så er grundlaget lagt for en ny lov: "Alle nye biler fra år XXXX skal være
udstyret med kørelysautomatik".

Det er ganske rart at have..;)

mvh/Bjørn J.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-08-10 23:31

Den 13-08-2010 23:40, Bjørn J. skrev:

> Så er grundlaget lagt for en ny lov: "Alle nye biler fra år XXXX skal være
> udstyret med kørelysautomatik".
>
> Det er ganske rart at have..;)

Den køber jeg. Og XXXX er lig 1990-91. Da kørelyset blev indført. Der er
mange der ikke magter at tænde det. Samtidig kan de lave så bilen kun
kan gå tomgang når positionslyset er tændt. Samt tre starter med en
sprunget pære havde samme virkning. Så kunne det være vi slap for alle
dem med ukorrekt lygteføring. Det er simpelthen for sjusket.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-08-10 15:52

On 13 Aug., 23:40, "Bjørn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:
> "Kim Kristensen" <ki...@kristensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:18b3e41c-55a4-43e9-a8fb-781fbd9d705e@l20g2000yqm.googlegroups.com...
>
> KLIP

> Så er grundlaget lagt for en ny lov: "Alle nye biler fra år XXXX skal være
> udstyret med kørelysautomatik".
>
> Det er ganske rart at have..;)
>
> mvh/Bjørn J.

Begge vore biler har næst nyeste generation af kørelys med lys i alle
fire hjørner, det er nyeste version hvor kun forlygterne tænder jeg
syntes er et potentielt problem. Så en lov der i højere grad udbreder
mørke bagender ser jeg ikke lige som en fordel.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Bjørn J.

Dato : 13-08-10 22:59

"Kim Kristensen" <kim01@kristensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>syntes er et potentielt problem. Så en lov der i højere grad udbreder
>mørke bagender ser jeg ikke lige som en fordel.

Min potte har kørelys i ringene (samt lys i LED-baglygterne) og lysassistent
som automatisk tænder xenonlyset, når behovet er der.

Det virker fortrinligt og denne kombination kunne være grundlaget for en ny
lov.

Nutidens billister skal jo også på kørefronten have hjælp til at huske
detaljerne i deres enormt travle hverdag...

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-08-10 05:46

> [...]

> Min potte har kørelys i ringene (samt lys i LED-baglygterne) og
> lysassistent som automatisk tænder xenonlyset, når behovet er der.

Jep - udemærket system.

> Nutidens billister skal jo også på kørefronten have hjælp til at huske
> detaljerne i deres enormt travle hverdag...

Det var måske bedre at udvikle et system, som sender folk på værksted, når
en forlygtepærer springer. Kæft der er mange, som kører rundt med defekte
forlys...

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-08-10 09:00

Den 14-08-2010 06:46, Mogens (K) skrev:

> Det var måske bedre at udvikle et system, som sender folk på værksted,
> når en forlygtepærer springer. Kæft der er mange, som kører rundt med
> defekte forlys...

Nej nej, dem loppede vi ud forleden. Der var der en, tror det var
Alexbo, der foreslog et klip for dette. I løbet af kort tid vil der ikke
køre nogen franske biler på vejene. Mere plads til os andre.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-08-10 22:55

Kim Kristensen skriver:

> [...]
> syntes er et potentielt problem. Så en lov der i højere grad udbreder
> mørke bagender ser jeg ikke lige som en fordel.

Men tænder den ikke selv for lyset bagpå (og nærlys foran) når det
bliver mørkt, eller det begynder at regne?

Det gør det på min "potte".

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 13-08-10 22:57

> Men tænder den ikke selv for lyset bagpå (og nærlys foran) når det
> bliver mørkt, eller det begynder at regne?

Det er ikke dét, der er problemstillingen, Klaus...
Og jeg er 100% enig med Kim..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-08-10 22:59

"Henrik B." skriver:

> Og jeg er 100% enig med Kim..

Det er en fuldstændig latterlig lov, blot for at spare Co2. Begræns da
bilerne til 90% ydelse i stedet for at spare 10W (eller mindre)

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 13-08-10 23:07

KLIP

> Det er en fuldstændig latterlig lov, blot for at spare Co2. Begræns da
> bilerne til 90% ydelse i stedet for at spare 10W (eller mindre)

Det er slet ikke det, det går ud på.

Det går ud på at lave love, så embedsmændnene og politikkerne har noget at
give sig til.

Mit kørelys (tagfahrlich) i ringene anvender i hver side en 35W glødepære.

Det er vel det samme som xenonpæren bruger i hver side il både nærlys og
langtlys....

mvh/Bjørn J.

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-08-10 23:27

Den Fri, 13 Aug 2010 23:26:19 +0200 skrev Henrik B.:

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
> meddelelsen news:4C658D3F.16DBD72A@du.kan.finde.den...

> Huh??

Fniz :P

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Jan

Dato : 14-08-10 14:45

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Så bliver dæktryksmålere obligatoriske i nye biler fra 2011:

> [...]

Mage til latterlig lov skal man sgu da lede længe efter.
Hvad er der nu i vejen med at gå en tur rundt om bilen for at kontrollere
dæktrykket. Som vi nu ellers har gjort i rigtig mange år.
Det ender sgu med at vi almindelige fattigfolk ikke har råd til at have bil
mere.
Jo mere lort der bliver proppet i bilen jo mere kunstfærdig bliver det at
reparere den.
Des mere kan mekanikeren tjene.
Hos SMC blev jeg forleden oplyst at de skulle have ca. 800/timen + moms for
at lave mit anhængertræk. Det er jo fuldstændigt sindsygt.
Jeg tjener sgu ikke engang en 1/4 del før skat.
Lad os komme tilbage til hestevognen.
Puha det lettede

Jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-08-10 00:06

Jan skriver:

> Hos SMC blev jeg forleden oplyst at de skulle have ca. 800/timen + moms for
> at lave mit anhængertræk. Det er jo fuldstændigt sindsygt.
> Jeg tjener sgu ikke engang en 1/4 del før skat.

Der skal jo nogen til at baetale for de fancy bygninger. ud fra en del
af deres medarbejderes færdigheder, tjener de sku nok langt mindre end
du gør....

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-10 00:47

Bjørn J. wrote:
> Så bliver dæktryksmålere obligatoriske i nye biler fra 2011:
> http://bil.guide.dk/Hyundai/Sikkerhed/Milj%C3%B8/Tilbeh%C3%B8r/Vedligehold/Dyr_d%C3%A6ktrykm%C3%A5ler_bliver_lovpligtig_2149622?rf=jp

Hvordan virker det egentlig? Min bil har det via ABS'en men jeg har flere
gange målt dæktrykket hvor det er faldet 0,1 bar uden at systemet har givet
alarm. Men det er måske kun ved kørsel og et "markant" fald i dæktrykket at
det virker?
Kan man afprøve det? Fx ved at lade motoren køre og lukke ½ bar ud af
dækket?

MVH
Ole

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-08-10 07:44

"Ole Sørensen" <nejtak> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan virker det egentlig?

Den nemme løsning desværre kun på engelsk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tire-pressure_monitoring_system

mvh/Bjørn J.