Kører computer i Rav4
Fra : Ukendt

Dato : 13-08-10 09:21

Hej

Jeg har haft lidt problemer med snask i tanken på min Toyota Rav4 diesel fra
2006 og har fået skiftet brændstoffilter 2 gange, sidste gang for 4 måneder
siden og der har ikke været mere siden da. Så langt så godt.

Efterfølgende har kørercomputeren været lidt mærkeligt. Før snasket i
tanken, viste den ret konstant et gennemsnit omkring 17 km/l og
efterfølgende var den oppe på 24-25 km/l og nu ligger den som regel på 20-21
km/l.

Er der snask/skidt i den dims der måler brændstoffet, så den ikke måler
korrekt ? Fungerer den ligesom en vandmåler, med at der løber lidt væske
gennem et lille hjul og kan den skiftes og er det dyrt ?

Håber nogen kan hjælpe med mine spørgsmål

venlig hilsen

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-10 18:04

"Peter DK" <popeye(snabel)mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> gennem et lille hjul og kan den skiftes og er det dyrt ?
>
> Håber nogen kan hjælpe med mine spørgsmål

Den MÅLER med 100,1% garanti ikke brændstofforbruget. Det er noget som
bliver
beregnet ud fra speederpos. motoromdrejninger, ladetryk, temperatur osv.
Det er sikkert en sensor som svigter hvis forbruget svinger så meget.

Hvis ikke bilens computer selv kan fortælle hvilken sensor der er defekt, så
lad sagen
ligge. Der er ingen mekanikere der kan fejlfinde på bilens elektronik. De
starter bare
fra en ende med at skifte computeren og frem, indtil du er kommet der for 5.
gang med
samme fejl og har oprette egen hjemmeside med navn som "www.lorteraw.dk".

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-08-10 21:00

Den 13-08-2010 19:04, Tom skrev:

> Den MÅLER med 100,1% garanti ikke brændstofforbruget.

Kan godt lide folk der er helt sikre. Ingen slinger i valsen.

> Det er noget som
> bliver
> beregnet ud fra speederpos. motoromdrejninger, ladetryk, temperatur osv.
> Det er sikkert en sensor som svigter hvis forbruget svinger så meget.

Mange gange er det såmænd bare beregnet ud fra åbningstiden på dyserne.
Direkte fra fra boksen. Ganske simpelt. Og liniært. Men der er set
systemer med et lille hjul og en optisk sensor.

> Hvis ikke bilens computer selv kan fortælle hvilken sensor der er
> defekt, så lad sagen
> ligge. Der er ingen mekanikere der kan fejlfinde på bilens elektronik.

På verdensplan kan man måske finde en lille håndfuld. Ellers ligger der
måske en opgave for de ingeniører der laver systemerne i at finde
metoder til fejlfinding. Kort sagt ordentlig dokumentation.

> De starter bare fra en ende med at skifte computeren og frem, indtil du er kommet der
> for 5. gang med samme fejl og har oprette egen hjemmeside med navn som "www.lorteraw.dk".

Jeg har tit undret mig over det. Af alle der er mest inkompetent til at
lave biler havner på et bilværksted. Dernæst bliver dem der er en smule
mere kompetent bygningshåndværkere osv. Vi er alle meget klogere på
andres faggrupper. Mon ikke det er tid til "store-bytte-fag-dag".

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 13-08-10 22:32

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Kan godt lide folk der er helt sikre. Ingen slinger i valsen.

Ja, specielt når de ikke har ret. )
Langt de fleste biler, måler nemlig på mængden af indsprøjtet brændstof, på
én cylinder (og ganger så selv op).
Motorstyringen kender den mændge brændstof der sprøjtes ind i cylinderen, ud
fra, hvor længde den står åben og hvad MAP'en i motorstyringen fortæller...

--
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-08-10 23:23

Den 13-08-2010 23:31, Henrik B. skrev:

> [...]
> Motorstyringen kender den mændge brændstof der sprøjtes ind i
> cylinderen, ud fra, hvor længde den står åben og hvad MAP'en i

Ja, og de gamle Opel Bord-computer havde såmænd en omskifter mellem 4 og
6 cylinder. Nogen gange er det mere simpelt.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-10 09:23

> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, specielt når de ikke har ret. )
> Langt de fleste biler, måler nemlig på mængden af indsprøjtet brændstof,
> på én cylinder (og ganger så selv op).

Det er så IKKE en måling men en BEREGNING. Computeren kender jo
åbningstiden,
da det er en som den selv genererer.
En måling ville typisk kræve en form for flowmåler, og det er der igen biler
der har
siddende.

> Motorstyringen kender den mændge brændstof der sprøjtes ind i cylinderen,
> ud fra, hvor længde den står åben og hvad MAP'en i motorstyringen
> fortæller...

og derfor er det ikke en måling men en beregning. Den vil derfor heller ikke
kun tage
højde for dyser som begynder at stoppe lidt til, eller et faldende
brændstoftryk.
Bilen måler altså ikke forbruget men beregner det ud fra nogle antagelser om
hvor
meget der formegentlig løber igennem.
Ud fra hvor meget dette tal svinger tror jeg stadig at programmøren har
flere ting
med inde i billedet end bare åbningstiden. Computere begynder ikke pludselig
og
periodisk at regne forkert ej heller gør åbningstiden, for så ville bilen
kører op og
ned i omdrejninger.

--
Tom

Fra : Anders Majland

Dato : 18-08-10 16:11

> En måling ville typisk kræve en form for flowmåler, og det er der igen
> biler der har
> siddende.

Og erfaringen fra hustandens to biler og den forrige er det ikke er
nødvendigvis er specielt præcist med beregningerne - sammenlignet med
målingen på standeren.

Man kan ikke bruge hver enkelt tankning til noget da det varierer med bilens
hældning hvor meget der kan fyldes i tanken - nok til at det bliver
statistisk signifikant.

Men forskellen på gennemsnittet af kørselskomputeren og hvad der er tanket
giver er meget godt billede. Vel og mærke når det er stort set samme mængde
der tankes hver gang

Skoda Fabia - 1,4% [65000km]
Citroen C5 - 5,1% [77000km]
Smart42 - 1.7% [28000km] << Efter kalibrering (ScangaugeII)

På mc'en har jeg en simpel flowmåler

Yamaha xtz 0,5% [30000km]

Fabia'en svingede ved hver tankning +-5%
Citroen'en over 10% - på trods af den store tank (i gennemsnit tanket
61liter)
Smart'en også over 10% (I gennemnsit tanket 30liter)

Jeg er ret imponeret over hvor præcis den simple flowmåler er på mc'en. Da
den ikke har tankmåler og forbruget reguleres ret kraftigt med højre hånd
svinger rækkevidden mellem 425km og 600km. Med flowmåleren kan jeg roligt
bruge af reserverne så siden jeg fik den på har jeg i snit tanket 25,5liter
(og tanken er opgivet til 26, men der kan være 30)

Men tilbage til Peters Rav4 - Prøv at sammenligne kørecomuteren med hvad der
kan være i tanken næste gang du tanker. Måske den ikke er defekt ? Selvom
20km/l er meget pænt og må kræve morfar bag rattet

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-08-10 08:39

> [...]

> Direkte fra fra boksen. Ganske simpelt. Og liniært. Men der er set
> systemer med et lille hjul og en optisk sensor.

Kan du så forklarel hvorfor min kørecomputer med det samme kan registrere et
højere forbrug, når jeg hægter campingvognen på?

Hvilket hjul? Hvilken sensor?

--
Per

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-08-10 08:57

Den 14-08-2010 09:38, Per Henneberg Kristensen skrev:

> Kan du så forklarel hvorfor min kørecomputer med det samme kan
> registrere et højere forbrug, når jeg hægter campingvognen på?

Nej, det kan jeg ikke. For jeg kan ikke huske hvordan dit system ser ud.
Men åbnes dyserne elektrisk, så er det ad denne vej deres åbningstid
registreres. Og den til vil blive længere når belastningen stiger.

> Hvilket hjul? Hvilken sensor?

Det er en enhed med et lille møllehjul. Der drejer rundet ved hjælp af
flowet. I hjulet er der en række huller. Igennem disse huller ser en
sensor. Og jo flere signaler jo større flow.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-10 09:28

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Kan du så forklarel hvorfor min kørecomputer med det samme kan registrere
> et højere forbrug, når jeg hægter campingvognen på?
>
> Hvilket hjul? Hvilken sensor?

Du skal give mere gas (dyserne skal være åbne i længere tid) for at holde
samme hastighed.
Hastighedssensoren plejer at sidde ved gearkassen og leverer et
frekvenssignal der varierer
linært med bilens hastighed. Jeg husker i min mondeo var det omkring 143 Hz
ved 100 Km/t

Hvis din kørecomputer ikke kunne registrere når du hænger en campingvogn på
eller når du
kører op ad bakke, så var den intet værd

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-08-10 14:15

"Tom" <nospam> skrev i en meddelelse

> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

Du mangler benzin-trykket, som er meget vigtigt for korrekt måling

Så'n ca. 1 puls pr. 20cm?

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i