CSS: Usynlig skrift
Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-08-10 19:15

Jeg vil gerne forsyne mine tabeller med en CAPTION af hensyn til dem der
kan have nytte af det, f.eks. dem der bruger en oplæser, men jeg gider ikke
at få det vist på siden.

Kan jeg style tekst med color="none" eller lignende?

Fra : Martin Ploug

Dato : 13-08-10 19:19

Den 13-08-2010 20:14, Kurt Hansen skrev:

> [...]
> ikke at få det vist på siden.
>
> Kan jeg style tekst med color="none" eller lignende?

Godt spørgsmål

Kan du ikke bare give skriften samme farve som baggrunden?
Jeg ikke, om man kan bruger transparent eller lign.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-08-10 19:31

Hello Martin,

> Godt spørgsmål
>
> Kan du ikke bare give skriften samme farve som baggrunden?

Jo, det vil virke hvis man har en ensfarvet baggrund, men det har jeg netop
ikke.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-08-10 19:39

Kurt Hansen frembragte:
> Hello Martin,

> Jo, det vil virke hvis man har en ensfarvet baggrund, men det har jeg netop
> ikke.

prøv med font-size: 0px;

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 13-08-10 19:41

Den 13-08-2010 20:38, Birger Sørensen skrev:
> Kurt Hansen frembragte:

> prøv med font-size: 0px;
>
> Birger

Man kan måske åbenbart bruge display:none:

http://www.tips-og-tricks.com/tippet/Usynlig_skrift_p%C3%A5_hjemmesiden

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 14-08-10 09:12

Bemærk at det også vil medføre at tekstoplæsere heller ikke "ser"
teksten.
Jeg har iøvrigt svært ved at se at en caption ikke skulle have
relevans for både seende og blinde.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Martin Ploug

Dato : 14-08-10 10:44

Den 14-08-2010 10:12, Jens Peter Karlsen skrev:
> Bemærk at det også vil medføre at tekstoplæsere heller ikke "ser"
> teksten.

Ja ok, så ryger idéen ligesom

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-08-10 10:50

Jens Peter Karlsen udtrykte præcist:
> [...]
> teksten.
> Jeg har iøvrigt svært ved at se at en caption ikke skulle have

display:hidden betyder at elementet (og de elementer det indeholder)
fjernes fra formatteringen, og slet ikke vises.
Alternativer kan være:
at sætte visibility:none. Det vil gørre at elementet tager plads op,
men er gennemsigtigt. Altså er stadig i kilden, og pladsen til det
reserveret - men indholdet vises ikke.
at sætte color samme farve som baggrunden - kan ikke bruges, hvis
baggrunden ikke er ensfarvet.
at sætte skrift størrelse 0 . (Eller line-height eller en af de andre)
at give elementet en position, der bringer det udenfor skærmen - og
det går så heller ikke med tabel elementer.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 14-08-10 11:09

Den 14-08-2010 11:49, Birger Sørensen skrev:
> [...]
> at sætte skrift størrelse 0 . (Eller line-height eller en af de andre)
> at give elementet en position, der bringer det udenfor skærmen - og det

Så kunne en kombination af dine forslag [font-size:0px;visibility:none;]
måske være en meget god løsning? Klammerne skal selvfølgeligt ikke være
der - det er blot for at isolere det lidt

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-08-10 20:31

Kurt Hansen har bragt dette til os:
> [...]
> det vist på siden.
>
> Kan jeg style tekst med color="none" eller lignende?

og får advarsler på ved validering - den er vist beregnet til
oplæsning.

Birger

http://bbsorensen.dk