FF viser ikke COLGROUP korrekt
Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-08-10 16:21

Jeg kunne ikke begribe, at jeg ikke kunne få denne testside til at virke:

<http://www.w3schools.com/tags/tryit.asp?filename=tryhtml_colgroup_test>

Det faldt mig ind at loade den i IE 8 og der går det som forventet.

Uanset hvad jeg ændrer på i det venstre vindue og klikker på knappen, opdateres
det højre vindue ikke.

Jeg har kopieret kildekoden over i et HTML-dokument op uploadet der her:

<http://www.danacord.dk/test.html>

- og det bekræftes at kolonne 3 ikke er højrestillet og med blå tekst, som
ellers angivet i definitionen af COLGROUP.

Er det FF eller kildekoden der er noget galt med?

P.S. Tak til bl.a. Birger Sørensen forleden, som foreslog styling af COLGROUP
vedhjælp af child selectors. Jeg har kigget på det, men det skræmmer mig
lidt. Jeg kan ikke gennemskue det.

Fra : Martin Ploug

Dato : 13-08-10 16:25

Den 13-08-2010 17:20, Kurt Hansen skrev:

> [...]
> COLGROUP vedhjælp af child selectors. Jeg har kigget på det, men det
> skræmmer mig lidt. Jeg kan ikke gennemskue det.

Koden validerer ikke:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.danacord.dk%2Ftest.html&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

Prøv at rette fejlene og se, om det ændrer noget.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-08-10 19:01

Hello Martin,

> [...]
> html&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0
> Prøv at rette fejlene og se, om det ændrer noget.

Nu validerer den, men det ændrer ikke på de nævnte forhold.
<http://www.danacord.dk/test.html>

Fra : Martin Ploug

Dato : 13-08-10 19:12

Den 13-08-2010 20:00, Kurt Hansen skrev:
> Hello Martin,

> Nu validerer den, men det ændrer ikke på de nævnte forhold.
> <http://www.danacord.dk/test.html>

Efter mine begreber må det i så fald skulle se ud som nedenstående eller
lign.
Jeg ved ikke lige, hvad colgroup gør som standard

<colgroup align="right" style="color:blue;">
</colgroup>

Fra : Martin Ploug

Dato : 13-08-10 19:13

Den 13-08-2010 20:11, Martin Ploug skrev:

> [...]
> lign.
> Jeg ved ikke lige, hvad colgroup gør som standard
>

> <colgroup align="right" style="color:blue;">

Undskyld, du har ret, det skal stå som <colgroup align="right"
style="color:blue;"></colgroup>

Fra : Martin Ploug

Dato : 13-08-10 19:30

Den 13-08-2010 20:13, Martin Ploug skrev:

> Undskyld, du har ret, det skal stå som <colgroup align="right"
> style="color:blue;"></colgroup>

Firefox understøtter åbenbart ikke Colgroup:
http://bytes.com/topic/html-css/answers/498667-does-firefox-not-understand-colgroup-col

Jeg ved ikke, om det er fordi tag'et er på vej ud eller hvorfor.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-08-10 19:37

Til jer begge.

Som jeg læser standarderne, kan man for <colgroup> sætte antallet af
kolonner, bredden og både vandret og lodret alignment. andet skal
sættes med style.
Men her ser det ud til, at kun Opera forstår det - undtaget style...

Så jeg ved ikke lige hvad der foregår...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 13-08-10 19:45

Den 13-08-2010 20:37, Birger Sørensen skrev:
> [...]
> med style.
> Men her ser det ud til, at kun Opera forstår det - undtaget style...
>
> Så jeg ved ikke lige hvad der foregår...

Men så man da i stedet kunne sætte en class på med f.eks.
text-align:right;color:blue; eller lign.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-08-10 20:12

Martin Ploug kom med følgende:

> Men så man da i stedet kunne sætte en class på med f.eks.
> text-align:right;color:blue; eller lign.

Har lige leget lidt
http://bbsorensen.com/test/colgroup/
og der er vist ikke nogen grund til at bruge colgroup, med mindre man
kun vil sætte bredde og/eller align - der er ingen af browserne (FF,
IE, Opera, Chrome) der umiddelbart finder ud af ret meget andet.

I stedet kan man bruge child-selector, som illustreret i tabel #2 på
siden.
Man kan også bruge det til at se at der er forskel på hvordan width
opfattes i en nogle af browserne i colgroup. (Opera sætter width som
normalt - de andre includerer i hvert fald padding og måske også border
og margin i den width der sættes i colgroup). Og det er så en grund
mere til at bruge child-selectorerne i stedet for colgroup.

Birger

http://bbsorensen.dk