afdødes opmagsinerede campingvogn nægtes u~
Fra : nete gregersen

Dato : 12-08-10 14:39

Hej til alle
Jeg prøver at beskrive situationen uden mange detaljer og
følelsesmæssige betoninger...

En afdød har en campingvogn stående hos en ven - vennen har et privat
firma (bus)
Campingvognen er som sådan ikke noget værd i kr/ører - "kun"
affektionsværdi for børnene.
Men "vennen" vil ikke udlevere campingvognen til boet, uden at
regningen betales.
Jeg har forklaret, at regningen skal udskrives til boet. (Jf.
vejledning fra skifteretten - vi må ikke disponere på afdøde (boets)
vegne, f.eks. ved at betale regninger m.v.
"Vennen" vil ikke udlevere campingvognen med mindre at jeg lægger
pengene kontant.

Er der måske en enkelt der kan fortælle om regler i denne forbindelse?

Mange tak
Nete

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-08-10 07:23

> [...]
> pengene kontant.
>
> Er der måske en enkelt der kan fortælle om regler i denne forbindelse?

Få boet til at betale regningen. Det er jo boets campingvogn, ikke
arvingernes.

Mvh Maria

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-08-10 09:19

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Få boet til at betale regningen. Det er jo boets campingvogn, ikke
> arvingernes.

"Vennen" har et firma. Han er nok bange for at hans sorte indtjening ved
opbevaring af campingvogne bliver alt for officiel.

--
Per

Fra : Paul Larsen

Dato : 16-08-10 10:30

On Thu, 12 Aug 2010 13:39:23 -0700 (PDT), nete gregersen wrote:

> Er der måske en enkelt der kan fortælle om regler i denne forbindelse?
>
> Mange tak
> Nete

Jeg kan godt forstå at han vil have sin tilgodehavende pladsleje inden
udlevering, for han ved jo ikke om boet har formue, og så vil hans krav
bortfalde.

Umiddelbart virker du smålig og gnieragtig. Gå ned og betal pladslejen og
tag den campingvogn, hvis du altså er enearving.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 16-08-10 10:49

On Mon, 16 Aug 2010 11:30:27 +0200, Paul Larsen
<paullarsen@nohotmail.invalid> wrote:

> [...]
>
>Umiddelbart virker du smålig og gnieragtig. Gå ned og betal pladslejen og
>tag den campingvogn, hvis du altså er enearving.

Deri er jeg uenig, det må jo være et spørgsmål om pladsejeren kan tage
campingvognen som pant indtil betalingen har fundet sted, idet vi må
antage at den som beder om at få den udleveret har fuldmagt til at få
campingvognen (bobestyrer).

/Hans

Fra : Paul Larsen

Dato : 16-08-10 18:27

On Mon, 16 Aug 2010 13:49:18 +0400, Hans Kjærgaard wrote:

> det må jo være et spørgsmål om pladsejeren kan tage
> campingvognen som pant indtil betalingen har fundet sted,

Det gør mange myndigheder jo også. Når en udenlandsk bil parkerer ulovligt
i lufthavnen, så konfiskerer politiet bilen indtil bøden betales. osv

Fra : Poul Christensen

Dato : 16-08-10 19:25

Paul Larsen <paullarsen@nohotmail.invalid> wrote in

> Det gør mange myndigheder jo også. Når en udenlandsk bil parkerer
ulovligt
> i lufthavnen, så konfiskerer politiet bilen indtil bøden betales. osv

I den situation er der juridisk set ikke tale om en konfiskation, da dette
er en permanent overtagelse af aktivet.

Når der som i eksemplet er tale om en midlertidog inddragelse, er det
snarere en beslaglæggelse.

mvh poul christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-08-10 11:08

Den 12-08-2010 22:39, nete gregersen skrev:

> En afdød har en campingvogn stående hos en ven - vennen har et privat
> firma (bus)
> Men "vennen" vil ikke udlevere campingvognen til boet, uden at
> regningen betales.

Det vil sige, at det ikke bare er opbevaring hos en ven, men
at man har skullet betale for opbevaringen?

> Jeg har forklaret, at regningen skal udskrives til boet. (Jf.
> vejledning fra skifteretten - vi må ikke disponere på afdøde (boets)
> vegne, f.eks. ved at betale regninger m.v.

I så fald, må I nok heller ikke hente campingvognen uden
tilladelse fra boet.

> "Vennen" vil ikke udlevere campingvognen med mindre at jeg lægger
> pengene kontant.

Hvis der er tale om, at der skal betales leje for
opbevaringen, så har han lov til at tilbageholde
campingvognen til regningen betales:
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Tingsret_og_ejendomsret/tilbageholdsret

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Steen Hansen

Dato : 16-08-10 15:04

On Mon, 16 Aug 2010 12:08:11 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>tilladelse fra boet.

>Hvis der er tale om, at der skal betales leje for
>opbevaringen, så har han lov til at tilbageholde

Campingvognen tilhøre boet og skal udleveres til boet, regningen
sender udlejeren så til boet, som i givet fald betaler regningen hvis
der er penge til dette, det må samtidigt formodes at campingvognen har
en værdi som indgår i boets aktiver som efterflg fordeles ligeligt til
boets kreditore. En enkelt kreditor kan ikke forlange at få hele sit
tilgodehavende hvis der ikke er penge til dette.

Hvis du som bobestyre ikke kan få udleveret campingvognen, og dermed
få realiseret værdien af denne, ville jeg kontakte en foged og høre
hvad han ville sige til dette.

Steen

Fra : alexbo

Dato : 16-08-10 15:20

"Steen Hansen" skrev

>Campingvognen tilhøre boet og skal udleveres til boet.
Ikke uden at betale for aftalt eller rimelig leje.

> Hvis du som bobestyre ikke kan få udleveret campingvognen, og dermed
> få realiseret værdien af denne, ville jeg kontakte en foged og høre
> hvad han ville sige til dette.

Han vil sige nøjagtig hvad der står i det indlæg fra Kim du svarer på.
At campingvognen kan tilbageholdes til lejen er betalt.
Sådan ville det også være hvis det var den nu afdøde ejer der ville hente
sin vogn.
Man har for dens sags skyld heller ikke krav på at få udleveret sin cykel
eller bil efter rep. uden betaling.
Det er ikke nok at stampe i gulvet og sige det er min cykel, cyklen er i
håndpant til regningen er betalt.

Nu er det så ikke Kim der er bobestyrer, jeg er ikke engang sikker på at
trådstarter er det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Steen Hansen

Dato : 16-08-10 21:57

On Mon, 16 Aug 2010 16:19:44 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>håndpant til regningen er betalt.
>
>Nu er det så ikke Kim der er bobestyrer, jeg er ikke engang sikker på at

Det er en bobestyres pligt at opgøre og realisere alle aktiver i boet,
dette kan ikke lade sig gøre hvis bobestyren ikke råder over alle
aktiver.

Udlejeren må stille sig i kø som alle andre kreditore og kan ikke
forfordeles bare fordi at han opbevare campingvognen.

Jeg ville kontakte fogedretten og så lade dem tage stilling til sagen.
Og nej jeg er godt klar over at kim ikke er trådstarter, men opdagege
for sent at det var hans indlæg jeg svarede på, beklager.

Er trådstarter ikke bobestyre, kan han selfølgelig ikke gøre krav på
campingvognen.

Steen

Fra : alexbo

Dato : 16-08-10 22:58

"Steen Hansen" skrev

> Udlejeren må stille sig i kø som alle andre kreditore og kan ikke
> forfordeles bare fordi at han opbevare campingvognen.

Udlejer har tilbageholdelsesret for krav der angår campingvognens ophold,
men
derimod ikke for andre krav mod den afdøde.

Hvis afdøde havde betalt lejen forud, men skyldte for en bilreparation vil
det ikke være tilladt at tilbageholde campingvognen.

Det er lidt vanskeligt at henvise til lovgivning, der er ikke
direkte lovparagraffer men nedenstående afgørelse fortæller dog lidt om
tilbageholdelsesret.

"Sælgerens tilbageholdelses i bilen for andre krav end reparationsregningen
har derfor været uberettiget"

Jeg synes nu at Kim's link forklarede det fint, men det negligerede du
fuldstændig selv om det var det indlæg du svarede på, så man må formode at
det er læst.

mvh
Alex Christensen

Fra : Steen Hansen

Dato : 17-08-10 06:32

On Mon, 16 Aug 2010 23:57:40 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg synes nu at Kim's link forklarede det fint, men det negligerede du
>fuldstændig selv om det var det indlæg du svarede på, så man må formode at

Men du kan ikke bruge tilbageholdsretten ved et dødsbo, da alle
aktiver i dødsboet skal opgøres og realiseres, inden man begynder at
betale dødsboets regninger. Alle kreditore skal indsende deres krav
inden 6 eller er det 8 uger efter offentliggørelse i statstidende, er
de ikke det kan de ikke gøre deres krav gældende. Herefter opgøres det
om der er penge i boet til at betale alle regninger, kan du ikke få
udleveret ejendele i boet kan du heller ikke få dem realiseret.

I det tilfælde at der ikke er penge nok i boet, vil det være
skifteretten der overtager og de vil ikke acceptere at de ikke kan
realisere de værdier der måtte være i boet.

Iøvrigt, hvad ville udlejere gøre, hvis boet ikke har penge nok til at
betale lejen, og da han ikke vil udlevere uden at få lejen, sælge kan
han ikke da han ikke ejer campingvognen, kun bobestyren kan sælge
campingvognen.

Lejekontrakten er også udløbet på dødsdagen, og han kan derfor heller
ikke kræve leje for perioden efter dødsdagen.

Steen

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 17-08-10 08:11

On Tue, 17 Aug 2010 07:32:08 +0200, Steen Hansen
<bruges_ikke@live.com> wrote:

>Iøvrigt, hvad ville udlejere gøre, hvis boet ikke har penge nok til at
>betale lejen, og da han ikke vil udlevere uden at få lejen, sælge kan
>han ikke da han ikke ejer campingvognen,
Han har et tilgodehavende og kommer det ikke, må han jo sælge vognen i
sidste ende.
Det samme man kan gøre ved alt anden opmagasinering og manglende
betaling, når værdien af det opmagasinerede nærmer sig det skyldige
beløb kan det sælges, selvf. skal retmessige ejer have tilbudt at
betale, og gør han ikke det kan det sælges.
Kan ejeren ikke findes, feks. fordi han ikke besvarer henvendelserne
eller man simpelthen ikke kende denne opholdssted, kan der stadig
sælges.

>kun bobestyren kan sælge campingvognen.
Bobestyrer kan kun sælge noget han råder over, og campingvognen råder
han jo ikke over alt den stund den er tilbageholdt.

Men bobestyrer kan muligvis sælge campingvognen med det forbehold at
lejen også skal betales af køber (og det direkte af køber til
udlejer). Om salget kan skrues således sammen at udlejers krav flyttes
fra dødsboet til køber uden udlejers forhåndsgodkendelse kan jeg ikke
overskue.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 17-08-10 08:40

"Steen Hansen" skrev

> Men du kan ikke bruge tilbageholdsretten ved et dødsbo,

Lov om skifte af dødsboer.
§ 10.
Stk. 3. Den, som har tilbageholdsret i boets ejendele, indtil et
bestemt beløb er betalt, kan uanset dødsfaldet foretage udlæg i de
tilbageholdte ejendele og søge fyldestgørelse deri. Udlæg kan dog kun
foretages, hvis fordringen er fastslået ved dom eller på anden for boet
bindende måde og boet trods opfordring fremsat mindst to uger inden
udlæggets foretagelse ikke har betalt beløbet.

> Lejekontrakten er også udløbet på dødsdagen, og han kan derfor heller
> ikke kræve leje for perioden efter dødsdagen.

Sludder.
Et lejemål løber videre uanset om det er en beboelse, opbevaringsplads eller
erhverslejemål.
Det siger da også sig selv at hvis afdøde havde et forretningslejemål kan
udejeren da ikke bare lukke butikken fordi lejemålet er udløbet p.g.a.
dødsfald.

Din påstand om at aktiverne skal realiseres er også noget sludder, langt de
fleste arvinger deler langt de fleste aktiverne imellem sig uden
realisation.

Jeg gider ikke mere, du ved ikke noget om emnet og forsøger heller ikke at
underbygge dine påstande.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leif Neland

Dato : 18-08-10 12:14

> Din påstand om at aktiverne skal realiseres er også noget sludder, langt
> de
> fleste arvinger deler langt de fleste aktiverne imellem sig uden
> realisation.

Hvad så hvis der er gæld i boet?

Kan kreditorerne så kræve at aktiverne skal sælges, evt til arvingerne?

Leif

Fra : alexbo

Dato : 18-08-10 13:02

"Leif Neland" skrev

> Hvad så hvis der er gæld i boet?
> Kan kreditorerne så kræve at aktiverne skal sælges, evt til arvingerne?

Kreditorene kan kræve at få deres tilgodehavende, hvordan boet vil skaffe
pengene kommer ikke kreditorene ved.
Om boet har kontanter, sælger aktiver, eller ved at arvingerne betaler, er
ikke kreditorenes sag.
Det er ikke anderledes end for levende mennesker.
Den døde skal betale sin gæld som alle andre "mennesker", oven i købet med
den "samme" bundgrænse,
levende mennesker har krav på at kunne beholde et rimeligt hjem, døde har
krav på en rimelig begravelse.

Et dødsbo er den afdødes økonomiske slutopgørelse, gælden betales og resten
fordeles.

mvh
Alex Christensen

Fra : Steen Hansen

Dato : 18-08-10 15:15

On Wed, 18 Aug 2010 14:01:53 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>krav på en rimelig begravelse.
>
>Et dødsbo er den afdødes økonomiske slutopgørelse, gælden betales og resten

Og er der ikke penge nok i boet, sendes det tilbage til skifteretten
som så fordeler udfra hvad der er tilbage når skifteretten har taget
sit.

Iøvrigt har du ret i at eventuelle lejemål skal opsiges med deres
normale varsel, men hvis der ikke er penge til at betale får de
selfølgelig ikke nogen.

Evt. arvinger hænger ikke på gælden.

Steen

Fra : Steen Hansen

Dato : 18-08-10 19:12

> [...]

>krav på en rimelig begravelse.
>
>Et dødsbo er den afdødes økonomiske slutopgørelse, gælden betales og resten

Arvingerne kommer ALDRIG til at betale restgælden. Nu er det dig der
ikke ved hvad du skriver om.
http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/emner/826.html
Se afsnit 8, når du nu gerne vil have referencer

Kan du som bobestyre se at udgifterne overstige boets økonomiske
formåen, sender du det hele retur til skifteretten, som så afslutter
sagen.
Se igen ovenstående link (Afsnit 9)

Eventuelle aktiver vil blive realiseret, også selvom de henstår hos en
udlejer, vil denne ikke udlevere værdierne, vil skifteretten køre en
fogedforretning på udlejeren.

Han vil blive betalt som alle andre kreditore. Er der penge får han
sine penge - er der ingen penge ja så får han ikke noget.

Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-10 19:35

Steen Hansen skrev:

> Arvingerne kommer ALDRIG til at betale restgælden. Nu er det dig der
> ikke ved hvad du skriver om.

Det var nu ikke lige det Alex skrev. Jeg opfattede det sådan at
hvis der er nogle genstande arvingerne gerne vil beholde, kan de
blive nødt til at købe dem af boet hvis dette har gæld.

--
Bertel

Fra : Steen Hansen

Dato : 18-08-10 22:15

On Wed, 18 Aug 2010 20:34:57 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Det var nu ikke lige det Alex skrev. Jeg opfattede det sådan at
>hvis der er nogle genstande arvingerne gerne vil beholde, kan de
>blive nødt til at købe dem af boet hvis dette har gæld.

Han skriver at kreditorene, skal have deres penge ved at arvingerne
betaler, og det er forkert.
Boet skal selfølgelig sælge sine aktiver til højst bydende hvis der
fattes kontanter, men der er ingen der siger at arvingerne skal købe.

Og så er det ligegyldigt hvem der har værdierne, også selv om de står
henstår på lejet areal.

Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-10 22:22

Steen Hansen skrev:

> Han skriver at kreditorene, skal have deres penge ved at arvingerne
> betaler, og det er forkert.

Nej, det skrev han ikke. Han skrev at det ikke angår kreditorerne
hvordan pengene skaffes.

--
Bertel

Fra : Steen Hansen

Dato : 18-08-10 23:15

On Wed, 18 Aug 2010 23:21:36 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Nej, det skrev han ikke. Han skrev at det ikke angår kreditorerne
>hvordan pengene skaffes.

Hvis pengene ikke kan skaffes er det ikke arvingernes problem, og som
jeg læser hans indlæg, mener han det er arvingernes problem.

Hvis han ikke mener det er arvingernes problem udtrykker han sig meget
uklart.

Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-10 00:14

Steen Hansen skrev:

> Hvis pengene ikke kan skaffes er det ikke arvingernes problem, og som
> jeg læser hans indlæg, mener han det er arvingernes problem.

Du læser forkert. Jeg kan ikke forklare det bedre end jeg har
gjort.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-10 15:29

Steen Hansen skrev:

> Hvis du som bobestyre ikke kan få udleveret campingvognen, og dermed
> få realiseret værdien af denne, ville jeg kontakte en foged og høre
> hvad han ville sige til dette.

Han siger at det er ren rutine at en person kan tilbageholde en
genstand som der skal betales for, indtil regningen er betalt.
Det gør enhver mekaniker medmindre måske hvis han har med en
kendt og pålidelig kunde at gøre.

--
Bertel

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-08-10 08:50

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> genstand som der skal betales for, indtil regningen er betalt.
> Det gør enhver mekaniker medmindre måske hvis han har med en

Det gælder når skyldneren er levende. Men nu er der et bo indblandet - siger
fogeden så det samme?

--
Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-08-10 08:56

Den 17-08-2010 09:50, Per Henneberg Kristensen skrev:

> Det gælder når skyldneren er levende. Men nu er der et bo
> indblandet - siger fogeden så det samme?

Se Alexbos indlæg kl. 9:39.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Imponér familie og venner med ny viden om danske ord og

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 18-08-10 09:26

"nete gregersen" <netegregersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Ihenhold til annonce i statstidende skal vedkommende anmelde krav indenfor
en hvis tid gør han ikke det og har skifteretten ikke kendt til ham, en fak
eller
andet har han bare at udleverer hvad der er boets hans evt krav er mistet.