Stafetten: Dansk Revy.
Fra : Henning Jensen

Dato : 11-08-10 08:06

Inspireret af Kert Rats tråd 'Flyttemand Olsen', har jeg valgt "Dansk
Revy". Har emnet været brugt før så beklager jeg.
Uanset om man er til rock eller schlager, har man sikkert en revymelodi
man holder af.

Jeg har selvfølgelig aldrig set en "Scalarevy". Det nærmete jeg er
kommet det gamle 'Scala' er, at jeg engang har købt en cykel i 'Anva'.
Der er rigtig mange af melodierne fra datiden revyer, "Apollorevyen",
"Nørrebro-revyerne" og ikke mindst "Tivolirevyen", som stadig
eksisterer, og som er blevet danske Evergreens.
Her er Anne Linnet med "Pige træd varsomt", som oprindelig er fra
"Co-Optimisternes Sommerrevy" i 1926:

http://www.youtube.com/watch?v=mN00vxuSAws

Mine første revybesøg var i midten af 60'erne, og dengang var det
ABC-revyen med Lommerpigerne" der trak.
Jeg husker ingen af numrene fra disse "Lommerrevyer", og "Lommerpigerne"
smed kun overdelen, enten ryggen til publikum eller med lyset slukket.
Men det var stærke sager dengang.

Knud Pheiffer er et stort navn i dansk revy, Han har produceret meget og
medvirket i meget, ja selv på radio Merkur har han været vært. Måske har
Allan Krautwald en udsendelse med ham, som han vil oploade her til gruppen?
Heller ikke Pheiffer er der mange af på Youtube, så selv om dette
sikkert vil jage de sidste deltagere væk, så lader jeg Richard Ragnvald
synge et Potpurri, hvor den første, "Den lille pige i flade sko" er af
Knud Pheiffer:

http://www.youtube.com/watch?v=hs41ccdJclA

Og så de mange "Cirkusrevyer", som jeg ikke kan skille fra hinanden.
Vi hørte denne med en ung Ulf Pilgaard, engang i begyndelsen af 80'erne,
en "Fisti løjer kok". Men jeg husker ikke hvornår og hvor den er fra.
Her er den gentaget i et "Lisbet & Ulf show" i TV:

http://www.youtube.com/watch?v=TbT_7XDF0W0

Og så er der alle provinsrevyerne. Nykøbing Falster, Svendborg,
Menstrup-revyen, for blot at nævne nogle få.

Henning.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 11-08-10 08:48

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> medvirket i meget, ja selv på radio Merkur har han været vært. Måske har
> Allan Krautwald en udsendelse med ham, som han vil oploade her til

Kikkede lige i databasen og fandt faktisk en udsendelse med ham fra Merkur.
Får den uploaded lidt senere.

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-08-10 08:50

On 11-08-2010 09:47, Allan Krautwald wrote:

> Kikkede lige i databasen og fandt faktisk en udsendelse med ham fra Merkur.
> Får den uploaded lidt senere.

Tak

Det vil jeg glæde mig til.

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-08-10 07:03

On 11-08-2010 09:47, Allan Krautwald wrote:

> Kikkede lige i databasen og fandt faktisk en udsendelse med ham fra Merkur.
> Får den uploaded lidt senere.

Nu da lejligheden byder sig, vil jeg også spørge dig om to andre af
revyens store, Flemming Geil og Aage stentoft. Her de været med i "Radio
Mercur"???
Jeg ser radioens navn forskelligt stavet, både med c og k, hvad er den
rigtige stavemåde?

Henning.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 11-08-10 13:14

Personligt elsker jeg de gamle revyviser, men der er desværre kun meget få
af dem på YouTube. Jeg tænker på navne som Ludvig Brandstrup, Osvald Hemuth
(som findes på YouTube) i begrænset omfang, Ole Monty, Elga Olga og mange
flere.

men Preben Uglebjerg er der dog fra Tivoli varieteen:
http://www.youtube.com/watch?v=M-D3YJnHgKw&feature=related

Kirsten Walther kunne også:
http://www.youtube.com/watch?v=HaA_h4S34eQ&feature=related

Dich Passer fra Circusrevyen 1967:
http://www.youtube.com/watch?v=RvADxDrcIBs

Nu er revy jo ikke kun viser, så her er min absolutte favorit, Jørgen Ryg.
Han findes heldigvis med en hel del på tuben. Her Hjem fra Safari
http://www.youtube.com/watch?v=a1Kh-HPG3v0

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-08-10 19:19

On 11-08-2010 14:14, Jan Kronsell wrote:
> [...]
> få af dem på YouTube. Jeg tænker på navne som Ludvig Brandstrup, Osvald
> Hemuth (som findes på YouTube) i begrænset omfang, Ole Monty, Elga Olga

Jeg savner også meget på YouTube. Jeg fornememmer at pladeindustrien
holder justits, og får fjernet alt hvad der bliver genindspillet?

På denne her er teksten er af Ludvig Brandstrup, men det var Carl
Alstrup der sang den i Revyen. 'Tivoli's Sommerrevy' 1923, "Maggiduddi".
Også den findes på en gammel lakplade, som jeg ikke har.
Året efter blev den også indspillet i en swingudgave med Carl Alstrup og
Erik Tuxen's orkester, og den er på Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=0c7w9wNPHhk&feature=related

Henning.

Fra : Kert Rats

Dato : 11-08-10 13:44

> [...]
>
> Og så er der alle provinsrevyerne. Nykøbing Falster, Svendborg,
> Menstrup-revyen, for blot at nævne nogle få.

Så må jeg jo hellere deltage, nu hvor jeg har inspireret til denne stafet.
Hvad med "Hjemme hos mig i entreen"? Den er sunget af Hans V. Petersen, men
jeg tør ikke sige, hvorfra den stammer. Jeg havde den en gang på vinyl, i
slutningen af 1980'erne, men indspilningen er nok ældre.
På Youtube findes den ikke, men jeg har gjort mig den ulejlighed at
nedskrive teksten, som er ganske morsom, synes jeg.

Her er teksten:

Hjemme hos mig i entreen

Jeg er en af dem, der er så heldige,
at jeg har to værelser til gården.
Det vil sige, det ene har min søster,
mens manden er i Kap Horn.
Så forleden blev min fætter husvild,
og han sagde: Nu må du træde til!
Men jeg sagde jo straks: Det kan jeg ikke!
Så sagde han: Joh, hvis du vil.
For der kan da nemt være én
hjemme hos dig i entreen.
Jeg ka' da ligg' på kokosmåtten,
selv om en kokos, den kilder såd'n.
Jeg var sgu' ked af ideen
hjemme hos mig i entreen,
men da jeg altid har været et skvat,
sag' jeg: La' gå for en nat.
Fætter faldt på knæ og græd af glæde.
Han er nemlig velopdragen!
Senere på dagen kom han til stede
med en dyne og et lag'n.
Hvorpå han smed sine ben
hjemme hos mig i entreen.
Dem skvated' jeg over med morgenteen
hjemme hos mig i entreen.

Dagen efter rang det på min dør,
det var fætters kæreste fra Fyn.
Hun var nemlig li'så stille kommet
ganske uanmeldt til byen.
Uden for huset holdt en taxa,
kæresten og fætter gik og læssed' af.
Fætter var på gråden rand og sagde:
Du ka' nok tag endnu en dag.
Kæresten, hunden og buffeten
hjemme hos mig i entreen.
Pigen havde syltede jordbær med
hjemme fra farens husmandssted.
Bare ind med jordbærgeleen!
hjemme hos mig i entreen.
Jeg stod med rynkede øjenbryn:
Der' sgu frugtbart på Fyn.
De blev ved at slæbe glas og krukker,
som de stavled' her og der,
og imens jeg stille står og sukker,
siger den lille fynske mær:
Hvad ska' vi gøre med ge'en?
hjemme hos mig i entreen.
Så faldt jeg omkuld og fik galdesten
hjemme hos mig i entreen.

Tredje dag kom fætter hjem og sagde:
Du ved jo nok, min profession er smed.
Du har sikkert ikke noget imod,
at jeg har taget mit værksted med.
Jeg ve' ikke, hvad De føler,
det er virkelig svært at ta' det med humør.
Jeg vil bare spørge:
Har De nogensinde set en fræser før?
Ellers ka' De tydeligt se'n
hjemme hos mig i entreen.
Tænk Dem dengang jeg kom hjem i går,
ser jeg minsandten, at fætter står
og svejser med acetylen
hjemme hos mig i entreen.
Jamen, det værste er pigen fra Fyn,
hun er sgu godt kendt i by'n.
Hun har nemlig før i tiden haft sådan
en lidt mindre fin metier,
og nu har jeg også luret,
hvordan sådan noget, det går til.
For hun er begyndt på metieren
hjemme hos mig i entreen.
I går var der tre fulde svenskere fra Hven
hjemme hos mig i entreen.

Nu' det altså blevet sådan,
at jeg ikke selv kan vær' i lejlighed'n.
Når jeg skal igennem min entre,
så sidder hun og malker ged'n.
Fætter står og banker jern,
så der er gået hul i både loft og gulv.
Rundt i luften flyver det med gnister
og med glo'nde smedekul.
Uh, hvor har han været gemen!
hjemme hos mig i entreen.
Da skal man se på hans skæve ben
og hammer og ambolt og slibesten
og fræser'n og jordbærgeléen
og pigen med de gavmilde ben.
Tre fulde svenske ovre fra Hven
og sædelighedskomiteen.
Nu' de omsider træt til døden,
og måske jeg gør noget vildt,
for på grund af det med bolignøden,
syn's jeg at mit liv er spildt.
Så når bolignøden, den er forbi,
og fætter får et andet logi.
Så rejser jeg Boligministeren en mindesten
hjemme hos mig i entreen!

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-08-10 18:39

On 11-08-2010 14:44, Kert Rats wrote:

> Så må jeg jo hellere deltage, nu hvor jeg har inspireret til denne stafet.
> Hvad med "Hjemme hos mig i entreen"? Den er sunget af Hans V. Petersen

Jeg kender den godt og har set mine gamle lakplader igennem, men har den
ikke. Jeg vil spørge mig omkring, for at høre om andre evt. har den.

Her er Hans W. Petersen fra en 'Apollorevy' 1932, "Saa ruller jeg med dig":

http://www.youtube.com/watch?v=5CLUZyovC9U

Henning.

Fra : Kert Rats

Dato : 11-08-10 19:00

> [...]
> ikke. Jeg vil spørge mig omkring, for at høre om andre evt. har den.
>
> Her er Hans W. Petersen fra en 'Apollorevy' 1932, "Saa ruller jeg med

Tusind tak, Henning. Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Venligst

Kert Rats

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-08-10 04:58

> [...]
> ikke. Jeg vil spørge mig omkring, for at høre om andre evt. har den.
>
> Her er Hans W. Petersen fra en 'Apollorevy' 1932, "Saa ruller jeg med

Den er jeg da lige ved at tro, jeg kan klare....

Mon ikke den gemmer sig et eller andet sted i samlingen.

M.V.H....Benny...

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-08-10 05:50

On 12-08-2010 05:58, Benny Mortensen wrote:

> Den er jeg da lige ved at tro, jeg kan klare....

Det ville være vidunderligt. Du har tidligere vist dig leveringsdygtig,
og tak for det.

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-08-10 06:47

> Det ville være vidunderligt. Du har tidligere vist dig leveringsdygtig, og
> tak for det.
>
> Henning.

Skal se om ikke den kan graves frem.

M.V.H....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-10 14:17

> [...]
> Revy". Har emnet været brugt før så beklager jeg.
> Uanset om man er til rock eller schlager, har man sikkert en revymelodi

Tja, det kan man vel ikke helt undgå....

Mit første bud, er jo egentligt ikke en melodi... Men Ulf Pilgård som far &
Gordon Kennedy som.... Ja her er i hvert fald " Hacker "

http://www.youtube.com/watch?v=Y4mUlqJy9tc

Den er bare så nuttet

Hende med blokfløjten, er nu heller ikke helt fri for at være morsom..

http://www.youtube.com/watch?v=bbto93_38Fc&feature=related

Vel ? ))

Og da så for lige at få lidt melodi på også... Så Ulf Pilgård, med Lærte vi
noget... Cirkus revyen 2006

http://www.youtube.com/watch?v=FqH34-yLLME&feature=related

Og få så ellers grinet af ))

M.V.H....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-10 16:43

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vel ? ))
>
> Og da så for lige at få lidt melodi på også... Så Ulf Pilgård, med Lærte

Fandt lige en, jeg har savnet et stykke tid, så her er der lidt almindelig
forvirring.
Jørgen Buckhøj's opskrift på, hvordan man bli'r sin egen bedstefar....
Og endnu værre, oldefar til sine egne børn )

http://www.youtube.com/watch?v=xcqj4nQ0ni4&feature=related

Få så det grin væk

M.V.H....Benny..

Fra : Jan Kronsell

Dato : 11-08-10 21:31

> [...]
> Jørgen Buckhøj's opskrift på, hvordan man bli'r sin egen bedstefar....
> Og endnu værre, oldefar til sine egne børn )

Den kan jeg huske fra endnu ældre tid med Ole Søltoft

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-08-10 06:00

On 11-08-2010 17:42, Benny Mortensen wrote:

> Jørgen Buckhøj's opskrift på, hvordan man bli'r sin egen bedstefar....
> Og endnu værre, oldefar til sine egne børn )

Den har jeg aldrig før hørt eller set, med Buckhøj!
Han er herlig.

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-08-10 05:47

On 11-08-2010 15:16, Benny Mortensen wrote:

> Hende med blokfløjten, er nu heller ikke helt fri for at være morsom..
> http://www.youtube.com/watch?v=bbto93_38Fc&feature=related
> Vel ? ))

Ditte Hansen er fantastisk i dette nummer, en god parodi.
Nummeret er iøvrigt lidt tragikkomisk. Jeg har altid haft lidt ondt af
Petri og hendes opvækst. Og hendes spil er jeg ikke begejstret for
musikalsk. Hun spiller for hurtigt og præcist og for maskinagtigt, men
imponeret over at hun kan spille sådan, det er jeg.

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-08-10 06:46

> [...]
> musikalsk. Hun spiller for hurtigt og præcist og for maskinagtigt, men
> imponeret over at hun kan spille sådan, det er jeg.

Ja hun er god , desværre opdagede jeg bare for sent, at denne
ikke var komplet.... Så man bliver lidt snydt af klippet...

M.V.H....Benny..

Fra : Kert Rats

Dato : 11-08-10 15:04

> [...]
> Revy". Har emnet været brugt før så beklager jeg.
> Uanset om man er til rock eller schlager, har man sikkert en revymelodi

Det er OT, men I må altså lige se eller gense
http://www.youtube.com/watch?v=1uwOL4rB-go&feature=fvw
Archmed, the dead terrorist.
Den er så genial og vellavet.

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-08-10 06:08

On 11-08-2010 16:04, Kert Rats wrote:

> Det er OT, men I må altså lige se eller gense
> http://www.youtube.com/watch?v=1uwOL4rB-go&feature=fvw

Det er det farlige ved at surfe på YouTube. Men sidder pludselig tilbage
med en masse gode numre, som man gerne vil vise/spille for andre.

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-08-10 15:32

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> Inspireret af Kert Rats tråd 'Flyttemand Olsen', har jeg valgt "Dansk
> Revy".

Så skal vi have den her Cirkusrevy 1967-klassiker, hvor chefen kommer på
besøg.
http://www.youtube.com/watch?v=EEnq9UOOH4g&feature=related

Her er et andet godt Cirkusrevy-nummer fra 2009. Andreas Bo Pedersen er
fantastisk som revyskuespiller.
Faktisk en af de eneste vi har i den nye generation og som samtidig kan
spille revy på den traditionelle folkelige måde:
http://www.youtube.com/watch?v=CQ5NQcz5-6o&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-08-10 19:10

meddelelsen news:4c62b447$0$36569$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Faktisk en af de eneste vi har i den nye generation og som samtidig kan
> spille revy på den traditionelle folkelige måde:
> http://www.youtube.com/watch?v=CQ5NQcz5-6o&feature=related

Det her er godt nok ikke egentlig revy. Men prøv lige at hør den her
forvirring med Linie 3. Det er noget af det sjoveste jeg nogensinde har
hørt:

http://www.youtube.com/watch?v=z3JPoise_qI&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-08-10 19:45

On 11-08-2010 16:31, Åge Halldorsson wrote:

> [...]
> Faktisk en af de eneste vi har i den nye generation og som samtidig kan
> spille revy på den traditionelle folkelige måde:

Ja han er god.

Her er en gammel en som oprindelig er fra 'Tivolirevyen 1921'.
Her i en indspilning med Bjørn Tidmand fra 1968, "Lille sommerfugl":

http://www.youtube.com/watch?v=PBo3hNzP1RI

Henning.

Fra : Kert Rats

Dato : 11-08-10 16:15

> [...]
> Revy". Har emnet været brugt før så beklager jeg.
> Uanset om man er til rock eller schlager, har man sikkert en revymelodi

Der er jo så mange dejlige revy-klip på youtube. Faktisk har jeg siddet
flere timer i dag og nydt den ene efter den anden.
En af dem var særlig god - denne her fra 1998 med Ulf Pilgaard i
hovedrollen: http://www.youtube.com/watch?v=tqbdyRlDMfc&feature=related

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-08-10 07:17

On 11-08-2010 17:15, Kert Rats wrote:

> [...]
> flere timer i dag og nydt den ene efter den anden.
> En af dem var særlig god - denne her fra 1998 med Ulf Pilgaard i

Pas på, YouTube kan være vanedannende.

Her er en gammel en, Gerda og Ulrik Neumann med "Den lille lysegrønne
Sang". Tekst og musik: Børge Müller og Aage Stentoft.
Fra 'Apollorevyen' i 1940, som måske hed "Sommerrevyen 1960"

http://www.youtube.com/watch?v=-8cZjR2KTwc

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-08-10 21:08

> [...]

> flere timer i dag og nydt den ene efter den anden.
> En af dem var særlig god - denne her fra 1998 med Ulf Pilgaard i

Det må være dig Kert Rats, der prøver at fortsætte stafetten.

Din store interesse for revy berettiger til det. Jeg er selvfølgelig ked
af at have brugt dette emne, men håber at du finder et andet.

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-08-10 19:08

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> Inspireret af Kert Rats tråd 'Flyttemand Olsen', har jeg valgt "Dansk
> Revy".

Vi skal lige have den her hvor Ulf Pilgård laver fis med fremmedarbejdere.
Den er rigtig sjov.

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-08-10 06:42

On 11-08-2010 20:07, Åge Halldorsson wrote:

> Vi skal lige have den her hvor Ulf Pilgård laver fis med
> fremmedarbejdere. Den er rigtig sjov.

Det er et godt nummer.

Jeg har det dog personlig svært ved disse indvandrer-sketchs, og sidder
ofte og krummer tæer.
Men hvor grænsen går, har jeg ikke noget svar på. En rigtig god
vittighed, er vel en, som man også kan tåle at høre fortalt om sig selv.
Indvandrere er for nemme ofre, fordi de ikke er i stand til at
'forsvare' sig selv.

Lad os tage en anden befolknings gruppe som eksempel.
Jøder er vel det folkefærd der har flest vittigheder om hinanden og sig
selv. Men vover jeg at bruge bare een af disse vittigheder om dem, så er
jeg straks racist.

Selv er jeg i øvrigt 5. generations indvandrer, da nogle af mine
forfædre flygtede fra Skåne, i hine tider.

Henning.

Fra : Kert Rats

Dato : 12-08-10 12:36

> [...]
> jeg straks racist.
>
> Selv er jeg i øvrigt 5. generations indvandrer, da nogle af mine forfædre

Jøder har præsteret de bedste (sorteste) jødevitser, f.eks.: "Husk at
jødekager skal bages i en gasovn."
Men så er vi jo ovre i dk.snak.vittigheder. Lad os holde os til musikken.

Venligst

Kert Rats

Fra : Ole Damgaard

Dato : 12-08-10 16:57

On 11 Aug., 19:39, Henning Jensen <h_...@yahoo.com> wrote:

> Jeg kender den godt og har set mine gamle lakplader igennem, men har den
> ikke. Jeg vil spørge mig omkring, for at høre om andre evt. har den.

Her er til download "Hjemme hos mig i entreen" og "Maggiduddi"'

http://www.mediafire.com/file/y7wfi9zsbx6aust/Hjemme%20hos%20mig%20i%20entre%27en%20-%20Hans%20W.%20Petersen.mp3

http://www.mediafire.com/file/c525wg0io0w2s5e/Maggidudi%20-%20Carl%20Alstrup.mp3

mvh Ole

Fra : Henning Jensen

Dato : 13-08-10 05:02

On 13-08-2010 00:57, Ole Damgaard wrote:

> Her er til download "Hjemme hos mig i entreen" og "Maggiduddi"'

> [...]

Det var en flot gestus. Tak skal du ha'.

Henning.

Fra : Kert Rats

Dato : 13-08-10 06:30

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke. Jeg vil spørge mig omkring, for at høre om andre evt. har den.

Her er til download "Hjemme hos mig i entreen" og "Maggiduddi"'

Tusind tak for din meget fine indsats.
Det var pragtfuldt at genhøre Hans V. Petersens "Hjemme hos mig i entreen".

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-08-10 19:11

Jeg har et program fra 'Cirkusrevyen 1971', som tilfældigvis har
overlevet livets omskifteligheder.
Som et kuriosum, har jeg scannet til en pdf-fil, og pakket i en RAR-fil,
som kan downloades her:

http://dl.dropbox.com/u/2775481/program_cirkusrevyen_1971.rar

Revyen 1971 var med Dirch Passer, Poul Bundgaard, Daimi, Lilly Broberg,
Preben Kaas, Ulf Pilgaard, Birgit Lystager og Jørgen Grauengaards
orkester, og selvfølgelig med Perry.
Man gjorde noget ud af det, i disse år, når der blev spillet
'Cirkusrevy'.

Selv annoncerne i programmet er interessante.
Der er en annonce fra "Tivoli Varieteen", og hvilke internationale
kunstnere der optræder, bare der!!!
Koncerten med The "Mills Brothers", som er nævnt i reklamen, var vi også
inde og høre. Koncerten blev efterfølgende udgivet på en LP, som jeg
formentlig stadig har.

Birgit Lystager var en af de medvirkende i 'Cirkusrevyen' dette år
Hun var vældig populær og var den helt store pop stjerne i perioden,
hvor "Smilende Sussi" var en slem landeplage.
Sangen er tilsyneladende ikke på Youtube med Lystager, så her er det
(vistnok) forlægget, Chris Andrews med "Pretty Belinda":

http://www.youtube.com/watch?v=QAUGG9oqDgM&feature=related

Henning.