Er en mosfjerner/plænelufter det samme som~
Fra : Jan .

Dato : 12-08-10 07:11

Er det korrekt forstået, at de produkter som betegnes som en
'mosfjerner eller plænelufter' reelt er det samme som en
'vertikalskærer'?

Fra : Brian og Charlotte

Dato : 12-08-10 14:46

Hej Jan,
Det er desværre ikke korrekt forstående - det er forskellige maskiner, som
dog har samme formål.

En vertikalskærer består af knive, der skærer lodrette riller i græsplænen
for at give luft til rødderne, for derved at give græsset bedre
vækstbetingelser.
Og dermed også hindre mosdannelse, der trives bedst i sure skyggefulde
plæner.

En mosfjerner er en maskine med en krog eller lign. anordning, der fjerner
eksisterende mos, og dermed giver plænen mere luft og lys.

Professionelle maskiner har typisk forskellig klinger - en mosfjerner samt
en vertikalskærer, hvilket i øvrigt supplerer hinanden fint.

Mvh,
Brian

Fra : Mogens

Dato : 12-08-10 14:51

Jan . wrote:
> Er det korrekt forstået, at de produkter som betegnes som en
> 'mosfjerner eller plænelufter' reelt er det samme som en
> 'vertikalskærer'?
En vertikalskærer har lodretstillede knive på en valse der skærer ned i
rodnettet. Nogle maskiner har desuden en valse hvor der er påmonteret
nogle sømlignende tingester, som er knap så hård ved græsset/mosset.
Bruges til en lille mosfjerning i sæsonen. Man kan så skifte mellem
vertikalvalsen og den anden valse efter behov.

En anden metode er at påmontere en speciel klinge med 2 fjedre på en
almindelig rotorplæneklipper. Den river så også godt og grundigt op i
skidtet.

Nogle maskiner der sælges som mosfjernere har formodentlig en
vertikalvalse, så du er nok nødt til at søge yderligere specifikationer
for det produkt du påtænker at købe.

Jeg har en eldrevet vertikalskærer, men vil tro at for at opnå et godt
resultat er man bedre stillet med en motordrevet version. Derfor
påtænker jeg at bruge fattigmandsversionen med fjedre på rotorklipperen
næste gang jeg skal have tyndet ud i mosset.

Fra : Jan .

Dato : 12-08-10 08:57

On 12 Aug., 15:50, Mogens <x...@xxx.com> wrote:
> Nogle maskiner der sælges som mosfjernere har formodentlig en
> vertikalvalse, så du er nok nødt til at søge yderligere specifikationer
> for det produkt du påtænker at købe.

Det er en Texas MPC1200 maskine jeg har kig på.

Prøv lige at se dette billede (hvor man ser maskinen nedenfra):

http://texas.dk/g/p/90062099/1/600/mpc1200-2-i-1.jpg

Ser det ikke ud som om den har nogle heftige skær?

http://www.texas.dk/texas/mpc1200-2-i-1/?partno=90062099

Fra : Mogens

Dato : 12-08-10 16:48

Jan . wrote:

> [...]
>
> http://texas.dk/g/p/90062099/1/600/mpc1200-2-i-1.jpg
>
> Ser det ikke ud som om den har nogle heftige skær?

Den har en kombination af knive og fjedre, men med 1200W skal du nok
ikke forvente de store vidundere. En kraftig motor vil give en mere
kontrolleret proces, og min bliver i hvert fald somme tider overophedet
og skal lige stå og køle lidt inden den er klar igen.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 12-08-10 17:58

Men skal en plæne der gødes ofte, vandes efter behov, og ikke er for
skygget, ikke kunne holdes så godt som mosfri, i hvert fald ikke mere end
man kan klare med en rive?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : TGJ

Dato : 12-08-10 22:35

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen
> Men skal en plæne der gødes ofte, vandes efter behov, og ikke er for
> skygget, ikke kunne holdes så godt som mosfri, i hvert fald ikke mere end
> man kan klare med en rive?

Troede egentlig man skulle tilføre noget kalk en gang i mellem for at hæve
pH

/Thomas

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 12-08-10 23:21

"TGJ" <somewhere@theinternet.com> skrev

> Troede egentlig man skulle tilføre noget kalk en gang i mellem for at hæve
> pH

Godt nok at gøre, men det er ikke så mosfjendsk så det betyder noget. Og
græs reagerer mest på gødning, ph må selvfølgelig ikke være helt ved siden
af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-08-10 07:18

> Men skal en plæne der gødes ofte, vandes efter behov, og ikke er for

Den skal bare holdes i nogenlunde gødningstilstand, så er der ingen mos af
betydning. Vi havde et stort område i år, og det fik to gange med et par
ugers mellemrum (2-3 kg pr. 100 kvm), og så var det mos væk helt uden bare
pletter og misfavninger - og så er det biligt.
Desværre hjælper det jo ikke til at man kan få nyt legetøj

Mvh Maria

Fra : Mogens

Dato : 13-08-10 09:43

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> uden bare pletter og misfavninger - og så er det biligt.
> Desværre hjælper det jo ikke til at man kan få nyt legetøj

Det vil jeg nu kke skrive under på. Vi har aldrig helt kunne komme
mosset til livs, så det afhænger nok af bl.a. jordbundsforhold, skygge etc.

En af vores venner anbefalede på et tidspunkt Bilkas gødning, fordi som
han sagde at det "modvirkede mos", og at det efter hans mening
ovenikøbet virkede. Det prøvede jeg så at købe sidste gang, men bortset
fra en smule vandopløseligt kobber og magnesium er det 100% identisk med
Møllerens Universalgødning 14-3-15 som jeg plejer at købe i mit
grovvarecenter. Så "modvirker mos" er vel blot et markedsføringsgimmick,
eller vil kobber/magnesium gøre en forskel?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-08-10 20:02

> Møllerens Universalgødning 14-3-15 som jeg plejer at købe i mit
> grovvarecenter. Så "modvirker mos" er vel blot et markedsføringsgimmick,
> eller vil kobber/magnesium gøre en forskel?

Nej, men mængden gør en forskel. Første år gav vi kun en enkelt gang, men
senere har den fået op til 3 gange om året. For os er det vigtigt at græsset
ikke ender i vild grokraft, da vi rigtig mange kvm, men hvad ejg kun nogle
hundrede, så fik et fuld kraft et par år.

Mvh Maria