Danish Oil
Fra : Otto

Dato : 12-08-10 13:09

Jeg så et engelsk produceret program på Charlie, som handlede om
avanceret byggeri.
Noget af det indvendige træværk blev behandlet med Danish Oil.
Mit spørgsmål går ikke på, hvad Danish Oil består af og bruges til, det
kan jeg sagten Google, men hvorfor er produktet navngivet Danish Oil?

Mvh Otto

Fra : Ivar

Dato : 12-08-10 21:18

Otto skrev:

> men hvorfor er produktet navngivet Danish Oil?

Fordi det giver en finish, som på mange danske møbler fra den gang
dansk møbeldesign var noget.

Ivar Magnusson

Fra : John V.

Dato : 13-08-10 20:48

Den 12-08-2010 14:09, Otto skrev:
> [...]
> Mit spørgsmål går ikke på, hvad Danish Oil består af og bruges til,
> det kan jeg sagten Google, men hvorfor er produktet navngivet Danish Oil?

Er det http://www.cabots.com.au/interior/furn_int_clears.asp ?

Ellers læg lige et link eller 2 til et eller andet sted hvor de findes.

Muligvis er det en Dansk blanding der har været anvendt i Danmark i
mange år.
Problemet er så at det ikke kaldes sådan i Danmark, jeg er ikke helt
sikker på hvilket produkt der er tale om.

Ofte er det af forretnings grunde at ting kaldes noget andet end deres
rigtige navn. Tag for eksempel "Islandsk Mos", der rent faktisk vokser
over det meste af Nord Europa inklusive Danmark, Det blev i sin tid
importeret fra Irland:) navnet var nok mere for at forvirre konkurrenterne.

En alternativ mulighed er at spørge Nationalmuseet, de har rigtigt
dygtige eksperter på de områder.

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Ivar

Dato : 13-08-10 21:53

John V. skrev:

> Muligvis er det en Dansk blanding der har været anvendt i Danmark i mange år.
> Problemet er så at det ikke kaldes sådan i Danmark, jeg er ikke helt sikker
> på hvilket produkt der er tale om.

Nej, det er ikke specielt dansk. På dansk hedder det kinesisk træolie.

Ivar Magnusson