Webhoteller og formmail
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-08-10 16:31

I den foregående tråd er der et par indlæg, der
spår at nogle webhoteller i den kommende tid vil
nedlægge deres formmail service.

Har det noget på sig. Og hvis det nu er det eneste
man kan, hvad skal man så erstatte det med? Eller hvad
skal man studere for at erstatte de formmail formularer
man eventuelt har konstrueret i tidens løb?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Martin Ploug

Dato : 12-08-10 16:40

Den 12-08-2010 17:31, Jørgen Farum Jensen skrev:
> [...]
> skal man studere for at erstatte de formmail formularer
> man eventuelt har konstrueret i tidens løb?

Hej Jørgen

Jeg vil bare bruge PHPs mail funktioner til at sende
formularindhold med, eller hvad tænker du på?
Se f.eks.
http://www.dunweber.com/docs/scripts/kildekoder/kontaktformular.source.php

Venlig hilsen
Martin

Fra : jopa

Dato : 12-08-10 18:58

Jørgen Farum Jensen forklarede:
> [...]
> nedlægge deres formmail service.
>
> Har det noget på sig. Og hvis det nu er det eneste
> man kan, hvad skal man så erstatte det med?

Det er vel ingen sag at lave en selv evt i HTML og PHP

--
Mvh John
www.johns-web.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-08-10 22:46

Jørgen Farum Jensen formulerede spørgsmålet:
> [...]
> skal man studere for at erstatte de formmail formularer
> man eventuelt har konstrueret i tidens løb?

Om det har noget på sig, skal jeg ikke kunne sige.

Problemet er nok, at det vil efterlade dem der ikke er i stand til at
programmere selv, uden en løsning på et ret alvorligt problem.

En løsning kan være, at hente koden til det script man bruger (hvis man
kan finde det), og installere det på sin egen server (host).
Evt, omskrive alle sine forme, så de kan bruge det samme script alle
steder - så har man en løsning man kan bruge i fremtiden.
Formen der bruger scriptet, skal så have justret action tilsvarende -
men det er vel ikke et problem for "HTML-folket".
Der kan være problemer med at en host "adapter" et script - altså
tilpasser det kørsel på egne server, og det er der nok ikke nogen
generel løsning på.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-08-10 05:35

On 12-08-2010 17:31, Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
> skal man studere for at erstatte de formmail formularer
> man eventuelt har konstrueret i tidens løb?

For 15 år siden kunne man oprette en mail-formular og sætte action til
f.eks. "post4.tele.dk/cgi-bin/(.....)", der var nemlig overhovedet ingen
sikkerhed og kontrol på TDC's post-servere.

Hvor vidt man ønsker at bruge sin udbyders eller web-hotels mail-script,
er for så vidt lige gyldigt. Det kræver bare (på en Linux-server), at
PERL og SENDMAIL er installeret, så kan man selv oprette en "cgi-bin",
eller anden mappe, og køre scriptet der.

Det farlige er så, om folk opretter mapper til scripts, der har
tilsvarende sikkerhed som TDC gjorde i 90'erne (chmod 777).

Så med mindre udbydere og hoteller undlader at lade deres Linux-servere
køre PERL og SENDMAIL, kan man altid selv installere et script.

Dette med udgangspunkt i Linux - tilsvarende er sikkert tilfældet på
Windows-servere.

© og Ophavsrettigheder.
Du må ikke kopiere teksten, men gerne linke til dette

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com