Regning fra byggefirma
Fra : Ronni

Dato : 12-08-10 16:03

Hej,

Jeg har tidligere skrevet om nedenstående emne, og blev anbefalet at gå
til bestyrelsen i andelsboligforeningen.
Det har jeg gjort, men der ser ikke ud til at være sket noget.

Om sagen.
Min kæreste har købt en andelsbolig. I brusekabinen er en blæser til
udluftning, der ved indflytning kun tænder, når lyset tænder. Der bygges
imidlertid stadig ved indflytningen, og håndværkere lavede blæseren om,
så den altid er tændt.

Blæseren støjer en del og går periodisk på. Dette bliver pointeret ved
førsteårs gennemgang med byggefirmaet samt ønske om, at blæser kun
tænder sammen med lyset. Den ansvarlige fra byggefirmaet afviser vores
'klage'/ønske og fortæller at en ny lov siger, at blæseren skal kører
hele, hvortil vi så siger, at vi selv ønsker at finde en løsning på
problemet. Den ansvarlige fra byggefirmaet havde en hjælper med, der dog
alligevel noterer det på mangellisten.

Pludselig en dag, godt 8-10 måneder senere, ringer det på døren. Udenfor
står en elektriker, der skal se på blæseren i vores brusekabine.
Min kæreste og jeg er meget uforstående, dels fordi vi ikke har bedt om
at nogen skulle komme og kigge på blæseren, og dels fordi elektrikeren
dukker uanmeldt op - vi er hverken blevet kontaktet af byggefirmaet
eller bestyrelsen i relation til emnet, som det ellers er normalt, da
der skal være nogen hjemme eller afleveres en nøgle.

Jeg forklarer kort elektrikeren, hvad vi ønskede samt at vi havde fået
at vide, at det ikke kunne lade sig gøre, så det var lige meget.
Elektrikeren bekræfter dette, siger at han ikke kan gøre noget og går så
igen. Elektrikeren når dermed aldrig længere end til hoveddøren, og står
der i cirka tre minutter.

Nogen tid senere modtager vi en regning for dette stykke 'arbejde'. Vi
forstår ingenting og jeg ringer til vores kontaktperson hos
byggefirmaet. Han fortæller at vi skal betale, fordi vi selv eller
andelsboligforeningen har rekvireret elektrikeren. Jeg snakker
efterfølgende med formanden, som intet forstår, idet hun ikke har
rekvireret elektrikeren og har fået streng besked på, at alt skal gå
gennem byggefirmaet. Hun snakker senere med kontaktpersonen fra
byggefirmaet, men udfaldet heraf kender jeg ikke.

Der går igen nogen tid, og vi modtager en ny regning/rykker. Jeg
kontakter igen kontaktpersonen hos byggefirmaet, og da jeg forklarer
ham, at hverken vi eller nogen i andelsboligforeningen har rekvireret
elektrikeren, lyder forklaringen i stedet at det står som mangel på
vores førsteårs gennemgang. Dertil fortæller jeg ham, at vi ved
førsteårs gennemgangen fortalte at vi selv ønskede at finde en løsning,
og vi dermed så selv tager ansvaret for det, hvorfor det aldrig kan
blive byggefirmaets problem, og der ej heller skal rekvireres en
elektriker. I mangel på argumenter siger han blot, at vi kommer til at
betale.

Jeg går til vores formand i andelsboligforeningen, som vil drøfe sagen
med byggefirmaet igen, og jeg forventer efterfølgende at sagen er klaret.

I går modtager vi så yderligere en regning/rykker med forfald 5 dage
efter, og formanden er på ferie de næste par uger, så jeg har ikke
mulighed for at finde ud af, hvad der er sket i denne sag.

Spørgsmålet er nu hvordan jeg skal forholde mig, og hvordan sagen kan
udvikle sig. Egentlig bør det gå gennem andelsboligforeningen, men da
formanden, som har sagen er på ferie, og betalingsfristen er før dennes
hjemkomst, har vi ingen mulighed for at gå den vej.

Kan byggefirmaet overhovedet kræve betaling for noget, der står på en
førsteårs gennemgang? Hvis der bliver sendt en håndværker for at udbedre
en mangel, er det vel fordi byggefirmaet har godtaget manglen (ved
førsteårs gennemgangen), og derfor skal dække denne? Ellers skulle den
vel være afvist.

Det skal siges, at selvsamme byggefirma, tidligere har tørret en regning
på lidt over 1000 kroner af på min kæreste, som hun betalte i panik
efter at være truet med Ribers af håndværkeren.

Håber I kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Ronni

Fra : Henning

Dato : 12-08-10 20:04

>I går modtager vi så yderligere en regning/rykker med forfald 5 dage
>efter, og formanden er på ferie de næste par uger, så jeg har ikke
>mulighed for at finde ud af, hvad der er sket i denne sag.

Har I ikke en advokat/administrator - eller blot en bestyrelse,
tilknyttet foreningen? Bed dem tage affære.

Fra : Ronni

Dato : 13-08-10 14:54

On 8/12/10 9:04 PM, Henning wrote:

> Har I ikke en advokat/administrator - eller blot en bestyrelse,
> tilknyttet foreningen? Bed dem tage affære.

Problemet er følgende:
* Jeg har forsøgt at gå til formanden, men problemet er ikke blevet
løst, og formanden er på ferie til efter sidste betalingsdato.
* Ingen af de andre bestyrelsesmedlemmer kender til sagen.
* Jeg kender ikke vores advokat, men har tidligere hørt, at en anden
beboer selv har måttet betale for at kontakte andelsboligforeningens
advokat - hvilket i bunden er fair nok, hvis det er 'personlige' spørgsmål.
* Jeg ved ikke om denne sag er andelsboligforeningens eller vores eget
bord. Jeg mener dog ikke det kan være vores, om end det er os regningen
bliver sendt til.

Derfor spørgsmålet om, hvordan jeg skal forholde mig.

Kan jeg bare glemme alt om regninger, og hvad vil der så ske?
Byggefirmaet vil da sikkert true med retssag og inkasso, men vil det
overhovedet være berettiget, når forløbet er som beskrevet?

Med venlig hilsen
Ronni

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 13-08-10 15:08

On Fri, 13 Aug 2010 15:54:05 +0200, Ronni <usenet@sonic.dk> wrote:

>Derfor spørgsmålet om, hvordan jeg skal forholde mig.
>
>Kan jeg bare glemme alt om regninger, og hvad vil der så ske?
Som udgangspunkt er du ikke forpligtet til at betale for en
ydelse/vare du ikke selv har bestilt.

Der kan dog være en aftale om at boligforeningen (på din regning) kan
bestille en håndværker til at foretage "noget" ifbm. det førsteårs
gennemgang hvor elektrikkeren tilsyneladende (uden din udmildbare
viden) er blevet bestilt.
Læs kontrakten godt igemmen desangående.

>Byggefirmaet vil da sikkert true med retssag og inkasso, men vil det
>overhovedet være berettiget, når forløbet er som beskrevet?
Bed dem om at bevise at du har bestilt elektrikkeren, og accepter ikke
at at de siger at det er gjort igemmen boligforeningen eller at du
skulle havde gjort det ifbm. førsteårs gennemgangen.

/Hans

Fra : Henning

Dato : 13-08-10 16:14

> [...]
>løst, og formanden er på ferie til efter sidste betalingsdato.
> * Ingen af de andre bestyrelsesmedlemmer kender til sagen.
Så er det vel på tide at involvere dem i den? I er en andelsforening,
ikke nogen hemmelig loge.

> * Jeg kender ikke vores advokat, men har tidligere hørt, at en anden
>beboer selv har måttet betale for at kontakte andelsboligforeningens
>advokat - hvilket i bunden er fair nok, hvis det er 'personlige' spørgsmål.
Øh nej, igen I er en andelsforening, ikke en flok individualister.

> * Jeg ved ikke om denne sag er andelsboligforeningens eller vores eget
>bord. Jeg mener dog ikke det kan være vores, om end det er os regningen
>bliver sendt til.
Så er det heller ikke dig der får regningen for at gå til advokaten??

>Derfor spørgsmålet om, hvordan jeg skal forholde mig.
>
>Kan jeg bare glemme alt om regninger, og hvad vil der så ske?
Bed dem kontakte foreningens bestyrelse.

>Byggefirmaet vil da sikkert true med retssag og inkasso, men vil det
>overhovedet være berettiget, når forløbet er som beskrevet?

Når du har gjort indsigelser kan de ikke trække overdrage dig til
inkasso.