Notartestamente
Fra : Simon

Dato : 12-08-10 10:27

Jeg er i tvivl om et notartestamente er fuldt gyldigt ifht et oprettet hos
advokat.
Står for at skulle oprette et testamente men da mit arvegods kun består af
nogle få effekter synes jeg det er over-kill at skulle betale 4-6000,- hos
advokat når notartestamente i sammenligning koster 300,-.
Jeg vil gerne at to arvinger skal begunstiges, men vil gerne sikre mig at
min søster, som ikke er tvangsarving, ikke kommer til at arve mig, så derfor
skal jeg kunne stole på at et nortartestamente er juridisk gyldigt.

Jeg har tjekket 'familieadvokaten' på nettet men deres informationsniveau er
ikke nemt at forstå, synes jeg.
Har nogle af jer erfaringer om notartestamenter som jeg kan bruge?

VH
/Simon

Fra : J

Dato : 12-08-10 12:31

"Simon" <sb@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er ikke nemt at forstå, synes jeg.
> Har nogle af jer erfaringer om notartestamenter som jeg kan bruge?

Står i samme situation,

Jeg har fundet lidt information på abc testamente,
http://www.abcsiden.dk/katalog.aspx?k=522

Fra : Simon

Dato : 12-08-10 12:47

Klip

> Står i samme situation,
>
> Jeg har fundet lidt information på abc testamente,
> http://www.abcsiden.dk/katalog.aspx?k=522

Okay, nu har jeg også tjekket Skifterettens hjemmeside og her står flg.:

''Det er ikke notarens opgave at godkende testamentet. Nogle notarer plejer
dog at påpege åbenlyse mangler eller misforståelser, men det kan man ikke
altid regne med. Det er derfor ikke udtryk for, at det er godt nok, at man
får lov til at skrive det under.''

Det må være sådan at forstå, at hvis man vil være helt sikker på at ens
dokument ikke falder under en retssag grundet forkert formulering, bør man
betale en advokat for at udfærdige det ønskede dokument.
VH
Simon

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 12-08-10 14:02

On Thu, 12 Aug 2010 13:46:56 +0200, "Simon" <sb@invalid.dk> wrote:

> [...]
>dokument ikke falder under en retssag grundet forkert formulering, bør man
>betale en advokat for at udfærdige det ønskede dokument.

Ja, men hvordan sikre man sig at testamentet kommer frem ifbm. ens død
?
Forstået således at kendskabet til testamentets eksistens/indhold
kommer rette vedkommende (de efterladte, bobestyrer og dem der tror de
er arveberettiget + dem der skal arve, men bare ikke ved det endnu) i
hænde udmildbart efter man er erklæret død. Det er jo lidt vigtigt at
det kommer frem tidligt i processen.

/Hans

Fra : Hanne Christensen

Dato : 13-08-10 08:33

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er arveberettiget + dem der skal arve, men bare ikke ved det endnu) i
> hænde udmildbart efter man er erklæret død. Det er jo lidt vigtigt at

Det burde ske automatisk med et notartestamente, se f.eks.
http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/emner/852.html

vh Hanne

Fra : Trotler

Dato : 13-08-10 07:28

> [...]
> dokument ikke falder under en retssag grundet forkert formulering, bør man
> betale en advokat for at udfærdige det ønskede dokument.

Det er selvfølgelig altid bedst at lade en fagmand lave arbejdet, men for
noget arbejde er merprisen for stor.

Jeg har selv skrevet mit testamente og fået det igennem en notar. Det
kostede 300 kr til notar + 70 kr. for det specielle papir.
Skulle jeg har haft en advokat til at lave det, ville jeg ikke have gjort
det, da jeg jo som død i sidste ende kan være ligeglad med hvor de småpenge
jeg har ender.

Men har du større værdier (hus o.lignende) så gå til en advokat - det er
pengene værd.

hilsen
torben

Fra : alexbo

Dato : 12-08-10 14:08

"Simon" skrev

> Jeg er i tvivl om et notartestamente er fuldt gyldigt ifht et oprettet hos
> advokat.

Ja det er faktisk mere gyldigt, det er noteret,
det er tinglyst og kommer frem ved din død.

En enkelt testamente hvor man vil tilgodese en arving mest muligt er ganske
enkelt.
Jeg ønsker Arne arver mest muligt.
Jeg ønsker Arne og Bent arver lige og mest muligt.
Jeg ønske mine tvangsarvinger arver mindst muligt,
Måske har man ikke nogen men man ved aldrig hvad der dukker frem, så det
skader ikke at præcicere at deres arv skal beskæres mest muligt.

Men hvad nu hvis Arne er død når arven falder, skal hans arvinger så have
denne arv, eller skal Bent have det hele, o.s.v.
Uanset om du vælger advokatvejen eller ej, er det god grund til at tænke
alle muligheder igennem, hvad kan fremtiden bringe og hvilken indflydelse
vil det få på dine ønsker.
Hvis både Arne og Bent er døde arver din søster sandsynligvis.

Man kan indsætte arvinger i rækkefølge, A skal arve mest muligt, hvis han er
død så skal B, er han også død så skal A's søn C, o.s.v.

Arveloven:
§ 60. Friarv kan ved testamente indsættes i en successionsrækkefølge,
således at arven tilfalder en arving eller legatar på første plads og
derefter en eller flere andre arvinger eller legatarer på anden eller senere
pladser.
Stk. 2. Ved testamente kan arv eller legat ikke tillægges flere ved
testators død ufødte personer efter hinanden.

Det sidste betyder at man kan lade ufødte børn af A arve, men ikke deres
børn.

mvh
Alex Christensen

Fra : Simon

Dato : 13-08-10 12:00

Klip/
> [...]
> testators død ufødte personer efter hinanden.
>
> Det sidste betyder at man kan lade ufødte børn af A arve, men ikke deres

Tak til dig og de andre som har svaret på mine spørgsmål.

Det er egentlig helt åndsvagt at skulle betale et stort beløb til en advokat
når mine ønsker kun drejer sig om hvem der skal rydde min bolig efter
dødsfald + de likvidemidler der måtte være, og intet andet. Men jeg vil
undgå at en slægtning, som ikke er tvangsarving, men som kommer til at arve
mig, såfremt der ikke foreligger et testamente.
Denne risiko er desværre for stor til at jeg tør binde an med et
notartestamente, som ellers ville passe mig fint ifht mine ønsker.
Vh
Simon

Fra : alexbo

Dato : 13-08-10 18:22

"Simon" skrev

> Tak til dig og de andre som har svaret på mine spørgsmål.

Velbekomme.

> Denne risiko er desværre for stor til at jeg tør binde an med et
> notartestamente, som ellers ville passe mig fint ifht mine ønsker.

Det er dit valg, men det ændrer ikke ved at du bør tage stilling andre
situationer, navnlig den at arvingen dør før dig.
Måske dør I samtidig i en trafikulykke, og så er det søster der arver.
Det opdager du så ikke, så måske skal du bare indsætte en arving, og så lad
være med at tænke mere på det.

Men dine sidste minutter kan være siddende fastklemt og ærgre dig over at
søster vil rode dine ting igennem, mens hun sidder og drikker din vin med
sine veninder-

mvh
Alex Christensen

Fra : Holst

Dato : 14-08-10 07:41

Simon wrote:

> Denne risiko er desværre for stor til at jeg tør binde an med et
> notartestamente, som ellers ville passe mig fint ifht mine ønsker.

Så må du gå til en advokat.

Generelt har du to mulighed for at lave et testamente:

1. Du skriver det selv
2. Du lader en advokat lave det

Vælger du pkt. 2, så har du nogle professionelle øjne til at kigge det
efter i sømmene. Det koster naturligvis noget ekstra.

Du kan naturligvis også vælge en mellemvej: Nemlig at skrive det selv og
efterfølgende lade en advokat kigge det efter - koster måske ikke helt
så meget, som hvis du lod advokaten udfærdige det hele.

Både med hensyn til pkt. 1 og pkt. 2 bør du overveje, hvad der sker,
hvis din foretrukne arving dør før eller samtidig med dig. Hvem arver
så? Her risikerer du, at arven falder tilbage til din søster alligevel.

Hvad enten du har valgt pkt. 1 eller pkt. 2 står du nu med et stykke
papir i hånden, der udtrykker din sidste vilje. Du har nu flere
muligheder med dette papir:

A. Lægge det ned i en skuffe
B. Lade nogle vidner bekræfte, at det er din sidste vilje
C. Sende det en tur forbi notaren

Pkt. A er ikke særlig hensigtsmæssigt. Din søster kunne finde det i
skuffen og smide det ud. Hun kunne også bestride, at det overhovedet var
gyldigt.

Pkt. B er lidt bedre. Dette kaldes også et vidnetestamente. Her har
nogle vidner ved deres underskrift bekræftet, at det vitterlig er din
sidste vilje. Tillige ved de, at der foreligger et testamente fra din hånd.

Pkt. C er bedst. Dette er notartestamentet. Her har du haft testamentet
forbi notaren. Notaren vil muligvis kunne påpege åbenlyse fejl i
testamentet, hvis du selv har skrevet det, men du får ikke samme
grundige gennemgang er testamentet, som hvis du havde haft det forbi en
advokat. Et notartestamente bliver registreret i Centralregisteret for
Testamenter (eller noget i den stil), så i tilfælde af din død er du
sikker på, at testamentet kommer frem.