Vafler
Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 10-08-10 17:46

Hej!

Jeg har købt et vaffeljern, men mangler en rigtig god opskrift på vafler.

Er der nogen af jer, som har en rigtig god, børnevenlig og nem opskrift?

Peter

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-08-10 18:40

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> wrote in message
> Hej!
>
> Jeg har købt et vaffeljern, men mangler en rigtig god opskrift på vafler.
>
> Er der nogen af jer, som har en rigtig god, børnevenlig og nem opskrift?

Vi er meget begejstrede for denne side:

http://mrbreakfast.com

Og vores yndlingsvafler er:

http://mrbreakfast.com/superdisplay.asp?recipeid=1462

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 10-08-10 18:47

Peter Løhde Svarre wrote:
> [...]
> på vafler.
> Er der nogen af jer, som har en rigtig god, børnevenlig og nem

Sprøde hverdagsvafler:

2½ dl vand
2 dl mælk
1/4 tsk. salt
3½ dl (275 g) mel
2 tsk. bagepulver
125 g smør/margarine

Bland mælk, vand og salt og pisk det i melet, der er blandet med
bagepulver.
Tilsæt smeltet afkølet fedtstof lige inden bagningen af vaflerne.
Smør vaffeljernet første gang dejen skal hældes på.
Bag vaflerne og hold dem evt. varme i en svagt opvarmet ovn hvis de
ikke kan serveres efterhånden som de bages.
Strø sukker på og giv jordbær- eller tyttebærsyltetøj til.
Frugtkompot af friske frugter er også dejligt til vafler. Giv evt.
iskoldt flødeskum til foruden det søde.
(fra Billedkogebogen 1970)
Lisbet

Fra : padre

Dato : 10-08-10 21:22

> Jeg har købt et vaffeljern, men mangler en rigtig god opskrift på vafler.
>
> Er der nogen af jer, som har en rigtig god, børnevenlig og nem opskrift?

Jeg ved ikke, om den er børnevenlig, men den er god, og den er også let.

1.. Gaufres (Gaston Lenôtre)
100 gram smør

350 gram mælk

250 gram mel

8 æg

3 gram salt

30 gram sukker

Smørret smeltes i mælken og det bringes i kog; tag det af ilden og tilsæt
melet. Blandingen sættes over ilden igen og tørres, hvorefter den puttes i
røremaskinen, og æggene æltes i, tre af gangen.

Rørearmen skiftes ud med piskeriset, der tilsættes salt og sukker og
derefter en blanding af enten

250 gram mælk/250 gram kaffefløde

eller

300 gram mælk/200 gram piskefløde