GPZ 500 sætter ud
Fra : Ped

Dato : 09-08-10 20:31

Min nabosøns GPZ 500 S har fået et problem: Tændingsudsættere.

I 9 ud af 10 tilfælde sker det ved gearskift, enten op eller ned, at
motoren pludselig dør, men det kan også ske ved ligeudkørsel med jævn
fart, og uden at noget betjenes. Det er lige meget om motoren er kold
eller varm. Det er som om tændingen bliver taget. Det er ikke fordi
hovedstrømmen går. Der er stadig lys på og olielampen lyser (hvis man
trækker koblingen og lader motoren gå i stå). Problemet optræder
uregelmæssigt - fra nul til flere gange på en tur.

Det mærkelige er, at når den dør vil den ikke lade sig genstarte ved
påløb. Men så snart MC'en holder stille kan den umiddelbart startes på
selvstarteren. Der har aldrig været et tilfælde, hvor den har skullet
trækkes hjem.

Følgende er gjort:
- Sidestøttekontakten er udskiftet.
- Koblingskontakten er rengjort indeni, ser pæn ud.
- Kill switchen er rengjort indeni, ser pæn ud.
- Alle synlige stik er adskilt og sprayet med kontaktspray.
- Alt elektrisk virker som det skal.

Jeg kan ikke greje hvorfor MC'en kun vil lade sig genstarte ved
selvstarteren og ikke ved påløb. Hvor skal vi lede efter fejlen? Nogen
der har prøvet noget lignende?

M.v.h.

Jens L. Pedersen
(selv GPZ - men 1100 )

Fra : Thomas

Dato : 09-08-10 20:38

Den 09/08/10 21.30, Ped skrev:
> Min nabosøns GPZ 500 S har fået et problem: Tændingsudsættere.

En klassiker er tilstoppet åndehul i tankdækslet. Prøv at åbne dækslet
umiddelbart efter et ufrivilligt stop. Hvis der er undertryk, skal
åndehullet renses.

Venlig hilsen
Ths.

Fra : Ped

Dato : 09-08-10 21:34

Den 09-08-2010 21:38, Thomas skrev:

> En klassiker er tilstoppet åndehul i tankdækslet. Prøv at åbne dækslet
> umiddelbart efter et ufrivilligt stop. Hvis der er undertryk, skal
> åndehullet renses.

Ja, men dette er så pludseligt, som at slukke en kontakt. Jeg føler mig
temmelig overbevist om at det er tændingen der går...

Fra : Armand

Dato : 14-08-10 12:03

Ped skrev:

> Ja, men dette er så pludseligt, som at slukke en kontakt. Jeg føler mig
> temmelig overbevist om at det er tændingen der går..

Når man er ude i hampen omkring symptomer og fejlsøgning er der da ingen
grund til at ignorere et råd om en simpel test :-|
Prøv nu lige at gøre som Thomas skriver ved næste 'udsætter' og lyt ved
samme lejlighed om ikke det kommer et *svup* når dækslet løftes og luft
strømmer ind!
Netop omkring dét med frekvensen kan tyde på vacuum i tanken: Ved fyldt
tank skal der ikke meget bensinforbrug til for at der dannes vacuum,
hvorimod et større luftvolumen i tanken (ved "halvtom" eller mindre) vil
kræve større "synk" i bensinen før samme vacuum opstår!

Når nu vi er i gang med de simple diagnoser ville jeg nu også tømme
begge svømmerhusene for givent indhold af vand og snavs - Måske at
knægten har været på reservetank for første gang i lang tid og derved
har lukket forekommende kondens-vand fra bunden af tanken ned i
karbunaderne!?

--
Armand.

Fra : LasseNC

Dato : 09-08-10 14:49

On 9 Aug., 22:33, Ped <gpz1100...@fjerndette.gmail.com> wrote:

> Ja, men dette er så pludseligt, som at slukke en kontakt. Jeg føler mig
> temmelig overbevist om at det er tændingen der går...

Er tændingskontakten intakt? På min gamle CB var den rystet fra
hinanden og kunne give samme symptomer som beskrevet.

Fra : Per V. Misser

Dato : 09-08-10 22:26

"LasseNC"skrev i en meddelelse

>Er tændingskontakten intakt? På min gamle CB var den rystet fra
>hinanden og kunne give samme symptomer som beskrevet.

Dette bud fra Lasse er et rigtig godt bud.
Jeg har selv oplevet det samme på min CX på en langtur, hvor der blev kørt
til. Bunden af tændingskontakten rystede sig løs, med de netop beskrevne
symptomer. Pludselige uforudsigelige udsættere og mangel på tænding. Det var
meget lidt spændende i tredie position på en trafikeret hollandsk motorvej.
Ved efterfølgende forsøg var der kontakt - og umiddelbart start. Men efter
lidt kørsel kom problemet tilbage. Der var også andre kredsløb end tændingen
der forsvandt, så det var ikke så svært at indkredse problemet til omkring
nøglen.
Nødreparationen bestod i at spænde bunden af tændingskontakten op mod resten
med en strip.

Tændingskontakten blev skiftet ved hjemkomst, men det gav anledning til at
måle på spændingsfaldet over kontakten med et voltmeter.
Det viste sig at spændingsfaldet over kontakten og de tilhørende ret
spinkle ledninger var så stort, at føleledningen til regulering af
ladespændingen fra generatoren meddelte, at der skulle lades med 15,9 Volt,
hvilket er en overspænding der vil koge akkuen.
Herefter blev ledningen fra akkumulator til sikringsbox fornyet med en 4
kvadrat ledning direkte fra akku til sikringsbox gennem et auto-relæ. Relæet
bliver sluttet af den oprindelige ledning via tændingskontakten, når nøglen
drejes.
Herefter har jeg haft bedre spænding på alle kredsløb, samt en korrekt
ladespænding på 14,4 volt.

Det kan sikkert betale sig at kigge efter disse ting på en gammel CB.
På Gruby´s hjemmeside, eller måske noget han har skrevet på Ducatiklubbens
tekniske sider er der rigtig god information om dette problem.

--
Per V. Misser
F800ST 08

Fra : Serial # 19781010

Dato : 09-08-10 22:55

On Mon, 09 Aug 2010 21:30:58 +0200, Ped
<gpz1100abs@fjerndette.gmail.com> wrote:

Hej.

>Jeg kan ikke greje hvorfor MC'en kun vil lade sig genstarte ved
>selvstarteren og ikke ved påløb. Hvor skal vi lede efter fejlen? Nogen
>der har prøvet noget lignende?

GPZ500 har en indgang på tændingsboksen der giver signal fra
startknappen - Intet signal = Ingen tænding.
Derfor

Det har jaget andre gode folk mange staver i livet - Mig selv
inclusive

Jeg vil tænke lidt over problemet.

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-08-10 23:02

On Mon, 09 Aug 2010 23:55:25 +0200, Serial # 19781010
<oz9zi@virker.ikke> wrote:

HOV!

>Jeg vil tænke lidt over problemet.

Jeg har reinstalleret min PC, og dermed også min NEWS reader.
Og så har jeg sørme glemt både navn og signatur.
Undskyld.

--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo, Ducati Paso 750

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-08-10 22:59

On Mon, 09 Aug 2010 23:55:25 +0200, Serial # 19781010
<oz9zi@virker.ikke> wrote:

Hej.

>Jeg vil tænke lidt over problemet.

Prøv at bede ungersvenden om at trække koblingen og trykke på
startknappen lige efter at motoren har sat ud.
Hvis den ikke starter på den måde, så prøv at fiske den i frigear og
prøv igen.

Dette for at finde ud af om det er startkredsløbet der blokerer.