Ruko låse - over og under-stifter
Fra : Morten

Dato : 09-08-10 22:44

Hej

Et kort spørgsmål, som jeg håber nogen kan svare på.
Når man samler en Ruko 6-stift cylinder, hvilke længder af over og
understifter passer så sammen?
Går ud fra de fleste overstifter kan gå an til 2 eller måske 3 understifter,
da der er flere understifter end overstifter.

Og nu det i garanteret kommenterer, så her kommer det ;)
Spørger fordi jeg har en lås jeg fik tilpasset. Nøglen den skal bruges til
kan fint åbne låsen, men en anden nøgle med samme profil, men med noget
højere skæring på praktisk talt alle stifter kan ikke gå helt ind i låsen.
Så noget tyder på en "professionel, der lever af det" har sprunget over hvor
gæret er lavest og ikke skiftet overstifterne eller kommet til at bruge en
for høj i hvert fald ét sted.
Ser man kan købe stifter og når nu det ikke er raket-videnskab at skille en
lås ad og samle den igen, så hvorfor ikke bare gøre det selv og så det
bliver gjort ordenligt.
Ser et par steder man kan købe et kursus, men har helt ærligt ikke behov for
lære ikke at fjumre. Har haft pågældende lås splittet ad og samlet igen uden
nogen problemer kun med skruetrækker og pincet - ikke engang skruestik til
at holde cylinderhuset. Går helt fint hvis man har finmotorikken i orden og
tænker sig lidt om - selv uden de fancy hjælpeværktøjer man kan købe.
Og der er rigtigt nok kæmpe forskel i den samlede længde af de parrede over
og understifter i pågældende lås. Umiddelbart vil jeg tro, at længden af
over og understift skulle være nogenlunde den samme over hele linien +/- en
lille sjat. Nu vil jeg så gerne bare vide hvad manualen siger uden jeg skal
melde mig til et (formentligt dyrt) kursus af 3-4 timers varighed der drejer
sig mere om håndtering af værktøj end der er reel viden.

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 12-08-10 19:32

> [...]
> Går ud fra de fleste overstifter kan gå an til 2 eller måske 3
> understifter, da der er flere understifter end overstifter.

Nå, det lader der ikke til at være. Jeg har nu haft fingrene i en række Ruko
hængelåse med Snowman cylinder (ej været omkodet, som de forlod fabrikken) -
som den, der var gal - og nu sammenlignet over og understifter. Ved ikke om
der kan være forskel på om det er til hængelåscylinder eller alm. oval,
postkasse mv.
Har nemlig også haft kigget i nogle JaSafe Ruko-kompatible cylindre, men der
var resultatet noget spøjst og ikke særligt konsekvent og havde ikke adgang
til nok låse til at kunne dække alle understifter så det resultat udelader
jeg.

Tænkte jeg lige ville bringe (det foreløblige) resultat til glæde for andre
på nettet, der måtte falde over min tråd:
Og hav venligst i mente, at jeg kun kan udtale mig om hvordan Ruko har kodet
Snowman hængelåscylindre fra fabrikken. En overstift nummeret mindre kan
måske fint gå i tilfælde man ikke har andet.
Men dog skal overstiften jo heller ikke være så lille, at understiften kan
løftes helt ud af cylinderen. (Som på mange billige "kinabras" hængelåse -
de kan åbnes med en kam-dirk på 2 sekunder næsten som brugte man en nøgle -
en kamdirk er ikke det samme som en bankenøgle og virker ikke i en fornuftig
kvalitetslås)

Understift - Overstift
Kode 1 - S3
Kode 2 - S3
Kode 3 - S4
Kode 4 - S4
Kode 5 - S5
Kode 6 - S6
Kode 7 - S6
Kode 8 - S7
Kode 9 - S7

Længde på overstifter:
S3 - 3 mm
S7 - 7 mm

Længde på understifter (dem, der rører nøglen):
Kode 1 - 8,9 mm
Kode 2 - 8,3 mm
Kode 3 - 7,7 mm
Kode 4 - 7,1 mm
Kode 5 - 6,5 mm
Kode 6 - 5,9 mm
Kode 7 - 5,3 mm
Kode 8 - 4,7 mm
Kode 9 - 4,1 mm

Man kan sagtens komme ud for stifter, der afviger med næsten 0,1 mm -
digital skydelære er en herlig ting ;). Det gør dog intet, låsen skal nok
virke let og efter hensigten alligevel.

Mvh
Morten

Fra : Allan G

Dato : 12-08-10 20:12

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Man kan sagtens komme ud for stifter, der afviger med næsten 0,1 mm -
> digital skydelære er en herlig ting ;). Det gør dog intet, låsen skal nok

Jeg fandt lige en reservestiftekasse til Ruco 600

Det er længe siden jeg har leget med det, men her er talene der står der.
Kasse med understifter.
U=1 : 8,8 mm O=4
U =2 : 8,2mm O=4
U=3 : 7,6mm O=5
U=4 : 7,0mm O=5
U=5 : 6,4mm O=6
U=6 : 5,8mm O=6
U=7 : 5,2mm O=7
U=8: 4,6mm O=7
U=9 : 4,0mm O=7

Håber at du kan bruge det til et eller andet

Mvh Allan

Fra : Morten

Dato : 12-08-10 20:33

> [...]
> U=8: 4,6mm O=7
> U=9 : 4,0mm O=7
>

> Håber at du kan bruge det til et eller andet

Jo tak for det!

Så er det nok det samme i alle Ruko-cylindre. Det gættede jeg egenligt også
på.
Men jeg undrer mig dog over at dine mål er 0,1 mm forskellig fra mine.
OK, jeg har ikke selv gættet mig til dem. Men nogle af de netbutikker der
sælger stifter er så venlige at oplyse længderne. Men det betyder jo ikke
noget i praksis ;)

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 12-08-10 20:44

> Så er det nok det samme i alle Ruko-cylindre. Det gættede jeg egenligt
> også på.

Øhm næsten det samme.... Du har ingen 3'er i overstift? :S
(og følgende deraf nogle forskudt).

Mvh
Morten

Fra : Allan G

Dato : 12-08-10 21:02

> Øhm næsten det samme.... Du har ingen 3'er i overstift? :S
> (og følgende deraf nogle forskudt).
>
> Mvh
> Morten

Hej Morten
Ja tag det som det er, Kassen er fra en låsesmed jeg kendte for 12 - 15
år siden.
Han har nok været doven

Eller var der noget med hvor nemme de var at skyde op ?
Der er for længe siden til jeg kan huske hvorfor

Der er andre længder på Ruko 500 låse.
U=V 9,8 O= ?
U=U9,5 O= ?
U=T 9,2 O=?
U=S 8,9 O=3
U=R 8,6 O=3
U=P 8,3 O=3
U=O 8,0 O=3
U=N 7,7 O=4
U=M 7,4 O=4
U=L 7,1 O=4
U=K 6,8 O =4
U=I 6,5 O=5
U=H 6,2 O=5
U=G 5,9 O=5
U=F 5,6 O=5
U=E 5,3 O=6
U=D 5,0 O=6
U=C 4,7 O=6
U=B 4,4 O=6
U=A 4,1 O=6

Mvh Allan

Fra : Morten

Dato : 12-08-10 22:10

> Hej Morten
> Ja tag det som det er, Kassen er fra en låsesmed jeg kendte for 12 -
> 15 år siden.
> Han har nok været doven

Kan også være det så har været til alm. cylindre. Ved ikke om der kan være
en anelse forskel i hvor meget luft der er i toppen af f.eks. en oval og en
Snowman.

> Eller var der noget med hvor nemme de var at skyde op ?
> Der er for længe siden til jeg kan huske hvorfor

Skal jeg ikke kunne sige. Har kun leget lidt med noge bankenøgler i aflagte
500 cylindre. Det kræver faktisk lidt øvelse ;)

Og har man både en lang og en kort stift i ens cylinder så vil jeg
umiddelbart mene den er noget sværere at skyde op end én hvor de ligger
jævnt. I hvert fald, så har jeg ladet mig fortælle at lange understifter
(dyb skæring) på nøglen har forholdsvis god virkning på bankenøgler. Omvendt
nøgler hvor skæringen ligger højt over hele linien - de er nemme at tage med
en bankenøgle. Man kan jo godt forestille sig det, der sker. Stifterne slås
op, men dem med fuld længde skal kun løftes 0,5 mm eller sådan. Altså en
bankenøgle kan knapt røre den før den løfter sig for højt. Og pga.
forskellige hastighed i de forskellige stifter så opstår der næsten aldrig
en situation hvor bankenøglen kan drejes. Bemærk at jeg siger sværere - ikke
umulig ;)

Nå, det var så et sidespring.

I øvrigt undrer jeg mig også over det meget lille spring mellem hver i 500
systemet. Jeg vil næsten vove at påstå at man kan sætte stifter i, der er
forkerte med ét spring til hver side og låsen kan stadig åbnes med nøglen
blot man lige vrikker den lidt. Det virker imho som ikke så gennemtænkt
design.

Men 500 systemet har jeg nu ikke noget at bruge til. Det er for usikkert -
det er nemlig ikke blot en ekstra stift der gør det. Lige så meget
tolerancer samt "underboringen" og overstifternes udformning der gør låsen
meget sværere at dirke op end de gamle 500. Råder altid folk til at skifte
lås når jeg ser de har en rund nøgle til andet end postkassen eller
skrivebordsskuffen. Så meget koster en mere sikker lås jo ikke i nærmeste
byggemarked og man kan selv montere den. Og rigtigt - blot en anden lås vil
ikke forhindre folk i at komme ind hvis de vil ind. Men til gengæld skal man
ikke slås med forsikringsselskaberne da tyvene med en mere besværlig lås
bruger metoder der efterlader sig udiskuterbare spor. (uden tegn på indbrud
ingen erstatning)

Mvh
Morten

Fra : Allan G

Dato : 12-08-10 21:42

> Øhm næsten det samme.... Du har ingen 3'er i overstift? :S
> (og følgende deraf nogle forskudt).
>
> Mvh
> Morten

Hmm kan det værer noget med at 3mm er ret så tæt på diameteren på stiften,
ja så den nogle gange kunne vælte/tilte og blokerer, og det kostede en extra
tur ud til kunden igen ?
Jeg tror det var derfor at tallene ser ud som de gør.
Men jeg er på ingen måde sikker, men nu fik du mig jo til at tænke 12 - 15
år tilbage

Mvh Allan

Fra : Morten

Dato : 12-08-10 22:06

> Hmm kan det værer noget med at 3mm er ret så tæt på diameteren på stiften,
> ja så den nogle gange kunne vælte/tilte og blokerer, og det kostede en
> extra tur ud til kunden igen ?

Bøh. Burde dog ikke kunne sætte sig så fast at lidt vrikken ikke kan løsne
det. Har dog ingen problemer med de låse jeg har med dybest mulig skæring.
Heller ikke på den ene hvor det er to steder(!)

> Jeg tror det var derfor at tallene ser ud som de gør.
> Men jeg er på ingen måde sikker, men nu fik du mig jo til at tænke 12 - 15
> år tilbage

Der kan man se. Jeg troede Ruko 600 systemet var nyere.

Mvh
Morten