Støvsuger - hvilken?
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-08-10 18:41

Hej

Jeg vil have en ny støvsuger - en som for alvor kan suge noget skidt i
sig. Men hvilken?

Jeg har haft et par stykker fra den ret billige supermarkedsende, begge
har været poseløse. Det må den nye gerne være, men det er ikek et krav,
det er mere vigtigt at den er effektiv. Den jeg har nu sender en stor
støvsky op i luften hver gang man har tømt beholderen ......

Jeg overvejer lidt en Dyson - men måske der er noget som er bedre?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Henning

Dato : 09-08-10 18:55

On Mon, 09 Aug 2010 19:40:41 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg vil have en ny støvsuger - en som for alvor kan suge noget skidt i
>sig. Men hvilken?

Baseret på Tænks test af støvsugere købte vi en Electrolux Z8820P. Den
suger bedre end nogen anden støvsuger jeg har prøvet, har meget lang
ledning og er tilmed støjsvag. Kan kun anbefales!
Koster ~1.800,- rundt om på nettet.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-08-10 05:57

On Mon, 09 Aug 2010 19:54:36 +0200, Henning <no.mail@all.invalid> wrote:

> [...]
>suger bedre end nogen anden støvsuger jeg har prøvet, har meget lang
>ledning og er tilmed støjsvag. Kan kun anbefales!

Den ser lidt interessant ud - tak.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-08-10 22:41

Mads Lie Jensen forklarede den 09-08-2010:
> [...]
> støvsky op i luften hver gang man har tømt beholderen ......
>
> Jeg overvejer lidt en Dyson - men måske der er noget som er bedre?

Vi har 2 udmærkede Miele'r; men næste gang hedder det robotstøvsuger

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 09-08-10 22:58

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> sender en stor støvsky op i luften hver gang man har tømt beholderen
>
> Jeg overvejer lidt en Dyson - men måske der er noget som er bedre?

gode gamle nilfisk...
de har en ret nu model på markedet... vildt kraftig sug, støjsvag, meget
allergivenlig (altid rart at støvet ikke vælter ud igen) og så med pose
selvfølgelig... jeg kan ikke lige huske hvad den hedder, men den har bl.a.
touch betjening...
personligt synes jeg støvsugere uden pose er uhygiejniske og det sviner ad
h* til når de skal tømmes... puh ha...
åbne støvsugeren, pose ud, lukke pose, i skraldespanden, ny pose, klar
igen... kan det være nemmere?

Rasmus

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-08-10 05:54

On Mon, 9 Aug 2010 23:58:15 +0200, "Rasmus Jensen" <noget@nogetandet.us>
wrote:

> [...]
>selvfølgelig... jeg kan ikke lige huske hvad den hedder, men den har bl.a.

Jeg kigger lidt på nilfisk. Men touchbetjening er jeg ikke meget for.

>personligt synes jeg støvsugere uden pose er uhygiejniske og det sviner ad
>h* til når de skal tømmes... puh ha...

Herude på landet er der så meget andet som sviner, så det er ikke det
som skal afholde mig fra en poseløs, det gør mig ikke noget at tømme
sådan en.

>åbne støvsugeren, pose ud, lukke pose, i skraldespanden, ny pose, klar
>igen... kan det være nemmere?

Centralstøvsuger direkte til skraldespanden i gården?
Det er bare ikke en mulighed her....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 10-08-10 16:07

> Herude på landet er der så meget andet som sviner, så det er ikke det
> som skal afholde mig fra en poseløs, det gør mig ikke noget at tømme
> sådan en.

Har en blå alto industri ting der er poseløs - det er bare et *beep* arbejde
at rengøre dens lufftfilter der minder om et til en gammel amerikanerbil.
Den stopper hurtigt til i fint støv inden der er mange kg i bunden....

De poseløse til hjemmebrug har de filtre der skal skiftes ?
Vil de kunne klare at suge et kg cement eller andet fint støv ?

> Centralstøvsuger direkte til skraldespanden i gården?
> Det er bare ikke en mulighed her....

Desværre heller ikke rigtigt en mulighed her i vores brugte hus ... Men
skulle jeg bygge nyt ville jeg prioritere det højt

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-08-10 20:27

On Tue, 10 Aug 2010 17:07:13 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>at rengøre dens lufftfilter der minder om et til en gammel amerikanerbil.
>Den stopper hurtigt til i fint støv inden der er mange kg i bunden....

Har prøvet sådan en i værkstedet, og den stoppede nemlig for hurtigt
til, til at det var sjovt.

>De poseløse til hjemmebrug har de filtre der skal skiftes ?

Ikke dem jeg har haft - medmindre jeg har overset det (Når man er en
mand, læser man jo bare ikke brugsvejledningen medmindre skidtet
overhovedet slet ikke på nogen måde kan bringes til at virke

>Vil de kunne klare at suge et kg cement eller andet fint støv ?

Ikke dem jeg har haft - men det har altså også kun været nærmest det
billigste af det billige. Men der er jo en del aske omkring brændeovnen,
og det er der de plejer at "dø" når jeg støvsuger hytten.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 10-08-10 21:17

Anders Majland wrote:
> Vil de kunne klare at suge et kg cement eller andet fint støv ?

det bruger man da den gamle støvsuger til så den "gode"/nye etc. ikke bliver
ødelagt af det...

Rasmus

Fra : Anders Majland

Dato : 11-08-10 16:32

> det bruger man da den gamle støvsuger til så den "gode"/nye etc. ikke
> bliver ødelagt af det...

Tænkte at kunne man få en poseløs der kunne klare det så ville den nok
overleve længere. I udhuset har jeg cement gulv og det slider man en masse
støv af. I garagen er der belægnignssten og der slæves sand/jord ind med
køretøjerne.

Dertil er der jo også lidt affald fra slibning/savning og måske spåner fra
høvlen og boremaskinen. Ovenstående blanding er den blå alto ikke glad for.
Sidst jeg støvsugede deude måtte jeg rengøre filteret to gange (men sker så
ikke ret mange gange om året pga bøvlet - oftest fejer jeg blot det værste
sammenE)

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 10-08-10 21:16

Mads Lie Jensen wrote:
> Jeg kigger lidt på nilfisk. Men touchbetjening er jeg ikke meget for.

øhm - hvad har du i mod touch betjeningen? det forstår jeg altså ikke
lige...
det virker rigtig godt i praksis... og igen - støvsugeren er meget støjsvag
samt allergivenlig...

> Herude på landet er der så meget andet som sviner, så det er ikke det
> som skal afholde mig fra en poseløs, det gør mig ikke noget at tømme
> sådan en.

tjoo... men du skal nu være glad for ikke at have støvmide-allergi... jeg
kunne aldrig gøre det der...
bare fordi andre ting sviner er det vel ikke en grund til at stå med støv ud
over det hele... tænk på alt det der sætter sig i dit tøj og når du så går
ind igen... tjaa...

Rasmus

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-08-10 20:12

On Tue, 10 Aug 2010 22:15:43 +0200, "Rasmus Jensen"
<noget@nogetandet.us> wrote:

>øhm - hvad har du i mod touch betjeningen? det forstår jeg altså ikke
>lige...
>det virker rigtig godt i praksis... og igen - støvsugeren er meget støjsvag
>samt allergivenlig...

Jeg bryder mig bare ikke om sådan nogle touch-knapper. Er tilhænger af
gode gammeldags kontakter.

> [...]
>over det hele... tænk på alt det der sætter sig i dit tøj og når du så går

Jeg går så meget ude og kommer ofte ind med (meget) beskidte sko og tøj,
tro mig, det er ikke den smule støv der måtte sætte sig i tøjet ved
tømning af min nuværende poseløse støvsuger, som sviner til herinde.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-08-10 02:23

On 9 Aug., 19:40, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> [...]
> støvsky op i luften hver gang man har tømt beholderen ......
>
> Jeg overvejer lidt en Dyson - men måske der er noget som er bedre?

Centralstøvsuger, it sucks

Er specielt rigtigt gode med husdyr, da den grimme lugt af gamle
hundehår helt forsvinder.

--
Christian

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-08-10 20:28

On Tue, 10 Aug 2010 01:22:54 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Centralstøvsuger, it sucks

Jeg vidste bare at den kom
Det er bare udelukket - det er et gammelt hus og jeg vil ikke til at
lave sådan noget.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-08-10 02:14

On 10 Aug., 21:28, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Jeg vidste bare at den kom
> Det er bare udelukket - det er et gammelt hus og jeg vil ikke til at
> lave sådan noget.

Det er vores også og det er næsten kun en fordel. Det tog en weekend
at sætte alle rør og udtag op.
Alle rør kører inden i skunken eller i et skab. Vores 2 plans hus på
196 kvm har 3 udtag og en fejelem. 2 i stueetagen og et på 1 sal.
Fortryder du kan du sige til så kan jeg over mail komme med forslag
til placering af udtag og rør.

--
Christian

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-08-10 20:14

On Wed, 11 Aug 2010 01:14:04 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>196 kvm har 3 udtag og en fejelem. 2 i stueetagen og et på 1 sal.
>Fortryder du kan du sige til så kan jeg over mail komme med forslag

ville man kunne trække rørene i skunken ovenpå, og så lave udtag i
loftet i stuen? I så fald skal det hele nemlig lige tænkes igennem en
ekstra gang, til når jeg skal have overetages sat i stand. Ikke at det
sker de næste 5 år, men det er jo godt lige at have i baghovedet.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-08-10 01:09

On 11 Aug., 21:14, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
> ekstra gang, til når jeg skal have overetages sat i stand. Ikke at det
> sker de næste 5 år, men det er jo godt lige at have i baghovedet.

I loftet er nok ikke så smart, men gulvet eller i skunkvæggen.
Udtagene er jo ikke meget større end en stikkontakt.
Vores maskine står på loftet i den ene ende.

--
Christian

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-08-10 17:42

On Thu, 12 Aug 2010 00:08:30 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>I loftet er nok ikke så smart, men gulvet eller i skunkvæggen.
>Udtagene er jo ikke meget større end en stikkontakt.
>Vores maskine står på loftet i den ene ende.

Ok.
Men jeg har jo kun en skunk ovenpå, hvorfra jeg helt inde ved væggen kan
bore et hul i loftet op til.
Men det er ikke noget der bliver lavet "snart" alligevel, så der er tid
at tænke

Indtil videre har jeg købt sådan en elektrolux der blev foreslået her i
tråden. Håber den kommer i morgen.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-08-10 02:59

On 12 Aug., 18:42, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
> bore et hul i loftet op til.
> Men det er ikke noget der bliver lavet "snart" alligevel, så der er tid

Det er heller ikke tosset, så bliver løsningen også bedre.

> Indtil videre har jeg købt sådan en elektrolux der blev foreslået her i
> tråden. Håber den kommer i morgen.

Held og lykke med den.

--
Christian

Fra : Emil

Dato : 10-08-10 19:00

Mads Lie Jensen wrote:

>Jeg vil have en ny støvsuger - en som for alvor kan suge noget skidt i
>sig. Men hvilken?

Bosch PAS 12-27 (Det er en gammel model - find en nyere)

Den kan bruges i boligen med pose monteret. Posen er meget stor, og i
et stort hjem (320 m2) tager det et år at fylde én.

Posen kan let tages af (og senere genmonteres - gummimenbraner), hvis
der er grovere opgaver, som opsugning af småt byggeaffald, småsten,
blade i lyskasser, oprensning af små nedløbsbrønde, tømning af kældre
med >1m vandsøjle og hvad livet nu ellers byder på af udfordringer.
Det indbyggede filter minder om de første Nilfisk modeller, og
reggøres nemt med en alm. haveslange med sprøjtepistol.

Nye poser er billige i Dust-Club.

Mit bedste tilkøb var 6 meter slange i den lokale støvsugerbutik -
husk at prutte om prisen - 30% afslag endte jeg med (Udgangspunkt:
90,-/m).
Den giver _næsten_ samme funtionalitet som en centralstøvsuger, og så
er den transportabel, så den også er lækker at have i værkstedet.

Det negative er:

Den larmer ret meget, næsten som de fleste andre jeg har oplevet.

Den hurtige "Klik"-isætning af slangen er unik, men en std. slange er
nem at montere.

Flyderen til aut. stop ved sugning af >27 liter vand sidder under
motoren, og er meget udsat, hvis man ikke tænker sig om, når maskinen
adskilles til tømning (hvilket er meget nemt med to snaplåse).

Den mangler funktionen med at puste luft ud i slangen (hurtig tørring
af støvler).

m.v.h. Emil