Hvorfor benytter du ikke din fartpilot?
Fra : Henning

Dato : 09-08-10 17:44

Hver dag på lande- eller motorvej oplever jeg folks svingende
hastigheder. Enten er jeg i gang med at overhale, og oplever at
modparten sætter farten op, eller også er jeg netop blevet overhalet,
hvorefter modparten sætter farten ned, hvorefter jeg så kan gå i gang
med at overhale.
På landevejen oplever jeg ofte, når der er lidt kupperet, at folk går
i stå op af bakken, til gengæld ryger de langt over fartgrænsen på vej
ned.
I mange (de fleste?) nyere biler er der monteret
fartpilot/cruise-control, men folk benytter dem åbenbart ikke? Er du
en af dem - hvorfor bruger du den ikke?

Fra : Andersen [3650]

Dato : 09-08-10 18:03

Henning tastede følgende:
> [...]
> I mange (de fleste?) nyere biler er der monteret
> fartpilot/cruise-control, men folk benytter dem åbenbart ikke? Er du

Jeg er bestemt stor tilhænger af min fartpilot. Bruger den selvom det
kun drejer sig om 500 m. Syntes også jeg tit oplever ovenstående
scenarie, og det kan godt pisse mig lidt af. Dælme længe siden jeg
har kørt en længere strækning (>50 km) uden at skulle justere på
hastigheden eller slå piloten fra.
Men dem der går i stå op ad bakke og fiser afsted nedad, må være dem
med for lille motor i forhold til hastigheden.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 09-08-10 18:06

> I mange (de fleste?) nyere biler er der monteret
> fartpilot/cruise-control, men folk benytter dem åbenbart ikke? Er du
> en af dem - hvorfor bruger du den ikke?

Fordi de koster på brændstoføkonomien.

Troels

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-08-10 18:17

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen

> Fordi de koster på brændstoføkonomien.

Det er da så forsvindende lidt - og udlignes meget nemt i det behagelig
element, en fartpilot indeholder. For ikke at tale om letheden i at
overholde en given grænse !

Min fartpilot har endda indbygget bremsefunktion, og jeg kører stort set
altid med fartpilot...

Fra : Henning

Dato : 09-08-10 18:48

Kan du uddybe det?

Fra : .J.S...

Dato : 09-08-10 20:24

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> Kan du uddybe det?

Folk der går op at konkurrere på at køre langt kører netop på den
irriterende måde med fast speederposition som give lav fart opad bakke og
hurtigt nedad.
(Ja de slipper nok speederen helt nead hvis det er muligt..)

Fartpiloten træder jo hårdt på pedalen opad bakke og det koster.

http://gassaverguide.info/cruise-control-and-hypermiling/

mvh/JS

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-08-10 20:39

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> (Ja de slipper nok speederen helt nead hvis det er muligt..)
>
> Fartpiloten træder jo hårdt på pedalen opad bakke og det koster.

Så den mest økonomiske måde er at køre langsommere op ad bakken og _ikke_ at
køre hurtigere nedad...

--
Per

Fra : .J.S...

Dato : 09-08-10 20:51

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> wrote in message

> Så den mest økonomiske måde er at køre langsommere op ad bakken og _ikke_
> at køre hurtigere nedad...

Ja måske, hvis man er på vej ned i et hul og det går opad igen lidt efter så
kan det måske godt betale sig at opbygge lidt ekstra fart ?

Det vigtigste er nok at undgå at tabe fart og især at stoppe helt, rundt om
hjørner og gennem rundkørsler med skrigende dæk

mvh/JS

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-08-10 08:07

> [...]
>
> Det vigtigste er nok at undgå at tabe fart og især at stoppe helt, rundt
> om hjørner og gennem rundkørsler med skrigende dæk

Det vigtigste er ikke at skulle bruge sine bremser, ikke at køre i lavere
gear end højeste - og derfor at køre igennem rundkørsler med skrigende dæk.

Det er faktisk skæg at køre økonomikørsel, når vejen drejer ;)

--
Per

Fra : Fly Christensen

Dato : 10-08-10 19:27

On Tue, 10 Aug 2010 09:06:57 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

>Det vigtigste er ikke at skulle bruge sine bremser, ikke at køre i lavere
>gear end højeste - og derfor at køre igennem rundkørsler med skrigende dæk.

Så har du de forkerte dæk...

>Det er faktisk skæg at køre økonomikørsel, når vejen drejer ;)

Yup!

Fly

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-08-10 22:40

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen

> Så har du de forkerte dæk...

For almindelige landevejsdæk tror jeg lidt på at det er et spørgsmål om
hastighed ...

Jeg har endnu ikke - i 35 år - haft nogle dæk jeg ikke kunne få til at sige
lyde :)
--
Per

Fra : Henning

Dato : 10-08-10 15:02

>Ja måske, hvis man er på vej ned i et hul og det går opad igen lidt efter så
>kan det måske godt betale sig at opbygge lidt ekstra fart ?

Og så bare håbe på der ikke er fartkontrol ned af bakken?

Fra : .J.S...

Dato : 10-08-10 21:36

> Og så bare håbe på der ikke er fartkontrol ned af bakken?

Ahh det må da helt klart kunne gå som forklaring at man er ved at hypermile

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 09-08-10 18:55

>Fordi de koster på brændstoføkonomien.
Det er så sjældent tilfældet i virkeligheden, de fleste vil opleve en
bedre brændstoføkonomi.

Lidt lige som påstulatet om at man kan bremse en bil hurtigere ned til
stilstand med manuelle bremsesystem fremfor ABS/etc. det er en kunst
der er de færreste beskåret.

/Hans

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 09-08-10 20:39

> Lidt lige som påstulatet om at man kan bremse en bil hurtigere ned til
> stilstand med manuelle bremsesystem fremfor ABS/etc. det er en kunst
> der er de færreste beskåret.

Ikke desto mindre præsterede jeg det 3 gange på glatbanen. 2 gange uden ABS,
sidste gang også uden ABS men med køreunderviseren ved siden af, da han ikke
troede på ABS var ufunktionel

Troels

Fra : Lars [6710]

Dato : 09-08-10 21:43

Troels [around 9000] skrev:

> Ikke desto mindre præsterede jeg det 3 gange på glatbanen. 2 gange uden
> ABS, sidste gang også uden ABS men med køreunderviseren ved siden af, da
> [...]
Korrekt

PÃ¥ blank is (eller glatbane) SKAL man selv dosere bremsen... ABS er ikke
hurtig nok til at fungere optimalt når friktionen er så lav...
Det fik vi forklaret sidste år på et køreteknisk kursus i Fredericia, og
troede først ikke på det, men de målte bremselængder beviste det...
Der var markant forskel på at træde bremsen i bund og lade ABS klare det
kontra det at undgå blokering eller i det mindste hurtigt at lette
trykket på bremsen ved blokering

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-08-10 08:09

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kontra det at undgå blokering eller i det mindste hurtigt at lette trykket

Korrekt. Man kan endda sagtens mærke forskellen i bremsekraften, når man
lige slipper bremsen lidt. Men når friktionen på underlaget er ukendt eller
forskellig, så er ABS virkelig værdifuld.

--
Per

Fra : Fister

Dato : 09-08-10 18:26

Henning laid this down on his screen :
> [...]
> I mange (de fleste?) nyere biler er der monteret
> fartpilot/cruise-control, men folk benytter dem åbenbart ikke? Er du

Jeg har ikke nogen.
Kai

Fra : KASO

Dato : 09-08-10 19:34

"Fister" <ikke@interessant.nej> skrev i meddelelsen
> Henning laid this down on his screen :
>
> Jeg har ikke nogen.
> Kai

Dårlig undskyldning!

Fra : Ivan Madsen

Dato : 09-08-10 19:36

On Mon, 9 Aug 2010 20:34:21 +0200, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

>"Fister" <ikke@interessant.nej> skrev i meddelelsen

>Dårlig undskyldning!

Er "jeg kører Citroen og lortet gik i udu" så en brugbar undskyldning.
Det er tihvertifald min ) (og gæt lige hvor imponeret jeg er)

Fra : KASO

Dato : 09-08-10 20:42

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Er "jeg kører Citroen og lortet gik i udu" så en brugbar undskyldning.

Tjah - det må vist tælle

> Det er tihvertifald min ) (og gæt lige hvor imponeret jeg er)

Ikke særligt?

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 09-08-10 23:10

Ivan Madsen wrote:

> Er "jeg kører Citroen og lortet gik i udu" så en brugbar undskyldning.
> Det er tihvertifald min ) (og gæt lige hvor imponeret jeg er)

haha - dejligt at høre en Citroen ejer der ikke er så "frælst"...
det her en hel igennem brugbar undskyldning og jeg føler med dig...
skulle vel aldrig være en xsara eller C5? hehe...

Rasmus

Fra : Henrik B.

Dato : 09-08-10 18:33

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> I mange (de fleste?) nyere biler er der monteret
> fartpilot/cruise-control, men folk benytter dem åbenbart ikke? Er du

SUBSCRIBE!

--
Støt kampen mod japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-08-10 19:36

> [...]
> I mange (de fleste?) nyere biler er der monteret
> fartpilot/cruise-control, men folk benytter dem åbenbart ikke? Er du

Jeg har haft fartpilot i alle mine biler siden 1987. Den er uundværlig!

Dem der ikke bruger den er utålmodige racerkører, som bevæger sig over
hastighedsbegrænsningerne og ofte befinder sig i overhalingssituationer.

--
Per

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 09-08-10 20:40

> Jeg har haft fartpilot i alle mine biler siden 1987. Den er uundværlig!
>
> Dem der ikke bruger den er utålmodige racerkører, som bevæger sig over
> hastighedsbegrænsningerne og ofte befinder sig i overhalingssituationer.

Og dem der bruger den, er dem der mener at en overholdt hastighedsgrænse
hæver dem over alle andre love, f.eks. den med at holde til højre

Troels

Fra : Kent Friis

Dato : 09-08-10 20:53

Den Mon, 9 Aug 2010 20:36:15 +0200 skrev Per Henneberg Kristensen:
> [...]
>
> Dem der ikke bruger den er utålmodige racerkører, som bevæger sig over
> hastighedsbegrænsningerne og ofte befinder sig i overhalingssituationer.

Ja, der findes en del "utålmodige racerkørere" der ikke gider ligge
med 90 km/t på motorvejen, og derfor ofte befinder sig i overhalings-
situationer.

Men jeg vil da godt give dig ret så langt at en fartpilot er temmelig
uanvendelig når man hele tiden skal op på 130, ned på 90, op på 130, ned
på 90...

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 09-08-10 20:58

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Men jeg vil da godt give dig ret så langt at en fartpilot er temmelig
> uanvendelig når man hele tiden skal op på 130, ned på 90, op på 130, ned
> på 90...

Hvorfor? Når du trykker "Resume", véd du at du ender på 130 km/t igen - helt
uden at kigge på speedometeret.

Min egen har to hastigheder, som kan lægges i som faste...

Fra : Kent Friis

Dato : 09-08-10 21:17

Den Mon, 9 Aug 2010 21:57:48 +0200 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvorfor? Når du trykker "Resume", véd du at du ender på 130 km/t igen - helt
> uden at kigge på speedometeret.

Ham foran trykker ikke resume.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 09-08-10 21:43

> Ham foran trykker ikke resume.

Nej, men han holder selvfølgelig til højre, efter endt overhaling...

Fra : KASO

Dato : 10-08-10 18:35

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Nej, men han holder selvfølgelig til højre, efter endt overhaling...

Hvilket du jo også gør - så du ligger bag ham i højre spor, og så hjælper
det jo ingenting.....

(Det er så dejligt med disse teoretiske internetdiskussioner - de ender som
regel i det rene nonsens..)

Fra : Henrik B.

Dato : 10-08-10 19:30

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvilket du jo også gør - så du ligger bag ham i højre spor, og så hjælper
> det jo ingenting.....

Nej, for han kører jo kun 90 km/t på en 130 km/t strækning.... )

> (Det er så dejligt med disse teoretiske internetdiskussioner - de ender
> som
> regel i det rene nonsens..)

Ja, specielt når "man" vælger ikke at svare på/forholde sig til det som
skrives...

--
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Kent Friis

Dato : 10-08-10 21:36

Den Mon, 9 Aug 2010 22:42:47 +0200 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Nej, men han holder selvfølgelig til højre, efter endt overhaling...

Han skal jo først lige have fundet speederen inden han kan begynde
overhalingen.

Jeg synes tit man oplever det, fx når en lastbil overhaler. Ham der
ligger lige bagefter lastbilen sætter farten op til 95, når lastbilen
trækker ind, og overhaler lige den også. Når han så trækker ind, sætter
den næste farten op til 100, og overhaler lige ham også, inden han
trækker ind. Så sætter den næste farten op til 105...

Hver eneste gang der er en der trækker ind, stiger hastigheden en
anelse mere.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-08-10 11:54

> [...]
> helt uden at kigge på speedometeret.
>
> Min egen har to hastigheder, som kan lægges i som faste...

Der findes også nogen som har 3 hastigheder, mener jeg. Det må være næste
opgave for de autoriserede fabrikker :)

--
Per

Fra : Volger Garfield

Dato : 09-08-10 21:58

On 09 Aug 2010 19:52:45 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>
>Men jeg vil da godt give dig ret så langt at en fartpilot er temmelig
>uanvendelig når man hele tiden skal op på 130, ned på 90, op på 130, ned

Det er da kun hvis der er nogle af de "utålmodige" i farvandet.
Ellers klares det da med lidt overblik og planlægning.

Volger

Fra : MVJ

Dato : 09-08-10 20:10

> ned.
> I mange (de fleste?) nyere biler er der monteret
> fartpilot/cruise-control, men folk benytter dem åbenbart ikke? Er du
> en af dem - hvorfor bruger du den ikke?

Jeg har en udemærket fartpilot - men I DK kan folk ikke finde ud af at køre
med en en konstant hastighed
så man skal hele tiden bremse og trykke "resume" eller droppe det
(motorvej) I DK ville være perfekt hvis alle kørte 110/130 personvogne). Og
hvis lastboler/trailere og campingvogne så blevi højre side, så er en
fartpilot et dejligt værktøj .Har nukøty rigtig mange km. I USA og Canada og
her sætter man sin cruisecontrol mpå 60 miles - og det gør alle de andre
også, derfor kører det gnidningsløst - men det kan man ikke fatte i DK - næ
her skal man overhale hele tiden , og kommer man hurtigere frem ????
Danskere i trafikken vil frem koste hvad det vil - derfor er kørslen på
motorvej ikke særlig egnet til fartpilot efter min mening.

Mogens

Fra : Craner

Dato : 09-08-10 21:16

> [...]
> I mange (de fleste?) nyere biler er der monteret
> fartpilot/cruise-control, men folk benytter dem åbenbart ikke? Er du

----------------------------

4500km igennem frankrig og jeg har måske brugt den ca 200km.
Den er diesel slugende, selv om mange tror det modsatte. Jeg har en 2,8l
motor så den er ikke for lille.
Så har den også den ulempe at man bliver lullet i søvn, og kan godt få svært
ved at finde bremsen når det gælder.

vh
Poul

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-08-10 08:14

"Craner" <craner@craner.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Så har den også den ulempe at man bliver lullet i søvn, og kan godt få
> svært ved at finde bremsen når det gælder.

Det sidste er pladder. Det første er pladder, hvis du har en motor som man
ikke kan høre og som kan trække hastigheden højere op end tilsigtet. Men det
har du tydeligvis ikke, når du mener det er dyrere i brændstof at køre med
fartpilot!

--
Per

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 10-08-10 10:01

On Mon, 9 Aug 2010 22:16:08 +0200, "Craner" <craner@craner.dk> wrote:

>4500km igennem frankrig og jeg har måske brugt den ca 200km.
>Den er diesel slugende, selv om mange tror det modsatte.
Du tager fejl, generelt set vil en fartpilot være brændstofbesparende,
dog er det korrekt at nogle (få) personer kan opnå mere økonomisk
kørsel end man kan opnå med fartpilot, men det er så på bekostning af
fartpilotens hovedformål menlig at holde en nogenlunde enesartet
hastighed, det hedder økonomikørsel.

>Jeg har en 2,8l motor så den er ikke for lille.
Det er uden betydning for fartpilotens virkemåde hvilken
motorstørrelse man har. Når det er sagt kan det lige tilføjes at
fartpiloten selvf. skal være sat op (konstrueret) til at styrer den
givne motor/bil ellers kan det gå hårdt ud over komfort og økonomi.

>Så har den også den ulempe at man bliver lullet i søvn, og kan godt få svært
>ved at finde bremsen når det gælder.
Så skal man uanset hvad bare holde ind og få noget søvn, men er træt
uanset fartpilot eller ej.
Du skal ved egen drift kunne holde dig vågen og opmærksom, det er ikke
udefra kommende ting der med jævne mellemrum skal "forstyrrer" dir for
at du undgår at døse hen.

/Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-08-10 21:17

Henning skriver:

> I mange (de fleste?) nyere biler er der monteret
> fartpilot/cruise-control, men folk benytter dem åbenbart ikke?

Min påstand er at i de felste danske biler er der stadigvæk ingen
fartpilot.

Klaus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-08-10 02:20

On 9 Aug., 22:17, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Henning skriver:

> Min påstand er at i de felste danske biler er der stadigvæk ingen
> fartpilot.

Ja i det fleste eksisterende, men jeg tror at procentdelen i nye biler
er meget høj.
2 i vores omgangskreds har lige købt helt nye biler, billige biler men
begge er med fartpilot.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-08-10 02:11

On 9 Aug., 18:43, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:
> I mange (de fleste?) nyere biler er der monteret
> fartpilot/cruise-control, men folk benytter dem åbenbart ikke? Er du
> en af dem - hvorfor bruger du den ikke?

Nej, jeg bruger min stort set bare der er 100 m hvor jeg regner med at
køre samme hastighed.

--
Christian

Fra : Leo Jensen

Dato : 10-08-10 02:59

> [...]
> I mange (de fleste?) nyere biler er der monteret
> fartpilot/cruise-control, men folk benytter dem åbenbart ikke? Er du

Jeg bruger min, når jeg skal langt, jeg ikke har travlt og der er
plads på vejene. Det er ret sjældent at alle 3 faktorer er opfyldt.

Når man skal langt er det dejligt at slippe for at holde højre fod på
speederen.
Det er fint at bruge fartpilot, hvis man kører langsomt i forhold til
den øvrige trafik. Hvis man vil følge trafikken i Danmark går tempoet
op og ned, især på motorveje. Hvis der er plads på vejen til bare at
kunne trykke på knappen ved 135 km/t og så lade sig transportere er
det en genial ting, men jeg gider ikke bremse ned og resume i en
uendelighed. Min bil accelerer ret kraftigt ved resume, så det er da
sjovt nok, men helt sikkert ikke økonomisk og ofte heller ikke
fornuftigt ift. øvrig trafik.
Jeg er ret sikker på at jeg forbruger mindre ved kørsel uden
fartpilot. En stor benzinmotor i en tung bil suger en del brændstof
for at holde tempoet op af enhver bakke, og jeg kan i modsætning til
piloten vurdere, om det er fornuftigt at ofre brændstof på at forcere
en lille bakke med det valgte tempo eller bare holde pedalen i samme
position. Danske småbakker lægger jo op til at man taber fart opad og
vinder det tilbage på nedturen. Jeg ved udmærket, at den slags kørsel
er irriterende for bagvedkørende og praktiserer det kun når der er
plads på vejen til det.

Leo

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-08-10 16:43

>Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Når man skal langt er det dejligt at slippe for at holde højre fod på
> speederen.

OG inde i byen / ved fartbegrænsning...

> [...]
> uendelighed. Min bil accelerer ret kraftigt ved resume, så det er da
> sjovt nok, men helt sikkert ikke økonomisk og ofte heller ikke

Gl. system :)
Min er adaptiv (selvlærende), så den accelererer ift. min kørselsstil

> [...]
> en lille bakke med det valgte tempo eller bare holde pedalen i samme
> position. Danske småbakker lægger jo op til at man taber fart opad og

Jamen det styrer da selv vha. fartpiloten. Slå den fra i dalen f.eks.

>Jeg ved udmærket, at den slags kørsel er irriterende for bagvedkørende
> og praktiserer det kun når der er plads på vejen til det.

Disclaimer-vås

Fra : Leo Jensen

Dato : 10-08-10 10:19

On 10 Aug., 17:42, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:

> OG inde i byen / ved fartbegrænsning...

Jep, eksempelvis på den 4-sporede fra Odense V af Middelfartvej. 70 km/
t hele vejen, og man kommer fra motorvejen. Ikke nemt...

> Gl. system :)
> Min er adaptiv (selvlærende), så den accelererer ift. min kørselsstil

Min nyeste bil er fra 1992...
Det lyder smart, det kan være jeg skal overveje en updatering af
potten.

> Jamen det styrer da selv vha. fartpiloten. Slå den fra i dalen f.eks.

Hvis min er slået til kører den den indstillede hastighed, hverken
mere eller mindre. Jeg kan så give gas selv og øge hastigheden, eller
jeg kan slå den fra og køre langsommere. Gør jeg det ? Næ...

> Disclaimer-vås

Helt korrekt, jeg gad ikke have tråden bombet af selvretfærdige typer,
som ALDRIG ville gøre den slags...

Leo

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-08-10 17:28

> Jep, eksempelvis på den 4-sporede fra Odense V af Middelfartvej. 70 km/
> t hele vejen, og man kommer fra motorvejen. Ikke nemt...

Nåååh, så kender du det jo godt og anvende den altså mere, end du først
skrev

> Min nyeste bil er fra 1992...

Jow jow...

> Det lyder smart, det kan være jeg skal overveje en updatering af
> potten.

På min nabos BMW 335d coupe er der endda et "fiskeøje" i fronten af bilen,
som er tilknyttet fartpiloten. På den måde bliver piloten adaptiv og bremser
automatisk ned (tilpasser hastigheden), hvis han når op bag en medtrafikant
:)

> Hvis min er slået til kører den den indstillede hastighed, hverken
> mere eller mindre. Jeg kan så give gas selv og øge hastigheden, eller
> jeg kan slå den fra og køre langsommere. Gør jeg det ? Næ...

Tricket er at slå den fra i dalen i dét moment, du når bunden inden
opstigningen. Samtidigt har du foden på speederen således, at farten ikke
tabes i ryk. På bakketoppen slår du piloten til igen og fjerner foden. Hvis
du ikke gider det, bør du overveje at ta toget eller 2 CV'eren. I
sidstnævnte findes jo kun 2 stillinger på speederen - on/off

> Helt korrekt, jeg gad ikke have tråden bombet af selvretfærdige typer,
> som ALDRIG ville gøre den slags...

Kunne jeg tænke mig

Fra : Henrik B.

Dato : 10-08-10 18:10

> [...]

> uendelighed. Min bil accelerer ret kraftigt ved resume, så det er da
> sjovt nok, men helt sikkert ikke økonomisk og ofte heller ikke

Få din "resume" justeret/tilpasset....

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-08-10 22:55

> "Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Få din "resume" justeret/tilpasset....

Min VW accellerer efter speedersstillingen. Sætter man den til at accellere
ved neutral gas, går det langsomt. Vil man have mere fart på, trykker man på
speederen. SÅ går det hurtigt :)

--
Per

Fra : Leo Jensen

Dato : 10-08-10 12:15

On 10 Aug., 19:09, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Få din "resume" justeret/tilpasset....

På en 18 år gammel englænder er man glad for det fungerer og begynder
ikke at skrue på det før det ikke virker mere...
Det er rent mekanisk med en trykdåse (eller dæmper) og et par fjedre,
så justering kræver nok lige dele held og erfaring...

Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 10-08-10 12:20

On 10 Aug., 18:28, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:

> Nåååh, så kender du det jo godt og anvende den altså mere, end du først
> skrev

Det må jeg nok indrømme, ja...

> [...]
> automatisk ned (tilpasser hastigheden), hvis han når op bag en medtrafikant

Nice

> [...]
> du ikke gider det, bør du overveje at ta toget eller 2 CV'eren. I
> sidstnævnte findes jo kun 2 stillinger på speederen - on/off

På danske bakker, som varer 30-60 sekunder synes jeg at det er ret tit
man skal trykke på knapper og pedaler for at opnå automatik..
Og 2CV'en kører bestemt ikke med fuld gas, så går den jo 120 km/t og
det er faktisk ikke særlig behageligt.
Næ, den triller afsted med første spjæld i registerkarburatoren åben,
det giver 90-95 km/t og dermed lastbiltempo.

> Kunne jeg tænke mig

Og det virkede jo

Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 10-08-10 23:11

On 10 Aug., 23:55, "Per Henneberg Kristensen" <phkfj...@klikpost.dk>
wrote:

> Min VW accellerer efter speedersstillingen.

Er det ikke sådan speederen virker i alle biler ?

Sætter man den til at accellere
> ved neutral gas, går det langsomt. Vil man have mere fart på, trykker man på
> speederen. SÅ går det hurtigt :)

Noget af det smarte ved fartpiloten er vel at man ikke behøves træde
på speederen, det klarer piloten...

Leo

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-08-10 10:36

wrote:
> [...]

> på
> speederen. SÅ går det hurtigt :)

Noget af det smarte ved fartpiloten er vel at man ikke behøves træde

===

Jeg mener at hvis jeg vil accellerere hurtigere den den smule første
beskrivelse giver, så trykker jeg bare på speederen og slipper den igen, så
bliver accellerationen imponerende :)

--
Per

Fra : Leo Jensen

Dato : 11-08-10 05:30

On Aug 11, 11:36 am, "Per Henneberg Kristensen" <phkfj...@klikpost.dk>
wrote:
> [...]
>
> Jeg mener at hvis jeg vil accellerere hurtigere den den smule første
> beskrivelse giver, så trykker jeg bare på speederen og slipper den igen, så

Smart

Fra : Mcwm

Dato : 11-08-10 21:04

Den 09-08-2010 18:43, Henning skrev:

> en af dem - hvorfor bruger du den ikke?

Min mursten, til pedalen, er blevet væk!

Venligst
Mcwm