Bilen der ikke vil dø
Fra : Steen

Dato : 09-08-10 13:48

http://fpn.dk/motor/bil/article2145326.ece

Bilen, en rød Volvo P1800 fra 1966, har allerede for mange år siden
gjort sin amerikanske ejer, den nu 70-årige Irv Gordon, berømt. Han har
nemlig den bil, der efter alt at dømme har gået allerlængst ­ og nu er
det hans plan inden for de næste tre år at sætte en rekord, der næppe
lader sig slå, nemlig tre mio. miles, svarende til næsten fem mio. km

Fra : Per

Dato : 09-08-10 16:51

Steen wrote:
> [...]
> nu er det hans plan inden for de næste tre år at sætte en rekord, der
> næppe lader sig slå, nemlig tre mio. miles, svarende til næsten fem

Det er utroligt hvad mekanik kan holde til - specielt når man tænker på hvad
det bliver udsat for at kræfter.

Varme, bevægelse osv.

Gad vide hvor meget der er originalt. Er den fx. er blevet honet op ? Og
hvad med knaster og stempler hvor ofte er de skiftet ud ?

Jeg synes det er meget imponerende - det bliver en rekord der aldrig bliver
slået. Det kan moderne motorer ikke holde til.

Mvh. Per

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-08-10 17:00

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Gad vide hvor meget der er originalt.

Han har en fanatisk tilgang til service, står der, så mon ikke det er
således...

> Er den fx. er blevet honet op ?

Motoren er rebuilt et par gange:
http://www.vcoa.org/irv-o-meter/displaynews.php?subaction=showfull&id=1247084072&archive=&start_from=&ucat=4&

Volvo Club of America har fulgt bilen lidt: http://www.vcoa.org/irv-o-meter/

Fra : Henrik B.

Dato : 09-08-10 18:35

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Han har en fanatisk tilgang til service, står der, så mon ikke det er
> [...]

Så med andre ord ikke så imponerende....

--
Støt kampen mod japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-08-10 21:21

> "Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Så med andre ord ikke så imponerende....

Stadig pænt imponerende med mere end 2 mio miles mellem de to renoveringer.

Gearkassen er den originale og aldrig renoveret mm.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 09-08-10 21:40

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> skrev i meddelelsen

> Stadig pænt imponerende med mere end 2 mio miles mellem de to
> renoveringer.
>
> Gearkassen er den originale og aldrig renoveret mm.

Der er eksempler på biler som har rundet 1 mio. miles - uden renovering...