100.000km i en Mazda 5
Fra : Mikael

Dato : 09-08-10 02:35

Nu har min Mazda rundet de første 100.000km og jeg fortælle hvad jeg
har lavet ved den af vedligeholdelse i den tid. Det hele startede i
november 2006

Det er blevet til 5 service eftersyn
1 ny forrude som blev udskiftet pga stenslag med efterfølgende revne
4 nye sommerdæk. De fabriksmonterede var noget lort og støjede til
sidst alt for meget, så de 2 af dem var reelt ikke slidt op.
1 sæt nye bremseklodser foran ved 80.000km
1 sæt nye klodser og skiver bagpå ved 98.000km.
En bundplade udskiftet pga. jeg kørte over en strop med en krog i der
røg igennem bundpladen.
2 gange Dinitrol behandling
Blæsermotor afmonteret og monteret igen på grund af støj. Det lød som
et vissent blad der kørte på, men de fandt aldrig noget, dette var da
bilen var 1 år gammel og blev dækket af garantien.

Der har ikke været nogen driftstop i de første 100.000km.

Så jeg er ganske godt tilfreds.
Jeg har desværre fået smidt en nøgle væk og vil nu se hvor jeg kan få
en til en rimelig pris. Mazda i DK vil have ca. 2000kr for sådan en
bandit med fjernbetjening.

Mikael

Fra : jens

Dato : 09-08-10 15:50

"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Jeg er imponeret over du har klaret 100.000km uden skift af bagstøddæmpere
da det er det svage punkt på 5eren, jeg har fået en skiftet en ved 56000km
og håber den anden når at blive defekt inden bilen bliver 3år i september.
Hvis du læser i det tyske og amerikanske mazdaforum er det mere reglen end
undtagelsen med defekte bagstøddæmpere nogle allerede ved 20000km.
Du kan få en original klapnøgle for 45 USdollars her, men tjek lige at det
er den rigtige transponder og frekvens.
http://www.apollo-auto.com/products-categorized-by-make/mazda
Mvh
Jens

Fra : KASO

Dato : 09-08-10 19:38

> [...]
> og håber den anden når at blive defekt inden bilen bliver 3år i september.

Jeg undrer mig over, hvis den ikke er skiftet - støddæmpere skifter man
normalt parvis!

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 09-08-10 16:48

Mikael wrote:
> Nu har min Mazda rundet de første 100.000km og jeg fortælle hvad jeg
> har lavet ved den af vedligeholdelse i den tid. Det hele startede i
> november 2006
>
> Det er blevet til 5 service eftersyn
dit værksted må være glade for dig...

> [...]
> bilen var 1 år gammel og blev dækket af garantien.
>
> Der har ikke været nogen driftstop i de første 100.000km.

er ovenstående normalt på Mazda?
så er det da klart at bilen er så billig - men dyr i længden...

Rasmus

Fra : oz3bto

Dato : 09-08-10 19:12

"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

---------------------------------

Den kan godt stikkes
Volvo V70 havde 250.000km på klokken og udover et skiftet anlæg(Døde da
bilen var 3 dage gammel) div service og bremse dele så havde bilen ingen
problemer af nogen art .. og den kørte enda som taxa

Fra : Henning

Dato : 09-08-10 19:34

>Blæsermotor afmonteret og monteret igen på grund af støj. Det lød som
>et vissent blad der kørte på, men de fandt aldrig noget, dette var da
>bilen var 1 år gammel og blev dækket af garantien.

Gammelkendt fejl, jeg fik skiftet blæser på både min Mazda 626 og
efterfølgende Mazda6, begge på garantien. I et tilfælde var jeg så
træt af lyden, jeg sprayede noget tynd olien ind i blæsermotoren, det
fjernede problemet i flere måneder.

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-08-10 13:39

On 9 Aug., 17:48, "Rasmus Jensen" <no...@nogetandet.us> wrote:

> dit værksted må være glade for dig...

> er ovenstående normalt på Mazda?
> så er det da klart at bilen er så billig - men dyr i længden...

Hvad er du nu så sur over ? Hvad mener du der har været af
ekstraordinære udgifter, som ikke findes på langt de fleste biler ??
Hvad er det for en bil du har, som gør det samme job bedre til færre
kr/km ??

Dæk bliver slidt. Bilen er leveret med dårlige dæk, ikke heldigt.
Bremser bliver slidt. 80000 km er vel OK ?? Man kan måske undre sig
over at bagskiverne ikke kunne klare et sæt klodser mere.
Service for hver 20000 km er mere end hvis man kører VAG, BMW e.l og
kører pænt, men nok meget almindeligt alligevel.
En støjende blæser ordnet på garantien
Et par skader
2 x undervognsbehandling. Det er frivilligt om man vil investere
(eller spilde) de penge

Mener du at en Scenic, Picasso, Touran, Corolla (hvaddennuhedder)
ville have gjort det bedre ? Touran kunne måske have sparet ejeren for
1-2 service, men det ville jeg ikke betale 100000 kr mere for...

Og lige for at få det på plads: Jeg vil heller ikke have en Mazda 5,
men det er da ikke pga ovenstående liste.

MVH Leo.

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 09-08-10 23:06

Leo Jensen wrote:

> [...]
> ekstraordinære udgifter, som ikke findes på langt de fleste biler ??
> Hvad er det for en bil du har, som gør det samme job bedre til færre

hvem har sagt at jeg er sur? jeg undres blot...
skoda octavia her...!

> Dæk bliver slidt. Bilen er leveret med dårlige dæk, ikke heldigt.
var den nu leveret med kvalitetsdæk så havde problemet jo ikke været der..

> Bremser bliver slidt. 80000 km er vel OK ?? Man kan måske undre sig
> over at bagskiverne ikke kunne klare et sæt klodser mere.
her er vi på 105.000 og der er masser af km tilbage

> Service for hver 20000 km er mere end hvis man kører VAG, BMW e.l og
> kører pænt, men nok meget almindeligt alligevel.
det har nu da alligevel betydning for om det er ved 30, 60, 90 kkm eller 20,
40, 60...

> En støjende blæser ordnet på garantien
> Et par skader
> 2 x undervognsbehandling. Det er frivilligt om man vil investere
> (eller spilde) de penge

fair nok - de 3 ovenstående punkter kan bilen ikke lastes for...

> Mener du at en Scenic, Picasso, Touran, Corolla (hvaddennuhedder)
> ville have gjort det bedre ? Touran kunne måske have sparet ejeren for
> 1-2 service, men det ville jeg ikke betale 100000 kr mere for...

nu vil jeg så tillade mig at påstå at der er ret stor forskel på Touran og
så en Mazda 5...
passat f.eks. er nu oppe på 50.000 km serviceinterval...!

> Og lige for at få det på plads: Jeg vil heller ikke have en Mazda 5,
> men det er da ikke pga ovenstående liste.

ok...

Rasmus

Fra : Leo Jensen

Dato : 10-08-10 01:09

On Aug 10, 12:06 am, "Rasmus Jensen" <no...@nogetandet.us> wrote:

> hvem har sagt at jeg er sur? jeg undres blot...
> skoda octavia her...!

OK Octavia er jo irriterende fornuftig og formentlig også mere
økonomisk på alle fronter end Mazda 5.

> var den nu leveret med kvalitetsdæk så havde problemet jo ikke været der..

Enig, det giver ikke point at levere med møgdæk.

> her er vi på 105.000 og der er masser af km tilbage

Slid på bremser er voldsomt afhængigt af chaufførens køremønster, men
bilen betyder da også noget. Jeg ligger normalt på 40-60000 km på
forreste klodser (BX, 405, Civic), men den nuværende slæde klarede
100000 km.

> det har nu da alligevel betydning for om det er ved 30, 60, 90 kkm eller 20,
> 40, 60...

Ingen diskusion om det, men det kan jo ikke komme som en overraskelse
for dem der har bilen. Hvis man fokuserer på uforudsete udgifter ved
denne Mazda 5 kan jeg kun få øje på dækkene. Resten er enten uheld
eller til at forudsige, og at skulle ofre 4000 kr på dæk før tid er da
en behersket udgift. Dækkene var halvslidt, så værdien af det der er
kasseret er måske 1000 kr.

> [...]
> så en Mazda 5...
> passat f.eks. er nu oppe på 50.000 km serviceinterval...!

Det er der da, men den er så også så tilpas meget dyrere at den skal
være betydeligt bedre. Så længe Mazda'en ikke fejler mere end
beskrevet må det være subjektive værdier, der gør at man foretrækker
Touran'en.

> ok...

Jeg synes ganske enkelt 5'eren er for 'flimsy', kunne ikke lide
sæderne og motorrummets afdækninger virkede meget tynde og dårligt
fastgjorte, men det ser jo ud til at det fungerer alligevel. Jeg
valgte en gammel Jaguar i stedet for... ;o )

MVH Leo

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 10-08-10 21:21

Leo Jensen wrote:

> OK Octavia er jo irriterende fornuftig og formentlig også mere
> økonomisk på alle fronter end Mazda 5.

hehe JA!

> [...]
> være betydeligt bedre. Så længe Mazda'en ikke fejler mere end
> beskrevet må det være subjektive værdier, der gør at man foretrækker

jaja - men nu var det så blæseren... hvad er det næste når den så liige
kommer ud over garantien?

> [...]
> fastgjorte, men det ser jo ud til at det fungerer alligevel. Jeg
> valgte en gammel Jaguar i stedet for... ;o )

hehe nice...

Rasmus

Fra : Mikael

Dato : 10-08-10 08:16

> dit værksted må være glade for dig...

Værkstedet er vel altid glade for når folk vedligeholder deres biler.

Jeg er typen der hellere vil forbygge end helbrede, med andre ord, jeg
kører ikke til tingene falder fra hinanden.

> er ovenstående normalt på Mazda?
> så er det da klart at bilen er så billig - men dyr i længden...

Det ved jeg ikke, jeg har ikke haft Mazda før. Hvis der ikke kommer
flere reparationer end der har været indtil videre er jeg fint
tilfreds

Mikael

Fra : Leif

Dato : 10-08-10 15:36

[...]

Hvad med overfladerust?

Har set flere til salg, hvor bolte & beslag til bagklap og skydedøre
er utrolig angrebet efter bare 1 år / 40kkm

/Leif

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-08-10 15:46

Mikael skriver:

> Værkstedet er vel altid glade for når folk vedligeholder deres biler.
>
> Jeg er typen der hellere vil forbygge end helbrede, med andre ord, jeg
> kører ikke til tingene falder fra hinanden.

Samme her, den sidste Golf kostede under 2500 kr i snit at få
serviceret (de 3 gange) hen over 100.000 km. Det syntes jeg er en
rimelig pris.

Klaus

Fra : Ivan Madsen

Dato : 10-08-10 16:32

On Tue, 10 Aug 2010 16:45:55 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Mikael skriver:

>Samme her, den sidste Golf kostede under 2500 kr i snit at få
>serviceret (de 3 gange) hen over 100.000 km. Det syntes jeg er en
>rimelig pris.

Skal vi være helt ærlige, bør service vel ikke koste meget mere end
olie og filtre plus tid til kontrol af "dyret" de første 100000 km.
Hvis du kan fortsætte den med max 5000 pr. 20000 km som Puntoen stadig
gør ved 260000 er det vel ganske pænt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-08-10 17:10

Ivan Madsen skriver:

> Skal vi være helt ærlige, bør service vel ikke koste meget mere end
> olie og filtre plus tid til kontrol af "dyret" de første 100000 km.

Enig

> Hvis du kan fortsætte den med max 5000 pr. 20000 km som Puntoen stadig
> gør ved 260000 er det vel ganske pænt.

Autoriseret service?

Klaus

Fra : Ivan Madsen

Dato : 10-08-10 17:21

On Tue, 10 Aug 2010 18:09:54 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Ivan Madsen skriver:

>Enig

>Autoriseret service?

Autoriseret ??? 8 år gammel bil? Godkendt værksted, yes!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-08-10 18:43

Ivan Madsen skriver:

> Autoriseret ??? 8 år gammel bil?

Ja da... når de autoriserede ikke koster mere end de "godkendte".

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-08-10 16:58

> Slid på bremser er voldsomt afhængigt af chaufførens køremønster

Hehe ja kan jeg køre 80000km på dem jeg har nu så jubler jeg, men det må
vist nøjes med de 60000km.

Sidste bil gik 10000km på et sæt... og det var ikke bilens skyld

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-08-10 16:59

> flere reparationer end der har været indtil videre er jeg fint tilfreds

Det kan du roligt være... Der vil altid være nogen der "kan gøre det
bedre", men sådan er det tit når man har betalt ekstra for bilen så skal
det jo gerne frem i lyset ))

Fra : Mikael

Dato : 11-08-10 00:25

On 10 Aug., 16:36, "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> wrote:
> "Mikael" <miklar...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:0f8f0b18-5a38-453f-a949-fbc2018b9965@m1g2000yqo.googlegroups.com...
> Nu har min Mazda rundet de første 100.000km og jeg fortælle hvad jeg
> har lavet ved den af vedligeholdelse i den tid. Det hele startede i
> november 2006
>
> Hvad med overfladerust?

Jeg har netop opdaget at jeg har overset 2 små stenslag på taget 10 cm
over forruden som er begyndt at ruste, det skal jeg ha lavet, men skal
lige ha spurgt i Sverige hvad de vil have for den øvelse, men ellers
er der ikke noget. Der er en skrue i h. bagdørslås der er rusten på
overfladen, men det har den været stort set fra ny.

> Har set flere til salg, hvor bolte & beslag til bagklap og skydedøre
> er utrolig angrebet efter bare 1 år / 40kkm

Men da jeg købte bilen spurgte min mekker om jeg ville beholde den,
for hvis jeg ville skulle den rustbehandles. Mazda er jo heller ikke
lige frem kendt for at lave biler der er modstandsdygtige overfor rust
i det danske klima. Desværre. Som så mange andre biler tror jeg
stålormene har spiste den inden den bryder sammen i mekanikken.

Mikael

Fra : Leo Jensen

Dato : 11-08-10 02:10

On 10 Aug., 22:20, "Rasmus Jensen" <no...@nogetandet.us> wrote:

> hehe JA!

> jaja - men nu var det så blæseren... hvad er det næste når den så liige
> kommer ud over garantien?

> hehe nice...

En ny Mazda 5 (og lignende) koster 3-4 kr/km alt inkl, og det gør en
brugt Jaguar også. Mere udgift til brændstof, men mindre til
afskrivning.
Så vælger man om man vil lade fornuften eller hjertet bestemme, og jeg
har efter små 5 år og godt 90.000 km ikke fortrudt at være
ufornuftig...

Leo