Hvor meget kan man CSS'se tabelceller?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-08-10 17:37

Kan et tabelrækkes parametre vedrørende tekstens justering lodret og vandret
styres med CSS?

Kan en celles ditto parametre også styres? Nej, vel? Jeg mener ... og hvor
mange rækker og kolonner den skal dække o.s.v.?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-08-10 18:33

Kurt Hansen udtrykte præcist:
> [...]
>
> Kan en celles ditto parametre også styres? Nej, vel? Jeg mener ... og hvor
> mange rækker og kolonner den skal dække o.s.v.?

Jeg skulle mene jo...
Der er så mange muligheder med child og andre selectorer
http://www.w3.org/TR/CSS21/selector.html
og med at bruge col og colgroup
http://www.w3.org/TR/html401/struct/tables.html#edef-COL og
http://www.w3.org/TR/html401/struct/tables.html#h-11.2.4

Så hvis du kan tænke det (finde mønsteret), kan det lade sig gøre.
Om det så kan betale sig, er nok en anden snak.
Hvad skal din tabel indeholde?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-08-10 16:00

Hello Birger,

> Kurt Hansen udtrykte præcist:

> Jeg skulle mene jo...
> Der er så mange muligheder med child og andre selectorer
> http://www.w3.org/TR/CSS21/selector.html

Det ser lidt langhåret ud. Er det noget der bliver brugt særligt meget rundt
omkring i de små hjem?

> og med at bruge col og colgroup
> http://www.w3.org/TR/html401/struct/tables.html#edef-COL og
> http://www.w3.org/TR/html401/struct/tables.html#h-11.2.4

Det kan jeg huske at jeg har brugt på en enkelt hjemmeside før. Måske skulle
jeg finde kildeteksten frem og studere den lidt, for det virker.

> Hvad skal din tabel indeholde?

Indholdet af en musik-CD. Første kolonne er "Track nr.", anden er "Titel"
og tredie er "Varighed. Og jeg har *mange* af de type sider.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-08-10 18:26

On 10-08-2010 17:00, Kurt Hansen wrote:

> Indholdet af en musik-CD. Første kolonne er "Track nr.", anden er
> "Titel" og tredie er "Varighed. Og jeg har *mange* af de type sider.

Excuse me! - Hvis du har *mange*, hvorfor så ikke alliere dig med MySql
og evt. PHP?

Der er vel ingen der gennemtrawler *mange* kolonner i en tabel.

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-08-10 18:32

Kurt Hansen formulerede spørgsmålet:
> [...]
>
> Indholdet af en musik-CD. Første kolonne er "Track nr.", anden er "Titel" og
> tredie er "Varighed. Og jeg har *mange* af de type sider.

Jeg bruger ofte child selector - til mange ting, bla drop down menuer,
og andre elementer der kun skal være synlige under visse forudætninger.
Og der er tusindvis af andre anvendelser.
Vi har 184 kvadratmeter - ved ikke om det kvalificerer til at være med
i "de små hjem" - heller ikke om lige /det/ er specielt relevant. ^^
Vigitgere er vel, at det virker, selvom det måske kan være svært at
gennemskue.

Du mangler vel en "Solist" kolonne? I hvert fald til nogle CD'er.
Et alternativ kan være at designe uden tabeller.

Definer CSS med bredde og float:left; på kolonnerne.

Ulempen er at hver div skal have klassen med - i tabellen kan du afgøre
CSS efter placeringen, enten med col eller simpel child tælling,
html-koden bliver mindre.

Birger

http://bbsorensen.dk