Skal køreskolelærer til prøve?
Fra : Fly Christensen

Dato : 08-08-10 21:46

Som subj. siger, så kunne jeg godt tænke mig at vide, om køreskolelører
skal op til en årlig, 2-årlig elelr andet test.

Grunden er en oplevelse på motorvejen i Sønderjylland, hvor vi ligger 4
biler bag en skolevogn, som kategorisk nægter at trække ind til højre,
når der er plads. Han havde 4 store muligheder for det. Helt fint at
eleven er lidt usikker og skal bruge lidt mere plads end "normalt". Men
når bil nummer 5 efter skolevognen kan komme bagfra og overhale 5 biler
højre om, som har god afstand imellem sig og stadig nå at trække ud
foran skolevogne uden, at sikkerhedafstanden er overtrådt, og det gælder
både til skolevogn i venstre spor og lastbil i højre spor, så er der
altså mere end plads nok til, at skolevognen kunne være trukket over til
højre. Her er det så, at jeg mener, at kørelæren ikke er sin opgave
voksen, og skulle op til fornyet prøve.

Fly

Fra : -

Dato : 09-08-10 00:41

Den 08-08-2010 22:45, Fly Christensen skrev:
> [...]
> altså mere end plads nok til, at skolevognen kunne være trukket over til
> højre. Her er det så, at jeg mener, at kørelæren ikke er sin opgave

Mon ikke man som kørelærer vænner sig til at være en smule til besvær i
trafikken? Kunne jo være at han/hun har sagt til eleven at han/hun
skulle blive i yderbanen for ikke at blive lukket inde af alle de
tumper, der ikke kan finde ud af at køre efter forholdene og
hastighedsgrænsen...

/Claus

Fra : ABJ

Dato : 09-08-10 21:11

> [...]
> blive i yderbanen for ikke at blive lukket inde af alle de tumper, der
> ikke kan finde ud af at køre efter forholdene og hastighedsgrænsen...

Uanset hvor hurtigt Fly og de andre har kørt giver det ikke andre bilister
ret til at lege politi og se stort på en færdselslovens vigtige regler: (§
22, Stk. 1)
Det giver faktisk et klip.

Domspraksis er at man kan få bøde og klip hvis man uden grund bliver i
venstre spor mere end 1 km.

Fra : KT

Dato : 10-08-10 04:53

"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> wrote in message

> [...]
> 22, Stk. 1)
> Det giver faktisk et klip.
>
> Domspraksis er at man kan få bøde og klip hvis man uden grund bliver i

Bøde ja - klip nej!!!

Knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-08-10 08:16

"KT" <knut.t@privat.dk> skrev i meddelelsen

> "ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> wrote in message

> Bøde ja - klip nej!!!

For en gangs skyld har du ret i noget. Jeg er rystet.

Gætter du?

--
Per

Fra : ABJ

Dato : 10-08-10 19:24

> Bøde ja - klip nej!!!
>
> Knud

Klip fra:
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Klippekortet/Hvad%20faar%20jeg%20klip%20for.aspx

Færdselsloven § 4, stk. 1

Øget hastighed ved overhaling
Du får et klip, hvis du øger farten, når du bliver overhalet af en anden.
Derudover får du en bøde på 500 kr.
Hvis en bagfrakommende bil vil overhale, skal du holde så langt til højre
som muligt, og du må ikke øge hastigheden.

Jeg indrømmer at teksten er ikke helt entydig

Aksel

Fra : KT

Dato : 10-08-10 20:14

> [...]
> som muligt, og du må ikke øge hastigheden.
>
> Jeg indrømmer at teksten er ikke helt entydig

Så skriver du jo også at der ikke kan gives klip for ikke at holde til
højre - i en sådan situation vil det jo ikke været muligt for en anden at
overhale (lovligt), så deen med at øge farten holder ikke.

Knud

Fra : KT

Dato : 09-08-10 16:04

Det kunne jo være dig (og de 4 andre) bag skolevognen, som burde op til
prøve - om ikke andet så for at få repeteret hastighedsreglerne!

Knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-08-10 16:18

> Det kunne jo være dig (og de 4 andre) bag skolevognen, som burde op til
> prøve - om ikke andet så for at få repeteret hastighedsreglerne!
>
> Knud

Har du overhovedet læst hvad der blev skrevet?

--
Per

Fra : KT

Dato : 09-08-10 16:34

JA - og jeg gætter på at grunden til de 5 biler er, at de ikke ønsker at
køre samme eller lavere hastighed end skolevognen!

Knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-08-10 19:39

> JA - og jeg gætter på at grunden til de 5 biler er, at de ikke ønsker at
> køre samme eller lavere hastighed end skolevognen!

Altså læst på samme måde du læser usenet-etiketten (hint: toppostning).

Det kan du gøre bedre.

Og dog!
--
Per

Fra : Fly Christensen

Dato : 09-08-10 16:43

On Mon, 9 Aug 2010 17:03:37 +0200, "KT" <knut.t@privat.dk> wrote:

>Det kunne jo være dig (og de 4 andre) bag skolevognen, som burde op til
>prøve - om ikke andet så for at få repeteret hastighedsreglerne!

Hvor i mit indlæg læser du noget om hastighed?

Fly

Fra : Kent Friis

Dato : 09-08-10 16:56

Den Mon, 09 Aug 2010 17:43:08 +0200 skrev Fly Christensen:

> Hvor i mit indlæg læser du noget om hastighed?

Han er bare endnu en af dem der tror at bare man overholder hastigheds-
grænserne, må man ignorere resten af færdselsloven.

Sikkert et resultat af politikernes evindelige tuden om "det er farten
der dræber".

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : KT

Dato : 09-08-10 17:58

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
> Den Mon, 09 Aug 2010 17:43:08 +0200 skrev Fly Christensen:
>
> Sikkert et resultat af politikernes evindelige tuden om "det er farten
> der dræber".

Er det ikke også en dokuemnteret kendsgerning?

Det er meget sjældent man bliver dræbt ved at holde stille!

Knud

Fra : Kent Friis

Dato : 09-08-10 18:28

Den Mon, 9 Aug 2010 18:57:54 +0200 skrev KT:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message

> Er det ikke også en dokuemnteret kendsgerning?

Nej, antallet af døde i trafikken der skyldes en kollision overstiger
langt antallet af døde der skyldes fart. Faktisk er det sidste så
sjældent, at der endnu ikke er nogen der har kunnet finde et eneste
dokumenteret tilfælde, når jagerpiloter der får blackout pga.
G-påvirkninger ikke medregnes.

> Det er meget sjældent man bliver dræbt ved at holde stille!

De fleste dødsfald sker faktisk i sengen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : KT

Dato : 09-08-10 17:57

Når I ønsker at overhale må det jo skyldes at i kører med større hastighed
end skolevognen!

Om I overskrider hastighedsbegrænsningen ved jeg ikke - kan kun gætte
kvalificeret på det!

Fra : Kent Friis

Dato : 09-08-10 18:26

Den Mon, 9 Aug 2010 18:56:58 +0200 skrev KT:
> Når I ønsker at overhale må det jo skyldes at i kører med større hastighed
> end skolevognen!
>
> Om I overskrider hastighedsbegrænsningen ved jeg ikke - kan kun gætte
> kvalificeret på det!

Hvem er det skolelæreren skal lære at køre bil? Den der sidder i
skolevognen, eller dem der kommer bagfra?

Mener du det er korrekt at en kørelærer lærer sine elever "de andre
overholder ikke færdselsloven, så du behøver heller ikke"?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Volger Garfield

Dato : 09-08-10 21:58

On 09 Aug 2010 17:25:46 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>
>Mener du det er korrekt at en kørelærer lærer sine elever "de andre
>overholder ikke færdselsloven, så du behøver heller ikke"?

"Eleven" turde sgu nok ikke køre ind til højre, for der kommer jo
biler og overhaler!

Volger

Fra : Fly Christensen

Dato : 09-08-10 18:30

On Mon, 9 Aug 2010 18:56:58 +0200, "KT" <knut.t@privat.dk> wrote:

>Når I ønsker at overhale må det jo skyldes at i kører med større hastighed
>end skolevognen!

korrekt

>Om I overskrider hastighedsbegrænsningen ved jeg ikke - kan kun gætte
>kvalificeret på det!

Nej. Dit gæt er decideret ukvalificeret!

Fly

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-10 15:06

Fly Christensen wrote:
> [...]
> kunne være trukket over til højre. Her er det så, at jeg mener, at
> kørelæren ikke er sin opgave voksen, og skulle op til fornyet prøve.

Det kommer an på hvad du mener med god plads?
I Tyskland har man en tommelfingerregel der siger, at man ikke trækker ind
til højre hvis man overhaler køretøjer der er max. 300 meter væk. Dvs. at
man bliver i yderbanen hvis hullet i inderbanen er max. 300 meter. Dette er
også accepteret af politiet dernede. Om det er en skreven regel ved jeg
ikke, ligesom med lastbiler der har max. 45 sekunder til at overhale andre
lastbiler (igen ifølge tysk politi).

MVH
Ole