lastbilers hastighed ?
Fra : Per

Dato : 08-08-10 21:14

Hej Ng !

Lastbilers tilladte hastigheder er som følger:

I by max 50 km/t
på motorvej max 80 km/t

Hvad så hvis en motorvej løber i bymæssigt område ?

Fx. motorvejen mellem lufthavnen og Tårnby Torv ?

Har det nogen betydning for hvor hurtigt en LV må køre ?

Eller har man vedtaget, at en motorvej pr. definiton ikke er i bymæssigt
område ?

Mvh. Per

Fra : Ole C

Dato : 08-08-10 21:23

Per skrev blandt andet:

> [...]
>
> Fx. motorvejen mellem lufthavnen og Tårnby Torv ?
>
> Har det nogen betydning for hvor hurtigt en LV må køre ?

Har det nogen betydning for hvor hurtigt en personbil må køre?

--
vh
Ole C

Fra : Per

Dato : 08-08-10 21:40

Ole C wrote:

> Har det nogen betydning for hvor hurtigt en personbil må køre?

Nej !

Men en lastbil må ikke køre over 50 km/t i bymæssigt område uanset om der
fx. er skiltet med 60 km/t.

Dette skilt gælder ikke for lastbiler, men for fx. personbiler og mc´er og
busser.

Mvh. Per

Fra : Michael Haase

Dato : 08-08-10 22:30

Per skrev dette den 08-08-2010 22:39:

> Nej !
>
> Men en lastbil må ikke køre over 50 km/t i bymæssigt område uanset om
> der fx. er skiltet med 60 km/t.

Du er først i tættere bebygget område, når du krydser skiltet som viser
det (silhuetter af huse), og det vil du aldrig se på en motorvej, og vel
heller ikke motortrafikvej (Bispeengbuen i Brønshøj f.eks.) Derimod vil
du ved samtlige frakørsler og udløb af motorveje og motortrafikveje i
Storkøbenhavn, blive mødt af et "by"-skilt hvorpå der netop står
Storkøbenhavn. Og så er det at reglen gælder.

--
Michael Haase

Fra : Anders Majland

Dato : 09-08-10 11:27

> Du er først i tættere bebygget område, når du krydser skiltet som viser
> det (silhuetter af huse), og det vil du aldrig se på en motorvej, og vel
> heller ikke motortrafikvej (Bispeengbuen i Brønshøj f.eks.)

Også derfor man kan gøre lige igennem viborg uden at være i byen. Dvs den
gennemgående hoved 13 vej er ikke by og man møder først byskiltene når man
drejer af til enten højre/venstre.

Sådanne steder kan der sikkert findes mange af...

Fra : Jubi

Dato : 08-08-10 22:40

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej Ng !
>
> Lastbilers tilladte hastigheder er som følger:
>
> I by max 50 km/t
> på motorvej max 80 km/t

§ 43. For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må
hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.

Stk. 2. For andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg
(lastbiler), og for vogntog bestående af en lastbil eller en bus, hvis
tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt
påhængskøretøj må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 70 km i
timen. I tættere bebygget område må hastigheden ikke overstige 50 km i
timen, uanset om der er fastsat en højere lokal hastighedsgrænse.

> Hvad så hvis en motorvej løber i bymæssigt område ?

Ligegyldigt.

> Eller har man vedtaget, at en motorvej pr. definiton ikke er i
> bymæssigt område ?

Motorvej er motorvej er en vej som er forbeholdt hurtigtkørende
motorkøretøjer.

Hastigheden skal være mindst 40 km/t, undtagen specielle tilladelser fra
politiet.

Fra : Per

Dato : 08-08-10 22:59

Jubi wrote:
> [...]
> motorkøretøjer.
>
> Hastigheden skal være mindst 40 km/t, undtagen specielle tilladelser

Nej - en klassisk fejl.

Det er ikke nogen generel minimumshastighed på motovej. Men man må ikke køre
overdrevent langsomt jf §41, stk. 3.

Det med de 40 km/t er:

13. Motorkøretøj:

motordrevet køretøj, der hovedsagelig er indrettet til selvstændigt at
benyttes til personbefordring eller godstransport. Knallert anses dog ikke
som motorkøretøj. Motordrevet køretøj, som er indrettet til at trække andet
køretøj eller arbejdsredskab, og som er konstrueret til en hastighed af over
40 km i timen, og motordrevet køretøj, som er indrettet til andet formål, og
som er konstrueret til en hastighed af over 30 km i timen, anses ligeledes
for motorkøretøj. Motorkøretøjer inddeles i bil og motorcykel.

Altså et motorkøretøj, skal være istand til at køre 40 km/t.

En 45 knallert må således ikke køre på motorvej, fordi det er et motordrevet
køretøj og ikke et motorkøretøj. Det har ikke noget med hastigheden at gøre.

Mvh. Per

Fra : Jubi

Dato : 09-08-10 05:39

> Nej - en klassisk fejl.
>
> Det er ikke nogen generel minimumshastighed på motovej. Men man må
> ikke køre overdrevent langsomt jf §41, stk. 3.
>
> Det med de 40 km/t er:

Nej, § 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til
en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må
fremføres med en hastighed af mindst 40 km i timen.

> 13. Motorkøretøj:
Definition og ikke om motorveje.

At det så hænger sammen har intet med min kommentar at gøre.

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-08-10 09:29

Jubi wrote:

> Nej, § 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej
> til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej
> kan og må fremføres med en hastighed af mindst 40 km i timen.

Hvor ser du der at hastigheden skal være mindst 40 km/h?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-08-10 19:51

"Jubi" skrev...

> Nej, § 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en
> sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må
> fremføres med en hastighed af mindst 40 km i timen.

Har du overvejet et par genopfriskningstimer i et teorilokale før du får
klip i pappet?
Det er godt givet ud

I følge din defintion må man ikke holde i kø på motorvejen - det er klart en
tanketorsk fra din side

- Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-08-10 19:57

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
> får klip i pappet?
> Det er godt givet ud
>
> I følge din defintion må man ikke holde i kø på motorvejen - det er

Peter, "kan og må" er ikke det samme som "skal".

Se §44 i https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126302.

Hvor er det jeg skal klippe dit pap?

Fra : Michael Haase

Dato : 09-08-10 20:14

Erik Olsen skrev dette den 09-08-2010 20:56:

> Peter, "kan og må" er ikke det samme som "skal".
>
> Se §44 i https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126302.
>
> Hvor er det jeg skal klippe dit pap?

Mon ikke Peter hentyder til Jubis indlæg fra 8/8:

<citat>
Hastigheden skal være mindst 40 km/t, undtagen specielle tilladelser fra
politiet.
</citat>
Altså en minumumshastighed på motorvejen

Som han så selv retter til det korrekte, nemlig færdselslovens §44.
Altså køretøjet må og skal lovligt kunne køre minimum 40 km/t. Men man
må på motorvejen godt køre 20 km/t, hvis der er kø, kraftig regn, tæt
tåge, vejarbejde, militær konvojer, ulykker, ved betalingsanlægget på
Storebælt osv osv. Altså UDEN specielle tilladelser fra politiet

--
Michael Haase

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-08-10 20:24

Michael Haase wrote:

> [...]
> tåge, vejarbejde, militær konvojer, ulykker, ved betalingsanlægget på
> Storebælt osv osv. Altså UDEN specielle tilladelser fra politiet

Jeg formoder at Peter kommenterer lige præcis det han citerer, ellers
skal han have et klip for at klokke i det.

Fra : alexbo

Dato : 09-08-10 20:36

"Erik Olsen" skrev

> Jeg formoder at Peter kommenterer lige præcis det han citerer, ellers skal
> han have et klip for at klokke i det.

Så synes jeg du skulle kigge på dit eget svar til Jubii nu du har saksen
fremme.
Du citerer udelukkene færdselsloven og ikke Jubii's udlægning, men det er
den udlægning du kommenterer.

mvh
Alex Christensne

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-08-10 20:50

alexbo wrote:
> [...]
> saksen fremme.
> Du citerer udelukkene færdselsloven og ikke Jubii's udlægning, men

I mit eneste svar til Jubi citerer jeg ikke færdselsloven.

Fra : Jubi

Dato : 10-08-10 07:01

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> får klip i pappet?
> Det er godt givet ud
>
> I følge din defintion må man ikke holde i kø på motorvejen - det er

Næh, for de ting der skrives i love o.s.v. er for det meste bestemt for
normale forhold.
Derfor er det ikke forbudt at holde stille på f.eks. en motorvej når det
ikke er andet at gøre, også at køre under 40 km/t, når forholdene
diktere det.
(Det står iøvrigt også "kør efter forholdene" i _din_ teoribog)

Fra : Michael Haase

Dato : 08-08-10 23:00

Jubi skrev dette den 08-08-2010 23:39:
> [...]
> motorkøretøjer.
>
> Hastigheden skal være mindst 40 km/t, undtagen specielle tilladelser fra

Nope, der er INGEN minimumshastighed på en motorvej. Men køretøjet skal
kunne fremføres med en hastighed på minimum 40 km/t.

--
Michael Haase

Fra : alexbo

Dato : 08-08-10 23:20

"Jubi" skrev

> [...]
> I tættere bebygget område må hastigheden ikke overstige 50 km i timen,
> uanset om der er fastsat en højere lokal hastighedsgrænse.

Det er en forældet paragraf du har fundet frem, den mangler omtalen af
motorveje.

[...]
påhængskøretøj må hastigheden på andre veje end motorveje uanset § 42 aldrig
overstige 70 km i timen. I tættere bebygget område må hastigheden ikke
overstige 50 km i timen, uanset om der er fastsat en højere lokal
hastighedsgrænse.

Stk. 3. For biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg må
hastigheden på andre veje end motorveje uanset § 42 aldrig overstige 70 km i
timen, hvis der er tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder campingvogn. Tilsvarende
gælder for motorcykel, hvis der er tilkoblet påhængsvogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab.

Stk. 4. For de i stk. 2 og 3 nævnte køretøjer må hastigheden på motorveje
uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-08-10 02:19

Jubi skrev

> Næh, for de ting der skrives i love o.s.v. er for det meste bestemt for
> normale forhold.

Det er normalt at snegle afsted i lange køer i myldretidstrafikken
omkring de større byer

> Derfor er det ikke forbudt at holde stille på f.eks. en motorvej når det
> ikke er andet at gøre, også at køre under 40 km/t, når forholdene
> diktere det.

Hmmm du skrev da tidligere
"Hastigheden skal være mindst 40 km/t, undtagen specielle tilladelser
fra politiet. "

Slæber man havarede væk fra motorvejen via nærmeste frakørsel har det
jo ikke noget med andre forhold at gøre (tåge, regn, trafik etc)

- Peter

Fra : Jubi

Dato : 10-08-10 14:13

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
Jubi skrev

> [...]

> det
> ikke er andet at gøre, også at køre under 40 km/t, når forholdene

Hmmm du skrev da tidligere
[...]

---
Det jeg har set med bortslæbning med f.eks. falck, sker med større fart
end 40 km/t. Og hvis private gør det, kan det jo ske i nødsporet hvis
det går sådan lidt langsomt.
---

---
Ok, det skal altså skæres ud i pap.
Politiet kan give speciel tilladelse til at køre på motorvej med særlig
omfangsrigt gods og med særlig lav hastighed, f.eks en lastbil med et
hus på ladet/blokvogn ik'.
---

slut herfra.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 10-08-10 14:29

On Tue, 10 Aug 2010 15:13:24 +0200, "Jubi" <jubi@msn.com> wrote:

>Det jeg har set med bortslæbning med f.eks. falck, sker med større fart
>end 40 km/t.
Med køretøjer der er godkendt til formålet, de eneste der må benyttes
når det drejer som om bugsering på mortorvej.

>Og hvis private gør det, kan det jo ske i nødsporet hvis
>det går sådan lidt langsomt.
MÃ¥ de det ?

/Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-08-10 19:31

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Med køretøjer der er godkendt til formålet, de eneste der må benyttes
> når det drejer som om bugsering på mortorvej.

> MÃ¥ de det ?

Det ved Jubi de ikke må.

Nu :)

--
Per

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-08-10 19:30

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i meddelelsen

> Ok, det skal altså skæres ud i pap.
> Politiet kan give speciel tilladelse til at køre på motorvej med særlig
> omfangsrigt gods og med særlig lav hastighed, f.eks en lastbil med et hus
> på ladet/blokvogn ik'.

Det hjælper jo ikke at skære det ud i pap for dig. Du vil jo ikke indrømme
din fejl alligevel.

> slut herfra.

Ja, jeg kan godt forstå du ikke vil forsvare dit skriv :)

--
Per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-08-10 02:21

Erik Olsen skrev

> Jeg formoder at Peter kommenterer lige præcis det han citerer

Jeg skulle nok undladt at have slettet et par frækheder, så ville det
citerede havet givet mere mening ...

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-08-10 02:00

Jubi skrev

> Ok, det skal altså skæres ud i pap.

Husk at sætte det op på din husketavle til en anden gang hvor du skal
huske det ...

> Politiet kan give speciel tilladelse til at køre på motorvej med særlig
> omfangsrigt gods og med særlig lav hastighed, f.eks en lastbil med et
> hus på ladet/blokvogn

Det er der ingen der har benægtet
Men det var lissom ikke der var i konteksten
Der blev spurgt til ganske almindelige lastbiler der er indrettet
ganske almindeligt

- Peter