Spørgsmål ang. video ophavsrettigheder (og~
Fra : Kall, Mogens

Dato : 07-08-10 14:50

Hej NG,

For nogle måneder siden spurgte jeg gruppen ang. ophavsrettigheder,
og bl.a. blev der sagt følgende:

Sent: Friday, April 02, 2010, CET 12:39, GMT 10:39
11033 news:4bb5c935$0$280$14726298@news.sunsite.dk
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/msg/7a746667f979af7c

> "Kim Ludvigsen" ... skrev ...
[ ... ]

Men så blev der også sagt følgende:

Sent: Saturday, April 03, 2010, CET 05:43, GMT 03:43
11036 news:4bb6b943$0$282$14726298@news.sunsite.dk
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/msg/81ad2b642ac013f9

> "Axel Hammerschmidt" ... skrev
[ ... ]
MK:

AH:

MK:
> Æv! Nu har jeg lige slettet (så godt som) *alt* på YouTube ! ...

Æh ...

Nu forholder det sig sådan, at jeg gerne vil uploade en video ang.
de russiske skovbrande, men ...

Da jeg ikke selv har været på stedet (endnu og næppe kommer der),
har jeg ikke nogen video-billeder derfra ...

Og så var det, at jeg tænkte på, *om* jeg godt må bringe et lille
klip på under et minut, hvis min videofilm er et camera, som står
foran mit TV og optager en udsendelse fx. fra BBC.

Er det tilladt, oder was ?

(PS. Hverken dansk eller international ophavsret ønskes krænket.)

With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael.
Last OUTPUT: 11419 news:4c541326$0$276$14726298@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11458

Fra : Kall, Mogens

> [...]
>
> Er det tilladt, oder was ?
>

> (PS. Hverken dansk eller international ophavsret ønskes krænket.)

Det er sikkert IKKE tilladt, fordi ...

http://www.youtube.com/t/community_guidelines

=== citat start ===

Retningslinjer for YouTube-fællesskabet

[ ... ]

Overskrid ikke grænsen

Her har du et par fornuftige regler, der kan hjælpe dig med at
undgå problemer:

[ ... ]

Respekter ophavsretten. Upload kun videoer, som du har lavet,
eller som du har tilladelse til at bruge. ...

[ ... ]

Tag de her regler alvorligt, og husk dem. Lad være med at lede
efter smuthuller eller forsøge at bruge udspekuleret jura til at
snige dig uden om dem. Du skal blot forstå dem og forsøge at
respektere dem i den ånd, de blev skabt. Hvis du gerne vil have flere
oplysninger, så tag et kig på vores Tip om fællesskabets retningslinjer.

[ ... ]

=== citat slut ====

Også lige denne faldt jeg over:

http://www.google.com/support/youtube/bin/answer.py?hl=da&answer=83742

=== citat start ===

Generelle henvendelser om ophavsret: Optagelse fra tv, dvd eller cd

[ ... ]

Reklamer ...

[ ... ]

Listen er kun illustrativ, men forhåbentligt giver den en fornemmelse af
reglerne. ...

=== citat slut ====

Det værste er så, at jeg faktisk i uvidenhed sidenhen har brugt en reklame
i en af mine videoer, se evt. ...
http://www.youtube.com/watch?v=9TFiIBSuBBU#t=02m06

Hører en sådan kommentar (til reklame-videoklippet) så under det tilladte,
ifølge citatretten ?

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11460