Foreningsjura.
Fra : Jubi

Dato : 07-08-10 09:26

Hvis en almen boligforenings vedtægter ikke overholdes i forbindelse med
indkaldelse til afdelingsmøde ved at der indkaldes med et for kort
varsel, hvad kan der så gøres ved det?
Hvis boligforeningen er ligeglad og mødet afholdes, vil beslutninger
såsom valg til bestyrelse, budgetvedtagelse, og andre vedtagelser være
gældende?

Vil et huslejenævn kunne dømme disse valg og vedtagelser ulovlige og
dermed ikke gældende?

---

Fra : Lars Raaby

Dato : 07-08-10 20:00

Den 07-08-2010 10:26, Jubi skrev:
> [...]
> gældende?
>
> Vil et huslejenævn kunne dømme disse valg og vedtagelser ulovlige og

Til alle de generalforsamlinger jeg har deltaget i så efter at
der er valgt en diregent så bliver der kontroleret om
generalforsamlingen er lovlig indkaldt. Er den ikke det er det
her at der kan komme protest.
Hvis flere tallet af de fremmødte vælger at forsætte så kan der
ikke gøres mere.
Jeg har prøvet i en boligforening hvor vi ikke havde modtaget
regnskabet at der måtte laves en ny generalforsamling. Flere
tallet valgte at der skulle indkaldes på ny.
Så fik vi smørebrød 2 gange.

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Jubi

Dato : 07-08-10 21:07

"Lars Raaby" <lars.raaby@kabelmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
her at der kan komme protest.
Hvis flere tallet af de fremmødte vælger at forsætte så kan der

Ret logisk faktisk.
Tak for svaret, det vil jeg printe ud og give videre.

Fra : Karina Jensen

Dato : 07-08-10 21:23

[klip]
"Lars Raaby" <lars.raaby@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det er ikke rigtigt. Indkaldelse med for kort varsel er en formkrav, som
ofte medfører generalforsamlingens ugyldighed. Det er muligt, at en dirigent
vil vælge at lade generalforsamlingen fortsætte, selv om han konstaterer, at
den er indkaldt med et for kort varsel. Fx fordi han har en formodning om,
at der ikke er nogen, der efterfølgende vil gøre indsigelse, enten fordi
alle er mødt op alligevel eller fordi, han vælger at ignorere det for korte
varsel, selv om ikke alle indkaldte er mødt op. I hvert fald i sidstnævnte
tilfælde vil alle beslutninger truffet på generalforsamlingen kunne
anfægtes. Det vil skulle ske ved anlæg af sag ved domstolene.

/Karina