Når klassisk møder pop/dance
Fra : Michel

Dato : 07-08-10 10:45

Hej derude i sommerlandet,

Jeg er ret vild med blandingen af klassisk eller "pseudoklassisk"
(nykomponerede melodier spillet på klassiske instrumenter) og forholdsvis ny
pop eller dance. Der har været meget godt tidligere. Fx Ekseption, Rondo
Veneziano osv. men jeg søger noget lidt nyere. Har I lidt inspiration?

Her er lidt ret forskellige eksempler, men jeg synes de er formidable:

Bond: Victory (fire kvinder, der kan spille på strygeinstrumenter!)
http://www.youtube.com/watch?v=j3nBuwOPu8A

Der er også ungarske "Princesses of Violin". Jeg har adskillige cd'er med
dem - én af dem såmænd købt i Budapest
http://www.youtube.com/watch?v=2hD60ahnFyw

Og fx Vanessa-Mae med "The Devil's Trill":
http://www.youtube.com/watch?v=nQ798THmR5Y

Og lad mig runde af med Bond igen og deres forfriskende Wintersun:
http://www.youtube.com/watch?v=5CPUWI-1zQY

Mange hilsner
Michel

Fra : kjaer

Dato : 08-08-10 19:04

Michel wrote:
> [...]
> forholdsvis ny pop eller dance. Der har været meget godt tidligere.
> Fx Ekseption, Rondo Veneziano osv. men jeg søger noget lidt nyere.

f.eks Peter Belli. En god gammeldags sangstemme og nye gode melodier og
tekster.

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-10 19:51

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ny pop eller dance. Der har været meget godt tidligere. Fx Ekseption,
> Rondo Veneziano osv. men jeg søger noget lidt nyere. Har I lidt

Hvad med Peter Gabriels smukke sang "The Book of Love"?
http://www.youtube.com/watch?v=FmnDXRJ7btE
Den strygerbund giver mig myrepatter over hele kroppen, hold op hvor er det
smukt

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-08-10 07:52

On 07-08-2010 11:45, Michel wrote:

> Jeg er ret vild med blandingen af klassisk eller "pseudoklassisk"

Giorgia Fumanti, pop/klassisk sangerinde.
Hun har vældig succes, men jeg er ikke selv specielt begejstret for
hende.
Hun har udgivet nogle CD'er, jeg tror at den sidste i var i 2009,
"Magnificat", som er med 'hellige' sange.

Her en moderne 'klassiker', Frederic Mormont sang, "Espiritu":

http://www.youtube.com/watch?v=pjkpSlMI4Qo&feature=related

Jeg tror ikke at jeg kender andet af Frederic Mormont, men Giorgia
Fumanti har fået en vis succes med denne sang.

Henning.