Emails i en andens navn - ulovligt?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-08-10 10:37

Jeg sidder lige nu med en "sag" hvor en gut har set sig sur på mig
(firmaet) og derfor med jævne mellemrum sender sure mails i stort
antal (147 på en gang er rekorden). Disse mails er aldrig sendt i eget
navn med vrøvle-navne eller navne på andre personer som afsender.

Er det ulovligt at henvende sig til firmaer med en anden persons navn
og mailadresse?

Har det nogen betydning hvis mailadresse og navn ikke hører sammen,
altså, at mailadressen f.eks. er opdigtet til formålet men navnet er
på en eksisterende person?

Jeg går ud fra det, hvis der er noget at komme efter, er en af dem
hvis navn er brugt der skal anmelde sagen til politiet?

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-08-10 17:59

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> med vrøvle-navne eller navne på andre personer som afsender.
>
> Er det ulovligt at henvende sig til firmaer med en anden persons navn og

Det er ikke i sig selv ulovligt at udgive sig for at være en anden (dog
ikke offentlig myndighed og firmaer med autorisation)
<http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02458538>

Men afhængig af omstændighederne kan personen overtræde andre love. Der
er helt sikkert mange muligheder her (bedrageri, æreskrænkelser, etc etc).

--
Jesper Lund

Fra : kjaer

Dato : 06-08-10 21:12

Jesper Lund wrote:

> Det er ikke i sig selv ulovligt at udgive sig for at være en anden
> (dog ikke offentlig myndighed og firmaer med autorisation)

Hvad så hvis det navn der bruges "tilhører" en genkendelig person. Hvis jeg
f.eks kalder mig "jesper Lund" og skriver perfide mail i det navn?

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-08-10 22:00

kjaer wrote:

> Hvad så hvis det navn der bruges "tilhører" en genkendelig person. Hvis
> jeg f.eks kalder mig "jesper Lund" og skriver perfide mail i det navn?

Afhængig af omstændighederne kan der måske være tale om æreskrænkelser
omfattet af straffeloven, f.eks. §267 (du udfører en handling som krænker
personens ære)

§ 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller
handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold,
der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-08-10 23:36

lars wrote:

> Er det ikke korrekt at der ved æreskrænkelser kræves cevil søgsmål som
> kan koste mange 1000 kr i advokat salær. hvis man lægger sag an mod en
> og vinder hvem betaler omkostninger man har haft til advokado og hvilke
> konsekvenser vil det få for den der bliver dømt

Privat påtale, ja. Dommen kan pålægge den ene part at betale
sagsomkostninger til den anden (ikke nødvendigvis de faktiske
sagsomkostninger).

I den meget omtalte Jørgen Dragsdahl vs Bent Jensen har førstnævnte
angiveligt haft advokatudgifter for 2,5 millioner kr! Bent Jensen, der
tabte sagen ved byretten, blev dømt til at betale 300.000 kr i
sagsomkostninger.

--
Jesper Lund

Fra : Jet

Dato : 07-08-10 08:15

On 6 Aug., 19:36, Henrik Stidsen <in...@henrikstidsen.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg går ud fra det, hvis der er noget at komme efter, er en af dem
> hvis navn er brugt der skal anmelde sagen til politiet?

Jeg synes at se at der er en Birgit Rasmussen der skriver Helle
Thorning's e-mails til myndigheder vist på TV og Avissites.

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-08-10 18:09

Kim Ludvigsen wrote:

> Og når nu den sag er kommet på bane: Der indsamles penge til såvel
> sagsøger som sagsøgte. Er nogen paragraffer, der fritager for
> skattepligt ved sådanne indsamlinger?

Så skal du kigge i ligningsloven §7 (+bogstaver), men det er meget få
ting som er undtaget fra skattepligt (Nobelprisen er skattefri, hvilket
måske er meget rart at vide).

Uden en specifik undtagelse i ligningsloven må der være tale om en
skattepligtig gave.

Paradise-Rikke endte med at give afkald på sin gave
<http://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/article1349132.ece>

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-08-10 18:14

Hans Kjærgaard wrote:

> Helt så enkelt er det ikke [...]

Nej, dommen er på 86 sider hvoraf de meste er opremsning af parternes
anbringender, så der har uden tvivl være et stort research arbejde for
advokaten
<http://www.jorgendragsdahlforeningen.dk/data/596640/
bentjensendommen1-86.pdf>

Og både sagsøger og sagsøgte er sikkert stædige nok til at køre denne sag
helt til højesteret..

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-08-10 22:56

Jesper Lund wrote:

> Så skal du kigge i ligningsloven §7 (+bogstaver), men det er meget få
> ting som er undtaget fra skattepligt

Hmm, der er åbenbart en undtagelse i ligningsloven hvis man siger at
indsamlingen er en "hædersgave"
<http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/08/08/08214651.htm>

Jeg skal have talt med min arbejdsgiver om en omlægning af lønpakken.

--
Jesper Lund