Koi i havedam
Fra : Henning Lund

Dato : 06-08-10 19:31

For første gang siden vi i begyndelsen af firserne fik havedam
har vi i år fået nogle koi. Jeg har bemærket et par stykker af
dem nærmest stå som delfinen Flipper i vandet når jeg nærmer mig
dammen. De stikker det halve af kroppen oven for vandet og bruger
munden som en gal. Det er selvfølgeligt fordi de er sultne og
vant til, at jeg kommer med en godbid når jeg er ved dammen men
er det normalt de nærmest står op i vandet når de skal have
foder?
Ud over denne sjove oplevelse fortryder jeg, at det er først nu
jeg har fået koi i dammen. Det er ret flotte og selskabelige fisk
og de vokser en del mere end f.eks guldfiskene.

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 06-08-10 20:19

Den 06-08-2010 20:31, Henning Lund skrev:
> og vant til, at jeg kommer med en godbid når jeg er ved dammen men er
> det normalt de nærmest står op i vandet når de skal have foder?

det er sædvanligt i kinesiske damme.
Iøvrigt ser det flot ud, når en særlig sulten/agessiv danser i luften
ovenpå en tæt stime

finn

Fra : Henning Lund

Dato : 07-08-10 10:35

> det er sædvanligt i kinesiske damme.

Hva er det?

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 07-08-10 10:51

Den 07-08-2010 11:34, Henning Lund skrev:

> Hva er det?

Damme i Kina

finn

Fra : Henning Lund

Dato : 07-08-10 11:07

cykelsmeden wrote:

> Damme i Kina
>
> finn

Ok der har jeg ikke været

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 07-08-10 12:02

Den 07-08-2010 12:07, Henning Lund skrev:

> Ok der har jeg ikke været

Der er tusindvis af damme med tusindvis af Koi-fisk - en del af kinesisk
havekultur!

finn

Fra : Henning Lund

Dato : 07-08-10 12:09

cykelsmeden wrote:

> Der er tusindvis af damme med tusindvis af Koi-fisk - en del af
> kinesisk havekultur!
>
> finn

Mine koier har misforstået noget, de rejste hertil fra en dam i
Japan

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 07-08-10 12:28

Henning Lund wrote:

> Mine koier har misforstået noget, de rejste hertil fra en dam i
> Japan

De fleste kilder er enige om at koi karperne ikke sammer fra Japan.

I Tossehuset har de en glimrende fremstilling.
http://www.tossehuset.dk/koi-opr.htm

- jørgen, som er bidt og blevet bidt af koi karper.