Dokumentfalsk?
Fra : Thø

Dato : 05-08-10 21:44

Hej alle,

Her er en lidt lang historie...

Jeg købte en vare i 2001 (pris 270,-), som jeg nok ikke betalte for -
Der kom måske nogle (7) rykkere på 50 kr. , men det stopper og jeg
glemmer alt om det...

For nogle måneder siden vender firmaet tilbage - og kræver alle rykkere
og renter betalt... Og en lang e-mail dialog begynder...

- Jeg har nu betalt de 270,- og 3x50 kr. i rykkergebyr + renter deraf -
Dermed er sagen næsten slut...

Men i løbet af sagen fik jeg nævnt renteloven, og at den tillod rykkere
på op til 100,- kr... Og derfor fik jeg også en opgørelse med 100 kr per
rykker og endda nye rykkere (i pdf) på 100 kr. men med de samme
bilagsnumer og datoer som de tidligere 50,- kr rykkere...

Mine spørgsmål er:
Er det dokumentfalsk at lave rykkere med nye beløb?
Har jeg nogen som helst chance for at vinde en sag?

--
Thø

Fra : Jubi

Dato : 06-08-10 14:27

"Thø" <jt@thoestesen.invalid> skrev i meddelelsen

> - Jeg har nu betalt de 270,- og 3x50 kr. i rykkergebyr + renter
> deraf - Dermed er sagen næsten slut...

Du fik vel kvitering for betalingen, eller kan bevise det på anden måde?

> [...]
>
> Mine spørgsmål er:
> Er det dokumentfalsk at lave rykkere med nye beløb?

snarere svindel.

> Har jeg nogen som helst chance for at vinde en sag?

meld fyren til politiet.

Fra : Hauge

Dato : 06-08-10 14:35

Jubi skrev:
> meld fyren til politiet.

Hvorfor ikke holde dit snak til dk.snak, når du nu bare snakker?
Vent nu til at med kendskab til sådan noget, svarer, og tag så ud på
fællesarealerne og flyt nogle cykler imens.

/Hauge

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-08-10 14:42

Thø wrote:

> [...]
> rykker og endda nye rykkere (i pdf) på 100 kr. men med de samme
> bilagsnumer og datoer som de tidligere 50,- kr rykkere...

Der står formentlig "op til 100 kr", og når virksomheden allerede har
fremsat et krav om 50 kr i rykkergebyr, har de efter min vurdering
afskåret sig fra at kræve mere.

Afvis kravet med henvisning til at du har betalt det beløb som de
tidligere krævede til fuld og endelig opgørelse.

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-10 14:54

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Afvis kravet med henvisning til at du har betalt det beløb som de
> tidligere krævede til fuld og endelig opgørelse.

Men mangler han ikke at betale 4 x 50 kr på renter deraf?

Han skriver, at han fik 7 rykkere på 50 kr
Og senere at han har betalt det skyldige beløb på 3 rykkere og renter heraf.

For mig at se skylder han stadig 200 kr plus renter.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-08-10 14:52

Den 05-08-2010 22:44, Thø skrev:

> Jeg købte en vare i 2001 (pris 270,-), som jeg nok ikke
> betalte for - Der kom måske nogle (7) rykkere på 50 kr. ,
> men det stopper og jeg glemmer alt om det...

Har du været i retten om gælden, eller har du underskrevet
nogen form for forlig i tidernes morgen? Normalt vil kravet
være forældet efter 5 år (loven er siden lavet om, så for ny
gæld er der 3 års forældelse).

Og selv hvis hovedstolen ikke er forældet, så forældes
renter efter (så vidt jeg husker) 5 år.

> [...]
> en opgørelse med 100 kr per rykker og endda nye rykkere (i
> pdf) på 100 kr. men med de samme bilagsnumer og datoer som

De kan ikke komme efterfølgende og kræve mere i rykkergebyr
end oprindeligt.

> Mine spørgsmål er:
> Er det dokumentfalsk at lave rykkere med nye beløb?

Sandsynligvis ikke, memindre de hævder, at de oprindelige
rykkergebyrer var på det nye beløb. Jeg skal ikke kunne
sige, hvilke andre love de evt. kan have overtrådt.

> Har jeg nogen som helst chance for at vinde en sag?

Hvad vil du have ud af en evt. sag? Det eneste, du er helt
sikker på at få ud af den, er, at det vil koste dig penge.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-08-10 16:09

Frodo Nifinger wrote:

> Men mangler han ikke at betale 4 x 50 kr på renter deraf?
>
> Han skriver, at han fik 7 rykkere på 50 kr Og senere at han har betalt
> det skyldige beløb på 3 rykkere og renter heraf.

Nej, for der må kun sendes tre rykkere med gebyr på op til 100 kr.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-08-10 16:18

Kim Ludvigsen wrote:

> Hvad vil du have ud af en evt. sag? Det eneste, du er helt sikker på at
> få ud af den, er, at det vil koste dig penge.

Det er ikke OP, men kreditor, som skal anlægge sagen (medmindre OP har
betalt de 150 kr og fortryder).

Kreditor skal i givet fald overbevise retten om at han først kan sende et
rykkerkrav på 50 kr og dernæst, efter at det første rykkerkrav er betalt
til fulde (oprindelig hovedstol, renter og kreditors krav for rykkere),
kan sende et nyt supplerende rykkerkrav for en gæld som er bragt ud af
verden.

Hvis jeg var OP, ville jeg afvise det nye krav og have is i maven. Skulle
kreditor være dum og selvdestruktiv nok til at anlægge et retssag om 150
kroner, må man tage sagen derfra (den tid, den sorg).

--
Jesper Lund