Indlæsning af en "ikke textfil"
Fra : Anders Kjær

Dato : 06-08-01 20:30

Hej

Jeg har et problem med at indlæse en fil.
Det jeg ønsker at læse er starten af et jpg billede, jeg skal læse linie 10
i filen. (Kommentaren til billedet - indsat med Olympus sw)
Hvis jeg åbner filen i wordpad / word kan jeg se den text jeg skal indlæse i
vb, men når jeg prøver at hente linie 10 får jeg kun et tom streng i ls_ret.

Hvis der er en der kan hjælpe mig, vil jeg blive meget glad.

Anders

Sådan står det i filen.
linie 1
linie 2
linie 9
###########Billedets kommentar
linie 11

// min code
Dim fso As New FileSystemObject
Dim fil As TextStream
Dim ls_ret As String
Dim li_count As Integer

Set fil = fso.OpenTextFile("c:\temp\test.jpg", ForReading)

For li_count = 1 To 9
fil.SkipLine
Next

ls_ret = fil.ReadLine
MsgBox (ls_ret)

Fra : Ernst Sørensen

Dato : 06-08-01 23:13

Er du sikker på at der er en "return" karakter der adskiller linierne i
billedet ??

Mvh

Ernst Sørensen

Fra : Anders Kjær

Dato : 07-08-01 17:54

Nej det er jeg ikke sikker på men hvis jeg åbner billedet i wordpad/notepad
og slår wordwrap fra så er det at beskrivelsen/kommentaren står i linie 10.
Så jeg skulle mene at der ikke er nogle cr eller lf's

Anders

<9kn545$127o$1@news.cybercity.dk>...

Fra : Ernst Sørensen

Dato : 07-08-01 19:20

Så kan jeg ikke lige se problemet for dig,

jeg sidder selv og arbejder med noget ASP/VB hvor jeg læser og skriver til
en tekst fil, og der fungerer det fint.

Ernst

Fra : Anders Kjær

Dato : 07-08-01 20:41

I almindelige textfiler har jeg heller ikke problemmer.

Jeg tror problemmet opstår ved at der er nogle unprintable chars i filen.

<9kpbqm$16rc$1@news.cybercity.dk>...

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 07-08-01 21:27

Anders Kjær skrev:
> I almindelige textfiler har jeg heller ikke problemmer.
>
> Jeg tror problemmet opstår ved at der er nogle unprintable chars i filen.
>
> Anders

Det tror jeg også... måske stopper den på en vbNullChar, men jeg er ikke
100% sikker.
I hvert fald ville jeg åbne den binært (men der er nok smartere måder at
gøre det på end det eksempel jeg poster)...

Private Function GetLine(Filepath As String, LineNumber As Integer, _
Optional BinaryFile As Boolean) As String
Dim b As Byte
Dim l As Boolean
If IsEmpty(BinaryFile) Then BinaryFile = True
l = False
Open Filepath For Binary Access Read As #1
While Not EOF(1) And LineNumber > 0
Get #1, , b
If LineNumber = 1 And Not l Then
GetLine = GetLine & Chr(b)
End If
If b = 13 Then
If BinaryFile Then
LineNumber = LineNumber - 1
Else
l = True
End If
End If
If b = 10 And l = True Then
l = False
LineNumber = LineNumber - 1
End If
Wend
Close #1
End Function

Parameteren BinaryFile angiver faktisk bare om linieskift er vbCrLf [ascii]
eller vbCr [binært].
Foresten så er det ikke testet

- Bjarke Walling Petersen

Fra : Anders Kjaer

Dato : 09-08-01 08:14

Hej Bjarke

Det virkede ikke umiddelbart men du fik mig ind på det rette spor.

Tak til alle der har hjulpet.

Anders

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 09-08-01 17:35

Anders Kjaer skrev:
> Hej Bjarke
>
> Det virkede ikke umiddelbart men du fik mig ind på det rette spor.

Jamen, det er da altid noget...

- Bjarke Walling Petersen