| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Kølekompressor problem - løst Fra : HKN | 
  Dato :  05-08-10 14:22 |  
  |   
            Nu tror jeg at jeg fandt fejlen...
 
 Det lader til at min lader sprænger sikringen (15A) når jeg kører på
 landstrøm - dvs at sikringen var brændt da jeg stillede spørgsmålet
 her i gruppen - derfor var jeg ikke på landstrøm (som jeg troede), men
 på batterierne, som formentlig ikke var ladede, eftersom at jeg kun
 har brugt motoren ganske lidt (ind/ud af havn).
 
 Men hvorfor brænder denne sikring? Den brændte også sidste år. Når jeg
 skriver brændte, så er det fordi at den ikke bare er sprunget, men er
 brændt og smeltet. Der har faktisk været så varmt at selve ledningen
 fra laderen bærer tegn på at have været meget varm.
 
 Jeg har ikke noget der trækker 15A - ikke engang hvis jeg tænder for
 alt elektrisk i båden tror jeg at jeg trækker 15A...
 Kan jeg blot sætte en større sikring i?
 
 Mvh
 Henrik
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Torben Pd 57  Sirius (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Pd 57  Sirius | 
  Dato :  05-08-10 15:01 |  
  |   
            On 5 Aug., 22:22, HKN <henrik...@hotmail.com> wrote:
 > Nu tror jeg at jeg fandt fejlen...
 >
 > Det lader til at min lader sprænger sikringen (15A) når jeg kører på
 > landstrøm - dvs at sikringen var brændt da jeg stillede spørgsmålet
 > her i gruppen - derfor var jeg ikke på landstrøm (som jeg troede), men
 > på batterierne, som formentlig ikke var ladede, eftersom at jeg kun
 > har brugt motoren ganske lidt (ind/ud af havn).
 >
 > Men hvorfor brænder denne sikring? Den brændte også sidste år. Når jeg
 > skriver brændte, så er det fordi at den ikke bare er sprunget, men er
 > brændt og smeltet. Der har faktisk været så varmt at selve ledningen
 > fra laderen bærer tegn på at have været meget varm.
 >
 > Jeg har ikke noget der trækker 15A - ikke engang hvis jeg tænder for
 > alt elektrisk i båden tror jeg at jeg trækker 15A...
 > Kan jeg blot sætte en større sikring i?
 >
 > Mvh
 > Henrik
 
 Hej Henfik
 
 Den lednong du har til land, er den på nigen måde rullet op, altså du
 har fx 20 meter på en rulle, men har kun rullet 5 ud, det kan muligvis
 cære en årsag.
 
 M.v.g.
 Torben
 Pd 57 Sirius
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Klaus H (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus H | 
  Dato :  05-08-10 23:15 |  
  |   
            
 "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:b24b1b78-c346-4bae-a00c-0a15a4601c15@k19g2000yqc.googlegroups.com...
 Nu tror jeg at jeg fandt fejlen...
 
 Det lader til at min lader sprænger sikringen (15A) når jeg kører på
 landstrøm - dvs at sikringen var brændt da jeg stillede spørgsmålet
 her i gruppen - derfor var jeg ikke på landstrøm (som jeg troede), men
 på batterierne, som formentlig ikke var ladede, eftersom at jeg kun
 har brugt motoren ganske lidt (ind/ud af havn).
 
 Men hvorfor brænder denne sikring? Den brændte også sidste år. Når jeg
 skriver brændte, så er det fordi at den ikke bare er sprunget, men er
 brændt og smeltet. Der har faktisk været så varmt at selve ledningen
 fra laderen bærer tegn på at have været meget varm.
 
 Jeg har ikke noget der trækker 15A - ikke engang hvis jeg tænder for
 alt elektrisk i båden tror jeg at jeg trækker 15A...
 Kan jeg blot sætte en større sikring i?
 
 Mvh
 Henrik
 
 Om du skal sætte større sikring i, vil jeg ikke tilråde.
 Problemet ligger formentlig i en dårlig forbindelse. Evt. for tynd ledning.
 Dårlig forbindelse giver varme, der giver dårligere forbindelse der giver....
 
 Klaus H
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           HKN (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : HKN | 
  Dato :  05-08-10 23:54 |  
  |   
            
 >
 > Om du skal sætte større sikring i, vil jeg ikke tilråde.
 > Problemet ligger formentlig i en dårlig forbindelse. Evt. for tynd ledning.
 > Dårlig forbindelse giver varme, der giver dårligere forbindelse der giver....
 
 Er det en dårlig forbindelse imellem laderen og batteriet du mener?
 Fra laderen går der ca 40 cm ledning til + på det ene batteri i
 batteribanken. Det er på denne ledning at der sidder en 15A sikring.
 Jeg kan ikke se at der skulle være en dårlig forbindelse her - alt er
 rent og uden ir, og batteripolerne er smurt i noget fedtagtigt stads,
 som skal forhindre dårlig forbindelse.
 
 -Henrik
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Heikki (06-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Heikki | 
  Dato :  06-08-10 09:24 |  
  |   
            HKN wrote:
 
 > Men hvorfor brænder denne sikring? Den brændte også sidste år. Når jeg
 > skriver brændte, så er det fordi at den ikke bare er sprunget, men er
 > brændt og smeltet. Der har faktisk været så varmt at selve ledningen
 > fra laderen bærer tegn på at have været meget varm.
 > 
 > Jeg har ikke noget der trækker 15A - ikke engang hvis jeg tænder for
 > alt elektrisk i båden tror jeg at jeg trækker 15A...
 > Kan jeg blot sætte en større sikring i?
 
 To me it sounds like something is eating those 15A, or even more. The wire 
 and the fuse got pretty warm before the fuse stopped. If you put in a bigger 
 fuse, things get even warmer, possibly enough to start a fire. I would most 
 certainly not recommend that.
 
 Instead, try to find out if you have a short circuit somewhere. Put in a new 
 fuse, and try it out. Notice what gets hot and what stays cool. If 
 everything works fine, you may have a temporary problem, maybe some wire is 
 loose somewhere, some water gets in, or something occasionally falls over 
 the wires... Do your best to find it, for it can be a dangerous thing... 
 Maybe your batter charger itself is broken?
 
 Good luck!
 
   - Heikki
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           HKN (06-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : HKN | 
  Dato :  06-08-10 10:55 |  
  |   
            
> To me it sounds like something is eating those 15A, or even more. The wire
 > and the fuse got pretty warm before the fuse stopped. If you put in a 
 > bigger
 > fuse, things get even warmer, possibly enough to start a fire. I would 
 > most
 > certainly not recommend that.
 I guess you're right regarding this....   
> Instead, try to find out if you have a short circuit somewhere. Put in a 
 > new
 > fuse, and try it out. Notice what gets hot and what stays cool. If
 > everything works fine, you may have a temporary problem, maybe some wire 
 > is
 > loose somewhere, some water gets in, or something occasionally falls over
 > the wires... Do your best to find it, for it can be a dangerous thing...
 > Maybe your batter charger itself is broken?
 I experienced the same problem last summer, and concluded that it was a 1 
 time incident. This is also why I did not take this into consideration, when 
 I posted the thread last week regarding my cooler problem.
 Since it's on the chargers wire, the problem must be between the charger and 
 the battery according to my logic, or?
 -Henrik 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (06-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  06-08-10 11:09 |  
  |   
            Hej Henrik.
 
 Hvor tykke ledninger har du brugt til at forbinde lader og batterier?
 Er de for tynde, for lille kvadrat, kan de blive endog meget varme, når 
 laderen kører.
 
 Endvidere:
 Forbindelsen til kompressoren: Går den direkte fra batteriet til komp, eller 
 skyder du genvej fra laderen?
 Forbindelsen skal gå direkte fra batteri plus og batteri minus til 
 kompressoren.
 Ellers bliver laderen "forvirret".
 
 MVH
 Egon
 
 
 "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:b24b1b78-c346-4bae-a00c-0a15a4601c15@k19g2000yqc.googlegroups.com...
 Nu tror jeg at jeg fandt fejlen...
 
 Det lader til at min lader sprænger sikringen (15A) når jeg kører på
 landstrøm - dvs at sikringen var brændt da jeg stillede spørgsmålet
 her i gruppen - derfor var jeg ikke på landstrøm (som jeg troede), men
 på batterierne, som formentlig ikke var ladede, eftersom at jeg kun
 har brugt motoren ganske lidt (ind/ud af havn).
 
 Men hvorfor brænder denne sikring? Den brændte også sidste år. Når jeg
 skriver brændte, så er det fordi at den ikke bare er sprunget, men er
 brændt og smeltet. Der har faktisk været så varmt at selve ledningen
 fra laderen bærer tegn på at have været meget varm.
 
 Jeg har ikke noget der trækker 15A - ikke engang hvis jeg tænder for
 alt elektrisk i båden tror jeg at jeg trækker 15A...
 Kan jeg blot sætte en større sikring i?
 
 Mvh
 Henrik 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           HKN (06-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : HKN | 
  Dato :  06-08-10 12:03 |  
  |   
            Hej Egon,
 
 Det sidste først - forbindelsen til kompressoren går via batterierne - intet 
 er forbundet direkte fra lader.
 
 Jeg ved ikke om ledningerne er tykke nok - de sidder jo fast i laderen, og 
 kan ikke skiftes? Min batteribank er forholdsvis beskeden, 3x 55Ah 
 batterier, så det er formentlig ikke de helt store krav der stilles til en 
 lader i det set up?
 
 Det er en Mastervolt lader - det skulle efter sigende være et ok produkt.
 
 Mvh
 Henrik
 
 "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message 
 news:4c5bdf9d$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Hej Henrik.
 >
 > Hvor tykke ledninger har du brugt til at forbinde lader og batterier?
 > Er de for tynde, for lille kvadrat, kan de blive endog meget varme, når 
 > laderen kører.
 >
 > Endvidere:
 > Forbindelsen til kompressoren: Går den direkte fra batteriet til komp, 
 > eller skyder du genvej fra laderen?
 > Forbindelsen skal gå direkte fra batteri plus og batteri minus til 
 > kompressoren.
 > Ellers bliver laderen "forvirret".
 >
 > MVH
 > Egon
 >
 >
 > "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 > news:b24b1b78-c346-4bae-a00c-0a15a4601c15@k19g2000yqc.googlegroups.com...
 > Nu tror jeg at jeg fandt fejlen...
 >
 > Det lader til at min lader sprænger sikringen (15A) når jeg kører på
 > landstrøm - dvs at sikringen var brændt da jeg stillede spørgsmålet
 > her i gruppen - derfor var jeg ikke på landstrøm (som jeg troede), men
 > på batterierne, som formentlig ikke var ladede, eftersom at jeg kun
 > har brugt motoren ganske lidt (ind/ud af havn).
 >
 > Men hvorfor brænder denne sikring? Den brændte også sidste år. Når jeg
 > skriver brændte, så er det fordi at den ikke bare er sprunget, men er
 > brændt og smeltet. Der har faktisk været så varmt at selve ledningen
 > fra laderen bærer tegn på at have været meget varm.
 >
 > Jeg har ikke noget der trækker 15A - ikke engang hvis jeg tænder for
 > alt elektrisk i båden tror jeg at jeg trækker 15A...
 > Kan jeg blot sætte en større sikring i?
 >
 > Mvh
 > Henrik 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            HKN (06-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : HKN | 
  Dato :  06-08-10 13:39 |  
  |   
            Der er formentlig 2 muligheder; ledningerne fra laderen er for tynde - de er 
 kun 2 - 2½ kvadrat (og det er formentlig derfor at der sidder en sikring på 
 denne ledning), eller at laderen kører i for lang tid sidst på ferien fordi 
 at batterierne aldrig når at blive ladet helt op, og dermed bliver ledningen 
 og sikringen alt for varm. Der ville jo ikke ske noget hvis sikringen blot 
 gik - det ville den jo ikke efterfølgende smelte/brænde af?
 
 -Henrik
 
 "HKN" <henrikndk@hotmail.com> wrote in message 
 news:4c5bebc9$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej Egon,
 >
 > Det sidste først - forbindelsen til kompressoren går via batterierne - 
 > intet er forbundet direkte fra lader.
 >
 > Jeg ved ikke om ledningerne er tykke nok - de sidder jo fast i laderen, og 
 > kan ikke skiftes? Min batteribank er forholdsvis beskeden, 3x 55Ah 
 > batterier, så det er formentlig ikke de helt store krav der stilles til en 
 > lader i det set up?
 >
 > Det er en Mastervolt lader - det skulle efter sigende være et ok produkt.
 >
 > Mvh
 > Henrik
 >
 > "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message 
 > news:4c5bdf9d$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> Hej Henrik.
 >>
 >> Hvor tykke ledninger har du brugt til at forbinde lader og batterier?
 >> Er de for tynde, for lille kvadrat, kan de blive endog meget varme, når 
 >> laderen kører.
 >>
 >> Endvidere:
 >> Forbindelsen til kompressoren: Går den direkte fra batteriet til komp, 
 >> eller skyder du genvej fra laderen?
 >> Forbindelsen skal gå direkte fra batteri plus og batteri minus til 
 >> kompressoren.
 >> Ellers bliver laderen "forvirret".
 >>
 >> MVH
 >> Egon
 >>
 >>
 >> "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 >> news:b24b1b78-c346-4bae-a00c-0a15a4601c15@k19g2000yqc.googlegroups.com...
 >> Nu tror jeg at jeg fandt fejlen...
 >>
 >> Det lader til at min lader sprænger sikringen (15A) når jeg kører på
 >> landstrøm - dvs at sikringen var brændt da jeg stillede spørgsmålet
 >> her i gruppen - derfor var jeg ikke på landstrøm (som jeg troede), men
 >> på batterierne, som formentlig ikke var ladede, eftersom at jeg kun
 >> har brugt motoren ganske lidt (ind/ud af havn).
 >>
 >> Men hvorfor brænder denne sikring? Den brændte også sidste år. Når jeg
 >> skriver brændte, så er det fordi at den ikke bare er sprunget, men er
 >> brændt og smeltet. Der har faktisk været så varmt at selve ledningen
 >> fra laderen bærer tegn på at have været meget varm.
 >>
 >> Jeg har ikke noget der trækker 15A - ikke engang hvis jeg tænder for
 >> alt elektrisk i båden tror jeg at jeg trækker 15A...
 >> Kan jeg blot sætte en større sikring i?
 >>
 >> Mvh
 >> Henrik
 > 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (06-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  06-08-10 15:28 |  
  |  
 
            Da jeg i sin tid købte min nuværende båd, oplevede jeg det samme, som du 
 beskriver.
 At sikringen "smeltede".
 Kompressoren kørte heller ikke ordentligt.
 Efter at komp.ledningerne blev flyttet direkte på batteriet, har der ingen 
 vrøvl været.
 Kan det tænkes, at der er en dårlig forbindelse på dine ledninger fra 
 laderen?
 Prøv at rense klemmerne.
 Smelter sikringen, må det nødvendigvis være, fordi der løber en for stor 
 belastning igennem samme i forhold til kvadratet.
 Jeg kan ikke komme på andre muligheder  
Udover: Jeg har en lumsk anelse om, at manglende spænding på landstrømmen, 
 for mange både med for stort forbrug, kan spolerer hele regnestykket, der er 
 lagt til grund for laderens funktioner.
 Men har ikke regnet nærmere på det, så det er alene en anelse.
 Måske andre kan belyse dette?
 MVH
 Egon
 "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:4c5c0262$0$276$14726298@news.sunsite.dk...
 > Der er formentlig 2 muligheder; ledningerne fra laderen er for tynde - de 
 > er kun 2 - 2½ kvadrat (og det er formentlig derfor at der sidder en 
 > sikring på denne ledning), eller at laderen kører i for lang tid sidst på 
 > ferien fordi at batterierne aldrig når at blive ladet helt op, og dermed 
 > bliver ledningen og sikringen alt for varm. Der ville jo ikke ske noget 
 > hvis sikringen blot gik - det ville den jo ikke efterfølgende 
 > smelte/brænde af?
 >
 > -Henrik
 >
 > "HKN" <henrikndk@hotmail.com> wrote in message 
 > news:4c5bebc9$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Hej Egon,
 >>
 >> Det sidste først - forbindelsen til kompressoren går via batterierne - 
 >> intet er forbundet direkte fra lader.
 >>
 >> Jeg ved ikke om ledningerne er tykke nok - de sidder jo fast i laderen, 
 >> og kan ikke skiftes? Min batteribank er forholdsvis beskeden, 3x 55Ah 
 >> batterier, så det er formentlig ikke de helt store krav der stilles til 
 >> en lader i det set up?
 >>
 >> Det er en Mastervolt lader - det skulle efter sigende være et ok produkt.
 >>
 >> Mvh
 >> Henrik
 >>
 >> "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message 
 >> news:4c5bdf9d$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>> Hej Henrik.
 >>>
 >>> Hvor tykke ledninger har du brugt til at forbinde lader og batterier?
 >>> Er de for tynde, for lille kvadrat, kan de blive endog meget varme, når 
 >>> laderen kører.
 >>>
 >>> Endvidere:
 >>> Forbindelsen til kompressoren: Går den direkte fra batteriet til komp, 
 >>> eller skyder du genvej fra laderen?
 >>> Forbindelsen skal gå direkte fra batteri plus og batteri minus til 
 >>> kompressoren.
 >>> Ellers bliver laderen "forvirret".
 >>>
 >>> MVH
 >>> Egon
 >>>
 >>>
 >>> "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 >>> news:b24b1b78-c346-4bae-a00c-0a15a4601c15@k19g2000yqc.googlegroups.com...
 >>> Nu tror jeg at jeg fandt fejlen...
 >>>
 >>> Det lader til at min lader sprænger sikringen (15A) når jeg kører på
 >>> landstrøm - dvs at sikringen var brændt da jeg stillede spørgsmålet
 >>> her i gruppen - derfor var jeg ikke på landstrøm (som jeg troede), men
 >>> på batterierne, som formentlig ikke var ladede, eftersom at jeg kun
 >>> har brugt motoren ganske lidt (ind/ud af havn).
 >>>
 >>> Men hvorfor brænder denne sikring? Den brændte også sidste år. Når jeg
 >>> skriver brændte, så er det fordi at den ikke bare er sprunget, men er
 >>> brændt og smeltet. Der har faktisk været så varmt at selve ledningen
 >>> fra laderen bærer tegn på at have været meget varm.
 >>>
 >>> Jeg har ikke noget der trækker 15A - ikke engang hvis jeg tænder for
 >>> alt elektrisk i båden tror jeg at jeg trækker 15A...
 >>> Kan jeg blot sætte en større sikring i?
 >>>
 >>> Mvh
 >>> Henrik
 >> 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Per Kaaber Jørgensen (06-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Kaaber Jørgensen | 
  Dato :  06-08-10 23:49 |  
  |   
            HKN kom med følgende:
 > Hej Egon,
 >
 > Det sidste først - forbindelsen til kompressoren går via batterierne - intet 
 > er forbundet direkte fra lader.
 >
 > Jeg ved ikke om ledningerne er tykke nok - de sidder jo fast i laderen, og 
 > kan ikke skiftes? Min batteribank er forholdsvis beskeden, 3x 55Ah batterier, 
 > så det er formentlig ikke de helt store krav der stilles til en lader i det 
 > set up?
 >
 > Det er en Mastervolt lader - det skulle efter sigende være et ok produkt.
 >
 > Mvh
 > Henrik
 >
 > "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message 
 > news:4c5bdf9d$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> Hej Henrik.
 >>
 >> Hvor tykke ledninger har du brugt til at forbinde lader og batterier?
 >> Er de for tynde, for lille kvadrat, kan de blive endog meget varme, når 
 >> laderen kører.
 >>
 >> Endvidere:
 >> Forbindelsen til kompressoren: Går den direkte fra batteriet til komp, 
 >> eller skyder du genvej fra laderen?
 >> Forbindelsen skal gå direkte fra batteri plus og batteri minus til 
 >> kompressoren.
 >> Ellers bliver laderen "forvirret".
 >>
 >> MVH
 >> Egon
 >>
 >>
 >> "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 >> news:b24b1b78-c346-4bae-a00c-0a15a4601c15@k19g2000yqc.googlegroups.com...
 >> Nu tror jeg at jeg fandt fejlen...
 >>
 >> Det lader til at min lader sprænger sikringen (15A) når jeg kører på
 >> landstrøm - dvs at sikringen var brændt da jeg stillede spørgsmålet
 >> her i gruppen - derfor var jeg ikke på landstrøm (som jeg troede), men
 >> på batterierne, som formentlig ikke var ladede, eftersom at jeg kun
 >> har brugt motoren ganske lidt (ind/ud af havn).
 >>
 >> Men hvorfor brænder denne sikring? Den brændte også sidste år. Når jeg
 >> skriver brændte, så er det fordi at den ikke bare er sprunget, men er
 >> brændt og smeltet. Der har faktisk været så varmt at selve ledningen
 >> fra laderen bærer tegn på at have været meget varm.
 >>
 >> Jeg har ikke noget der trækker 15A - ikke engang hvis jeg tænder for
 >> alt elektrisk i båden tror jeg at jeg trækker 15A...
 >> Kan jeg blot sætte en større sikring i?
 >>
 >> Mvh
 >> Henrik
 
 Et sæt batterier på ca 165A kan sansynligvis godt gi' en ladestrøm på 
 noget mere end 15A.
 Ladestrømmen afhænger af batteriernes indre modstand og ladespændingen.
 Er batterierne godt afladet. og ladespændinge høj, vil der gå en høj 
 ladestrøm i ledningerne mellem laderen og batterierne.
 1,5mm2 ledere kan vedvarende klare ca 13-15A inden isoleringen smelter 
 og kobberet udgløder.
 2,5mm2 ledere kan vdvarende klare ca 20-23A.
 Der findes taabeller for hvad ledere og isolering kan klare. søg evt 
 lidt på google efter tabellerne, de findes.
 
 Den 15A sikring sidder der for at beskytte laderen og ledningerne for 
 overbelastning, og den må du ikke skifte til en større, for så ryger 
 din lader og sansynligvis også ledningerne på laderen.
 
 Der er som regl 2 årsager til en sikring brænder over: Enten en 
 (længerevarende) overbelastning eller en kortslutning (kortvarig stor 
 overbelastning).
 Så der er også den mulighed, at du har en kortslutning i dit system.
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 
 Per
 A Lot
 Helmsman 35
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             HKN (07-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : HKN | 
  Dato :  07-08-10 05:43 |  
  |   
            
 > Der er som regl 2 årsager til en sikring brænder over: Enten en
 > (længerevarende) overbelastning eller en kortslutning (kortvarig stor 
 > overbelastning).
 > Så der er også den mulighed, at du har en kortslutning i dit system.
 
 Jeg hælder den 1. konklusion. Hvis jeg havde en kortslutning ville det 
 formentlig ske inden for kort tid at sikringen brændte - og det gør det 
 ikke.
 
 Mvh
 Henrik 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           - (06-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : - | 
  Dato :  06-08-10 18:07 |  
  |   
            Den 05-08-2010 22:22, HKN skrev:
 > Nu tror jeg at jeg fandt fejlen...
 >
 > Det lader til at min lader sprænger sikringen (15A) når jeg kører på
 > landstrøm - dvs at sikringen var brændt da jeg stillede spørgsmålet
 > her i gruppen - derfor var jeg ikke på landstrøm (som jeg troede), men
 > på batterierne, som formentlig ikke var ladede, eftersom at jeg kun
 > har brugt motoren ganske lidt (ind/ud af havn).
 >
 > Men hvorfor brænder denne sikring? Den brændte også sidste år. Når jeg
 > skriver brændte, så er det fordi at den ikke bare er sprunget, men er
 > brændt og smeltet. Der har faktisk været så varmt at selve ledningen
 > fra laderen bærer tegn på at have været meget varm.
 >
 > Jeg har ikke noget der trækker 15A - ikke engang hvis jeg tænder for
 > alt elektrisk i båden tror jeg at jeg trækker 15A...
 > Kan jeg blot sætte en større sikring i?
 >
 Jeg tror ikke på alle de dommedagsprofeter der antyder at det skulle 
 have noget med ledningstykkelsen at gøre, 2,5 kvadrat ledning kan 
 sagtens bære 15A, en tyndere ledning kan blive varm, men faktum er, at 
 noget har trukket mere end 15A !!!
 Enhver elmotor kan bringes til at trække en voldsomt stor strøm, hvis 
 den bliver udsat for en stor belastning. Kølekompressoren sidder måske 
 fast en gang imellem?
 Eller mere sandsynligt: Har du forsøgt at starte motoren mens laderen 
 var tændt? Startermotoren trækker nemt 50A, og hvis batteriet er lidt 
 fladt, så vil den forsøge at hive strømmen fra hvor den kan...
 
 Mvh. Claus
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           HKN (06-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : HKN | 
  Dato :  06-08-10 20:29 |  
  |   
            Jeg talte med en elektriker i dag, som fortalte at man som en 
 "tommelfingeregel" kunne regne med 3 - 4 ampere pr. kvadrat, og hvis det er 
 tilfældet så er ledningerne på laderen underdimensioneret - deraf min 
 konklusion om hvorfor der sidder en sikring på selve ledningen.
 
 Desuden er sikringen pakket ind i en gummiagtig boks, hvilket gør at den 
 slet ikke kan slippe af med varmen. Jeg har ladet laderen køre idag uden at 
 lukke gummiboksen rundt om sikringen. Køleskabet kører igen som det skal.
 
 Jeg har aldrig startet motoren med landstrøm på.
 
 Jeg tror bare at jeg skal have en ekstra/ny lader - hvilket iøvrigt ville 
 være tilfældet når jeg udskifter batterierne i banken til større effekt i 
 den kommende vinter.
 
 Mvh
 Henrik
 
 
 > Jeg tror ikke på alle de dommedagsprofeter der antyder at det skulle have 
 > noget med ledningstykkelsen at gøre, 2,5 kvadrat ledning kan sagtens bære 
 > 15A, en tyndere ledning kan blive varm, men faktum er, at noget har 
 > trukket mere end 15A !!!
 > Enhver elmotor kan bringes til at trække en voldsomt stor strøm, hvis den 
 > bliver udsat for en stor belastning. Kølekompressoren sidder måske fast en 
 > gang imellem?
 > Eller mere sandsynligt: Har du forsøgt at starte motoren mens laderen var 
 > tændt? Startermotoren trækker nemt 50A, og hvis batteriet er lidt fladt, 
 > så vil den forsøge at hive strømmen fra hvor den kan...
 >
 > Mvh. Claus 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            - (07-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : - | 
  Dato :  07-08-10 12:18 |  
  |   
            Den 06-08-2010 21:28, HKN skrev:
 > Jeg talte med en elektriker i dag, som fortalte at man som en
 > "tommelfingeregel" kunne regne med 3 - 4 ampere pr. kvadrat, og hvis det
 > er tilfældet så er ledningerne på laderen underdimensioneret - deraf min
 > konklusion om hvorfor der sidder en sikring på selve ledningen.
 >
 > Desuden er sikringen pakket ind i en gummiagtig boks, hvilket gør at den
 > slet ikke kan slippe af med varmen. Jeg har ladet laderen køre idag uden
 > at lukke gummiboksen rundt om sikringen. Køleskabet kører igen som det
 > skal.
 >
 > Jeg har aldrig startet motoren med landstrøm på.
 >
 > Jeg tror bare at jeg skal have en ekstra/ny lader - hvilket iøvrigt
 > ville være tilfældet når jeg udskifter batterierne i banken til større
 > effekt i den kommende vinter.
 >
 //
 Der er mig bekendt aldrig nogen der har sikret en for tynd ledning med 
 en sikring, det er trods alt ganske billigt at trække en tilstrækkelig 
 tyk ledning. Derimod sikrer man man for at beskytte dyre komponenter som 
 fx. ladeapparatet mod overbelastning. Om du har brug for en anden lader 
 har ikke (kun) noget med batteriernes størrelse at gøre, hvis du kan 
 leve med den ladetid der er nødvendig.
 At beregne 1 kvadrat pr. 3-4 A er i hvert fald _ikke_ 
 underdimensioneret, i 230 Volt installationer benytter man 2,5 kvadrat 
 til 16A. Men ok, -  "better safe than sorry".
 Jeg ville nok overveje, hvis jeg var dig, at udskifte sikringen med en 
 automatsikring. Så kan du også nemt følge med i hvornår du pludselig får 
 et udfald, og dermed nemmere finde ud af hvad der forårsagede det.
 
 Mvh. Claus
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           jetp (06-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : jetp | 
  Dato :  06-08-10 22:16 |  
  |   
            klip
 Det lader til at min lader sprænger sikringen (15A) når jeg kører på
 landstrøm - dvs at sikringen var brændt da jeg stillede spørgsmålet
 her i gruppen - derfor var jeg ikke på landstrøm (som jeg troede), men
 på batterierne, som formentlig ikke var ladede, eftersom at jeg kun
 har brugt motoren ganske lidt (ind/ud af havn).
 
 Men hvorfor brænder denne sikring?
 klip
 
 Har du tjekket dine batterier med en syremåler?
 Du kan have en kortsluttet celle, som formodentlig kan lave den slags numre.
 
 Mvh Jens
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (12-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  12-08-10 02:47 |  
  |  
 
            Der kan være mange årsager hidrørende fra en defekt installation til
 at en sikring sprænger. Brandfaren fra en 12 v installation skal man
 ikke afvise, En 12 voltsinstallation em meget mere brandfarlig end
 f.eks. en 230 volts husholdningsinstallation. Der forekommer store
 spændingstab i enhver samling og spændingstabet stiger med dårlige
 forbindelser og korrosion.
 Havde du mulighed for at anvende et infrarødt kamera på installationen
 vil du nok blive overrasket over hvor varme samlinger kan være.
 Du kan læse en god beskrivelse på dette link:
 http://www.elfrasolen.dk/Support/Kabel/SikringTilLedere.htm
Der er noget i din installation der trække så stor strøm at  sikringen
 bliver så varm at den smelter.
 Den fejl må du finde måske ved hjælp af en fagmand og hans måleudstyr.
 M.h.t. forekomsten af varme på ledningerne fra laderen, er det tæt på
 stikket? for så kan der her være en fejl; men ofte er mange billige
 kineserkonstruktioner underdimmensioneret således at selv ved
 normalbelastning vil f.eks. et cigarstik med en indbygget sikring være
 så varm at man ikke kan sætte en finger på inderlederens kontaktdel
 uden at fingeren får en forbrænding. Det er ikke tilrådeligt at have
 en sådan underdimmensioneret konstruktion i en båd.
 Du skal også undersøge tilstanden på dine batterier om de er sådan at
 laderen hele tiden lader med max strøm, strømmen skal ret hurtigt gå
 nedad normalt, gør den ikke det vil laderens kabler køre med fuld
 strømgennemgang over en meget lang tid, sikkert ud over de krav
 fabrikanten har stillet til almindelig brug plus et rimeligt
 sikkerhedstillæg.
 Mvh/Harding
 On 5 Aug., 22:22, HKN <henrik...@hotmail.com> wrote:
 > Nu tror jeg at jeg fandt fejlen...
 >
 > Det lader til at min lader sprænger sikringen (15A) når jeg kører på
 > landstrøm - dvs at sikringen var brændt da jeg stillede spørgsmålet
 > her i gruppen - derfor var jeg ikke på landstrøm (som jeg troede), men
 > på batterierne, som formentlig ikke var ladede, eftersom at jeg kun
 > har brugt motoren ganske lidt (ind/ud af havn).
 >
 > Men hvorfor brænder denne sikring? Den brændte også sidste år. Når jeg
 > skriver brændte, så er det fordi at den ikke bare er sprunget, men er
 > brændt og smeltet. Der har faktisk været så varmt at selve ledningen
 > fra laderen bærer tegn på at have været meget varm.
 >
 > Jeg har ikke noget der trækker 15A - ikke engang hvis jeg tænder for
 > alt elektrisk i båden tror jeg at jeg trækker 15A...
 > Kan jeg blot sætte en større sikring i?
 >
 > Mvh
 > Henrik
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |