Hvornår bruges hvad: Id, Class eller Div
Fra : Sussi Sandager

Dato : 05-08-10 20:00

Jeg er begyndt at lære CSS via html.dk og andre hjemmesider
omhandlende emnet.
Jeg kan godt anvende Id, Class og Div-tag men har ikke helt styr
på hvornår man bruger hvad. Egentlig kunne jeg teknisk ses vel
nøjes med at bruge eksempelvis Class til alle mine style . Når
jeg har lavet en Id kan jeg uden konsekvenser erstatte den med en
Div og omvendt så hvornår bruger man hvad, er der opsat regler
for det.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-08-10 22:30

Sussi Sandager:
> [...]
> jeg har lavet en Id kan jeg uden konsekvenser erstatte den med en
> Div og omvendt så hvornår bruger man hvad, er der opsat regler

html.dk har overskredet sidste salgsdag for længe siden, og er vist
ikke blevet vedligeholdt siden før prtusindskiftet - og der er sket en
del siden...

Google kan hjælpe dig med andre steder at finde info og dokumentation.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-08-10 09:20

Sussi Sandager skrev:
> [...]
> jeg har lavet en Id kan jeg uden konsekvenser erstatte den med en
> Div og omvendt så hvornår bruger man hvad, er der opsat regler

På en webside kan kun ét element have en given id,
mens flere elementer kan have den samme class.

Jeg bruger id til alle elementer som jeg ved
kun forekommer én gang på hver side - sidehoved,
sidefod, menuspalte, indholdsspalte osv. Men jeg
kunne lige så godt have brugt class names.

Det er afgørende nødvendigt at bruge id på elementer,
der skal tilgås med JavaScript.

Du kan finde en del om emnet i min nedennævnte
bog, som kan lånes på biblioteket. Eller købes
i boghandelen

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-08-10 04:10

On 6 Aug., 10:20, Jørgen Farum Jensen <jfjen...@yahoo.dk> wrote:

> Du kan finde en del om emnet i min nedennævnte
> bog, som kan lånes på biblioteket. Eller købes
> i boghandelen

Er det salgsgas eller for at hjælpe?

Læs gerne fundatsen, tak.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-08-10 11:30

Rune Jensen skrev:

> Er det salgsgas eller for at hjælpe?

Det er for at at hjælpe. Jeg har skrevet et kapitel
på 20 sider om selektorer, hvoraf 4 sider handler
om det her omtalte.

Jeg henviser med god samvittighed til dette, eftersom
bogen kan lånes på biblioteket. Og ja ved at gøre
det reklamerer jeg altså for min bog, der så vidt
jeg ved er den eneste grundtekst på dansk om CSS.

Kender du andre kilder på dansk, er jeg sikker
på vi gerne hører om dem...

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-08-10 11:27

Jørgen Farum Jensen kom med denne ide:

> [...]
> der skal tilgås med JavaScript.
>
> Du kan finde en del om emnet i min nedennævnte
> bog, som kan lånes på biblioteket. Eller købes

Det er naturligvis indviduelt.
Jeg gør gerne det at selve layoutet bygges af div elementer - til disse
bruger jeg id.
Selve sidens indholdet bygges så op af elementer, og mange af dem vil
være ens - her er det naturligt at bruge class.

Det er ikke korrekt, at det er nødvendigt at have id på elementer man
vil tilgå i js.
Man kan f.eks. bruge name, classname, tag, eller en af adskillige andre
metoder. Alle elementerne ligger i et hieraki, og det er muligt (somme
tider endda smart) at tilgå elementerne efter deres placering, i stedet
for.
At det i mange tilfælde, er det nemmere at bruge id'et, er rigtigt. Men
det gør det ikke til en nødvendighed.

Og der er intet til hinder for, at element har både en id og en class.
(hvis id har css, er det css fra id'en der bestemmer hvad der anvendes)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Sussi Sandager

Dato : 07-08-10 15:35

> [...]
>
> Og der er intet til hinder for, at element har både en id og en class.
> (hvis id har css, er det css fra id'en der bestemmer hvad der anvendes)

Tak for hjælpen, det gav god mening og nu har jeg endelig forstået
forskellen på Id og Class

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-08-10 02:48

On 6 Aug., 12:29, Jørgen Farum Jensen <jfjen...@yahoo.dk> wrote:

> Jeg henviser med god samvittighed til dette, eftersom
> bogen kan lånes på biblioteket. Og ja ved at gøre
> det reklamerer jeg altså for min bog, der så vidt
> jeg ved er den eneste grundtekst på dansk om CSS.

Så... du har særstatus i forhold til fundatsen?

MVH
Rune JEnsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-08-10 10:39

Rune Jensen skrev:

> Så... du har særstatus i forhold til fundatsen?
>

> MVH
> Rune JEnsen

Ja, hvis du synes det. Og? Vil du hale
mig i byretten

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-08-10 08:25

Rune Jensen skrev:

> Så... du har særstatus i forhold til fundatsen?

Nej, det har han ikke.

Den generelle retningslinje siger at det er okay at reklamere for
eget firma/egne produkter hvis det sker som en konkret anvisning
til løsning af et problem der bliver spurgt om.

Det er dog sjældent at folk benytter sig af den mulighed, og
derfor er der nok mange der ikke ved at det forholder sig sådan.
Desuden står det (vist nok) ikke nævnt på usenet.dk, men for
mange år tilbage var det den accepterede holdning.

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 08-08-10 10:39