Hvornår bruges hvad: Id, Class eller Div
Fra : Sussi Sandager

Dato : 05-08-10 20:00

Jeg er begyndt at lære CSS via html.dk og andre hjemmesider
omhandlende emnet.
Jeg kan godt anvende Id, Class og Div-tag men har ikke helt styr
på hvornår man bruger hvad. Egentlig kunne jeg teknisk ses vel
nøjes med at bruge eksempelvis Class til alle mine style . Når
jeg har lavet en Id kan jeg uden konsekvenser erstatte den med en
Div og omvendt så hvornår bruger man hvad, er der opsat regler
for det.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis Munding

Dato : 05-08-10 21:01

Hej Sussi!
"Sussi Sandager" skrev...
> Jeg er begyndt at lære CSS via html.dk og andre hjemmesider
> omhandlende emnet.

En rigtig god idé!

> [...]
> jeg har lavet en Id kan jeg uden konsekvenser erstatte den med en
> Div og omvendt så hvornår bruger man hvad, er der opsat regler

Lad os lige få forståelsen på plads...

En <div> er et blokelement (en boks), og kan bruges lige så mange gange, du
lyster på hver side.

Et id er unikt - lige som et CPR-nr. - og må kun bruges én gang på hver
side.
Men du må gerne have flere forskellige id'er på hver side - de må bare ikke
hedde det samme.

En class er ikke unikt - lige som et navn - og må derfor bruges lige så
mange gange, det er nødvendigt på hver side.

Eks.:

Tekst eller andet fyld her...

Tekst eller andet fyld her...

Den samme class kan bruges på forskellige elementer, hvis det er nødvendigt.
F.eks. hvis en tekst skal være fed, kursiv og være blå, angiver man i sit
stylesheet (css-ark) flg.:

..min_class {
font-weight:bold;
font-style:italic;
color:blue; // Her kan man selvfølgelig også angive farven med
hexi-decimaler (#000080 = mørkeblå) eller rgb(255, 255, 255 = ?? (Jeg bruger
aldrig selv rgb-koden, så jeg kender ikke lige værdierne))
}

Opsummering:
id = unikt - á la CPR-nr. - må kun bruges én gang på hver side.
class = ikke unikt - á la et navn - må bruges flere gange på samme side, og
kan sagtens bruges af forskellige elementer.

Håber det gav lidt afklaring...

Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-10 09:02

Sussi Sandager skrev:

> Jeg kan godt anvende Id, Class og Div-tag men har ikke helt styr
> på hvornår man bruger hvad.

Du blander nogle ting sammen.

en div er et 'logisk' element på linje med <p>, <h1> og den
slags. Det bruges til at afmærke afsnit.

Class og id er to elementer af samme slags. Det er nemlig enheder
man bruger i CSS til at angive en style. En class må anvebndes
mange gange på samme side. Derfor kan man som udgangspunkt sige
at man bare bruger class hvis der ikke er en god grund til at
lade være.

En id må kun optræde én gang på hver side. Derfor bruger man den
når man laver interne links - altset link til et sted på samme
side. Linket må jo kun henvise til én placering.

Det er en måde at se det på. Nogle bruger en lidt anden filosofi:
Hvis de ved at der er en blok på siden der kun kan optræde én
gang, så bruger de id til at style den selv om en class også
kunne bruges. Det gælder f.eks. en menu. Ved at style den med id
fortæller de den der læser koden, at der kun findes én menu-blok
på siden.

> Egentlig kunne jeg teknisk ses vel
> nøjes med at bruge eksempelvis Class til alle mine style.

Ja, og gør du roligt det indtil du opdager at du får brug for
noget andet.

> Når jeg har lavet en Id kan jeg uden konsekvenser erstatte den med en
> Div og omvendt

Nej, det kan du overhovedet ikke. Det er to helt forskellige
ting.

CSS:
#menu { color: blue; }

HTML:
Punkt 1
Punkt 2
Punkt 3
Punkt 4
Punkt 5

PS. Menuen virker ikke (det hele står på samme linje), men du
forstår nok eksemplet.

--
Bertel