Krydderurters blomster
Fra : Niels

Dato : 05-08-10 08:10

Kan man mon altid spise krydderurternes blomster, som man gør med
bladene? Aktuelt har jeg masser af blomstrene basilikum. Kan jeg bare
smide det hele i blenderen og lave pesto?

--
Niels

Fra : smiley

Dato : 05-08-10 15:45

On 05-08-2010 16:09, Niels wrote:
> [...]
> bladene? Aktuelt har jeg masser af blomstrene basilikum. Kan jeg bare
> smide det hele i blenderen og lave pesto?

Nej for faen !!!
Pesto skal laves i en morter med følelse..
-max-

Fra : Emil

Dato : 05-08-10 15:52

Niels wrote:

>Kan man mon altid spise krydderurternes blomster, som man gør med
>bladene?

Nej.

>Aktuelt har jeg masser af blomstrene basilikum. Kan jeg bare
>smide det hele i blenderen og lave pesto?

ja, hvis du kan nænne det:
<http://www.urtehave.dk/spiseligeblomster.html>

m.v.h. Emil

Fra : Henrik

Dato : 06-08-10 00:57

On 5 Aug., 16:52, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> ja, hvis du kan nænne det:
> <http://www.urtehave.dk/spiseligeblomster.html>

I min omgangskreds er der en lille diskussion kørende - emnet er
ramsløg når de går i blomst. Angiveligt skulle bladene være giftige på
det tidspunkt.

Er det noget du ved noget om?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-08-10 11:38

Hello Henrik,

> I min omgangskreds er der en lille diskussion kørende - emnet er
> ramsløg når de går i blomst. Angiveligt skulle bladene være giftige på
> det tidspunkt.
>
> Er det noget du ved noget om?

Påstanden findes flere steder ved Google-søgning, men der hersker uenighed
- eller skulle man snarere sige uvidenhed?

På denne side <http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=458052&ForumID=53>
er der en der har forespurgt hos Fødevarestyrelsen og deres svar gengives.

"Konklusionen er, at hvis man er sikker på at det er Ramsløg man har med
at gøre, skulle der ikke være noget galt i at spise den. Men hvis man ikke
er sikker skal man lade være".

Fra : Emil

Dato : 06-08-10 12:11

Henrik wrote:

>I min omgangskreds er der en lille diskussion kørende - emnet er
>ramsløg når de går i blomst. Angiveligt skulle bladene være giftige på
>det tidspunkt.
>
>Er det noget du ved noget om?

Ikke ret meget. Jeg dyrker og bruger dem selv, så det er et
interessant spørgsmål.

Der findes ikke noget i litteraturen, som antyder at planten på noget
tidspunkt er giftig, nydt i de normale mængder.
Men planten kan forveksles med nogle andre planter, som er giftige.

Det ser ud som om, at det er Skov og Natur, som har bragt rygtet til
torvs:
<http://bornholmsnatur.skovognatur.dk/dyrogplanter/Planter/Spis_naturen/Ramsloeg.htm>

Nogen har så spurgt dem om rigtigheden, og svaret kan du læse i sin
helhed nederst på denne side: