sikkerhedwire på påhængsvogn under 1600 kg
Fra : HSLK

Dato : 04-08-10 15:05

Hejsa

Jeg tog i 2007 B/E kørekort og her lærte jeg at det ikke er lovpligtigt
at benytte sikkerheds wire for påhæbgskøretøj under 1600kg i totalvægt
men er dog altid lovpligtig for to-akslet påhæbgskøretøjer uanset
totalvægt. dette stod også i køreskolebogen.

Jeg kan ikke finde lov teksten kan nogle hjælpe mig ???

Knus Henriette.

Fra : alexbo

Dato : 04-08-10 15:41

"HSLK" skrev

> [...]
> benytte sikkerheds wire for påhæbgskøretøj under 1600kg i totalvægt men er
> dog altid lovpligtig for to-akslet påhæbgskøretøjer uanset totalvægt.

Det lyder ikke betryggende, det er kun et par dage siden vi en
køreskolehjemmeside med fejl i lys og parkeringsregler.

> Jeg kan ikke finde lov teksten kan nogle hjælpe mig ???

En PV under 750 kg. uden bremser behøver ikke vire.
En PV med bremser skal have en vire enten til bremsning eller til styring.
Er den over 1500 kg eller toakslet skal det være til bremse.
En toakslet med tætte aksler tæller som enakslet.

En O1 er under 750kg.
En O2 er 750-3500 kg.

Detailforskrifter for køretøjer:
5.01.110 Påhængs-/sættevogn til bil
(1) Påhængs-/sættevogn til bil skal være forsynet med driftsbremse og
parkeringsbremse.
(2) Driftsbremsen skal virke på alle køretøjets hjul.
(3) Driftsbremsen skal være således indrettet, at køretøjet automatisk
bremses i tilfælde af brud på tilkoblingsanordningen mellem bil og
påhængs-/sættevogn. For påløbsbremser kan dette ske ved en sprængwire.
(4) Driftsbremsen på sættevogn skal være tilsluttet det trækkende køretøjs
drifts-bremse.
(5) Slitage af driftsbremsens belægning skal være let at kontrollere fra
køretøjets yderside eller underside udelukkende ved hjælp af værktøj eller
udstyr, der normalt leveres med køretøjet. Kontrol kan ske ved hjælp af
passende inspektionsåbninger eller på anden måde.

5.01.111 Påhængs-/sættevogn O1
(1) Påhængs-/sættevogn O1 skal ikke være forsynet med bremser.
(2) Hvis påhængs-/sættevogn O1 er forsynet med bremser, skal disse opfylde
systemkravene for bremser på påhængs-/sættevogn O2.

5.01.112 Påhængs-/sættevogn O2
(1) Driftsbremsen på påhængsvogn O2 skal
a) være tilsluttet den trækkende bils driftsbremse, eller
b) være en påløbsbremse.
(2) Bestemmelsen i pkt. 5.01.110 (3) skal ikke være opfyldt for påhængsvogn
O2, med én aksel eller med to aksler med en indbyrdes afstand på mindre end
1,00 m, såfremt
a) den tilladte totalvægt ikke overstiger 1.500 kg, og
b) der, foruden tilkoblingsanordningen mellem bil og påhængsvogn, tillige
findes en yderligere mekanisk forbindelse, der kan have form af en kæde
eller en wire, der, i tilfælde af at koblingen adskilles, forhindrer, at
påhængskøretøjets trækstang rører jorden, og som kan opretholde en vis
styring af påhængskøretøjet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-08-10 18:39

> Det lyder ikke betryggende, det er kun et par dage siden vi en
> køreskolehjemmeside med fejl i lys og parkeringsregler.

Du gradbøjer det vidst - parkeringsreglerne var tvetydige, og reglerne
omkring lys var skam tolket korrekt - færdselsloven er bare ringe
formuleret, så teoricaféen gjorde det blot lettere for menigmand at forstå.

Troels

Fra : alexbo

Dato : 04-08-10 22:37

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev

> Du gradbøjer det vidst - parkeringsreglerne var tvetydige,

Der er intet tvetydigt i nedenstående.

Færdselsloven:
§ 29. Standsning eller parkering må ikke ske:
1) på fodgængerfelt eller ud for udkørsel fra cykelsti eller inden for en
afstand af 5 m foran fodgængerfeltet eller udkørslen,

Det får Teoricafeen til
a.. Fodgængerfelt / 5 m FØR, du må gerne holde 1 cm. efter feltet.
a.. Udkørsel fra Cykelsti / 5 m før og efter

Færdselsloven har tydeligt ligestillet fodgængerfelt og cykeludkørsel, ikke
på/ud for og ikke 5 meter før.

Men Teoricafen synes at sådan skal det ikke være de opfinder 5 meter efter
ang. cykeludkørsel.
Hvorfor FØR skal stå med stort og hvad den ene cm. skal gøre godt for er
svært at vide, enten mener de at deres elever er meget langsomt opfattende
og ikke kan kende forskel på før eller efter, eller også er det rent faktisk
dem selv der har problemer desangående

I betragtning af at Teoricafeen er en fælles hjemmeside for forskellige
køreklærere, synes jeg de skulle lade nogen der har forstand på
færdselsloven læse korrektur på siden.

Deres påstand om overhalingslys er det rene vås.

Teoricafeen:
"Man SKAL til gengæld ALTID blinke med overhalingslyset (det lange
lys/fjernlys) når man overhaler lastbiler og andre der ikke kan se ud af
deres egen bagrude.
Man skal ALTID blinke med overhalingslyset når man overhaler andre køretøjer
i lygtetændingstiden!"

Taget lige ud af fantasien, der findes ingen regler om brug af
overhalingslys.
De skriver oven i købet SKAL som om det er en meget vigtig regel, det er det
rene sludder.

Er det din påstand at man ikke må parkere op til 5 meter efter en
cykeludkørsel.
Er det din påstand at man skal bruge overhalingslys?

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-08-10 23:15

> Er det din påstand at man skal bruge overhalingslys?

Ja, jvf. bekendtgørelsen om teoriundervisningen (som ikke hedder dét
eksakt), som foreskriver at eleven skal kunne give signal til forankørende
med dårligt udsyn forudgående en overhaling.

Signal er i dette tilfælde ikke blinklys, og ej heller horn - tilbage er
fjernlys.

Tvetydigheden omkring parkeringsreglerne var en oxymoron herfra, beklager.

Troels

Fra : alexbo

Dato : 05-08-10 08:59

"Troels skrev

> Ja, jvf. bekendtgørelsen om teoriundervisningen (som ikke hedder dét
> eksakt), som foreskriver at eleven skal kunne give signal til forankørende
> med dårligt udsyn forudgående en overhaling.

Den handler om hvad eleven skal lære, eleven skal lære at give tegn, eleven
skal lære at køre på motorvej, eleven skal lære at køre på galtførebane,
eleven skal lære om ratslør, eleven skal lære at bruge en kobling, eleven
skal lære at parallelparkere, eleven skal lære meget.
Men det betyder ikke at alle disse ting er påbudt i trafikken.
Man SKAL ikke bruge overhalingslys ved overhaling.
Man SKAL ikke køre på motorvejen.
Man SKAL ikke køre i glat føre.
Man SKAL ikke sidde og flå i rattet.
Man SKAL ikke køre i en bil med kobling.
Man SKAL ikke parallelparkere.

Der findes som tidligere skrevet ingen krav om at biler skal være forsynet
med overhalingslys, det er tilladt at montere men ikke påbudt, og så vil det
være mærkeligt om der fandtes krav om at det SKAL bruges.

Jeg vil tilråde dig at kigge nærmere på sagen, du har jo spurgt efter
lovgrundlaget og fik det ikke, det kan skyldes at du ikke har spurgt de
rigtige, men det kan også skyldes at lovgrundlaget ikke findes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 05-08-10 11:26

> Der findes som tidligere skrevet ingen krav om at biler skal være forsynet
> med overhalingslys, det er tilladt at montere men ikke påbudt, og så vil
> det være mærkeligt om der fandtes krav om at det SKAL bruges.

Det får mig til at tænke på kørelysproblematikken. Man SKAL bruge kørelys,
men der er ikke krav om at man har automatisk kørelys iflg en synsmand jeg
spurgte. Jeg ser regelmæssigt helt nye biler der kører mørklagt. Det må da
være en nem sag at skrive det ind i loven, for så kan vi slippe for biler
uden kørelys i løbet af 5 år.

Nico

Fra : Robert Piil

Dato : 05-08-10 11:36

Nico de Jong skrev:

> [...]
> være en nem sag at skrive det ind i loven, for så kan vi slippe for biler

Man kan så meget, det interessante er vel (her i gruppen) hvordan
reglerne er nu. Så kunne man også skrive en fartbegrænsning af alle
køretøjer i DK på 130 km/t der er jo ingen der må køre hurtigere
alligevel, og trafiksikkerhedsmæssigt, ville det sikkert også være mere
effektivt end kørelys.

--
Robert Piil

Fra : Anders Majland

Dato : 05-08-10 11:43

> [...]
> være en nem sag at skrive det ind i loven, for så kan vi slippe for biler

Du har vist en lidt forkert oplevelse af alderen på den danske bilpark ...

http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/15197/headword/dk/304.pdf
Gennemsnitsalder for personbiler 9,3 år

Fra : Nico de Jong

Dato : 05-08-10 14:19

> Du har vist en lidt forkert oplevelse af alderen på den danske bilpark ...
>
> http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/15197/headword/dk/304.pdf
> Gennemsnitsalder for personbiler 9,3 år

Det jeg tænkte på, var at det kunne være en del af bilsynet. Så ville folk
nok hurtigt få installeret noget.

Fra : Robert Piil

Dato : 05-08-10 14:31

Nico de Jong skrev:

> Det jeg tænkte på, var at det kunne være en del af bilsynet. Så ville folk
> nok hurtigt få installeret noget.

Svjv. sætter man ikke nye krav til allerede indregistrerede biler ved
bilsyn. De skal opfylde de krav der var gældende da de blev
indregistreret. Man kunne i stedet tænke sig en konstruktion a la
partikelfilterafgifter på dieselbiler, hvor man kommer af med en
strafafgift, hvis ikke man installerer et partikelfilter.

--
Robert Piil

Fra : alexbo

Dato : 05-08-10 12:06

"Nico de Jong" skrev

> [...]
> være en nem sag at skrive det ind i loven, for så kan vi slippe for biler

Ja, der er faktisk ubegrænsede muligheder for at automatisere, her har man
så valgt at kræve lys, men overladt det til bilisterne at sørge for det.
Jeg kunne godt tænke mig en kortlæser i bilen, ind med kørekortet i en læser
for at bilen kan køre, det vil gøre livet lidt sværere for dem der kører
uden kørekort, og man vil altid kunne se hvem der kørte, eller i hvert fald
hvilket kort der blev kørt med, ved ulykker, fartkontrol og lign.

Et førerkort er indført i transportsektoren, "bilen" ved hvem der har kørt i
den, og "kortet" ved hvilke biler det har siddet i.
Det har gjort det meget vanskeligere at overtræde kørehviletids
bestemmelserne.

http://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8rerkort

mvh
Alex Christensen

Fra : HSLK

Dato : 06-08-10 07:50

alexbo:
> [...]
> eller en wire, der, i tilfælde af at koblingen adskilles, forhindrer, at
> påhængskøretøjets trækstang rører jorden, og som kan opretholde en vis

Hejsa

Takker for svaret.

Jeg ville nu ALDRIG ungå at sætte sikkerhedvejer på regl eller ej.

Knus Henriette.

Fra : alexbo

Dato : 07-08-10 17:01

"HSLK"skrev