> Jeg har monteret et touring-kåbeglas på min CBF 600 SA,
> og har brug for et godt råd til at få genmonteret de to sorte
> gummi-"hulbeskyttere" på forsiden af kåbeglasset.
> Skal jeg bare give den et "gok" med en gummihammer
> for hvert af de 5 huller ? Vil nødig ødelægge for mange
> af de 5 champignons i forsøget, så "hulbeskytteren" ikke
> længere sidder fast.
Jeg har udskiftet kåbeglasset på min CBF600SA for ikke så længe siden i
håb om at gøre det lidt mere behageligt at køre motorvej. Det originale
kåbeglas havde jeg i højeste position, men det gav en del turbulens, så
det var ikke behageligt.
Jeg smurte lidt silikoneolie på tapperne inden genmontering, da jeg også
havde problemer med at få dem monteret igen. Derefter var det ikke noget
problem, og der skal ikke bruges vold for at få dem i. Hvis gummiet er
lidt mørnet, tror jeg godt man kan risikere at knække dem. Silikoneolien
sørger også for at holde gummiet i god stand.
Sidste uge havde jeg det skilt ad igen, da mcen fik foretaget en
hovedrengøring, og der var ingen problemer med at genmontere den denne gang.
Jeg købte mit kåbeglas ved Louis.de:
http://www.louis.de/_1095d791b94363ed9e72f7a1517a48710b/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=&wgr=0&origin=bikedb&typ_id=PC38%252FS&list_total=61&anzeige=0&page=3&artnr_gr=60130001
Jeg har det monteret i højeste position, og jeg blev meget positivt
overrasket over at det er meget bedre end det originale, som jeg ikke
var ret tilfreds med. Jeg har ikke oplevet nogen form for turbulens med
dette kåbeglas ved nogen hastigheder, så det er et jeg klart vil
anbefale. Jeg tror at det er pga. de trekantede huller i glasset at
turbulensen er meget lav, da det skaber en vindstrøm på bagsiden af
kåbeglasset. Man kan godt mærke lidt af fartvinden bagved, men jeg vil
skyde på at kåben tager 90% af det, så det er meget lidt.
Eneste ulempe jeg har oplevet ved det er at vinklen passer med at
motorens/indsugningens lyd bliver reflekteret lige op i hovedet hvis jeg
lægger mig en smule ned på cyklen, så motorlyden er noget mere hørbar
ved motorvejskørsel end med det originale kåbeglas. Men da jeg normalt
kører med ørepropper når jeg kører motorvej, så generer det mig ikke.
En bonus-ting som jeg dog ikke har kørt tilstrækkeligt til at kunne
bekræfte 100% er at det virker som om der sidder meget færre insekter
fast på det nye kåbeglas. Det kan være at den lidt lavere hældning på
glasset betyder at de i større grad bliver skubbet videre frem for at
sidde fast. Jeg er lidt kommet hjem efter at have kørt 230 km motorvej,
og der er kun 2-3 insektlig på kåbeglasset, og førhen synes jeg at den
blev helt tapetseret. Det kan selvfølgeligt også bare være sæsonen der
ændrer sig. :)
--
Mvh. Martin