/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Honda CBF600 SA - montering af nyt kåbegla~
Fra : Bo M


Dato : 04-08-10 19:30

Hej i gruppen

Spørgsmål om MC-vedligeholdelse for dummies.....

Jeg har monteret et touring-kåbeglas på min CBF 600 SA,
og har brug for et godt råd til at få genmonteret de to sorte
gummi-"hulbeskyttere" på forsiden af kåbeglasset.
Lidt svært at forklare hvad sådan en hedder, men de læsere
der har mulighed for at hjælpe her, har sikkert selv prøvet
at skifte kåbeglasset.

Det er et aflangt stykke hårdt gummi, ca. 20 cm langt, der
skal dække over monteringsskruerne. Monteringen foregår
ved at presse 5 små forhøjninger ned i huller i kåbeglasset.
Hver forhøjning ligner en miniature-champignon. Den første
kommer fint på plads når man drejer "hulbeskytteren" mens
der lægges tryk på, men det kan jeg jo ikke gøre med de
næste huller (når den første "champignon" er faldet i hak) !

Skal jeg bare give den et "gok" med en gummihammer
for hvert af de 5 huller ? Vil nødig ødelægge for mange
af de 5 champignons i forsøget, så "hulbeskytteren" ikke
længere sidder fast.

Håber at det er forståeligt og at nogen har løsningen.

/Bo



 
 
Per V. Misser (04-08-2010)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 04-08-10 22:25

Hej Bo

"Bo M" skrev i en meddelelse > Hej i gruppen
>
> og har brug for et godt råd til at få genmonteret de to sorte
> gummi-"hulbeskyttere" på forsiden af kåbeglasset.
> Lidt svært at forklare hvad sådan en hedder, men de læsere
> der har mulighed for at hjælpe her, har sikkert selv prøvet
> at skifte kåbeglasset.
>
> Det er et aflangt stykke hårdt gummi, ca. 20 cm langt, der
> skal dække over monteringsskruerne. Monteringen foregår
> ved at presse 5 små forhøjninger ned i huller i kåbeglasset.
> Hver forhøjning ligner en miniature-champignon. Den første
> kommer fint på plads når man drejer "hulbeskytteren" mens
> der lægges tryk på, men det kan jeg jo ikke gøre med de
> næste huller (når den første "champignon" er faldet i hak) !
>
> Skal jeg bare give den et "gok" med en gummihammer
> for hvert af de 5 huller ? Vil nødig ødelægge for mange
> af de 5 champignons i forsøget, så "hulbeskytteren" ikke
> længere sidder fast.

Du har brug for et glidemiddel til at præparere de små champignons med.
Hvis du kunne finde en tube med siliconefedt ville det være godt for
gummien. Madolie er dog også en mulighed. Så burde du kunne smutte / trykke
de små paddhatte på plads. Når glidemidlet er fordampet / tørret ud er der
maksimalt bid i paddehattene. Sådan noget skal med den rette preparering
kunne trykkes på plads med en tommelfinger, eller eventuelt en stump / flad
dorn, der presses mod paddehatten med håndkraft. Jeg tror ikke at det er
meningen at man skal slå på det.
vh
--
Per V. Misser
BMW F800ST
Honda CX500E
NSU Superfox56



Armand (05-08-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-08-10 18:36

Bo M skrev:
> Hej i gruppen
>
> Spørgsmål om MC-vedligeholdelse for dummies.....
>
> Jeg har monteret et touring-kåbeglas på min CBF 600 SA,
> og har brug for et godt råd til at få genmonteret de to sorte
> gummi-"hulbeskyttere" på forsiden af kåbeglasset.
> Lidt svært at forklare hvad sådan en hedder, men de læsere
> der har mulighed for at hjælpe her, har sikkert selv prøvet
> at skifte kåbeglasset.
>
> Det er et aflangt stykke hårdt gummi, ca. 20 cm langt, der
> skal dække over monteringsskruerne. Monteringen foregår
> ved at presse 5 små forhøjninger ned i huller i kåbeglasset.
> Hver forhøjning ligner en miniature-champignon. Den første
> kommer fint på plads når man drejer "hulbeskytteren" mens
> der lægges tryk på, men det kan jeg jo ikke gøre med de
> næste huller (når den første "champignon" er faldet i hak) !
>
> Skal jeg bare give den et "gok" med en gummihammer
> for hvert af de 5 huller ? Vil nødig ødelægge for mange
> af de 5 champignons i forsøget, så "hulbeskytteren" ikke
> længere sidder fast.
>
Glider de ikke på plads hvis du forinden smører dem med shampoo
(=vandopløselig sidenhen)?

--
Armand.

Per V. Misser (09-08-2010)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 09-08-10 21:42

Hej

"Armand" <skrev i en meddelelse>>
> Glider de ikke på plads hvis du forinden smører dem med shampoo
> (=vandopløselig sidenhen)?

Jo Armand, det virker også
Men hvorfor vaske gummiet ud med sæbe, så det bliver porøst, med deraf
følgende lyst til at opsuge vand. Næste step er vandfyldt gummi, lidt
frostvejr, og afsked mellem paddehattene og listen som de skulle fixere.
Gummi og silicone hører sammen, og brug af silicone i moderate mængder gør
rengøringsarbejdet på kåbeglasset minimalt.
Madolie er det næstbedste, og shampoo er det ringste for gummi og dets
holdbarhed i det forekommende miljø.

--
Per V. Misser
F800ST 08
CX500E 82
SuperFox 56



Armand (24-08-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-08-10 15:13

Den 09-08-2010 22:41, Per V. Misser skrev:
> Hej
>
> "Armand"<skrev i en meddelelse>>
>> Glider de ikke på plads hvis du forinden smører dem med shampoo
>> (=vandopløselig sidenhen)?
>
> Jo Armand, det virker også
> Men hvorfor vaske gummiet ud med sæbe, så det bliver porøst, med deraf
> følgende lyst til at opsuge vand. Næste step er vandfyldt gummi, lidt
> frostvejr, og afsked mellem paddehattene og listen som de skulle fixere.
> Gummi og silicone hører sammen, og brug af silicone i moderate mængder gør
> rengøringsarbejdet på kåbeglasset minimalt.
> Madolie er det næstbedste, og shampoo er det ringste for gummi og dets
> holdbarhed i det forekommende miljø.
>

Jeg tror ikke på at alm. sæbe* er decideret skadelig for gummi, for
ellers skal man da til at undlade at vaske bil og motorcykel af hensyn
til berørte gummielementer á pakninger vindues-lister og viskerblade!
Fidusen ved at bruge sæbe i denne sammenhæng er den samme som ved
montering af styr-greb og dæk: Sæbe er vandopløselig og bliver skyllet
af med tidens regn og afskylninger efter vask således at
smøre-virkningen ikke er eternel ligesom olies.
I.f.m. dækmontering ses ved efterfølgende dækskifte at olie ligefrem har
haft en opløsende virkning på vulsten hvilket jeg aldrig har oplevet med
mine shampoo-montager!

Nu lyder det for mig som at omtalte dupper ikke er decideret fixerende
men blot mellem-stykker for en skruemontering, hvorfor det ikke er så
væsentligt om smørevirkningen aftager efter montage. Men ved f.eks.
'dup-monteringen' af alskens kåbedele og sidedæksler er det væsentligt
IKKE komme til at bruge vedvarende olie-smøring der kun gavner at sagene
falder ligeså let af som de kommer på - Derfor er det IMO fornuftigere
at vænne sig til vandopløselig sæbe som alment gummi-smøremiddel!

* :
bemærk at mine sæberåd altid går ud på shampoo og ikke 'sulfo' eller
salmiakholdige midler á la Ajax!

--
Armand.

Martin Sørensen (24-08-2010)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 24-08-10 23:51

>>> Glider de ikke på plads hvis du forinden smører dem med shampoo
>> Men hvorfor vaske gummiet ud med sæbe, så det bliver porøst,
> Nu lyder det for mig som at omtalte dupper ikke er decideret fixerende
> men blot mellem-stykker for en skruemontering, hvorfor det ikke er så
> væsentligt om smørevirkningen aftager efter montage. Men ved f.eks.
> 'dup-monteringen' af alskens kåbedele og sidedæksler er det væsentligt
> IKKE komme til at bruge vedvarende olie-smøring der kun gavner at sagene
> falder ligeså let af som de kommer på - Derfor er det IMO fornuftigere
> at vænne sig til vandopløselig sæbe som alment gummi-smøremiddel!

Det er netop blot nogle 'dupper' der er en del af et gummidæksel som
dækker over skruerne der holder kåbeglasset.

Da jeg skulle have dem af første gang, var jeg jeg næsten bange for at
rive dem over, så godt sad de fast. Selv med silikone på dem, falder de
ikke sådan lige ud pga. det store champignon-hoved, så derfor har jeg
ingen problemer med at bruge dette, så jeg ikke igen risikerer at rive
dem af næste gang de skal ud.

--
Mvh. Martin

TWL (06-08-2010)
Kommentar
Fra : TWL


Dato : 06-08-10 07:40

Bo M wrote:
> Hej i gruppen
>
> Spørgsmål om MC-vedligeholdelse for dummies.....
>
> Jeg har monteret et touring-kåbeglas på min CBF 600 SA,
> og har brug for et godt råd til at få genmonteret de to sorte
> gummi-"hulbeskyttere" på forsiden af kåbeglasset.
> Lidt svært at forklare hvad sådan en hedder, men de læsere
> der har mulighed for at hjælpe her, har sikkert selv prøvet
> at skifte kåbeglasset.
>
> Det er et aflangt stykke hårdt gummi, ca. 20 cm langt, der
> skal dække over monteringsskruerne. Monteringen foregår
> ved at presse 5 små forhøjninger ned i huller i kåbeglasset.
> Hver forhøjning ligner en miniature-champignon. Den første
> kommer fint på plads når man drejer "hulbeskytteren" mens
> der lægges tryk på, men det kan jeg jo ikke gøre med de
> næste huller (når den første "champignon" er faldet i hak) !
>
> Skal jeg bare give den et "gok" med en gummihammer
> for hvert af de 5 huller ? Vil nødig ødelægge for mange
> af de 5 champignons i forsøget, så "hulbeskytteren" ikke
> længere sidder fast.
>
> Håber at det er forståeligt og at nogen har løsningen.
>
> /Bo
>
>
Hej Bo

Jeg har haft mest held med at få dem på ved at starte nedefra og så
mosle dem lidt på plads. Det med at smøre dem lyder ganske fornuftigt
da de ikke sidder specielt godt når de har været af/på flere gange.

Jeg kunne godt tænke mig at høre baggrunden for at du har monteret
touringglas og om det virker efter hensigten ?

Jeg har selv eksperimenteret med varioglas for at dæmpe støj, men
desværre ikke med den bedste virkning.

Thomas

Bo M (06-08-2010)
Kommentar
Fra : Bo M


Dato : 06-08-10 18:33

"TWL" <tw-lichtFJERN@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4c5bae41$0$32186$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Bo M wrote:
>> Hej i gruppen
>>
>> Spørgsmål om MC-vedligeholdelse for dummies.....
>>
>> Jeg har monteret et touring-kåbeglas på min CBF 600 SA,
>> og har brug for et godt råd til at få genmonteret de to sorte
>> gummi-"hulbeskyttere" på forsiden af kåbeglasset.
>> Lidt svært at forklare hvad sådan en hedder, men de læsere
>> der har mulighed for at hjælpe her, har sikkert selv prøvet
>> at skifte kåbeglasset.
>>
>> Det er et aflangt stykke hårdt gummi, ca. 20 cm langt, der
>> skal dække over monteringsskruerne. Monteringen foregår
>> ved at presse 5 små forhøjninger ned i huller i kåbeglasset.
>> Hver forhøjning ligner en miniature-champignon. Den første
>> kommer fint på plads når man drejer "hulbeskytteren" mens
>> der lægges tryk på, men det kan jeg jo ikke gøre med de
>> næste huller (når den første "champignon" er faldet i hak) !
>>
>> Skal jeg bare give den et "gok" med en gummihammer
>> for hvert af de 5 huller ? Vil nødig ødelægge for mange
>> af de 5 champignons i forsøget, så "hulbeskytteren" ikke
>> længere sidder fast.
>>
>> Håber at det er forståeligt og at nogen har løsningen.
>>
>> /Bo
>>
>>
> Hej Bo
>
> Jeg har haft mest held med at få dem på ved at starte nedefra og så mosle dem
> lidt på plads. Det med at smøre dem lyder ganske fornuftigt
> da de ikke sidder specielt godt når de har været af/på flere gange.
>
> Jeg kunne godt tænke mig at høre baggrunden for at du har monteret
> touringglas og om det virker efter hensigten ?
>
> Jeg har selv eksperimenteret med varioglas for at dæmpe støj, men desværre ikke
> med den bedste virkning.
>
> Thomas

Tak for de gode råd. Jeg må i gang med shampoo el. andet glidemiddel.

Jeg har monteret et højere kåbeglas med fast højde og vinkel, af mærket PUIG.
Mit oprindelige kåbeglas var blevet ridset, og et uoriginalt fra PUIG var noget
billigere end det originale på ebay.de. Samtidig tænkte jeg at jeg kunne opnå
mindre støj med et højere kåbeglas.

Jeg fornemmer at jeg får *lidt* mindre støj i hjelmen end med det oprindelige
kåbeglas, men jeg skal ikke rykke meget med hovedet før støjen stiger kraftigt.

Hvor vinden bryder (og evt. rammer dele af hjelmen) som et resultat af
kåbeglassets form og højde er desværre individuelt i forhold til chaufførens
højde og hvordan man sidder i sadlen. Læg dertil muligheden for at justere
sadel og styr på CBF-modellerne.

For mig har det ikke været en entydig gevinst at skifte kåbeglas til den højere
type - men nu er glasset da uden ridser.

/Bo




Martin Sørensen (09-08-2010)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 09-08-10 17:42

> Jeg har monteret et touring-kåbeglas på min CBF 600 SA,
> og har brug for et godt råd til at få genmonteret de to sorte
> gummi-"hulbeskyttere" på forsiden af kåbeglasset.
> Skal jeg bare give den et "gok" med en gummihammer
> for hvert af de 5 huller ? Vil nødig ødelægge for mange
> af de 5 champignons i forsøget, så "hulbeskytteren" ikke
> længere sidder fast.

Jeg har udskiftet kåbeglasset på min CBF600SA for ikke så længe siden i
håb om at gøre det lidt mere behageligt at køre motorvej. Det originale
kåbeglas havde jeg i højeste position, men det gav en del turbulens, så
det var ikke behageligt.

Jeg smurte lidt silikoneolie på tapperne inden genmontering, da jeg også
havde problemer med at få dem monteret igen. Derefter var det ikke noget
problem, og der skal ikke bruges vold for at få dem i. Hvis gummiet er
lidt mørnet, tror jeg godt man kan risikere at knække dem. Silikoneolien
sørger også for at holde gummiet i god stand.
Sidste uge havde jeg det skilt ad igen, da mcen fik foretaget en
hovedrengøring, og der var ingen problemer med at genmontere den denne gang.

Jeg købte mit kåbeglas ved Louis.de:
http://www.louis.de/_1095d791b94363ed9e72f7a1517a48710b/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=&wgr=0&origin=bikedb&typ_id=PC38%252FS&list_total=61&anzeige=0&page=3&artnr_gr=60130001

Jeg har det monteret i højeste position, og jeg blev meget positivt
overrasket over at det er meget bedre end det originale, som jeg ikke
var ret tilfreds med. Jeg har ikke oplevet nogen form for turbulens med
dette kåbeglas ved nogen hastigheder, så det er et jeg klart vil
anbefale. Jeg tror at det er pga. de trekantede huller i glasset at
turbulensen er meget lav, da det skaber en vindstrøm på bagsiden af
kåbeglasset. Man kan godt mærke lidt af fartvinden bagved, men jeg vil
skyde på at kåben tager 90% af det, så det er meget lidt.

Eneste ulempe jeg har oplevet ved det er at vinklen passer med at
motorens/indsugningens lyd bliver reflekteret lige op i hovedet hvis jeg
lægger mig en smule ned på cyklen, så motorlyden er noget mere hørbar
ved motorvejskørsel end med det originale kåbeglas. Men da jeg normalt
kører med ørepropper når jeg kører motorvej, så generer det mig ikke.

En bonus-ting som jeg dog ikke har kørt tilstrækkeligt til at kunne
bekræfte 100% er at det virker som om der sidder meget færre insekter
fast på det nye kåbeglas. Det kan være at den lidt lavere hældning på
glasset betyder at de i større grad bliver skubbet videre frem for at
sidde fast. Jeg er lidt kommet hjem efter at have kørt 230 km motorvej,
og der er kun 2-3 insektlig på kåbeglasset, og førhen synes jeg at den
blev helt tapetseret. Det kan selvfølgeligt også bare være sæsonen der
ændrer sig. :)

--
Mvh. Martin

Martin Sørensen (09-08-2010)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 09-08-10 17:48

> Jeg købte mit kåbeglas ved Louis.de:
> http://www.louis.de/_1095d791b94363ed9e72f7a1517a48710b/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=&wgr=0&origin=bikedb&typ_id=PC38%252FS&list_total=61&anzeige=0&page=3&artnr_gr=60130001

Nu kigger jeg lige lidt nærmere på billedet og ser at der er den
forkerte model. Jeg har ikke den ekstra 'deflector' monteret på toppen.
Det er ikke så kønt, og så bliver der lige rigeligt meget touring over
den. :)

Jeg købte varenummer 10007269.

--
Mvh. Martin

Jim Andersen (10-08-2010)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 10-08-10 13:03

Martin Sørensen wrote:
>> Jeg købte mit kåbeglas ved Louis.de:
>
> Jeg købte varenummer 10007269.

80 Euro. Det var da billigt for en så positiv forbedring.

/jim



Martin Sørensen (10-08-2010)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 10-08-10 14:00

>>> Jeg købte mit kåbeglas ved Louis.de:
>> Jeg købte varenummer 10007269.
> 80 Euro. Det var da billigt for en så positiv forbedring.

Det var også derfor jeg tog chancen med det - køberne havde også givet
det gode anmeldelser på louis.de.

Her kan det ses hvordan det ser ud på min CBF:
http://hjem.ordell.dk/CBF600SA%20front.jpg

--
Mvh. Martin

Peter (09-09-2010)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 09-09-10 19:19

Har ikke været her længe. Faldt lige over denne tråd.
Har selv kæmpet lidt med vindbeskyttelsen på min 600.
Her er min løsning - mm
http://picasaweb.google.dk/huddibras/HondaCBF600SA#

Fin vindbeskyttelse og accceptabelt støjniveau. Valgte Givi'en efter at have
surfet og læst læssevis af indlæg på forums og diverse tests.

hej
P

"Martin Sørensen" <demolition@laxity.dk.invalid> skrev i meddelelsen
news:4c614d59$0$3436$c3e8da3@news.astraweb.com...
>>>> Jeg købte mit kåbeglas ved Louis.de:
>>> Jeg købte varenummer 10007269.
>> 80 Euro. Det var da billigt for en så positiv forbedring.
>
> Det var også derfor jeg tog chancen med det - køberne havde også givet det
> gode anmeldelser på louis.de.
>
> Her kan det ses hvordan det ser ud på min CBF:
> http://hjem.ordell.dk/CBF600SA%20front.jpg
>
> --
> Mvh. Martin


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177452
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408137
Brugere : 218879

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste