Vedbend som bunddække?
Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 04-08-10 13:10

Vi har opsat et hegn af rionet som nu er fuldstændig dækket af
vedbend. Langs med hegnet har vi et bed med roser, nærmest en
rosenhæk bestående af samme plante, en hårdfør og nøjsom type med
masser af små lyserøde blomster og blomstring fra juni til frost
(Bonica). Det ser rigtig godt ud sammen med den mørkegrønne
baggrund.
Nu er spørgsmålet om vi kan lade vedbenden, som jo vokser meget,
danne bunddække under roserne? Eller vil den kvæle dem?

Lisbet

Fra : cykelsmeden

Dato : 04-08-10 14:18

Den 04-08-2010 14:09, Lisbet Overvad Laursen skrev:
> Nu er spørgsmålet om vi kan lade vedbenden, som jo vokser meget,
> danne bunddække under roserne? Eller vil den kvæle dem?
pas på.
der er forskel. jeg har en småbladet sem KAN styres med lidt arbejde.
naboen har en storbladet mørk som ikke kan. Jeg bruger ukrudtsbrænder
ugentligt, bare for at holde den fra min grund. På et tidspunkt var hele
min indkørsel på 20m dækket en meter ind (på fortovsfliser). Roundup
virker som gødning!

finn

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 04-08-10 14:26

cykelsmeden wrote:
> [...]
> grund. På et tidspunkt var hele min indkørsel på 20m dækket en
> meter ind (på fortovsfliser). Roundup virker som gødning!

Det lyder jo voldsomt, men vi har nu ikke svært ved at holde den nede
vha. saksen. Vores jord er temmelig sandet. Men måske vil den netop
kvæle roserne.
Lisbet

Fra : Michael

Dato : 04-08-10 16:42

Hej Lisbet

Jeg overvejer at opsætte rionet og bruge dem som læ-hegn rundt om
terassen.

Har I brugt de rustne eller galvaniserede rionet ?
Hvilken størrelse har I brugt ?
Hvordan har i fæstnet rionet'ene til stolperne ?
Hvor har I købt rionet og hvad er prisen (ca) ?

Jeg håber du kan give mig et par tips til at komme i gang med projektet :)

Mvh
Michael

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 04-08-10 17:44

Michael wrote:
> Hej Lisbet
>
> Jeg overvejer at opsætte rionet og bruge dem som læ-hegn rundt
> om terassen.
>
> Har I brugt de rustne eller galvaniserede rionet ?
De rustne.

> Hvilken størrelse har I brugt ?
Til vores hegn med vedbend har vi brugt de meget kraftige, mest ved
et tilfælde, tror jeg. Det var et restparti som vi fik til nedsat
pris. Vi har også mindre kraftigt rionet som espalier til frugttræer.

> Hvordan har i fæstnet rionet'ene til stolperne ?
Med kramper. På flg. side kan du se en anden metode:
http://www.haven.dk/hwarticles.asp?detail=13126 og desuden få ideer.

> Hvor har I købt rionet og hvad er prisen (ca) ?
I den lokale trælastforretning. Prisen kan jeg slet ikke huske. Det
er også 5-6 år siden. Du kan sikkert finde oplysninger vha Google
(det kaldes også armeringsnet, så vidt jeg ved). Planteskolerne
sælger vist også rionet, men jeg vil gætte på at det er dyrere der.

> Jeg håber du kan give mig et par tips til at komme i gang med
> projektet :)

God fornøjelse og held og lykke med projektet.

Lisbet

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 04-08-10 19:04

Lisbet Overvad Laursen wrote:

> God fornøjelse og held og lykke med projektet.

Jeg vil lige tilføje at hvis du køber rionet via trælasthandel eller
lignende, skal du selv skære dem til. I planteskolerne kan du nok få
dem i mål der er tilpassede almindelig haveformål (og derfor måske
dyrere).
Lisbet

Fra : Ole V Jensen

Dato : 04-08-10 23:00

Lisbet Overvad Laursen <lisbet.ol@gmail.com> wrote:

> Jeg vil lige tilføje at hvis du køber rionet via trælasthandel eller
> lignende, skal du selv skære dem til.

I den trælasthandel jeg bruger kan man låne en metalklipper til at
klippe dem med.
Ellers kan man bare købe en billig vinkelsliber i Jem & Fix, den kan
sagtens bruges. (Husk skareskive).

mvh
Ole-J

Fra : Armand

Dato : 05-08-10 18:42

Ole V Jensen skrev:

> I den trælasthandel jeg bruger kan man låne en metalklipper til at
> klippe dem med.
> Ellers kan man bare købe en billig vinkelsliber i Jem & Fix, den kan
> sagtens bruges. (Husk skareskive).

Husk beskyttelsesbriller!

--
Armand.

Fra : Ole V Jensen

Dato : 05-08-10 20:31

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Husk beskyttelsesbriller!

Og høreværn !

mvh
Ole-J

Fra : Armand

Dato : 05-08-10 22:30

Ole V Jensen skrev:

> Og høreværn !

Hva'?

--
Armand.

Fra : Emil

Dato : 05-08-10 22:52

Armand wrote:

>Hva'?

_OG HØREVÆRN_ !

m.v.h. Emil

Fra : Armand

Dato : 07-08-10 12:28

Emil skrev:

> _OG HØREVÆRN_ !

Okay - Okay, du behøver ikke at råbe!

--
Armand.
(halvgammel smedesvend, med hvad dertil hører)

Fra : Anders Majland

Dato : 10-08-10 15:58

Kan lige supplere med
http://majland.org/blog/?p=15

Først i år er det groet helt til - nederste billede er fra sidste år - I år
er der lidt der gror under terrassen (og op igennem) og ud på græsplænen

> Har I brugt de rustne eller galvaniserede rionet ?

Rustne

> Hvilken størrelse har I brugt ?

De tynde (~4-5mm) og vist 150m maskestørrelse. Men det skal heller ikke
brugs som rækværk

> Hvordan har i fæstnet rionet'ene til stolperne ?

Med skruer på begge sider af jernet så hovedet holde på det

/A