Solafskærmning til Veluxvinduer - er
Fra : Optimus Prime

Dato : 04-08-10 10:09

Jeg overvejer at købe noget solafskærmning til mine Velux vinduer; men
er kommet lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge...

Vakler lidt mellem makiser, mørklægningsgardiner og rulleskodder...

Så vidt jeg kan se monteres mørklægningsgardinerne indvendigt i vinduet
og tager altså noget af vinduearealet; men er det noget man bemærker i
praksis?

Markiserne monteres udvendigt og tager derfor ikke fra vinduearealet;
men de mørklægger ikke - hvordan er erfaringen med disse, bliver de
grimme og jordslåede, fyldt med blade osv?

Endelig er der rulleskodderne, disse er noget dyrere; men det ser ud til
de løser alle problemerne på en gang... Er der nogen som har godt eller
skidt at sige om disse?

Jeg bor inde i byen, så har ikke voldsomme mængder blade at tage hensyn
til; men masser af duelort og så skidt fra et tagpaptag (taget er fladt
på toppen med tagpap - og så med skråt skiffertag i siderne hvor Velux
vinduerne sidder) - endelig sidder vinduerne 10m over terræn, så det er
ikke lige til at rengøre skodder/markiser udefra (hvis det er aktuelt?)

Fra : skodbjarne

Dato : 04-08-10 12:28

On 4 Aug., 11:09, Optimus Prime <opti...@prime.dk> wrote:
> [...]
>
> Så vidt jeg kan se monteres mørklægningsgardinerne indvendigt i vinduet
> og tager altså noget af vinduearealet; men er det noget man bemærker i

Ja, de indvendige tager lidt, og det kan godt mærkes. Men hvad skal
du med dem?

Vi har mørklægningsgardiner i børneværelserne. Når de er nede, er der
HELT mørkt. Gangen der vender mod syd har vi solgardiner aht varmen.
Selvom disse er sorte, bliver der ikke mørkt, men dog mindre lyst end
uden Solgardinerne skal sidde udenfor pga energiglasset.
De virker fint, og holder fint til vind og vejr, selvom vi ikke altid
får dem kørt op når det regner.
Skodder kender jeg ikke noget til. Solgardinerne løser opgaven og
koster ikke ret meget.

Fra : Optimus Prime

Dato : 06-08-10 11:39

Den 04-08-2010 20:28, skodbjarne skrev:
> Ja, de indvendige tager lidt, og det kan godt mærkes. Men hvad skal
> du med dem?

Jeg skal mørklægge af hensyn til en hjemmebiograf med projektor; men det
kan klare med at lave noget direkte på glasdøren til rummet -
alternativet er at mørklægge resten af etagen (4 store velux vinduer)

> [...]
> får dem kørt op når det regner.
> Skodder kender jeg ikke noget til. Solgardinerne løser opgaven og

Det lyder som dem jeg skal have i soveværelset, som ligger i stik syd -
så klarer jeg mørklægningen til stuen på den interne glasdør... tak for
dit input