Sommerens grøntsager og bær - miskykk
Fra : Marianne

Dato : 03-08-10 15:10

hej

Hvilken frygtelig sommer! Alt, jeg har plantet, er ikke blevet til
noget, eller også har det udviklet sig alt for sent.

Jeg sætter tingene i løbet af maj, men har kun havemulighed her til
begyndelsen af august, så det, der kan nå at vokse sig plukkemodent, er
OK. Det meste er plantet i kasser med vandingssystem, enkelte ting
direkte i jorden, men med ny jord vendt i den eksisterende.

Nu prøver jeg eet år mere, og hvis det heller ikke lykkes næste år, er
det slut.

Jeg vil meget gerne høre bud på, hvor det er gået galt.

- Tomater, købt som planter i XL-byg, plantet i kapillarkasse. Mægtig
vækst i det grønne, meget sene blomster, de største af de tomater, der
trods alt er vokset frem, er på størrelse med kirsebær. Står på sydvæg.
Tidligere år er det gået noget bedre med samme 'materiale'. Mulig
ændring i forhold til næste år: Bedre planter fra planteskole.

- Bønner, forspiret i vindueskarm, dernæst udplantet i kapillarkasse.
Mange blomster, ikke een bønne. Har ikke prøvet bønner før. Kun een sort
plantet. Står på sydvæg.

- Blåbær (amerikanske). Buske vist 3 år gamle. Første år ingen bær,
andet år 1-2 håndfulde, 3 år (i år), mange blomster med ingen bær. Der
står 2 buske af forskellig sort.

- Jordbær - er gået fint, selv om den grønne vækst var større end
bærvæksten. Planterne blev købt i byggemarked og plantet ud i maj. Er
der noget om, at man altid skal tage stiklinger af dette års planter til
brug for næste år? Kan disse stiklinger klare en ude-vinter, eller hur?

- Solbær - har reddet en eksisterende, forkrøblet busk fra en gammel
have og sat den i ny jord, uden andre ting omkring sig. Dén er vokset
glimrende og har givet en masse bær til glæde for både os og solsorten
(smager solsorten mon overhovedet på bærrene? Den plukker et bær med
næbbet og vupti, så er det nede i halsen/maven på den.) Skal jeg mon
klippe solbærbusken her i efteråret med henblik på næste år?

Jeg hører meget gerne kommentarer

mvh
Marianne

Fra : Tom Andersen

Dato : 03-08-10 15:36

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>Det meste er plantet i kasser med vandingssystem, enkelte ting direkte i
>jorden, men med ny jord vendt i den eksisterende.

Hvorfor kun havemulighed til august?
Hvorfor ikke direkte i havejorden?
Hvilken jord er der i kasserne?
Hvilke kasser er der tale om?

Hvis du uddyber ovenstående vil jeg gerne prøve at give dig optimismen igen

Tom

Fra : Marianne

Dato : 03-08-10 18:27

Tom Andersen skrev:
> [...]
> Hvilke kasser er der tale om?
>
> Hvis du uddyber ovenstående vil jeg gerne prøve at give dig optimismen igen

Åh - det var dejligt.

Kun havemulighed til august er fordi 'projektet' foregår i et sommerhus.
Hvor jeg - eller andre - tilbringer tid fra påske til
september/oktober. men i ydermånederne kun i weekenderne, derfor kan jeg
ikke regne med vanding etc. der. Og den store brug er i
skolesommerferien. Det er jo ikke nok tid, men hvis jeg planter i god
tid, så tænkte jeg at det kunne gå.

Ikke direkte i havejorden er fordi, vores 'havejord' er sand. To-tre cm.
muld og så sand, sand, sand.

Den jord, der er i kasserne er sådan noget, man køber i plasticsække til
at plante direkte i. Jeg har en uåbnet liggende, der står blot
'Pindstrup Plantesæk' på den. Vi har desværre ikke bil, så det er ikke
rigtigt en mulighed at hente anden jord.

Kasserne er bare sådan nogle plantekasser, man kan sætte en flamingodims
indeni. Ses her:
http://drivhusklubbenjuliana.dk/2010/03/20/hvordan-virker-kapil%C3%A6rkasser/

Min drøm er næste år at lave et højbed lidt nede på grunden, som jeg kan
plante de forskellige ting i. Det vil også gære det nemmere at skærme
for de vilde kaniner, som ser sultent på salaten (den - og krydderutrer
vokser fint).

På forhånd tak for dine kommentarer

mvh
Marianne

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-08-10 18:57

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> skrev i meddelelsen
> september/oktober. men i ydermånederne kun i weekenderne, derfor kan
> jeg ikke regne med vanding etc. der.

Da det er kapilær kasser, så skulle der ikke være noget i vejen for at
fylde vand på i weekenden - bortset fra meget varme perioder, hvor den
nok skal fyldes et par gange om ugen.

"Fidusen" ved disse kasser er jo at de fyldes med vand og sækken suger
så det op, der er brug for.

Jan

Fra : Tom Andersen

Dato : 04-08-10 05:37

> [...]

> at plante direkte i. Jeg har en uåbnet liggende, der står blot 'Pindstrup

Tilsætter du gødning til sækken i løbet af vækstperioden - f.eks. via
vandingsvandet eller på anden måde?

Tom

Fra : Marianne

Dato : 09-08-10 22:19

"Tom Andersen" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Tilsætter du gødning til sækken i løbet af vækstperioden - f.eks. via
> vandingsvandet eller på anden måde?
>
> Tom

Nej, det gør jeg ikke i plantekasserne. De vokser sådan set fint, blot
kommer der ikke grøntsager på.

mvh
Marianne

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-08-10 19:07

Den 03-08-2010 16:10, Marianne skrev:
> Hvilken frygtelig sommer! Alt, jeg har plantet, er ikke blevet til
> noget, eller også har det udviklet sig alt for sent.
vi er alle angrebet af langt og koldt forår

> [...]
> OK. Det meste er plantet i kasser med vandingssystem, enkelte ting
> direkte i jorden, men med ny jord vendt i den eksisterende.
Godt grundlag

> Nu prøver jeg eet år mere, og hvis det heller ikke lykkes næste år, er
> det slut.
pjat - bliv ved til det lykkes!

> [...]
> Tidligere år er det gået noget bedre med samme 'materiale'. Mulig
> ændring i forhold til næste år: Bedre planter fra planteskole.
Er de blevet knebet jævnligt -næsten dagligt
hvis ikke, får du masse blade og blomster og ikke tomater.

> - Bønner, forspiret i vindueskarm, dernæst udplantet i kapillarkasse.
> Mange blomster, ikke een bønne. Har ikke prøvet bønner før. Kun een sort
> plantet. Står på sydvæg.
kender ikke til bønner - spiser dem aldrig måske som tomater?

> - Blåbær (amerikanske). Buske vist 3 år gamle. Første år ingen bær,
> andet år 1-2 håndfulde, 3 år (i år), mange blomster med ingen bær. Der
> står 2 buske af forskellig sort.
kender ejheller blåbær

> [...]
> der noget om, at man altid skal tage stiklinger af dette års planter til
> brug for næste år? Kan disse stiklinger klare en ude-vinter, eller hur?
det plejer jeg, efter et vinterdække med halm. Jordbær giver mest
udbytte på 2' årsplanter

> [...]
> næbbet og vupti, så er det nede i halsen/maven på den.) Skal jeg mon
> klippe solbærbusken her i efteråret med henblik på næste år?
hver andet år klipper jeg de ældste grene af, så den bliver fin luftig.
både ribs og solbær giver fint her.

> Kun havemulighed til august er fordi 'projektet' foregår i et sommerhus.
> Hvor jeg - eller andre - tilbringer tid fra påske til september/oktober.
forhåbentligt med gammelt "Das"

> men i ydermånederne kun i weekenderne, derfor kan jeg ikke regne med vanding
> etc. der. Og den store brug er i skolesommerferien.
efter sommerferien kan haven normalt fint undvære vand i en uge.

> Det er jo ikke nok tid,
> men hvis jeg planter i god tid, så tænkte jeg at det kunne gå.
Jow da!

> Ikke direkte i havejorden er fordi, vores 'havejord' er sand. To-tre cm. muld
> og så sand, sand, sand.
Derfor "Dasset"

> [...]
> på den. Vi har desværre ikke bil, så det er ikke rigtigt en mulighed at hente anden jord.
Se lige på gødningstilsætningen (npk). første OG sidste ciffer bør ligge
o området omkring 15. Det første n=kvælstof giver vækst, og det sidste
k=kali giver frugt.

er der ikke en gård i nærheden hvor du kan få et "læs mov"

finn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-08-10 06:05

On Tue, 03 Aug 2010 20:06:55 +0200, cykelsmeden <news@not2old.dk> wrote:

>Er de blevet knebet jævnligt -næsten dagligt
>hvis ikke, får du masse blade og blomster og ikke tomater.

Det passer nu ikke - i hvert fald ikke helt.
Mine tomater er i år blevet knebet godt - de står rigtig flot nu. Men
tidligere år har det knebet (haha) med at få det gjort, men der har
planterne givet mindst lige så godt som i år.
Nede sydpå hvor de dyrker tomater på friland, der kniber de dem heller
ikke. Der får de lov at kravle hen ad jorden men giver alligevel
massevis af tomater.

Vi opbinder og kniber dem, for at udnytte pladsen i drivhuset bedre.

Selv om jeg syntes at jeg i år var i god tid med tomaterne i drivhuset,
så er det først for omkring 14 dage siden de begyndte at modne.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : cykelsmeden

Dato : 04-08-10 09:33

Den 04-08-2010 07:04, Mads Lie Jensen skrev:
> [...]
> Nede sydpå hvor de dyrker tomater på friland, der kniber de dem heller
> ikke. Der får de lov at kravle hen ad jorden men giver alligevel
Med mindre vi taler busktomater, tror jeg nok de fleste gartnere er
enige om at manglende knibning tager kraft fra frugtsætning.

Knibning har iøvrigt den gevinst, at planten bliver rystet lidt hvilket
også har betydning for frugtsætning. Dette skyldes at kun befrugtede
blomster giver tomater. Tomatplanten er selvbefrugtende, og der skal
bare lidt rysten af blomsterne for at dette sker.

Om de sydpå med næringsrig jord i 30cm dybde og fin varme kan klare sig
uden knibning skal jeg ikke kunne sige, men jeg har da på Kreta set folk
igang med alm. vedligehold af tomatplanterne, dermed knibning, i
plastdrivhusene

finn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-08-10 06:22

On Wed, 04 Aug 2010 10:33:00 +0200, cykelsmeden <news@not2old.dk> wrote:

>Med mindre vi taler busktomater, tror jeg nok de fleste gartnere er
>enige om at manglende knibning tager kraft fra frugtsætning.

Jeg har tidligere år haft tomater liggende på jorden i drivhuset, de gav
nok flere frugter end dem som blev bundet op.
Men det var noget nemmere at plukke når de var bundet op.

> [...]
>blomster giver tomater. Tomatplanten er selvbefrugtende, og der skal
>bare lidt rysten af blomsterne for at dette sker.

Det kan også klares ved at overbruge dem med vand et par gange om ugen.

> [...]
>uden knibning skal jeg ikke kunne sige, men jeg har da på Kreta set folk
>igang med alm. vedligehold af tomatplanterne, dermed knibning, i

Igen, det giver dårlig mening at lade dem gro på jorden i et drivhus -
det er spild af plads.
Jeg har set mange marker med tomater voksende frit på jorden, også på
Kreta. Og jeg har aldrig smagt så gode tomater som dem fra Kreta
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-08-10 18:22

> - Jordbær - er gået fint, selv om den grønne vækst var større end
> bærvæksten.

For meget gødning i år. De må IKKE gødes før om efteråret, og aldrig om
foråret eller i vandet.

Mvh Maria

Fra : Tom Andersen

Dato : 12-08-10 21:08

> [...]

> - Bønner, forspiret i vindueskarm, dernæst udplantet i kapillarkasse.
> Mange blomster, ikke een bønne. Har ikke prøvet bønner før. Kun een sort

Alt i kapillarkasser skal tilføres gødning til vandingsvandet. Hvis der er
masser af blomster er der måske bønner nu?

> - Blåbær (amerikanske). Buske vist 3 år gamle. Første år ingen bær, andet
> år 1-2 håndfulde, 3 år (i år), mange blomster med ingen bær. Der står 2
> buske af forskellig sort.

Er de plantet i surbund? Blåbær kræver lav pH i jorden.

> [...]
> noget om, at man altid skal tage stiklinger af dette års planter til brug
> for næste år? Kan disse stiklinger klare en ude-vinter, eller hur?

Du kan dyrke de samme planter på samme sted i flere år. Skift vokseplads
efter et par år.
Ved egne stiklinger skal du tage stiklinger fra de planter, som giver bedst
udbytte.

> [...]
> vupti, så er det nede i halsen/maven på den.) Skal jeg mon klippe
> solbærbusken her i efteråret med henblik på næste år?

Beskær de ældste grene ved jorden, når du synes den trænger til reduktion.

Dyrk i øvrigt alle dine afgrøder på samme måde i den "rigtige" jord. Det er
det letteste og billigste i længden. Tomat i lille drivhus, men også i
jorden.
Køb et læs harpet muld, som leveres på adressen. Anlæg nogle "kummer" ved at
fylde udgravede huller på ca. en halv meter i dybden og i den bredde og
længde der passer dig med mulden.
Gød med kompost eller standard handelsgødning i løbet af vækstperioden.

Kapillarkasser og plantekummer er langt mere bøvlede - prøv selv

Tom