Store plantekasser af træ
Fra : Preben

Dato : 03-08-10 14:37

Hvem sælger store plantekasser af træ?
Grundmål ca. 1x1 meter og ca 60 cm. i højden.

--
mvh/Preben

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 03-08-10 15:04

Preben wrote:
> Hvem sælger store plantekasser af træ?
> Grundmål ca. 1x1 meter og ca 60 cm. i højden.

Jeg har selv lavet mine...
Køb terassebrædder i lærk i jem&fix - dem der hedder 21x95 mm er gode til
formålet...
så er det bare igang med sav og skruer...

Rasmus

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-08-10 18:51

> Hvem sælger store plantekasser af træ?
> Grundmål ca. 1x1 meter og ca 60 cm. i højden.

Hvad med 80*120 cm? Det hedder pallerammer. De skal grundes og males, og så
er de helt perfekte.

Mvh Maria

Fra : Ole V Jensen

Dato : 04-08-10 23:00

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> wrote:

> Hvad med 80*120 cm? Det hedder pallerammer. De skal grundes og males, og så
> er de helt perfekte.

Nemlig.
Jeg kender en der bruger disse, og hun er meget glad for dem.

mvh
Ole-J

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 05-08-10 01:53

Ole V Jensen wrote:

> Nemlig.
> Jeg kender en der bruger disse, og hun er meget glad for dem.

så må vi jo håbe at virksomheden der skal købe nye også er glad for det...

Rasmus

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-08-10 06:19

On Thu, 5 Aug 2010 02:52:40 +0200, "Rasmus Jensen" <noget@nogetandet.us>
wrote:

>så må vi jo håbe at virksomheden der skal købe nye også er glad for det...

Nu behøver man jo ikke ty til tyveri for at få fingrene i pallerammer
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 05-08-10 08:07

Mads Lie Jensen wrote:

> Nu behøver man jo ikke ty til tyveri for at få fingrene i pallerammer

korrekt... men det er desværre sket...

Rasmus

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-08-10 06:32

> korrekt... men det er desværre sket...

Skal jeg være tyv, så skal det ikke være for 40 kr for en palleramme.

Mvh Marai

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-08-10 07:10

> så må vi jo håbe at virksomheden der skal købe nye også er glad for det...

Firmaer sælger faktisk brugte pallerammer. Ofte er de ved at være færdige
som rammer, men det betyder jo ikke noget i en have. Vi købte fra en
udstilling, hvor de nu var for grimme og alligevel skulle udskiftes.

MVh Maria

Fra : Preben

Dato : 05-08-10 07:30

Den 04.08.2010 kl. 19:51 skrev Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk>:

> Hvad med 80*120 cm? Det hedder pallerammer. De skal grundes og males, og
> så er de helt perfekte.

Det var måske en idé, jeg kigger nærmere på det. Tak for forslaget.

--
mvh/Preben

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-08-10 06:30

> Det var måske en idé, jeg kigger nærmere på det. Tak for forslaget.

Du kan somme tider finde dem i den blå avis, og ellers er der en sælger i
Glostrup, der jævnligt har udtjente pallerammer til salg.

Mvh Maria

Fra : Preben

Dato : 05-08-10 07:31

Den 03.08.2010 kl. 16:04 skrev Rasmus Jensen <noget@nogetandet.us>:

> Jeg har selv lavet mine...
> Køb terassebrædder i lærk i jem&fix - dem der hedder 21x95 mm er gode til
> formålet...
> så er det bare igang med sav og skruer...

Det lyder nemt
Du har vel ikke tilfældigvis en tegning?
--
mvh/Preben

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 05-08-10 12:56

Preben wrote:

> Det lyder nemt
> Du har vel ikke tilfældigvis en tegning?

det _er_ nemt... jeg har ikke en tegning, men brædderne i jem&fix er lidt
over 4 m og hvis du ville have dine plantekasser 1 x 1 m og 60 cm høje så
skal du bruge 6 brædder 21 x 95 mm høvlet lærk...
der skal en stolpe i hvert hjørne som du bør lade gå 30-50 cm i jorden..
Det kan f.eks. være en 75 x 75 mm trykimpregneret stolpe - dvs. dem skal du
bruge 4, længde 90 - 110 cm... det trykimpregnerede træ køber du _ikke_ i
jem&fix, men i et rigtigt byggemarked/trælast...
skal det være til 1. præmie så skal du bruge rustfrie skruer når du arbejder
med lærk pga. det høje syreindhold i træet...

for det første får du nogle langt flottere kasser end dem lavet af gamle
pallerammer (som i øvrigt ikke vil holde særligt længe når de kommer i
direkte jordkontakt) og for det andet slipper du for at skulle male noget
affaldstræ... hvis du vil kan du give lærketræet olie på udvendig side eller
du kan lade det blive gråt alt efter smag og behag...

her er et par billeder af mine højbede (hvis du da ellers kan se dem for
planter...)
http://rmjelektronik.dk/hoejbede/

Rasmus

Fra : Preben

Dato : 05-08-10 13:09

Den 05.08.2010 kl. 13:55 skrev Rasmus Jensen <noget@nogetandet.us>:

> her er et par billeder af mine højbede (hvis du da ellers kan se dem for
> planter...)
> http://rmjelektronik.dk/hoejbede/

Det ser flot ud!
Jeg går ud fra, at lærk er så robust, at man kan undvære en folie
indvendig.

--
mvh/Preben

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 05-08-10 13:08

Preben wrote:
> Det ser flot ud!
> Jeg går ud fra, at lærk er så robust, at man kan undvære en folie
> indvendig.

jamen tak...
jeg har i hvert fald ikke lagt folie indvendig...
desuden har jeg brugt lærkestolper, men det var fordi jeg kom forbi bauhaus
en dag...
jeg ville nok selv godt "turde" bruge trykimpregnerede stolper men så heller
ikke mere trykimpregneret når der nu skal gro ting og sager som skal
spises...

Rasmus