Bliver mine kartofler ikke større?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-08-10 13:20

Toppene på mine aspargeskartofler er brune og visne. Betyder det at kartoflerne
ikke vokser yderligere og at jeg lige så godt kan grave dem op? Den er ikke
større end de to yderste led af min pegefinger og det er der jo ikke meget
ved.

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-08-10 13:28

Den 03-08-2010 14:19, Kurt Hansen skrev:
> [...]
> kartoflerne ikke vokser yderligere og at jeg lige så godt kan grave dem
> op? Den er ikke større end de to yderste led af min pegefinger og det er
De bliver måske lidt større, men langsomt. Lad dem alligevel sidde.
De er lettere at skrabe når de er nyopgravede (og bedre). Tag dem lige
inden frosten går i jorden.

finn

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-08-10 15:43

Den 03-08-2010 14:28, cykelsmeden skrev:
> Toppene på mine aspargeskartofler er brune og visne.
forresten nysgerrig:

er de blevet hyppet [ordentligt]?

ellers har de mere tendens til at visne hurtigt - og mere modtagelige
for skimmel!

finn

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-08-10 16:28

Hello cykelsmeden,

> forresten nysgerrig:
>
> er de blevet hyppet [ordentligt]?
>
> ellers har de mere tendens til at visne hurtigt - og mere modtagelige
> for skimmel!

Hypning har, så vidt jeg ved, til formål at sikre, at kartoflerne er konstant
dækket af jord. Nej, jeg har faktisk ikke hyppet dem, men de øverste kartofler
er ikke i nærheden af overfladen.

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-08-10 16:36

Den 03-08-2010 17:28, Kurt Hansen skrev:
> Hypning har, så vidt jeg ved, til formål at sikre, at kartoflerne er
> konstant dækket af jord. Nej, jeg har faktisk ikke hyppet dem, men de
> øverste kartofler er ikke i nærheden af overfladen.
Ja, men det hjælper også med at holde stængelroden tør og dermed fri for
sygdom.

finn

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 03-08-10 15:17

> [...]
> kartoflerne ikke vokser yderligere og at jeg lige så godt kan grave dem
> op? Den er ikke større end de to yderste led af min pegefinger og det er

Når toppen er vissen, så gror de ikke mere.
Toppen er sikkert blevet angrebet af kartoffelskimmel, som får toppen
til at visne ret hurtig.
Der sker næppe noget ved at lade dem blive i jorden et stykke tid endnu.
Hilsen Matthias

Fra : Lise Hansen

Dato : 03-08-10 21:05

Aspargeskartofler er kendt for at være meget modtagelig for
kartoffelskimmel - og for at give et meget beskedent udbytte.
se fx http://www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/1375.html

Hilsen
Lise