Skære laminat præcist?
Fra : Morten P

Dato : 02-08-10 11:03

Jeg har behov for at skære nogle stykker Alloc laminat lige så præcist som
de selv skærer dem for at kunne bruge flere stykker uden at ødelægge et helt
brædt når vi taler om endestykker.

Men både rundsav, fuchsvans, dekoratørsav og løvsav kommer til at flosse
laminaten lidt uanset om jeg saver fra forsiden elelr bagsiden af pladen.

Hvad kan man ellers gøre?

Fra : Max

Dato : 02-08-10 13:00

Hej Morten

> Hvad kan man ellers gøre?

En mulighed kunne være en findtandet rundsav
fra bagsiden og malertape på laminatet.

Max

Fra : Morten P

Dato : 02-08-10 13:12

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Morten

> En mulighed kunne være en findtandet rundsav
> fra bagsiden og malertape på laminatet.

Malertape er smart! Det må jeg teste

Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 03-08-10 18:14

Morten P wrote:

> Men b�de rundsav, fuchsvans, dekorat�rsav og l�vsav kommer til at flosse
> laminaten lidt uanset om jeg saver fra forsiden elelr bagsiden af pladen.
>
> Hvad kan man ellers g�re?

Måske byggemarkedets savbutik kan skære. Jeg har lagt mærkt til at de laver
meget fine snit, men har aldrig nærstuderet deres snit i laminat.

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-08-10 18:23

Den 03-08-2010 19:14, Jørgen S. Nielsen skrev:
> [...]

du skal bruge er relativ fintandet sav eller specialsav med diamant.
Skæret må ikke "gabe", dvs et skær som er beregnet til at skære et brædt
på langs.
du skal save "ned" i laminaten.
- hvis du bruger dekoratør/løvsav, med "normal"klinge skal den altså
føres fra bagsiden, ellers fås omvendte klinger til at føre fra forsiden.
det vil hjælpe på undersiden hvis du spænder en 10-12 mm plade på, så du
skærer igennem de to plader som var det en.
før saven langsomt.

finn

Fra : Morten P

Dato : 03-08-10 20:12

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> wrote in message

> [...]
> det vil hjælpe på undersiden hvis du spænder en 10-12 mm plade på, så du
> skærer igennem de to plader som var det en.

Tusinde tak for info!
Meget hjælpsomt!

Fra : Essox

Dato : 05-08-10 21:53

Morten P skrev:

> Tusinde tak for info!
> Meget hjælpsomt!

Køb en laminatsaks, ca 350,-kr Bauhaus

Fra : Leif Neland

Dato : 11-09-10 09:44

Den 02-08-2010 12:03, Morten P skrev:
> [...]
> laminaten lidt uanset om jeg saver fra forsiden elelr bagsiden af pladen.

Kan man skære præcist nok til kun at skære halvt igennem fra den ene
side, og derefter helt fra den anden side?

Leif

Fra : Henning

Dato : 11-09-10 11:55

On Sat, 11 Sep 2010 10:43:53 +0200, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

> [...]

Læg et stykke malertape hvor du skal skære.