forrør (?) peugeot 106
Fra : (-Peter-)

Dato : 02-08-10 03:24

Hej

Jeg har lige været til syn med en peugeut 106 1.4 xr fra 1998 - den
blev kasseret pga. forurening, samt utæt udstødning (hvor forureningen
formodentligt og forhåbentligt skyldes hullet)..

Jeg har nu lokaliseret hullet som sidder mellem det forreste styk
udstødning som udgår fra motoren, som jeg tror kaldes forrør, og så
det jeg tror er katalysatoren dvs. det næste stykke rør hvor der er en
"boks i".

Hullet sidder ved samlingen mellem de to rør, og over mod forrøret.

Skal hele forrøret skiftes? Hvis ja, hvad bør sådan noget koste på et
uautoriseret værksted (incl. moms + timer).

Mvh
Peter Jensen

Fra : claus.b.p.

Dato : 02-08-10 21:57

(-Peter-) wrote:
> [...]
>
> Skal hele forrøret skiftes? Hvis ja, hvad bør sådan noget koste på et
> uautoriseret værksted (incl. moms + timer).

Om det kræver udskiftning kan vi jo ikke vide, når vi ikke har set hullet.
Men oftest er de tæringer der giver huller, blot starten på noget værre.
På den anden side kan det meget vel være, at et par minutters svejsearbejde
kan fixe problemet. Har selv prøvet begge dele. Det er nok ikke et
autoriseret reservedelsudskiftningsværksted du skal opsøge for at få
vurderet problemet.

/Claus

Fra : Ivan Madsen

Dato : 02-08-10 22:07

On Mon, 2 Aug 2010 22:56:41 +0200, "claus.b.p." <cbp33@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>kan fixe problemet. Har selv prøvet begge dele. Det er nok ikke et
>autoriseret reservedelsudskiftningsværksted du skal opsøge for at få

Jeg havde noget lignende på en Saxo 1.4 fra 2000. Der knækkede røret
foran kat'en......det er formodentlig den du er bange for. Der findes
en stump rør, der kan svejses ind - det virkede fint de sidste måneder
vi havde den Jeg mener det er en uoriginal reservedel - så prøv et
værksted, der ikke bare skifter hele lortet uden at spørge.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 03-08-10 01:00

> [...]
> vi havde den Jeg mener det er en uoriginal reservedel - så prøv et
> værksted, der ikke bare skifter hele lortet uden at spørge.

I min tid hos Høyer Autodele solgte vi rep-stykker til kat på franske biler,
mon ikke det stadig er tilfældet :)

Troels

Fra : Armand

Dato : 03-08-10 01:31

Ivan Madsen skrev:
> [...]
> vi havde den Jeg mener det er en uoriginal reservedel - så prøv et
> værksted, der ikke bare skifter hele lortet uden at spørge.

På min P205 1,1 var der et Y-formet mellem-rør mellem manifold og
udstødning. Konstruktionsmæssigt kunne der ikke svejses indvendigt i
Y'et, så der var en spalte.
Det var dog før katalysatornes tid. Jeg tror at der i grunden blot blev
suget(!) friskt luft ind den vej, men det modtryk der er i en
katalysator vil sikkert medføre at der 'pruttes' den anden vej, ligesom
katalysatoren ikke kan arbejde med en sådan utæthed.

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 03-08-10 08:58

(-Peter-) har bragt dette til os:

> Skal hele forrøret skiftes?

Forrør er sjældent dét der koster; dét gør katten derimod.

Har lige fået gnistret en ny svejse-flange på kat-delen, så jo: det
findes.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : (-Peter-)

Dato : 03-08-10 04:04

On 2 Aug., 11:24, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Skal hele forrøret skiftes? Hvis ja, hvad bør sådan noget koste på et
> uautoriseret værksted (incl. moms + timer).

Tak for alle svar (vil meget gerne stadig have kommentarer)..

Mvh
Peter