gammel fakture
Fra : Per H

Dato : 01-08-10 13:19

Kan det blive for sent at sende en fakture?
Jeg havde engang et firma, men har glemt at sende en regning til en
kunde. Det er ca 5 år siden, og ville høre om pengene er tabt?

per

Fra : Kasper Demant

Dato : 01-08-10 13:39

Den 01-08-2010 14:18, Per H skrev:
> Kan det blive for sent at sende en fakture?
> Jeg havde engang et firma, men har glemt at sende en regning til en
> kunde. Det er ca 5 år siden, og ville høre om pengene er tabt?

Som udgangspunkt er din fordring på kunden underlagt en 5 års
forældelsesfrist efter de dengang gældende regler.

Vær dog opmærksom på, at der er nogle overgangsregler ifm. den nye
forældelseslov.

Hvor stort er beløbet og hvad skyldes de for?

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Per H

Dato : 01-08-10 16:04

On Sun, 01 Aug 2010 14:38:30 +0200, Kasper Demant <news@kwdemant.dk>
wrote:

> [...]
>forældelseslov.
>
>Hvor stort er beløbet og hvad skyldes de for?

vil tro det er 6-7000 kr, det er b.la noget vindue der er monteret,
Jeg har ikke skrevet nogen fakture til kunden, ( kan ikke finde den)
og kan næsten ikke huske hvad jeg præsis udførte, bortset fra et
vindue jeg fik leveret i januar 2005 dertil.

Jeg har kontaktet kunden.

per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-08-10 13:40

Den 01-08-2010 14:18, Per H skrev:
> Kan det blive for sent at sende en fakture?

Der er en forældelsesfrist på 5 år (loven er siden ændret,
så for nyere krav er der en forældelsesfrist på 3 år).

> Jeg havde engang et firma, men har glemt at sende en regning til en
> kunde. Det er ca 5 år siden, og ville høre om pengene er tabt?

Det kommer så an på, hvilken side af de 5 år du befinder dig
på. Det skal siges, at der også kan være tale om fortabelse
af kravet på grund af "nøl", selvom kravet skulle være
mindre end 5 år gammelt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : alexbo

Dato : 01-08-10 15:50

"Per H" skrev

> Jeg havde engang et firma, men har glemt at sende en regning til en
> kunde. Det er ca 5 år siden, og ville høre om pengene er tabt?

Om de er tabt er mere et spørgsmål om hvordan kunden stiller sig, end det er
rent juridisk.
Havde du sendt en faktura dengang og nu 4,5 år efter opdager den ikke er
betalt, ville du stå bedre end at du nu opdager du ikke har sendt nogen
faktura.

Du kan ikke skrive en reel faktura fra firmaet, det findes ikke mere.
Jeg vil foreslå at du henvender dig til kunden og beder om en lille snak om
den gamle sag.
En forklaring om at det hele var ved at koge sammen for dig dengang lige før
du lukkede vil mange kunne forstå, måske har kunden selv tænkt på at du
skulle have nogen penge, men så læser han firmaet er lukket og er bange for
at pengene alligevel bare forsvinder i et stort hul.
Find frem til et fornuftigt tal der ikke involverer for meget papirarbejde
og som begge parter kan være tjent med.

mvh
Alex Christensen