Hvad er jeres holdning til undervognsbehan~
Fra : Jan .

Dato : 01-08-10 14:37

Vi er ved at ved købe en fabriksny bil (Citroén). Vi agter at have
bilen i maks. 4 år inden den skiftes (ca 25000 km pr år).

Er det relevant i "vores periode" at ofre penge på en
undervognsbehandling - og hvornår skal det i gives fald udføres
(straks - eller efter x antal år)?

Fra : Henning

Dato : 01-08-10 21:44

On Sun, 1 Aug 2010 13:36:54 -0700 (PDT), "Jan ." <janelne@gmail.com>
wrote:

>Vi er ved at ved købe en fabriksny bil (Citroén). Vi agter at have
>bilen i maks. 4 år inden den skiftes (ca 25000 km pr år).

Såfremt du sælger indenfor fabrikantens rustgaranti og ellers får
foretaget kontrol på den hver år, kan det ikke betale sig - læs; du
får ikke mere for bilen ved gensalg.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-08-10 21:57

"Jan ." skriver:

> Er det relevant i "vores periode" at ofre penge på en
> undervognsbehandling

Nej - det eneste tidspunkt det kan betale sig for så ny en bil, er
hvis du vil sælge den privat og køber går op i sådan noget.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 02-08-10 17:16

> Nej - det eneste tidspunkt det kan betale sig for så ny en bil, er
> hvis du vil sælge den privat og køber går op i sådan noget.

Enig - tiden er løbet fra den gamle holdning med undervognsbehandling IMO.
Man får ik en skid mere for bilen. Desuden er mange biler så ruststærke
(galvaniseret), at undervognsbehandling er unødvendig. I '88 købte jeg en
spritny Citroén. Den skulle ikke undervognsbehandles, men til kontrol hvert
år. Efter 3 år og 95.000 km solgte jeg den, og forhandleren ænsede ikke
dette punkt "undervognsbehandling" overhovedet!

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-08-10 22:33

> Er det relevant i "vores periode" at ofre penge på en
> undervognsbehandling - og hvornår skal det i gives fald udføres (straks
> - eller efter x antal år)?

Relevant i forhold til hvad? Gensalgsværdi - næppe. "Være-god-ved-bilen-
værdi"? - i allerhøjeste grad.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Jan .

Dato : 02-08-10 14:10

On 1 Aug., 23:32, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:
> Relevant i forhold til hvad? Gensalgsværdi - næppe. "Være-god-ved-bilen-
> værdi"? - i allerhøjeste grad.

HVIS man skal følge din filosofi, hvornår bør man så udføre
undervognsbehandlingen? Dag1 efter man får den nye bil, eller når den
er 1, 2 eller 3 år gammel?

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 02-08-10 21:26

Jan . frembragte:

> HVIS man skal følge din filosofi, hvornår bør man så udføre
> undervognsbehandlingen? Dag1 efter man får den nye bil, eller når den
> er 1, 2 eller 3 år gammel?

Dag 1

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Ivan Madsen

Dato : 02-08-10 21:45

On Mon, 02 Aug 2010 22:26:20 +0200, Brian Vestergaard
<only4usenet@gmail.com> wrote:

>Jan . frembragte:

>Dag 1

Dag 0 - før den kører ud fra "de hellige haller" )

Fra : claus.b.p.

Dato : 02-08-10 22:06

Brian Vestergaard wrote:
> Jan . frembragte:

> Dag 1

Når en bil er 8-10 år gammel begynder undervognsbehandling at være en
prisparameter ved brugtsalg. (Med mindre det er en model der er specielt
berygtet for rust)
Men har man rustbehandlet fra dag 1, og fx. hvert andet år frem, så har man
formentlig brugt op mod 20-25.000 kr på rustbehandlinger. Og kan dette
hentes ind på en 10 år gammel bil; næppe!

Min anbefaling vil være: Følg fabrikantens anvisninger til rustgarantien
udløber. Derefter er det tid at foretage en konkret vurdering af om det er
nødvendigt med supplerende behandling.

Køber man ny bil, og sælger den inden den er 5-6 år gammel, vil ekstra
rustbeskyttelse have minimal indflydelse på prisen. Det er helhedsindtrykket
der gør forskellen.

/Claus

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-08-10 08:36

Den 02-08-2010 23:06, claus.b.p. skrev:

> Min anbefaling vil være: Følg fabrikantens anvisninger til rustgarantien
> udløber. Derefter er det tid at foretage en konkret vurdering af om det
> er nødvendigt med supplerende behandling.

Jo jo, men karosseriet er rimeligt sikret mod rust i garantiperioden.
Men alt det andet ruster og irer stadig. Det er ikke sjældent at det
skal bruges en dag på skift af samtlige bremserør ved første periodesyn.
Ligeledes kan man skrue på undervognen og f.eks få boltene ud af
gummibøsninger i bærearme og lignende. De kr.3.000 for en
undervognsbehandling er givet godt ud.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : N/A

Dato : 03-08-10 11:22

Fra : N/A

Dato : 03-08-10 11:22

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-08-10 22:16

> HVIS man skal følge din filosofi, hvornår bør man så udføre
> undervognsbehandlingen? Dag1 efter man får den nye bil, eller når den er
> 1, 2 eller 3 år gammel?

Dagen man får bilen Men jeg er også hysterisk.. siger folk

Fra : Leo Jensen

Dato : 03-08-10 02:55

On Aug 3, 9:35 am, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> Ligeledes kan man skrue på undervognen og f.eks få boltene ud af
> gummibøsninger i bærearme og lignende. De kr.3.000 for en

Bremserør der skal skiftes efter 4 år ?? Jeg vil gerne vide hvilke
biler det kan ske med så jeg kan undgå den slags skrammel.

Desværre er det sådan, at undervognsbehandling ikke kan betale sig ud
fra en simpel økonomisk betragtning, hvis man skiller sig af med bilen
i tide. Det er så svært med sikkerhed at vide hvor grænsen for 'i
tide' går, men hvis du køber eksempelvis franske biler snakker vi nok
omkring de 15 år.
For mindre lødige produkter rammer du grænsen tidligere, men 6-8 år
bør de fleste biler kunne holde sig anstændigt rustfri. Ford og
Mercedes har bare været lidt uheldige...

Leo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-08-10 11:22

Den 03-08-2010 10:55, Leo Jensen skrev:

> Bremserør der skal skiftes efter 4 år ?? Jeg vil gerne vide hvilke
> biler det kan ske med så jeg kan undgå den slags skrammel.

Det er set på japanske, koreanske, italienske, franske og tyske. Det er
ikke sikkert det er tilfældet hver gang ved første periodesyn. Men ofte
er det ude ved hjulene der er problemer. Og typisk hvor der er stor
påvirkning af hjulsprøjt. Samt på de kanaler hvor alle rør er samlet. Så
stort set kan man risikere at skulle have fat i alle bremserør. Og så
har jeg ikke nød at nævne der som bonus kan være problemer med knækkede
udluftningsskruer.

> Desværre er det sådan, at undervognsbehandling ikke kan betale sig ud
> fra en simpel økonomisk betragtning, hvis man skiller sig af med bilen
> i tide.

Og i vores klima er "tide" senest når bilen er 3,5 år gammel.

> Det er så svært med sikkerhed at vide hvor grænsen for 'i
> tide' går, men hvis du køber eksempelvis franske biler snakker vi nok
> omkring de 15 år.

En 15 år gammel franskmand kan godt være frisk. Men den kan dælme også
ligge under mulde. Og det har ikke noget med fordomme at gøre. Det
har noget med 30 år i bilbranchen at gøre.

> For mindre lødige produkter rammer du grænsen tidligere, men 6-8 år
> bør de fleste biler kunne holde sig anstændigt rustfri. Ford og
> Mercedes har bare været lidt uheldige...

Ja, da de er lovligt undskyldt. Ford har næsten igen erfaring med biler
der kan ruste. Mercedes havde en rimelig periode med W124 og til dels
W123. Ellers har de været lige så gode til at ruste som alle andre. Opel
har også altid har ry for at ruste. De er nok ikke værre end andre.
Hyundai fik af FDM et dårligt ry med hensyn til rust. De var såmænd
heller ikke værre end andre. Men sådan er der så meget. Dem der kører
Trabant synes den er perfekt.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : N/A

Dato : 03-08-10 18:12

Fra : N/A

Dato : 03-08-10 11:22

Fra : Leo Jensen

Dato : 03-08-10 05:15

On Aug 3, 12:21 pm, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:

> Det er set på japanske, koreanske, italienske, franske og tyske.

Så er jeg rolig igen, for de 18 år gamle rør på Jaguaren gider jeg da
ikke til at skifte...

> [...]
> udluftningsskruer.

> Og i vores klima er "tide" senest når bilen er 3,5 år gammel.

Måske af hensyn til bilens levetid, men da ikke af hensyn til om man
får mere eller mindre for bilen, hvis den skal sælges når den er 6-8
år gammel.
Jeg har ikke haft så mange biler, men her er min rusthistorik:

2CV 1975, købt i 1984. en del rust lavet, undervognsbehandlet 1 gang i
ca. 1987. Kører stadig, og får da også lidt Tectylspray af og til. Og
nogle gange lidt plade, men ruster ikke så meget som man skulle tro.
Kører året rundt.

Citroên BX14E 1984. købt i 1989. Ingen rust frem til totalskade i
1992. Ingen problemer overhovedet faktisk...

Citroën BX16TRS 1984, købt i 1992. Sminket lig, men holdt da i 4 år.
Rust i dørstolper og bagagerum.

Peugeot 405 Stc 1992, købt i 1996. ingen rust ved køb, men fik
alligevel undervognsbehandling. Sidste bil rustede jo. Ingen rust
overhovedet, solgt i 2002. om jeg fik mere for den pga
undervognsbehandling: Måske. Solgt privat.

Honda Civic 2001, købt i 2002. En japaner, den skal da
undervognsbehandles, så det blev den. Ingen rust overhovedet, solgt i
2005. Køberen (et bilhus) var KUN interesseret i kilometertallet
(under 100000 km), gik ikke engang rundt om den.

Jaguar XJ 1992, købt i 2005. Forbavsende fin, men havde vist også fået
et par gange undervognsbehandling i sine først 13 år. Har foreløbig
fået 2x Dinitrol hos mig og er ikke rustfri, men dog ret fin. Kører
året rundt, og det har den gjort siden 2003 i DK. Før den kom hertil
var den sydtysker...

> En 15 år gammel franskmand kan godt være frisk. Men den kan dælme også
> ligge under mulde. Og det har ikke noget med fordomme at gøre. Det
> har noget med 30 år i bilbranchen at gøre.

Jeg husker pludselig at jeg så motorrummet på en kollegas ZX for
nylig. Den er vel 15 år og skal helt sikkert ikke synes igen.
Inderskærme/tårne var voldsomt rustne. Men min egen Pug 405 holdt
imponerende godt.

> [...]
> Hyundai fik af FDM et dårligt ry med hensyn til rust. De var såmænd
> heller ikke værre end andre. Men sådan er der så meget. Dem der kører

Karossen ruster da i hvert fald ikke

Leo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-08-10 18:12

Den 03-08-2010 13:14, Leo Jensen skrev:

> Så er jeg rolig igen, for de 18 år gamle rør på Jaguaren gider jeg da
> ikke til at skifte...

Jeg får tics af engelske biler. Vi forhandlede dem da jeg stod i lære.

> Måske af hensyn til bilens levetid, men da ikke af hensyn til om man
> får mere eller mindre for bilen, hvis den skal sælges når den er 6-8
> år gammel.

Jeg har nu ellers de modsatte erfaringer. Men efterhånden er bilen bare
belvet er forbrugsgode, der har en vis afskrivning. Fik vi en bil ind og
den var i "risikogruppen" så røg den på liften. Og havde den fået noget,
så kunne der gives mere for den.

> [...]
> ca. 1987. Kører stadig, og får da også lidt Tectylspray af og til. Og
> nogle gange lidt plade, men ruster ikke så meget som man skulle tro.

En speciel bil der nok ikke rigtigt kan regnes med. Men da der kørte
mange af dem fordampede de nærmest for solen.

> Citroên BX14E 1984. købt i 1989. Ingen rust frem til totalskade i
> 1992. Ingen problemer overhovedet faktisk...

Et år mere og venstre dørhængsel falder af på grund af rust.

> Citroën BX16TRS 1984, købt i 1992. Sminket lig, men holdt da i 4 år.
> Rust i dørstolper og bagagerum.

Jeps.

> [...]
> overhovedet, solgt i 2002. om jeg fik mere for den pga
> undervognsbehandling: Måske. Solgt privat.

Sjovt nok så ruster de ikke så meget. Det må være en kikser.

> [...]
> fået 2x Dinitrol hos mig og er ikke rustfri, men dog ret fin. Kører
> året rundt, og det har den gjort siden 2003 i DK. Før den kom hertil

Biler fra sydtyskland ruster ikke på samme måde som i andre egne. Men
igen en specialbil, der nok bliver passet bedre end andre.

> Karossen ruster da i hvert fald ikke

Der er faktisk metal i karossen på dem.

--
MVH