Alfa, dårlige rygter eller er der noget om~
Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 01-08-10 10:07

Ja, som emnet siger.

Jeg har kig på en Alfa 159 fra 2006 der har kørt ca. 60.000 km.

Jeg har tit hørt at man skal have to biler hvis man har en Alfa, for der
er tit problemer med den. Kan det være rigtigt eller er det bare dårlige
erfarringer fra "gamle" dage?

Jeg tænker ikke specifikt på den model jeg kigger på, men mere om der
generelt er mange problemer med Alfa'erne. For efter min mening er det
jo ellers en dejlig bil med et flot design.

Noget helt andet.

Et familie medlem fortalte engang gladeligt om hvordan han for 1000 kr.
havde fået "skruet" km. tælleren tilbage på hans gamle passat.
Det satte lidt en skræk i mig, og jeg kan ikke lade være med at være
lidt mistænksom når jeg ser biler der er 5-6 år gamle og som kun har
kørt 50-60 tusinde km.

F.eks ligger der en lokal brugtvogns forhandler hvor jeg bor, og stort
alle hans biler har kørt lige under 100.000 km. stort set uanset
alder, det virker underligt.

Hvor udbredt er det at man "lige" får skruet km. tælleren lidt tilbage?

På forhånd tak for hjælpen.

/Kasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-08-10 10:30

Kasper Nordal Lund skriver:

> Hvor udbredt er det at man "lige" får skruet km. tælleren lidt tilbage?

Så længe der er plader på bilen, kan du altid se sidste synsrapport.
Så er det svært at fuske sig til et lavere km-tal.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-10 18:19

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Kasper Nordal Lund skriver:

> Så længe der er plader på bilen, kan du altid se sidste synsrapport.
> Så er det svært at fuske sig til et lavere km-tal.

Kun hvis den er synet ved fx Applus

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 01-08-10 18:52

"Frank Leegaard" skrev

> Kun hvis den er synet ved fx Applus

Eller et andet sted, fx PAVA hvor jeg syner.

dk.bilviden skriver:
Her kan du finde oplysninger om kilometertal og seneste synsdato for alle
biler, der har været til syn.

Jeg kan naturligvis ikke afprøve denne påstand eftersom jeg ikke kender alle
biler der har været til syn, jeg kender en del der har været hos PAVA og FDM
de findes i databasen.
Jeg har så lige tjekket 10 forskellige biler jeg har reg.nr. på, de findes
alle, så indtil videre regner jeg med hvad siden siger.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-10 19:03

alexbo wrote:
> [...]
> Jeg har så lige tjekket 10 forskellige biler jeg har reg.nr. på, de
> findes alle, så indtil videre regner jeg med hvad siden siger.

Jeg prøvede min egen som er synet hos en lille uafhængig kæde.

Der kunne jeg godt se km tal.

Så Klaus har helt sikkert ret.

Sidst jeg prøvede funkede det ikke.

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-10 19:05

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Kasper Nordal Lund skriver:

> Så længe der er plader på bilen, kan du altid se sidste synsrapport.
> Så er det svært at fuske sig til et lavere km-tal.

Kan ses på:

http://www.bilviden.dk/sw97160.asp

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 01-08-10 11:19

"Kasper Nordal Lund" skrev

> Hvor udbredt er det at man "lige" får skruet km. tælleren lidt tilbage?

Det er ikke særlig udbredt, før i tiden kunne man bare skille tælleren ad og
samle den med de tal man nu ønskede, nu er tælleren digital og sikret, så
det kræver mere end alm. viden og udstyr for at ændre uden at det hele går i
baglås.

Som Klaus skriver kan man selv kontrollere hvad tælleren stod på ved sidste
syn.

http://www.bilviden.dk/bilviden/esyn/search.aspx

Det hjælper selvfølgelig ikke så meget hvis bilen er synet for nylig efter
tilbagestillingen, men så har han stået i synshallen med en bil der har kørt
mindre end sidste gang den blev synet, det kan give problemer.
Jeg har prøvet det nogen gange men det har været fordi jeg skiftede alm.
speedometre til fartskrivere, som jeg så satte på nul så de nye brugere
startede derfra.
Busser der havde kørt over en million km. og nu stod på 30-40 km..
Det blev bemærket i synshallen og noteret at fartskriveren var skiftet.

Jeg kan nu huske en fyr der satte sin skruemaskine på spedometerkablet og
kørte baglæns, indtil det gik op for ham at selv med 200 km/t baglæns skulle
han stå i mange dage før det blev til noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 01-08-10 13:35

alexbo wrote:

> [...]
> det kræver mere end alm. viden og udstyr for at ændre uden at det hele går i

Passaten det drejede sig om var også elektronisk. Jeg mener at han fandt
gutten via DBA eller lign. De mødtes på en tankstation og han satte en
computer til og klarede det på under 10 minutter - skræmmende.

> Som Klaus skriver kan man selv kontrollere hvad tælleren stod på ved sidste
> syn.

Ja, det er selvfølgelig en mulighed. Ofte står bilen hos en forhandler
uden plader på, tjekkes der op når bilen skal have nye plader, altså ud
fra stelnummeret?

Fra : cykelsmeden

Dato : 01-08-10 13:45

Den 01-08-2010 12:19, alexbo skrev:
> [...]
> kørte baglæns, indtil det gik op for ham at selv med 200 km/t baglæns skulle
> han stå i mange dage før det blev til noget
hehe!

for år tilbage blev jeg kontaktet af en kollega som ville have mig til
at lave en cmos-pulsdeler, som han naturligvis fik. Det viste sig han
skulle bruge den på sin nye passat, så kmtllr. kun viste halvdelen af
kørte km.
Han syntes dog at bilen gik lidt dårligt ifh. til at være helt ny, og
pillede det af og sendte vognen på værksted, med klage over motorgangen.
Her skiftede man føler "på mistanke" og undrede sig over en fejl som
ikke var set før, men de kunne da se at der "havde været en underlig
fejl" i perioden

finn

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-10 18:21

alexbo wrote:
> [...]
> spedometerkablet og kørte baglæns, indtil det gik op for ham at selv
> med 200 km/t baglæns skulle han stå i mange dage før det blev til

Lodret uenig. Kender en der tjekkede alle de Seats han kiggede på (da
svigerfar var hos en Seatforhandler) 3 ud af 5 var "skruede"

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 01-08-10 18:34

"Frank Leegaard" skrev

> Lodret uenig. Kender en der tjekkede alle de Seats han kiggede på (da
> svigerfar var hos en Seatforhandler) 3 ud af 5 var "skruede"

Med en skruemaskine, hvor lang tid tog det?

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-10 18:40

alexbo wrote:
> "Frank Leegaard" skrev

> Med en skruemaskine, hvor lang tid tog det?

Netop for dem der svagtfattende havde jeg hjulpet med et sæt anførselstegn.

I Seats tilfælde har det nok været fx VAG-Tacho eller VAGDASH.

Du kan selv finde et egnet interface til en Alfa

http://www.nic-tec.com/product.asp?product=16

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 01-08-10 18:54

"Frank Leegaard" skrev

> Netop for dem der svagtfattende havde jeg hjulpet med et sæt
> anførselstegn.

Du svarede på afsnittet med skruemaskinen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-10 19:09

alexbo wrote:
> "Frank Leegaard" skrev

> Du svarede på afsnittet med skruemaskinen.

Derfor også ""

Men det var ikke nok?

--
- Frank

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 01-08-10 17:49

"Kasper Nordal Lund" <fake@usenet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> generelt er mange problemer med Alfa'erne. For efter min mening er det
> jo ellers en dejlig bil med et flot design.

Der er ikke noget om snakken. Alfa Romeo 159 er et stort positiv step op af
kvalitetsstigen ift. 156'eren. Du ka læse lidt på disse link fra
www.cuoresportivo.dk:
http://www.cuoresportivo.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewforum&f=25
http://www.cuoresportivo.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=13714

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-10 20:42

"Kasper Nordal Lund" <fake@usenet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tænker ikke specifikt på den model jeg kigger på, men mere om der
> generelt er mange problemer med Alfa'erne. For efter min mening er det
> jo ellers en dejlig bil med et flot design.

Jeg har en model 146.
I forgårs jeg sku' køre over en jernbaneskæring
røg en kappe af en slags af under bilen.
Tror det er noget fra udstødningen, måske
et skjold under katalysatoren ?
Jeg har aldrig før oplevet noget direkte
falde af mine biler, men det skal siges,
udstødningen er det originale fra 1997
så den ER tilgivet trods alt og der er ingen
'fiselyde' som tyder på hullet udstødning.
Håber værkstedet kan sætte det på igen...
Ellers kører den upåklageligt indtil videre
men jeg vil nok ikke direkte anbefale
en Alfa Romeo. Hvis du så morgen TV
for et par uger siden ved du sikker bla.
hvorfor )