Producenternes fortjemeste?
Fra : Ivar

Dato : 31-07-10 11:44

I TV2-News var der en makker, der talte om hvor meget de enkelte
bilproducenter tjente på hver bil. Audi var højest med 20%.
Nu kan fortjeneste udregnes på flere måder, men hvis det
var netto-fortjeneste synes jeg det lyder lidt voldsomt, i
betragtning af hvor meget bilindustrien beklagede sig sidste år.
Peugeot tjener omkring 6% på hver bil.

Er der et sted hvor man kan se alle disse tal?

Ivar Magnusson

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-10 11:48

On Sat, 31 Jul 2010 12:43:51 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>Peugeot tjener omkring 6% på hver bil.
>
>Er der et sted hvor man kan se alle disse tal?

Inden du går helt i koma over de lede kapitalister, skal du huske, at
procentsatsen helt sikkert er taget ud af prisen uden afgifter.

Hvis de så tjener 10% på en mellemklasebil har de scoret 7- 8000 kr.
på en bil.

Hvor voldsomt er det lige at det er?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivar

Dato : 31-07-10 13:38

folmer@rasmussen.dk skrev:

> Inden du går helt i koma over de lede kapitalister, skal du huske, at
> procentsatsen helt sikkert er taget ud af prisen uden afgifter.

Selvfølgelig er procentsatsen taget uden afgifter, da det ikke
er producenterne, der indriver afgifterne. Hvis de 20% er
dækningsbidrag eller bruttofortjeneste synes jeg ikke det er
ret meget. Men hvis det er netto-fortjeneste, er det jo en
sund forretning at lave Audi.

Ivar Magnusson

Fra : KASO

Dato : 01-08-10 00:19

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> dækningsbidrag eller bruttofortjeneste synes jeg ikke det er
> ret meget. Men hvis det er netto-fortjeneste, er det jo en

Det er jo ikke så sært. Det er jo blot en VW/Skoda/Seat, der sælges til
"premium car" pris - og det værste er, at folk falder for det og betaler
ekstra....

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 01-08-10 07:21

KASO wrote:

> Det er jo ikke så sært. Det er jo blot en VW/Skoda/Seat, der sælges
> til "premium car" pris - og det værste er, at folk falder for det og
> betaler ekstra....

vrøvl...
gider du godt køre en tur i en Audi og bagefter en VW eller i det mindste
bare ha _lidt_ at ha dit udsagn i??

Rasmus

Fra : KASO

Dato : 01-08-10 08:19

"Rasmus Jensen" <noget@nogetandet.us> skrev i meddelelsen

> vrøvl...
> gider du godt køre en tur i en Audi og bagefter en VW eller i det mindste
> bare ha _lidt_ at ha dit udsagn i??

Beklager, men det er et faktum, at f.eks. en A3 er bygget på samme platform
af nøjagtigt de samme tekniske dele som Golf, Leon, Octavia etc. Jo-jo -
kabinen er lidt lækrere, men det er unægteligt billigere at bygge en bil af
stumper fra "husholdningsbiler" end at udvikle teknik til "premiumbiler" som
BMW, Mercedes etc.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-10 11:38

KASO wrote:
> [...]
> at bygge en bil af stumper fra "husholdningsbiler" end at udvikle
> teknik til "premiumbiler" som BMW, Mercedes etc.

Mercedes? Premium?

Rustbunke og skrammelkasse bygget af discountkomponenter.

--
- Frank

Fra : KASO

Dato : 01-08-10 12:10

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Mercedes? Premium?
>
> Rustbunke og skrammelkasse bygget af discountkomponenter.

Rust: Jeps!
Discountkomponenter: Tjah - det svinger lidt i vore dage, men ikke desto
mindre er de nok stadig betragteligt mere slidstærke end husholdningsbiler -
hvis de ikke når at ruste op.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-10 08:03

KASO wrote:
> [...]
>>

> Det er jo ikke så sært. Det er jo blot en VW/Skoda/Seat, der sælges
> til "premium car" pris - og det værste er, at folk falder for det og

Du snakker som du har forstand til.

Det kan næppe bunde i erfaring, for så må du til læge med dit sanseapparat.

--
- Frank

Fra : KASO

Dato : 01-08-10 08:20

> Du snakker som du har forstand til.

Jeps - jeg ved nemlig, hvad bilerne er bygget af!

> Det kan næppe bunde i erfaring, for så må du til læge med dit
> sanseapparat.

Se mit svar til Rasmus.....

Lidt ekstra lydisolering og en lækrere kabine gør ikke en bil til en
"premiumbil".....

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-10 11:37

KASO wrote:
> [...]
>>
> Se mit svar til Rasmus.....
>
> Lidt ekstra lydisolering og en lækrere kabine gør ikke en bil til en

Masser af dele er standarddele. Men det ændreIkr ikke ved at der er
væsentlige forskelle.

Du er vel også typen der ikke kan smage forskel på discountmælk og Thise
mælk?

--
- Frank

Fra : KASO

Dato : 01-08-10 12:13

> Masser af dele er standarddele. Men det ændreIkr ikke ved at der er
> væsentlige forskelle.

Ikke teknisk, hvor det gælder - forskellene ligger kun i "oplevelsen".

> Du er vel også typen der ikke kan smage forskel på discountmælk og Thise
> mælk?

Du kender godt begrebet "placebo" ikke?
Man bilder sig ind, at der er en forskel, der slet ikke eksisterer i
virkeligheden.....

Fra : Ivar

Dato : 01-08-10 14:32

KASO skrev:

> Det er jo ikke så sært. Det er jo blot en VW/Skoda/Seat, der sælges til
> "premium car" pris - og det værste er, at folk falder for det og betaler
> ekstra....

Man kan ikke direkte gå ud fra, at produktionsprisen er et udtryk
for bilens kvalitet. Store styktal kan give bedre biler til lavere
priser. Nu laves der jo flere VW end Audi, og bilerne er relativt ens,
så den bedre indtjening på Audi, må betyde, at køberne betaler
relativt mere for en Audi end for en VW.

At luksus koster uforholdsvis meget, kan ikke komme bag på
nogen. Hvis man ser på en bilmodel, giver mindste udstyrsmodel
mest bil for pengene. Større motor og mere udstyr koster
forholdsvis meget. (Nu er de normalt så smarte, at de fjerner
noget udstyr, som man gerne vil have fra mindste version, så
de kan sælge de dyrere, og bruger kun prisen på den billigste
i annoncerne)

Ivar Magnusson

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-08-10 15:59

KASO skriver:

> Det er jo ikke så sært. Det er jo blot en VW/Skoda/Seat, der sælges til
> "premium car" pris - og det værste er, at folk falder for det og betaler
> ekstra....

Peg lige alle de mange Seat stumper ud?
http://audia8-a8.info/images/wallpapers/audi%20A8-791591.jpeg

Klaus

Fra : Ivar

Dato : 01-08-10 16:16

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Peg lige alle de mange Seat stumper ud?
> http://audia8-a8.info/images/wallpapers/audi%20A8-791591.jpeg

Billedet viser noget karosseriplade, lygter, hjul og kølergitter.
Det er de ting som giver en bil et bestemt look, men en bil
består af mange flere dele. Jeg kender ikke en pind til Seat,
men når man sidder bag rattet på en VW eller en Audi, er
man ikke i tvivl om at de kommer fra den samme producent.

Ivar Magnusson

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-08-10 16:55

Ivar skriver:

> Billedet viser noget karosseriplade, lygter, hjul og kølergitter.

Billedet viser en Audi A8, har du kørt en sådan?

> [...]
> men når man sidder bag rattet på en VW eller en Audi, er
> man ikke i tvivl om at de kommer fra den samme producent.

Det kommer an på, hvilke modeller af de 2 fabrikanters biler du taler
om.

A3 har mange stumper til fælles med eksempelvis Golf

Det KASO hentuder til er at de deler platforme, det er eksempelvis
imponerende, hvor mange biler der er bygget ud fra PQ35 platformen, en
yderst vellykket konstruktion.

Læs evt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_A_platform
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_B_platform

Klaus

Fra : Ivar

Dato : 01-08-10 20:56

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Billedet viser en Audi A8, har du kørt en sådan?

Næh, men hvad har det med sagen at gøre.

> A3 har mange stumper til fælles med eksempelvis Golf

Platform er en ting, og har betydeligt mere end karosseriformen
at sige, men mange dele er fælles for Audi og VW.

Ivar Magnusson

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-08-10 21:26

Ivar skriver:

> Næh, men hvad har det med sagen at gøre.

Om du har set hvor mange dele der går igen fra en VW?

> Platform er en ting, og har betydeligt mere end karosseriformen
> at sige, men mange dele er fælles for Audi og VW.

Hvor mange dele er det der deles mellem A8 eksempelvis og resten af VW
koncernen?

Lad dig nu ikke forblænde af at en Golf og en A3 er meget tætte.
Sådanne "småkoneaudier" sælges der måske mange af i DK, men i resten
af markedet er det de større Audier der sælges, disse har netop ikke
meget til fælles med resten af VAG gruppens biler.

Klaus

Fra : Ivar

Dato : 02-08-10 17:58

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Hvor mange dele er det der deles mellem A8 eksempelvis og resten af VW
> koncernen?

Det er rimeligt uinteressant, da A8 kun udgør en ganske lille
del af salget.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-08-10 22:12

Ivar skriver:

> Det er rimeligt uinteressant, da A8 kun udgør en ganske lille
> del af salget.

Ud fra?

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 09-08-10 10:32

> [...]
> af markedet er det de større Audier der sælges, disse har netop ikke
> meget til fælles med resten af VAG gruppens biler.

Motorer, gearkasser, elektronik m.m. er vel også en væsentlig del af en bil?

--
Støt kampen mod japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/

Fra : Henrik

Dato : 31-07-10 05:40

On 31 Jul., 12:43, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:
> I TV2-News var der en makker, der talte om hvor meget de enkelte
> bilproducenter tjente på hver bil.
> Er der et sted hvor man kan se alle disse tal?

Inden diskussionen ruller, var det relevant at du linkede til
indslaget og eller fandt det materiale der lå til grund for indslaget.

Ellers ender det i den sædvanlige dispurs om æbler og bananer.

Fra : Ivar

Dato : 31-07-10 13:33

Henrik skrev:

> Inden diskussionen ruller, var det relevant at du linkede til
> indslaget og eller fandt det materiale der lå til grund for indslaget.

Det er netop om materialet, der kunne være grundlag for udsendelsen,
jeg spørger om.

Ivar Magnusson

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-08-10 22:45

> gider du godt køre en tur i en Audi og bagefter en VW eller i det
> mindste bare ha _lidt_ at ha dit udsagn i??

Hehe... det ville også klæde dig at køre en tur i en moderne koreaner
inden du udtaler dig om disse....

Men sådan er der jo så meget ..

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-08-10 09:22

> det bekræftede kun mine såkaldte fordomme...

Jeg tvivler..