Klage over falsk markedsføring
Fra : Per Riis

Dato : 30-07-10 19:53

hejsa

Hvor kan man klage over falsk markedsføring?

Per

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-07-10 20:39

"Per Riis" <denrigtigefotograf@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> hejsa
>
> Hvor kan man klage over falsk markedsføring?
>
> Per

Plejer man ikke at kunne klage til Forbrugerombudsmanden også når det gælder
falsk markedsføring.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-10 20:40

Per Riis wrote:
> hejsa
>
> Hvor kan man klage over falsk markedsføring?

Forbrugerombudsmanden vil nok være et godt bud

www.forbrugerombudsmanden.dk

Fra : Preben

Dato : 30-07-10 22:32

Den 30.07.2010 kl. 20:53 skrev Per Riis <denrigtigefotograf@hotmail.com>:

> hejsa
>
> Hvor kan man klage over falsk markedsføring?

Hvad er falsk markedsføring?
--
mvh/Preben

Fra : Per Riis

Dato : 31-07-10 00:48

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news.vgod35jkqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
> [...]

> hejsa
>
> Hvor kan man klage over falsk markedsføring?

Det kunne være, at skrive, at man sælger frisk rejesalat og så er der slet
ikke rejer i.

Per

Fra : Ivar

Dato : 31-07-10 10:55

Per Riis skrev:

> Det kunne være, at skrive, at man sælger frisk rejesalat og så er der slet
> ikke rejer i.

Skal der være rejer i rejesalat? Man kan ikke forvente at der er
jordbær i jordbæris. Markedsføring hvor produkternes egenskaber
overdrives er mere reglen end undtagelsen.

For nogle produkter findes regler om indholdet (fx smør og chokolade).
Hvis der ikke findes specielle regler om rejesalat, kan der kun
blive en sag ud af det, hvis der er uoverensstemmelse mellem
hvad der står i deklarationen, og hvad der er i rejesalaten.

Ivar Magnusson

Fra : Benny Andersen

Dato : 31-07-10 00:52

On 31 Jul., 01:47, "Per Riis" <denrigtigefotog...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> mvh/Preben
>
> Det kunne være, at skrive, at man sælger frisk rejesalat og så er der slet

Rejesalatfabrikken fik et brev fra en bekymret kunde:

'Jeg sender her rejen, som ved et uheld er sluppet ud fra jeres
fabrik. Det bekymrer mig meget, på jeres vegne, at i har mistet den
reje der giver kraft og smag til salaten.'

Rejesaltfabrikken svarer:

'Mange tak - det var dejligt at gense rejen R, som ganske rigtigt slap
fra os ved et uheld. Der er dog ingen grund til bekymring, for vi har
nemlig fået en ny.'

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-10 07:59

Preben skrev:

> Hvad er falsk markedsføring?

Løgn og latin - det som loven kalder "vildledende og utilbørlig
markedsføring".

--
Bertel

Fra : Alpe

Dato : 02-08-10 07:30

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:abi756t23p4irqmk8o4d365v5cfaaqegvn@news.dotsrc.org...

> Løgn og latin - det som loven kalder "vildledende og utilbørlig
> markedsføring".
>
> --
> Bertel

Som at sige i en reklame at man kan få en telefon for en krone , men den
koster i virkligheden noget helt andet ?

Må man med andre ord godt lyve i markedsføring hvis forbrugeren bør kunne
indse det er en løgn ?

Telefoner til en krone.
Deodoranter, aftershave mv. der vil gøre du scorer en masse damer.
Et køkken der gøres rent af en hvid tornado

Osv. osv. - hvor er grænsende mellem vildledende og kreativ markedsføring ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-10 08:02

Alpe skrev:

> Som at sige i en reklame at man kan få en telefon for en krone , men den
> koster i virkligheden noget helt andet ?

Hvis den reelle pris ikke fremgår tydeligt sammen med
enkronesreklamen, er det ulovligt.

> Må man med andre ord godt lyve i markedsføring hvis forbrugeren bør kunne
> indse det er en løgn ?

Ja for søren. Hvem har nogensinde set en reklame der ikke løj?

> Osv. osv. - hvor er grænsende mellem vildledende og kreativ markedsføring ?

Er der nogen?

Du mener nok hvor grænsen er mellem tilladelig løgn og ulovlig
løgn? Den er svær til umulig at trække, og selv om den bliver
trukket, sker der sjældent noget. Tænk f.eks. på de kunstige før-
og nupriser. Er man hørt op med den slags?

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 02-08-10 08:56

"Bertel Lund Hansen" skrev

> [...]
> trukket, sker der sjældent noget. Tænk f.eks. på de kunstige før-
> og nupriser. Er man hørt op med den slags?

Der er i hvert fald blevet strammet op.

http://www.danskerhverv.dk/Nyheder/Sider/Nye-regler-for-prismarkedsfoering.aspx

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/~/media/Forbrugerombudsmanden/loveregler/retningslinjer/Retningslinjer%20for%20prismarkedsfoering01032010.pdf

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben

Dato : 31-07-10 10:18

Den 31.07.2010 kl. 01:47 skrev Per Riis <denrigtigefotograf@hotmail.com>:

> Det kunne være, at skrive, at man sælger frisk rejesalat og så er der
> slet
> ikke rejer i.
> Per

OK så. Jeg troede, det var noget i stil med Cillit Bang og tilsvarende
reklamer.
Et lille tip: Skriv ikke i signaturen, så kan alle dem, med de "rigtige"
newsreadere ikke umiddelbart besvare dine indlæg.
--
mvh/Preben